Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

iemand al de Garmin edge 705??

rezne
Forum-lid

rezne 13 okt 2009 23:48

Oke thx :)

Morgen ga ik hetzelfde rondje rijden maar dan als Course (TCX). Via Bike Route Toaster heb ik coursepoints toegevoegd met wat info. De route kruist een paar keer. Ik heb nu aangegeven welke kant ik op moet, ik ben benieuwd hoe dit werkt. Deze functie heb ik overigens nog niet bij GPSies ontdekt.

Kan ik stellen dat MapSource een beetje overbodig is geworden door dit soort programma's?
Let the legs do the talking
CR1 Update
Update 2

rene1
Forum-lid

rene1 14 okt 2009 10:55

Klopt die heeft gpsies ook niet.
Als je kruisende wegen hebt met een course dan druk je op de mode toets en de pijl van het kompas geeft je de te volgens richting aan. Nadeel dan is dat je alle schermen weer moet doorlopen met de mode toets om weer bij je oorspronkelijke scherm te komen.
Als je in een van de schermen tijdens het rijden van een koers speelt met "de genotsknots" (naar boven of beneden bewegen) dan kom je weer andere interessante schermen tegen zoals o.a. hoogte profiel of je virtuele partner. Dit zijn schermen die het rijden van een gpx file niet biedt.
Ik heb nog nooit gereden met toegevoegde coursepoints, ben benieuwd hoe dat je bevalt.

Over Mapsource; tja, dat is zo niet echt meer nodig. Toch vindt ik Mapsource wel leuk om een route uit te stippelen vervolgens op te slaan als gpx en deze weer te converteren.
Ik kies vaak voor de kortste route of snelste route waarbij ik de eigenschappen voor snelweg op 1 km/u zet.
Voordeel van Mapsource zou nog kunnen zijn dat het kaart materiaal dan precies overeenstemt met de kaarten in de Edge.
Aan de andere kant; misschien heeft bikeroute toaster wel recenter kaartmateriaal...Ik zal ook eens stoeien met deze applicatie.

moustache
Forum-lid

moustache 14 okt 2009 14:39

[quote="rene1"]De meeste 705 bezitters rijden met een course. Hierbij krijg je geen aanwijzingen , je volgt alleen de paarse lijn.[/quote]

Oh? Is dat zo? Ik hoor en lees hele andere verhalen.
De Garmin is juist krachtig in de GPX Track vind ik. Niet elke keren turen op je scherm om te kijken waar je heen moet maar gewoon een piepje krijgen op zo'n 400m ->190m -> 60m. etc. voor de afslag. Ideaal.

Ik rij tegenwoordig niets anders meer dan GPS Track. Dan hoef ik niet op waypoints en viapoints te letten maar krijg ik toch de aanwijzingen. Zet in je Garmin alsjeblieft wel de "route herberekenen" optie UIT.

In GPSies teken ik al mijn routes. Die download ik als GPX Track en zet die in mijn GPX map. Wil ik ook nog de hoogtemeters erbij die ik voor mijn kiezen krijg, dan download ik hem OOK als .crs en zet deze aan middels koersen. Zo heb je én de aanwijzingen én de toekomstige hoogte.

Mapsource gebruik ik alleen als ik geen internetverbinding heb.

klepper66
Forum-lid

klepper66 14 okt 2009 21:30

Ik wil de Edge met CN kopen en evt. later de topo NL. Kan ik met alleen de CN in België een mtb route rijden, die opslaan en nogmaals narijden zonder de topo België te moeten kopen?

Kan ik deze route in België met alleen CN downloaden en als route gaan rijden?

Hoe ben ik er zeker van dat ik de nieuwe bevestigingssteun krijg. Ik rij minimaal 2x per week een trainingsrondje met daarin kasseienstrook. Hoe ben ik er zeker van dat ik mijn Edge op de racefiets hou zonder het ding van de kasseien te moeten rapen.
Iemand tips over deze vragen? Alvast erg bedankt!

(Wil het apparaat morgen bestellen bij Futurumshop Edge Team bundel plus CN en kaartje voor €529,91, volgens mij de goedkoopste op dit moment?)

gaisdergerman
Forum-lid

gaisdergerman 14 okt 2009 22:19

Ik denk dat ik de edge ook maar eens aan ga schaffen. Lijkt me toch wel een mooi apparaat en bij een nieuwe fiets hoort ook een nieuwe computer :-). Heb nog een paar vraagjes voordat ik hem ga bestellen.

Is hij ook goed bruikbaar op de mtb (welke kaarten heb ik dan nodig)? Als ik hem op twee fietsen wil gebruiken moet ik dan een extra steun bij bestellen?

Is er iets bekend van een opvolger? Als er binnen een jaar een nieuwe edge komt zou ik dat toch wel jammer vinden.

rene1
Forum-lid

rene1 14 okt 2009 23:01

geen opvolger bekend.
Voor MTB vind ik Topo NL eigenlijk onmisbaar. (= niet routeerbaar en ook hier rijd ik een paarse lijn achterna, dus een course.)
Gevaar van gebruik op de MTB is dat je een route download van iemand terwijl je in dat gebied niet mag fietsen en de kans hebt op een bon. Maar ik kom er wel door op erg mooie plekjes.
Voor de topo is misschien een op wel een gratis open map kaart of je duikt het illegale circuit in.
Voor een 2e fiets is 2e steun nodig.
Volgens mij heb je nergens de garantie dat je versie 2 van de steun krijgt.
Ik heb de 2 delen van de versie 1 steun aan elkaar gelijmd, tot nu toe geeft dat geen problemen.

Over de Edge is hier ook veel te vinden: http://forum.gps.nl/viewforum.php?f=54& ... cfeba666c7

en hier:
http://www.wielertoerist.be/forum/viewt ... 60&t=21618

dvangennip
Forum-lid
Contact

dvangennip 14 okt 2009 23:07

Er zitten standaard twee steuntjes bij, dus er ééntje op de MTB monteren is geen probleem. Qua kaarten: zoek even door het topic heen, dat is al vaak behandeld. Een Topo kaart zal je in het veld het beste helpen.

Of er een opvolger komt is niet bekend, maar aangezien er niet echt directe concurrentie is (incl. GPS) zal Garmin geen haast hebben. Maar goed, ze houden dat liever geheim natuurlijk.

Is 4launch.nl niet goedkoper eigenlijk (€ 333,50 voor HR+cadanssensor)? Geen idee van de prijzen voor CN-kaarten trouwens. Ik gebruik zelf OSM.

moustache
Forum-lid

moustache 14 okt 2009 23:12

In het veld heb je echt een Topo NL kaart nodig. Aangezien deze toch niet routeerbaar is kan je net zo goed de gratis OpenStreetMap gebruiken. Dit is voor NL een zeer goed alternatief.

Zie mijn sig voor meer info.

Daarnaast als je eens wil zien hoeveel wegen en fiets- . wandelpaden er nu bekend zijn op de kaart klik hier en zoom in op NL.

Een route / course tekenen op basis van de OpenStreetMap kan op GPSies.

rezne
Forum-lid

rezne 14 okt 2009 23:25

[quote="Moustache"][quote="rene1"]De meeste 705 bezitters rijden met een course. Hierbij krijg je geen aanwijzingen , je volgt alleen de paarse lijn.[/quote]

Oh? Is dat zo? Ik hoor en lees hele andere verhalen.
De Garmin is juist krachtig in de GPX Track vind ik. Niet elke keren turen op je scherm om te kijken waar je heen moet maar gewoon een piepje krijgen op zo'n 400m ->190m -> 60m. etc. voor de afslag. Ideaal.

Ik rij tegenwoordig niets anders meer dan GPS Track. Dan hoef ik niet op waypoints en viapoints te letten maar krijg ik toch de aanwijzingen. Zet in je Garmin alsjeblieft wel de "route herberekenen" optie UIT.

In GPSies teken ik al mijn routes. Die download ik als GPX Track en zet die in mijn GPX map. Wil ik ook nog de hoogtemeters erbij die ik voor mijn kiezen krijg, dan download ik hem OOK als .crs en zet deze aan middels koersen. Zo heb je én de aanwijzingen én de toekomstige hoogte.

Mapsource gebruik ik alleen als ik geen internetverbinding heb.[/quote]

Het krijgen van die signalen vond ik ook erg prettig. Maar kun jij verklaren waardoor de Garmin niet altijd die signalen gaf?
Ik had deze track gedownload: http://www.gpstracks.nl/fietsroutes-limburg.php?id=2155

Wat is er 'mis' met deze route?
CR1 Update
Update 2

moustache
Forum-lid

moustache 14 okt 2009 23:40

Durf ik zo niet te zeggen als ik hem zo zie.
Welke kaart op je Garmin heb je gebruikt?

Ik heb hem even beschikbaar gemaakt op GPSies. Zie hier. Probeer deze eens te downloaden als GPX Track en probeer het dan nog eens als je weer eens dit rondje gaat fietsen. Kijken of dat verschil maakt.

Maar de gebruikte kaart is ook belangrijk.

rezne
Forum-lid

rezne 14 okt 2009 23:51

Ik heb openstreetmap en Topo erin zitten.
CR1 Update
Update 2

moustache
Forum-lid

moustache 15 okt 2009 00:04

[quote="Rezne"]Ik heb openstreetmap en Topo erin zitten.[/quote]

Hmmm, dat is vreemd, want ik rij ook wel eens met OSM.
Misschien bij het laden van de route (totdat hij 100%) aangeeft heeft hij wat dingen overgeslagen. Dit heb ik 2x gehad. Dan slaat hij rustig 20km met aanwijzingen over.
Misschien was dit toch een hick-up in de GPX file. Ik zou het eens proberen met diegene van GPSies.

Plaats reactie