Bochtentechniek
In de tijd dat ik koerste waren de doppen van m'n pedaal altijd afgesleten en dat was bij iedereen. Je had toen nog kooipedalen met toeclips en die steken een heel stuk verder uit aan de onderkant.
Iemand die een retrofietst verkoopt met geschaafde pedaaldoppen en zegt "nooit mee gekoerst" staat ook wat te liegen!
Moderne klikpedalen zijn heel plat gebouwd aan de onderkant dus de kans is kleiner, maar dat zorgt er dan waarschijnlijk weer voor dat er meer risico genomen wordt.
Iemand die een retrofietst verkoopt met geschaafde pedaaldoppen en zegt "nooit mee gekoerst" staat ook wat te liegen!
Moderne klikpedalen zijn heel plat gebouwd aan de onderkant dus de kans is kleiner, maar dat zorgt er dan waarschijnlijk weer voor dat er meer risico genomen wordt.
Als ik aan nieuw setje pedalen begin pak ik altijd de slijptol om onderkant al vast wat af te vlakken, doe ik dat niet (en dat deed ik wel eens niet in het verleden) dan zit ik in de eerste de beste trainingskoers met mijn pedalen tegen de grond omdat je zo gewend bent met een bepaalde snelheid op een bepaald punt al aan te kunnen zetten. Ergens wel zonde maar echt opvallen doet het niet.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Je moet voor de bocht al gestuurd hebben, zodat je in de bocht alweer vaart kan maken, idd wel erop letten dat je pedalen dan de grond niet meer raken.
Moet je in de bocht nog sturen dan ga je die bocht niet halen....
Moet je in de bocht nog sturen dan ga je die bocht niet halen....
Ehm, wel als je gewoon doortrapt. Dat wil zeggen, dat je net een trapje meer geeft dan al die anderen in de groep. Ik had een bracket die iets hoger was, ik kon dus dat trapje meer geven.
Ben ik niet helemaal met je eens. Je kunt best in de bocht bijsturen, alleen zitten daar wel grenzen aan. Als je op maximale snelheid door de bocht gaat, kun je niet bijsturen. Maar wat de maximale snelheid is in een bocht, dat is heel vaak meer dan de snelheid die je hebt.
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Dan heb je dus die bocht niet goed ingeschat, wanneer je in die bocht nog moet bijsturen.
Je moet voor de bocht al geremd en gestuurd hebben om zo een perfecte bocht te kunnen rijden en in die bocht alweer gas te kunnen geven.
Je moet voor de bocht al geremd en gestuurd hebben om zo een perfecte bocht te kunnen rijden en in die bocht alweer gas te kunnen geven.
Ik denk dit
Maar dan stop je niet met sturen voor de bocht. Uiteraard snap ik dat je op een afgesloten circuit de bocht (ongeveer) zo neemt. Je stuurt in voor de bocht maar je bent pas klaar met sturen op het moment dat je weer helemaal rechtop zit op de juiste lijn.
Op de openbare weg stuur je pas in als je de bocht kunt overzien.
Op de openbare weg stuur je pas in als je de bocht kunt overzien.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 6329
- Lid geworden op: 24 jul 2010 20:46
- Locatie: Omgeving Eindhoven
Precies dat Gerard! Je stuurt daarna in de bocht met je lichaam, niet met je stuur.
Op het moment dat je bij de apex bent, kun je je fiets alweer "rechtzetten" en op de pedalen gaan staan.
Zit je op de openbare weg, dan pas je de apex zo aan , dat je op je eigen weghelft blijft!
Lijkt me best wel simpel en voor ervaren fietsers geen rocket science..........
Welbekend in de auto en motorwereld.
Op het moment dat je bij de apex bent, kun je je fiets alweer "rechtzetten" en op de pedalen gaan staan.
Zit je op de openbare weg, dan pas je de apex zo aan , dat je op je eigen weghelft blijft!
Lijkt me best wel simpel en voor ervaren fietsers geen rocket science..........
Welbekend in de auto en motorwereld.