Alles over vakanties op én met de fiets

Ik en de kale berg (Mont Ventoux)

ori53
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 02 sep 2009 23:11
Locatie: Amersfoort

ori53 22 sep 2010 12:41

=Amclassic-fan
CenterParks achtige parken heb je daar niet voor zover ik weet.


Aubignan heeft een soort CP maar met buitenbaden.
Vaison La Romaine heeft een camping/zwembad waar een soort huif over heen kan bij slecht weer.

Gaat vast wel lukken :)
Ik jaag de concurrentie voor me uit.......


Pegoretti Mxxxxxo
Cube Nuroad

ori53
Forum-lid
Berichten: 258
Lid geworden op: 02 sep 2009 23:11
Locatie: Amersfoort

ori53 24 okt 2010 00:57

Nou het is gelukt!
Man, man wat een berg en wat een verschillen in weer.

-/-2 graad op de top, sneeuwvlokjes en dichte mist vanaf Liotard op de verkenningsdag (per auto).

Maandag 18/10 eerste klim vanuit Malaucene: 1 graad op de top, helder weer, op terugweg echter lichte ijzel in de eerste kilometers en een opstekende wind in rest van de afdaling en dus koude handjes (volgende keer dichte handschoenen mee).

Dinsdag/woensdag: veel te veel wind voor een klimpoging

Donderdag 21/10 tweede klim vanuit Bedoin: 9 graad op de top en ongeveer 20 in het dal. heerlijk gereden, zowel naar boven als naar beneden.

Mooie ervaring en nu ben ik officieel een "Vainquer du Mt Ventoux"
Ik jaag de concurrentie voor me uit.......


Pegoretti Mxxxxxo
Cube Nuroad

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 24 okt 2010 14:06

@ori53. Proficiat! Ja, wat een mooie ervaring hè? Zeker met die verschillen in weer. Afgelopen donderdag en vrijdag waren hier (ik ben nog steeds daar in de buurt) inderdaad 'lente-achtige' fietsdagen, dus heb je ook wel een beetje geluk gehad! Vorig jaar oktober ben ik op 26 en 28 oktober ook nog omhoog geweest (de 27e was toen trouwens ook prima weer). Het kan dus eind otober ook nog, met een beetje geluk.
Geniet nu nog maar fijn na van je avontuur!!!
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 26 okt 2010 23:16

De 'andere zijde' van de Mont Ventoux. Hier, op dit forum, heb al diverse malen gemeld dat ik vaak nog eind oktober met de fiets deze berg op kon. Om geen 'vertekend beeld' te geven van de realiteit, nu maar eens vertellen hoe het hier ook wel eens tekeer kan gaan. Afgelopen zondagmiddag heeft het hier in de Vaucluse stevig geregend. Niet dat er overlast ontstond, maar toch. En het was 'fris' (zo rond de 11 graden). Gisteren, dus een dag later, heeft er de gehele dag een onstuimige en zeer stormachtige Mistral gestaan. 's Ochtends was er nog wel wat zon, maar na het middaguur was het hoofdzakelijk zwaar bewolkt en ik heb zelfs even nog wat 'gespetter' waargenomen. Vandaag weer volop zon en geen echte Mistral meer, maar zo af en toe nog wel veel wind. En wat zie je dan? Een wel héél erg witte Mont Ventoux (de foto is genomen vanuit mijn tijdelijke standplaats Beaumes-de-Venise).

De (eerste?) sneeuw op de Mont Ventoux:

[IMG=http://img576.imageshack.us/img576/41/gedc0486.jpg]


Die sneeuw was, althans aan de zuidzijde, aan het begin van de middag al weer zo goed als verdwenen. Maar dat het het hier gisteren behoorlijk 'gespookt' heeft, blijkt ook uit de 'Vaucluse-editie' van de 'Dauphiné'. Bij Camaret sur Aigues is een (lege) truck omver geblazen. Je rijdt daar wel op de vlakte en er waren windstoten tot 120 km/u gemeld.

Door de Mistral omver geblazen truck bij Camaret:

[IMG=http://img80.imageshack.us/img80/24/50312161.jpg]

En hier dan nog even wat de Dauphiné schreef over de omgewaaide truck en...... over de eerste keer dat dit seizoen de toegang tot de Mont Ventoux vanaf 'Fontaine de La Grave' afgesloten was:

[IMG=http://img827.imageshack.us/img827/5878/dscn1435z.jpg]

[IMG=http://img828.imageshack.us/img828/4948/dscn1436g.jpg]

De daling van de temperatuur, gevolgd door regen- en onweersbuien en vervolgens een beijzelde weg op zondagavond hebben geleid tot het afsluiten van de weg tussen Chalet Reynard en de Mont Serein. Gistermiddag om 4 uur uur was het bij Chalet Reynard min 3 graden! Tot zover een samenvatting van het artikeltje uit de 'Dauphiné'.
60 x Ventoux

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 27 okt 2010 00:04

't is een koppig ding!! Hopelijk heb je nog beter weer vanaf nu;)
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

tomdejong
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 11 aug 2007 16:57

tomdejong 03 aug 2011 09:33

Op 20 juli heb ik de ventoux beklommen, ben rond 8 uur gestart en was 10 uur boven, 2 uur en 3 minuten over gedaan. het zwaarste stuk was na het bos, toen kwam de wind en de mist, ik kon nog net de overkant van de weg zien en op sommige stukken niet eens. bij de laatste bocht werd ik van mijn fiets geblazen in de binnenbocht, met veel moeite ben ik naar de overkant gelopen / gegleden en tot mijn stomme verbazing hoefde ik maar een paar meter te fietsen tot de top, had ik niet eens gezien dat ik al zover was. Boven op was het 3 graden volgens mijn garmin (vies koud) ik had gelukkig handschoenen, windjas en een muts meegenomen voor de terugweg.....op de heenweg ben ik een stuk of 5 renners tegengekomen op de terugweg wel 100, wat een drukte!

hier nog een paar plaatjes van de top:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
"Sommige hellingen in de Tour zijn zo steil, dat de omwonenden er nog nooit iemand hebben zien fietsen. Vandaar dat bekijks."

Gebruikersavatar
Herman_N
Forum-lid
Berichten: 1701
Lid geworden op: 24 jun 2011 13:54
Locatie: Purmerend
Contact

Gebruikersavatar Herman_N 10 aug 2011 18:32

Gisteren 3x de MV beklommen in volgorde Malaucene, Bedoin, Sault.
Zeer zware wind dus erg lastig mn op het maanlandschap. Ook mentaal lastig na 2e keer (pfff weer naar beneden en de MV op), maar desondanks toch geslaagd. Sault was de zwaarste, zowel mentaal als fysiek. Het laatste stuk ging niet heel soepel meer.
Desondanks toch geslaagd en super tevreden.
Alles bij elkaar zo'n 4500 hm's.
Goedkope startbewijzen voor gran fondo's, bezoek de CycloWorld SHOP

timper
Forum-lid
Berichten: 1356
Lid geworden op: 30 okt 2006 00:10

timper 10 aug 2011 20:46

Herman_N schreef:Gisteren 3x de MV beklommen in volgorde Malaucene, Bedoin, Sault.
Zeer zware wind dus erg lastig mn op het maanlandschap. Ook mentaal lastig na 2e keer (pfff weer naar beneden en de MV op), maar desondanks toch geslaagd. Sault was de zwaarste, zowel mentaal als fysiek. Het laatste stuk ging niet heel soepel meer.
Desondanks toch geslaagd en super tevreden.
Alles bij elkaar zo'n 4500 hm's.
Proficiat, is zwaar maar tof he :)
trek x 500 2008
red bull pro sl ultegra 2010
rose trekking multisport 2011
https://picasaweb.google.com/picomadone/" onclick="window.open(this.href);return false;

bottecchia
Forum-lid
Berichten: 3988
Lid geworden op: 27 nov 2006 22:38

bottecchia 11 aug 2011 10:39

Mooie prestatie! Als de omstandigheden zwaar zijn is de voldoening daarna alleen maar groter.

Ik heb dit plan ook al een tijdje liggen maar het komt er maar niet van. Misschien in 2012 eindelijk eens die kant op.

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 11 aug 2011 12:53

Ook ik heb aan den lijve ondervonden dat het behoorlijk kan spoken op de Mnt. Ventoux. Ook met een mistral in een aangenaam temperatuurtje vertrokken. Al in het beschutte bos voelde ik de flinke tegenwind al maar op het kale gedeelte in de binnenbochten was het bijna stilstaan. Mijn uiteindelijke doel (vanaf Bedoin in 2 uur) lukte ook daarom net niet. 2 minuten later fietste ik over de top. Het geeft zoals Bottechia zegt inderdaad wel een extra dimensie aan zo'n beklimming.
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

hans darmstronger
Forum-lid
Berichten: 58
Lid geworden op: 19 jun 2011 16:31

hans darmstronger 11 aug 2011 13:20

Ben er in de voorbije vakantie ook weer heen geweest. Eerst vanuit Bedoin, na er een paar jaren niet geweest te zijn. Ging vlot in 1.58. beste tijd sinds 10 jaar geleden, toen ik 1.56 haalde. Wel wat kilo's meer mee te torsen deze zomer (grrrr), dus best tevreden daarmee! Alles ervaren wat hem zo zwaar maakt: steil, je ziet de hoogte die je wint niet, je ziet je einddoel niet (en als je het ziet wil het maar niet dichterbij komen) en die laatste km is verdomd lastig. Het was ook behoorlijk warm, maar de wind was bescheiden naar Ventoux-normen. Ik vertrok vanuit Malaucene naar bedoin, dus eerste de madeleine over. Vind ik een leuk klimmetje. Als ik naar de tijden elders op het forum kijk bengel ik helemaal aan de staart met mijn tijd. Maar terplekke wordt je aan dat tempo weinig bijgehaald en haal je omgekeerd flink wat verkeer in...

Ik ben nog eens terug gegaan om van malaucene via bedoin door de gorges de la Nesque naar Sault te gaan en dan tot de chalet. Afdalen naar bedoin (had ik gek genoeg nog maar 1 keer gedaan) en dan via de madeleine (had ik van die kant ook nog nooit gedaan) terug naar de auto. De nesque viel me tegen wat landschap betreft. En wat onderschat. In wezen klim je zo goed als het hele eind van Malaucene tot Sault, op de afdalinkjes van de madeleine, van flassan naar vill s Auzon en naar sault na. Het was die dag ook echt warm, dat hielp niet. Het is altijd vals plat of net iets meer, maar toch. Dan vanuit sault naar boven, ook nog nooit gedaan. De eerste km's waren ook wat zwaarder dan verwacht, en een mens wordt ook al wat moe. Maar de tweede helft is vliegen natuurlijk. Ik was voldoende gaar om vast te houden aan de keuze om naar bedoin te dalen en niet tot de top te rijden. Leuke afdaling en ook de madeleine vanuit bedoin ging goed en is een leuke lichte klim.

Het vakantieweer was niet zo provencaals als doorgaans, maar wel zonnig z rond de 23-25°. Gaf de gelegenheid om wat lange tochten te maken in de buurt. Zo vanuit Grignan naar Dieulefit, over de col de valouse naar les Pilles en zo via Chateauneuf de bordette naar Vinsobres over de col naar valreas en terug naar Grignan. Of een retourtje grignan-dieulefit-bourdeaux-col de la chaudiere en terug. In totaal vijf klimmen en een steeds wisselend landschap. En ook nog een lange rit in de baronnies met oa de col d'ey. Is het voordeel van de matige temperaturen. In andere jaren was bij 35+ dit niet te doen. Telkens 100-110 km met rond de 1800 hm. Best goed gereden.

Bij vrienden op bezoek ook kennis gemaakt met de col du benas in de ardeche en op de terugweg nog in het hinterland van valence wat gereden. Allemaal mooi en best pittig klimwerk.

Blijft een prachtige en gevarieerde fietsstreek. Volgend jaar terug en dan nog eens vanuit Malaucene, is ook alweer 3 jaar geleden.

amateurke
Forum-lid
Berichten: 671
Lid geworden op: 10 jan 2007 13:16

amateurke 11 aug 2011 20:49

"Als ik naar de tijden elders op het forum kijk bengel ik helemaal aan de staart met mijn tijd. Maar terplekke wordt je aan dat tempo weinig bijgehaald en haal je omgekeerd flink wat verkeer in..."
Dat is exact het gevoel dat ik ook had. Twee fietsers hebben mij ingehaald en zelf heb ik een heel leger ingehaald - tijd 2.02 uur!
http://www.passion4bike-guido.blogspot.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Plaats reactie