Pagina 16 van 112
Geplaatst: 24 aug 2010 12:14
door Mr_T
Geachte tube-rijders,
Ik waag ook maar een post in dit topic.
Ik rijd nu 2 jaar tevreden rond op 404 clinchers. Om het maar gezegd te hebben: ja, het is leuk om met je sport bezig te zijn, maar ja, clinchers is wel praktisch.
Tegenwoordig waag ik mij aan (trainings-)wedstrijdjes. Nu zit ik te overwegen om een tubular wielset te kopen. Want ja, ik denk dat het wat prestaties toch beter is.
(dus volgens mij kunnen alle kampen nu tevreden zijn
)
Wat ik fijn vind, is dat ik met mijn C.GP4000S nooit lek rijd (en ik rijd behoorlijk wat kilometers. Wel vervang ik de banden steeds op tijd, dat is uiteraard 1 van de belangrijkste redenen.
- Welke tubes hebben een vergelijkbare prestatie/lekbestendigheids ratio?
- Hoe goed werkt (bijv) Vittoria pitstop? Kun je er op vertrouwen? Moet je daarna wel je tube vervangen? Kun je het nog een keer voor dezelfde tube gebruiken? Of is je tube 2x zo zwaar geworden?
Hoezeer hier ook bezworen wordt dat je prima een extra tube mee kan nemen en dat hij er zo op ligt, zou de drempel voor mij toch veel lager worden als zo'n pitstop-ding goed werkt. Kan ik vervolgens mijn rondje afmaken en thuis rustig de boel fixen.
Geplaatst: 25 aug 2010 21:29
door csteenbe
@MrT, je kunt niet op Pitstop vertrouwen, helaas!
Een tube kunnen wisselen "onderweg" is een must, en ik zou altijd een reserve meenemen.
En zou je kiezen voor Zipp tube wielen, ik spreek uit ervaring die heb je er zo afliggen en erop gaat echt makkelijk bij Zipp wielen daar het velgbed niet diep is, dit is een ander verhaal bij Lightweight wielen heb je iets meer handigheid nodig om de tube er vanaf te krijgen!
Conti tube's zijn zeker zo lekbestendig als de genoemde buitenbanden die je noemt als deze misschien lekbestendiger zijn.
Suc6.
Geplaatst: 26 aug 2010 04:05
door fdegrove
Hoi,
- Hoe goed werkt (bijv) Vittoria pitstop? Kun je er op vertrouwen? Moet je daarna wel je tube vervangen? Kun je het nog een keer voor dezelfde tube gebruiken? Of is je tube 2x zo zwaar geworden?
Er zijn andere vloeibare latex emulsies die een stuk betrouwbaarder zijn maar die je niet mee kan nemen voor onder weg.
Besef ook goed dat er nogal wat vervelende neveneffecten aan dit soort spul vastzitten.
Zo wordt het gewicht van de band verhoogd en dien je de band onder druk te houden voor een zestal maanden zoniet loop je het risco dat de wanden van je biba aan elkaar gaan klitten met kans op stuk scheuren bij de volgende oppompbeurt. (Voornamelijk latex bibas)
Persoonlijk gebruik ik dit zo min mogelijk.
Enkel bij goedkope tubes die ik nog een laatste adem gun alvoor ze worden afgeschreven en in dat geval zeker geen PittStop. Daarvoor is het veel te duur.
En gezien ik toch van het concept "trainings- of wintertubes" ben afgestapt en in de winter gewoon mijn oudere Veloflex Carbons oprij zijn latex emulsie reparaties eerder een uitzondering.
Wat nog de moeite van het herstellen waard is doe ik dan handmatig met naald en draad.
Even ad hoc, jawel, je kan meermaals met vloeibaar latex herstellen als het moet en zoveel zwaarder wordt die band daar nu ook niet van.
Hou wel de bovenstaande bedenkingen in gedachte.
Ciao,
Geplaatst: 27 aug 2010 12:12
door Mr_T
Bedankt voor de reacties.
Toch jammer. Een tube meeslepen als ik aan het fietsen ben, zie ik niet zitten. Ik ben niet van de zadelkoffers. En een bidon opofferen wil ik ook niet, genoeg drinken is belangrijk en noodzakelijk.
Misschien dat ik het voor de wedstrijdjes nog wel gewoon kan doen. Dat is bijv 20km heen, rondjes, en dan weer 20km terug. Ik neem dan altijd een rugzakje mee met wat droge kleren etc. Een tube meeslepen kan dan ook nog wel.
Maar zo'n goedje er in spuiten en dan thuis op je gemakje je wiel weer prepareren spreekt mij toch meer aan.
- Zitten er op tubes eigelijk slijtindicatoren?
- Hoe lang houdt een voorgelijmde tube het uit? Moet je na een tijdje even nieuwe lijm er op doen, of moet je hem weggooien?
Geplaatst: 28 aug 2010 02:18
door meca1
is met tubes de mt ventoux afrijden gevaarlijk i v m de lijm die week wordt door warmte afgifte van de velg (bora ultra)?
Geplaatst: 28 aug 2010 04:43
door fdegrove
Hoi,
Er is nauwelijks een veiligere methode om een flinke berg af te dalen dan een goed gekitte tube.
Ciao,
Geplaatst: 28 aug 2010 04:47
door fdegrove
Hoi,
MrT schreef:Bedankt voor de reacties.
Toch jammer. Een tube meeslepen als ik aan het fietsen ben, zie ik niet zitten. Ik ben niet van de zadelkoffers. En een bidon opofferen wil ik ook niet, genoeg drinken is belangrijk en noodzakelijk.
Misschien dat ik het voor de wedstrijdjes nog wel gewoon kan doen. Dat is bijv 20km heen, rondjes, en dan weer 20km terug. Ik neem dan altijd een rugzakje mee met wat droge kleren etc. Een tube meeslepen kan dan ook nog wel.
Maar zo'n goedje er in spuiten en dan thuis op je gemakje je wiel weer prepareren spreekt mij toch meer aan.
- Zitten er op tubes eigelijk slijtindicatoren?
- Hoe lang houdt een voorgelijmde tube het uit? Moet je na een tijdje even nieuwe lijm er op doen, of moet je hem weggooien?
Leg eens even uit want da's wat verwarrend...
Ciao,
Geplaatst: 29 aug 2010 13:11
door Mr_T
fdegrove schreef:Hoi,
Leg eens even uit want da's wat verwarrend...
Volgens de reacties heb je aan Vittoria pitstop (of vergelijkbaar) niet veel. Dus, als ik een lang stuk ga fietsen, moet ik een tube meenemen. Ik weet niet hoe het volume van een reservetube zich verhoudt tot dat van een reservebinnenband, maar ik neem aan dat een tube dermate groot is dat je dat niet even in je achterzak stopt?
Dus, hoe sleep ik dat ding mee? In een bidon? Dat wil ik niet, vanwege het drinken. In een zadelkoffer? Dat wil ik ook niet.
Dus lijken voor een lange tocht tubes voor mij geen oplossing.
Als ik een wedstrijd rijd, wat rondjes rijden is, kan ik het nog wel doen. Naar een wedstrijd neem ik altijd een rugtas mee, met droge kleren. Een tube meenemen is dan geen probleem.
Maar, bij lekrijden, vervang ik een tube liever gewoon thuis. Kan ik op mijn gemak de velg schoonmaken en er weer eentje netjes opleggen. Dan zou dat pitstop wel handig zijn, als het zou werken, want dan kan ik iig even naar huis fietsen. Maar nogmaals, jullie zeggen dat dat niet werkt.
Mijn nieuwe vragen zijn:
- Hoe zie je of een tube aan vervanging toe is, zitten er indicatoren op?
- Hoe lang blijft een voorgelijmde tube goed? Na hoe lang moet je hem opnieuw lijmen, of is het zelfs zo dat de tube slecht wordt als je hem na het lijmen niet binnen een bepaalde periode gebruikt?
Geplaatst: 29 aug 2010 13:45
door fdegrove
Hoi,
Een reserve tube neem je best altijd mee tenzij er iemand voor jou takelwagen wil spelen.
Ik vouw een voorgelijmde tube op zodat het verlijmde lint aan zichzelf kleeft.
Velcrootje of pedaalriempje erom heen en dan stop ik het in het middenste tasje van mijn truitje.
Een voorverlijmde reservetube houdt het zeker een jaartje uit alvorens de lijm even dient worden opgefrist.
Heb je twijfels over de lijm als je je tube monteert wees dan gewoon wat voorzichtiger.
Al bij al is het de bedoeling om met je reservetube gewoon terug thuis te geraken.
Als je toch je tube thuis herstelt heb je helemaal geen Pittstop nodig (je betaalt dan nodeloos extra voor de verpakking en de perslucht).
Je kan kleinere lekken herstellen met Tufo sealant of iets dergelijks, als het maar de hogere druk van een race band aankan komt het meestal wel goed.
Persoonlijk gebruik ik de oude versie van Tufo sealant. Niet de meest ideale verpakking, die tube, maar met 15ml heb ik meestal voldoende om de tube te herstellen.
Er is over dit spul wel al eerder geschreven op dit forum, even zoekfunctie aanporren dus.
Je hoeft overigens je tube niet van je velg te halen bij dit soort herstellingen, velg schoonmaken e.d. is dus overbodig.
Op tubes vind je geen slijtage indicatoren. Je zal dus zelf moeten oordelen wanneer je die tube best vervangt.
Ciao,
Geplaatst: 29 aug 2010 14:32
door Mr_T
Bedankt voor de reactie.
Wellicht heb ik een verkeerd beeld van het formaat van een tube om mee te nemen. In een van mn zakjes op mn rug proppen vind ik geen probleem.
Wat vind je van de lekbestendigheid?
Met mijn C.GP4000S heb ik nooit een lekke band.
Is het bij een goede tube ook eerder uitzondering dan regel?
Geplaatst: 29 aug 2010 15:44
door titanium
Even weer wat olie op het vuur van de discussie voor en tegen tubes (nee niet over het wel en wee van plakken en dergelijke).
Ik wil er nl graag aan beginnen maar ben ook een fan van de degelijke tests van het buurbald TOUR. (Ik heb net een mooi 2e hands setje Powertab/Ambrosio F20's gekocht van een medeforummer. )
TOUR September 2010: schlauchreifen vs drahtreifen. Conclusie van TOUR: tubes leggen het af op rolweerstand tegen de moderne draadbandjes. Alleen op het gebied van snakebite zijn tubes beter dan draadbandjes.
Ikzelf heb nog maar 1x op mijn powertabsetje gereden en dat voelde zeker niet verkeer aan (en er liggen niet zo heel soepele conti sprinter gatorskins op), maar dat kan ook voor het merendeel door de soepele velg komen........... (normaal rij ik op 240s-R1.1).
Benieuwd wat de meningen zijn over dit TOUR onderzoek.
Geplaatst: 29 aug 2010 16:16
door csteenbe
MrT schreef:Bedankt voor de reactie.
Wellicht heb ik een verkeerd beeld van het formaat van een tube om mee te nemen. In een van mn zakjes op mn rug proppen vind ik geen probleem.
Wat vind je van de lekbestendigheid?
Met mijn C.GP4000S heb ik nooit een lekke band.
Is het bij een goede tube ook eerder uitzondering dan regel?
Het zakje met de tube is 2x zo groot als een opgerolde binnenband.
Voor mij is dit geen enkel probleem, in mijn shirt reserveer ik een zak voor de tube met pitsstop de middelste voor mijn GSM en eventueel wat te eten en de andere voor mijn pompje en extra eten.
De Conti tube is lekbestendiger dan een Veloflex alhoewel dat ik met conti als met veloflex nu 2x lek heb gereden dus tsja wat is wijsheid.
En wat betreft het TOUR bericht, de constructie van een tube vergeleken met een buiten en binnenband is anders, een tube is ronder, dus er zal altijd een verschil zijn. Merkt iedereen dat....nee denk het niet. Ik in iedergeval wel en ik vind ze dus comfortabeler rijden.