Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vandaag gefietst in 2010?

Gebruikersavatar
depoldertoerist
Forum-lid
Berichten: 1783
Lid geworden op: 28 mei 2009 21:57
Locatie: Waddinxveen
Contact

Gebruikersavatar depoldertoerist 09 okt 2010 22:50

mooie fiets!
BIKE to Work. Work to Eat. Eat to live. Live to BIKE

aartb
Forum-lid
Berichten: 43
Lid geworden op: 05 feb 2006 17:15

aartb 09 okt 2010 23:14

Vanmiddag een lekkere fietstocht op de racefiets gereden met m'n fietmaat.
Wilde eigenlijk een toertocht rijden op m'n crossfiets, maar omdat ik vorige week in Hattemerbroek bij mijn eerste ATB-tocht deze herfst al na 500 m onderuit ging en met 'm'n ribben op m'n stuur viel, leek het mij beter om vandaag de racefiets te nemen.
Voor de eerste keer een route met mapsource gemaakt en in m'n gps geladen. Helaas ging het vrij in het begin al fout omdat we -denk ik- teveel zaten te kletsen, ipv dat ik op de GPS zat te letten.
Uiteindelijk zijn we wel in Hoenderloo gekomen en daar even koffie gedronken, vervolgens via Hoog Buurlo, radio Koortwijk en Voorthuizen terug naar huis.
Prachtig weer, mooie tocht ruim 80 km.


Klimmen is zwaar!!!

klimman
Forum-lid
Berichten: 261
Lid geworden op: 10 apr 2008 20:03

klimman 09 okt 2010 23:37

Vanmiddag onze oosterburen op de racefiets bezocht. Vanuit Winschoten bij Bellingwolde de grens overgetrokken richting Papenburg, via Weener richting Leer, vlak voor de brug over de Ems naar het oosten afgebogen om via het Bunder(neu)land en het Reiderland terug te keren naar Winschoten. Bij terugkomst stond er bijna 80 km in een kleine 3 uur op de teller. Er waaide een stevige bries uit het oosten. Verder heerlijk fietsweer.

filihaan
Forum-lid
Berichten: 205
Lid geworden op: 28 sep 2009 17:07

filihaan 09 okt 2010 23:41

Absoluut! Hele lange tocht gemaakt langs de Belgische/Nederlandse grens (en verkeerd gereden). Een bedankje aan de man die me in Brecht/Sint-Lenaarts groette en aan de man die me in Schoten op sleeptouw nam langs de vaart!
http://twitter.com/Filihaan" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 09 okt 2010 23:42

Colletjes en binnenwegen in de Vaucluse en Drôme Provençale. Na de tocht naar de Mont Ventoux van afgelopen woensdag en een stevige wandeling met m'n vrouw door de uitlopers van de Dentelles de Montmirail op donderdag, was het gisteren tijd voor een rustdag. Maar vandaag moest er toch maar weer eens gefietst worden! Voor de zekerheid heb ik voor vandaag maar wat 'lichte kost' op het programma gezet. Vanuit m'n standplaats eerst maar even via de bekende route binnendoor naar Bédoin gefietst. Daar zag ik dat er op de parkeerplaats tegenover Bar l'Observatoire al weer de nodige fietsen uit de auto's werden geladen en de laatste voorbereidingen werden getroffen voor, naar ik aanneem, de route naar de top van de Ventoux. Zelf ben ik bij de rotonde aan het einde van de 'dorpsstraat' rechtdoor gereden, richting Malaucène. Dit is vanwege de fraaie ligging, één van mijn favoriete weggetjes hier. Het hoogste punt wordt hier gevormd door een colletje met een wel héél bekende naam:

Afbeelding


Na de afdaling, kom je in de bocht bij de 'caveau' van Beaumont du Ventoux op de drukke weg naar Malaucène. In dit stadje ben ik aan het einde van het centrum, net voorbij het parkeerterrein/marktplein, rechtsaf geslagen richting 'Hameau de Veaux' (het gehucht Veaux). Deze weg stijgt gestaag en het hoogste punt is bereikt bij de met 'GPM' gemarkeerde streep dwars over de weg. Daarna duik je een soort gorges in, waar je vervolgens ook weer uit moet klimmen. Bij de haarspeldbocht en op het laatste stuk van de klim is het even steil. Eenmaal boven, krijg je een fraaie blik op het gehucht Veaux en het landschap aan de noordzijde van de Mont Ventoux voorgeschoteld. Voor degenen die van licht klimwerk over verkeersarme weggetjes door ruige natuur houden, is deze route een regelrechte aanrader! Op deze zaterdag kwam ik alleen een paar jagers en een lawaai producerende motorcrosser tegen. En in de directe omgeving van Veaux was enige activiteit van oogstende wijnboeren. Net na Veaux, bij het bruggetje over de Toulourenc, kom je in de Drôme Provençale en begint de weg weer te stijgen. Aan het einde van deze klim, kom je bij Pas du Ventoux op de Col de Veaux:

Afbeelding


Daarna is het een kilometer dalen over een brede, goed geasfalteerde weg, alvorens je op de weg van Malaucène naar Mollans-sur-Ouvèze komt. Net voor dit laatste stadje draai je linksaf (niet vergeten naar rechts te kijken naar Mollans!) en kom je op de weg naar Vaison-la-Romaine/Nyons. Maar al na zo'n 100 meter heb ik rechts de weg naar Mérindol-les-Oliviers genomen. Deze weg begint meteen flink te stijgen en na de top van côte daal je dan via een drietal haarspeldbochten naar het achterland. Daarna ben ik rechtsaf de weg naar Propiac ingeslagen. Dit is ook weer zo'n stil weggetje wat je helemaal de binnenlanden in voert. Er doken op een gegeven moment wel een viertal Quad's op uit een olijfboomgaard, doch ze waren snel uit het zicht verdwenen (prima, ik heb een hekel aan herrie!). Maar ja op zaterdag willen de Fransen ook wel een verzetje. Dus zie je ze veel fietsen, maar ook jagen, crossen en wat je nog meer kunt bedenken. Vlak voor het piepkleine dorpje Propiac kun je linksaf naar de gelijknamige 'kuitenbijter', de Col de Popiac dus. Dit is een leuk klimmetje, want je wint via een flinke handvol bochten snel aan hoogte en wat dat betreft lijkt het wel een beetje op een 'grote col'. Op de col en vooral in daaropvolgende afdaling, heb je een mooi zicht op Faucon en omgeving, dus ook op de wijngaarden van de vrij recente appelation 'Côtes-du-Rhône Villages Puymeras'.

Afbeelding


Afbeelding


Ongeveer halverwege de afdaling kun je òf naar Faucon òf naar Puymeras. Beide zijn fraaie routes. Ik koos ditmaal voor Puymeras en een paar kilometer voor dit dorpje kom je dan weer in de Vaucluse. Je moet wel even een stukje klimmen naar het dorpje, doch dan gaat het over een goed wegdek via St. Romain-en-Viennois weer vlot dalend naar Vaison-la-Romaine. Net voor Vaison ben ik binnendoor via St. Marcellin-les-Vaison naar Entrechaux gereden. Hierdoor vermijd je voor een groot deel de enigszins drukke weg van Vaison naar Malaucène. De laatste drie kilometer van deze doorgaande weg heb ik wel genomen (je kunt ook helemaal binnendoor).

Net voor de rotonde bij het binnenrijden van Malaucène, ben ik richting Suzette de Dentelles de Montmirail ingegaan. Eerst klim je dan over een, nog niet zo lang geleden, nieuw geasfalteerde weg naar de Col de la Chaine. Onderweg kijk je fraai uit over de omgeving van Malaucène en het daar achter gelegen deel van de Drôme Provençale. 't Is geen al te lastige klim. Op de col kijk je heel mooi uit op de Dentelles.

Afbeelding


Na deze col volgt het landschappelijk erg aantrekkelijke, meest dalende, stuk door 'Le Haut Vaucluse - Provence des Papes' en restte mij nog slechts een klein stukje klimmen naar de Col de Suzette:

Afbeelding


Na de voor vandaag laatste foto te hebben genomen, ben ik begonnen aan de snelle afdaling via Lafare naar Beaumes-de-Venise en zat er in de 96 afgelegde kilometers toch weer voldoen klimwerk, om voldaan op deze mooie tocht terug te kunnen kijken.
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 11 jun 2011 11:06, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 09 okt 2010 23:59

Altijd als je denkt een mooi rondje gefietst te hebben post Le Grimpeur zijn belevenissen van de dag ;) Heerlijk om te lezen en altijd voorzien van mooie foto's. Dat dan weer wel :D

Gebruikersavatar
jpp
Forum-lid
Berichten: 645
Lid geworden op: 28 feb 2009 16:14
Locatie: Velp Gld.
Contact

Gebruikersavatar jpp 10 okt 2010 00:05

[quote="BianchiSL3"]Altijd als je denkt een mooi rondje gefietst te hebben post Le Grimpeur zijn belevenissen van de dag ;) Heerlijk om te lezen en altijd voorzien van mooie foto's. Dat dan weer wel :D[/quote]

Inderdaad: Chapeau pour Le Grimpeur!

Dit is toch wel mijn favoriete Topic. Geweldig al die (foto)verslagen!
... más allá ...

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 10 okt 2010 00:10

Ik heb daar afgelopen zomer ook gefietst. Wat ik opmerkelijk vond na de passage van Col de Veaux ri St Leger du Ventoux, is dat de weg alleen nog maar omhoog loopt waar je eigenlijk toch wel een afdaling zou verwachten. Ook in juni is het daar erg rustig kom je slechts een enkeling tegen.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 10 okt 2010 00:16

[quote="BianchiSL3"]Altijd als je denkt een mooi rondje gefietst te hebben post Le Grimpeur zijn belevenissen van de dag ;) Heerlijk om te lezen en altijd voorzien van mooie foto's. Dat dan weer wel :D[/quote]

Lueke reactie, ik schoot er spontaan hardop van in de lach!

[quote="JPP"][quote="BianchiSL3"]Altijd als je denkt een mooi rondje gefietst te hebben post Le Grimpeur zijn belevenissen van de dag ;) Heerlijk om te lezen en altijd voorzien van mooie foto's. Dat dan weer wel :D[/quote]

Inderdaad: Chapeau pour Le Grimpeur!

Dit is toch wel mijn favoriete Topic. Geweldig al die (foto)verslagen!
[/quote]

Ook bedankt! Fijn dat veel forum-leden mijn bijdragen zo waarderen! En wie weet levert het ook nog eens een idee voor een fijne fietsvakantie op!
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 10 okt 2010 00:25

[quote="apexrider"]Ik heb daar afgelopen zomer ook gefietst. Wat ik opmerkelijk vond na de passage van Col de Veaux ri St Leger du Ventoux, is dat de weg alleen nog maar omhoog loopt waar je eigenlijk toch wel een afdaling zou verwachten..[/quote]

Heb je helemaal gelijk in, lees hier maar! De col ligt eigenlijk in de route zoals ik hem vandaag heb gereden en dus niet in de route zoals jij (en ik in juni van dit jaar) hem hebt gereden.
60 x Ventoux

tiest
Forum-lid HC
Berichten: 4199
Lid geworden op: 04 jun 2005 19:58

tiest 10 okt 2010 01:19

Erg herkenbaar rondje. Mooie klimmetjes!

elboutero
Forum-lid
Berichten: 843
Lid geworden op: 24 apr 2009 13:49

elboutero 10 okt 2010 01:35

Vandaag met de club rondje van iets meer dan 100 km gemaakt. De beentjes waren extreem slecht...........
Cervelo S3D - Canyon Aeroad CF SL - Cannondale Scalpel Si-3

Plaats reactie