Canyon
Weet er iemand als er een alternatief bestaat voor de thru axles van Canyon? Ik heb eentje in bestelling staan maar door de hacking weet ik niet als het nog lang duurt . Het Is een 12x100 M12x1 . De thru axles van DT Swiss zijn 12x100 maar hebben een draaddikte van 1.5.
Ik bedoel dat je bij die FM je canyon kan laten leveren om in elkaar te zetten. ( al is het maar gewoon je zadel, stuur en wielen monteren) blijkbaar zijn er mensen die dat zelf niet aandurven.
Nu de vraag was niet over wat de FM aanrekent, de vraag was of het idd zo is dat canyon nogal bespaart op het invetten van de onderdelen zoals die FM beweerde..
Nu de vraag was niet over wat de FM aanrekent, de vraag was of het idd zo is dat canyon nogal bespaart op het invetten van de onderdelen zoals die FM beweerde..
Ja door die paar likjes minder vet, verdient Canyon duizenden euro'sDjemz schreef: ↑10 jan 2020 21:17 Ik bedoel dat je bij die FM je canyon kan laten leveren om in elkaar te zetten. ( al is het maar gewoon je zadel, stuur en wielen monteren) blijkbaar zijn er mensen die dat zelf niet aandurven.
Nu de vraag was niet over wat de FM aanrekent, de vraag was of het idd zo is dat canyon nogal bespaart op het invetten van de onderdelen zoals die FM beweerde..
het moet toch echt wel een moeilijke vraag zijn dat ik stel... Mss ga ik er nog een tekening bij moeten maken.NuitKor schreef: ↑10 jan 2020 22:35Ja door die paar likjes minder vet, verdient Canyon duizenden euro'sDjemz schreef: ↑10 jan 2020 21:17 Ik bedoel dat je bij die FM je canyon kan laten leveren om in elkaar te zetten. ( al is het maar gewoon je zadel, stuur en wielen monteren) blijkbaar zijn er mensen die dat zelf niet aandurven.
Nu de vraag was niet over wat de FM aanrekent, de vraag was of het idd zo is dat canyon nogal bespaart op het invetten van de onderdelen zoals die FM beweerde..
De vraag is dus: heeft het nut om heel de boel te demonteren en deftig in te vetten of is het goed genoeg zoals ze van Canyon zelf geleverd worden?
Nee natuurlijk niet. Waarom zou Canyon dat doen? Ik hoopte dat je dat ook al uit mijn cynische opmerking kon halen.Djemz schreef: ↑10 jan 2020 22:39het moet toch echt wel een moeilijke vraag zijn dat ik stel... Mss ga ik er nog een tekening bij moeten maken.NuitKor schreef: ↑10 jan 2020 22:35Ja door die paar likjes minder vet, verdient Canyon duizenden euro'sDjemz schreef: ↑10 jan 2020 21:17 Ik bedoel dat je bij die FM je canyon kan laten leveren om in elkaar te zetten. ( al is het maar gewoon je zadel, stuur en wielen monteren) blijkbaar zijn er mensen die dat zelf niet aandurven.
Nu de vraag was niet over wat de FM aanrekent, de vraag was of het idd zo is dat canyon nogal bespaart op het invetten van de onderdelen zoals die FM beweerde..
De vraag is dus: heeft het nut om heel de boel te demonteren en deftig in te vetten of is het goed genoeg zoals ze van Canyon zelf geleverd worden?
We hebben hier thuis 3 Canyons staan en daar zijn al vele duizenden kilometers op gereden zonder problemen. Geen gekraak of getik of idd. Zal me niet heel druk maken of er te weinig vet is gebruikt door CanyonDjemz schreef: ↑10 jan 2020 22:39het moet toch echt wel een moeilijke vraag zijn dat ik stel... Mss ga ik er nog een tekening bij moeten maken.NuitKor schreef: ↑10 jan 2020 22:35Ja door die paar likjes minder vet, verdient Canyon duizenden euro'sDjemz schreef: ↑10 jan 2020 21:17 Ik bedoel dat je bij die FM je canyon kan laten leveren om in elkaar te zetten. ( al is het maar gewoon je zadel, stuur en wielen monteren) blijkbaar zijn er mensen die dat zelf niet aandurven.
Nu de vraag was niet over wat de FM aanrekent, de vraag was of het idd zo is dat canyon nogal bespaart op het invetten van de onderdelen zoals die FM beweerde..
De vraag is dus: heeft het nut om heel de boel te demonteren en deftig in te vetten of is het goed genoeg zoals ze van Canyon zelf geleverd worden?
Cube Litening Aero C:68X SLT
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Trek Emonda SL5
Rose Backroad GRX RX620
Cube Agree C:62 (Taxc Fiets)
Belang van vet wordt vaak ook enorm overdreven vind ik. Tuurlijk, sommige dingen moet je invetten, andere delen kunnen prima zonder vet. Op een stuur of zadelrails heb ik nog nooit vet gedaan. Totaal onnodig imho.
Er zijn een paar dingen waar je wat aan moet smeren om de kans op vastrotten na lange tijd te verkleinen:
Geschroefde bracketcups
Zadelpen
Pedalen
De rest is overbodig.
Gebruik er geen vet voor, maar ML (was voor holle ruimten van auto's)
Lijkt me best aan te bevelen bij een nieuwe Canyon, of welke nieuwe fiets dan ook, om die punten even te tsjekken/na te behandelen, met name als de fiets veel in slecht weer gebruikt gaat worden.
Dus niet tegen bijgeluiden, maar wegens kans op vastrotten.
Geschroefde bracketcups
Zadelpen
Pedalen
De rest is overbodig.
Gebruik er geen vet voor, maar ML (was voor holle ruimten van auto's)
Lijkt me best aan te bevelen bij een nieuwe Canyon, of welke nieuwe fiets dan ook, om die punten even te tsjekken/na te behandelen, met name als de fiets veel in slecht weer gebruikt gaat worden.
Dus niet tegen bijgeluiden, maar wegens kans op vastrotten.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 146
- Lid geworden op: 15 feb 2018 09:27
Het heeft geen enkel nut.
Geschroefde bracketcups: In mijn Canyon zitten press fit lagers dus nvt.
Zadelpen: Moet je zelf monteren, zit een zakje smeersel bij dus heb je zelf in de hand.
Pedalen: Moet je zelf monteren, dus heb je zelf in de hand.
Ik denk dat het allemaal nog wel meevalt met het matig smeren bij Canyon. Het is niet altijd beter om overal maar vet en narigheid op te smeren. Een vette ketting loopt niet langer/beter dan een goed gesmeerde ketting, bv. Het verzameld alleen maar zand en vuil.
Je smeert om de tribologie te beïnvloeden (lagers e.d.) en om corrosie/vastzitten van delen te voorkomen welke loshaalbaar moeten blijven.
Zoals Havana ook aangeeft, een zadelrail/stuur e.d. hoeft niet gesmeerd te worden. Dit gaat alleen maar een verminderde klemming opleveren.
Zadelpen: Moet je zelf monteren, zit een zakje smeersel bij dus heb je zelf in de hand.
Pedalen: Moet je zelf monteren, dus heb je zelf in de hand.
Ik denk dat het allemaal nog wel meevalt met het matig smeren bij Canyon. Het is niet altijd beter om overal maar vet en narigheid op te smeren. Een vette ketting loopt niet langer/beter dan een goed gesmeerde ketting, bv. Het verzameld alleen maar zand en vuil.
Je smeert om de tribologie te beïnvloeden (lagers e.d.) en om corrosie/vastzitten van delen te voorkomen welke loshaalbaar moeten blijven.
Zoals Havana ook aangeeft, een zadelrail/stuur e.d. hoeft niet gesmeerd te worden. Dit gaat alleen maar een verminderde klemming opleveren.
Ik bin moar een eenvoudige boerenlul, en doar schaam ik mien niet veur!
ter info: ik heb 2 canyons ultimate ik denk dat na 2 maand de press fit begonnen te kraken ben er geen favoriet van, heb ze zelf alle 2 vervangen ,bracket met vanbinnen in schroefdraad die je langs 2 kanten vastgedraaid ,probleem is eigenlijk dat de press-fit van binnen in het frame-beweegd /schuurt , niet iedereen heeft er last maar mensen die dit probleem hebben gewoon nieuwe bracket kopen met ingebouwde schroefdraad komt niet meer los.