Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Ervaring met de Vos Zwanenburg

eelcoz

eelcoz 30 jan 2010 12:15

Ik geloof dat ik dan onder de grote zeikerds val.;)

Hoe moeilijk kan het zijn om iemands framemaat te bepalen (want dat is toch waar het om gaat, zadelhoogte/stuurhoogte zijn persoonlijk lijkt me)? Je wilt toch niet serieus beweren dat 60 tot 80 euro dan nog aan de lage kant is?

Daarnaast, het is niet zo dat een FM speciaal apparatuur moet kopen voor die paar zeikerds die alleen een meting, en geen fiets, willen. Hij heeft dat spul sowieso nodig voor de mensen die een fiets bij 'm gaan kopen, dus de apparatuur is al aanwezig. Dit lijken me sunk costs. Hetzelfde geldt voor z'n expertise en benodigd vloeroppervlak.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39171
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jan 2010 12:26

Jij hebt duidelijk nog nooit een goede fietsmeting gedaan.
Alleen binnenbeenlengte opmeting stelt geen ruk voor. Dat kun je dus gewoon zelf doen. Winkelhaak tegen de muur-->normaal recht tegen de muur gaan staan-->winkelhaak omhoog trekken tegen je kruis-->iemand de hoogte laten meten. Invullen op een willekeurige website over fietsmeting en klaar. Je weet welke framemaat je nodig hebt.
Dit advies hoeft bij mij slechts 25,- te kosten, rekeningnummer mag je per PB opvragen.

Echter, iemand GOED op de fiets zetten is een heel ander verhaal. En dan wordt de persoonlijke optimale zadelhoogte bepaald, stuurhoogte, afstand zadel achter bracket, stuurpenlengte icm bovenbuislengte, etc. Dan ben je wel even bezig. En 9 van de 10 mensen kunnen dit zelf niet, of slechts sub-optimaal.
En als je expertise, apparatuur en winkeloppervlak sunk costs noemt heb je weinig begrepen van de term sunk costs.

Less is bore

eelcoz

eelcoz 30 jan 2010 12:43

Ik ben inderdaad bang dat wij het niet helemaal over hetzelfde hebben. De enige conclusie die ik uit jouw verhaal kan trekken is dat ik duidelijk NIET goed opgemeten ben dan.

Wat die sunk costs betreft; als expertise, apparatuur en winkeloppervlak sowieso al aanwezig zijn voor het opmeten van mensen die een fiets bij jou gaan kopen, dan kun je die wel degelijk als sunk costs beschouwen voor het opmeten van die paar mensen die alleen een meting en geen fiets willen. Bij het nemen van de beslissing of die metingen winstgevend zijn, is het niet eerlijk om kosten mee te rekenen die je sowieso al hebt gemaakt, of je de meting nu wel of niet uitvoert.

japiecarbon
Forum-lid HC
Berichten: 5230
Lid geworden op: 09 jan 2007 23:05

japiecarbon 30 jan 2010 18:01

Jij gaat zeker ook naar de snackbar met je eigen patat om te vragen of hij ze even wil bakken? Hij heeft de apperatuur toch al gekocht voor de klanten die er WEL iets kopen?

eelcoz

eelcoz 30 jan 2010 18:14

Ik zeg niet dat ik niets wil betalen voor een meting. Het lijkt me alleen niet juist om de bovengenoemde zaken mee te nemen in de berekening van een kostprijs voor een meting zonder aankoop van een fiets.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39171
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jan 2010 18:16

Natuurlijk wel. Hij koopt dat spul om er wat geld aan te verdienen.
Onbegrijpelijk dat je het niet wilt begrijpen.
Less is bore

eelcoz

eelcoz 30 jan 2010 18:22

De vraag is of hij dat spul koopt om geld te verdienen met de verkoop van fietsen of om geld te verdienen met het uitvoeren van metingen zonder een fiets te verkopen. Als dat laatste het geval is, heb je gelijk. Als hij die spullen primair gekocht heeft om te gebruiken voor de verkoop van fietsen, volgens mij niet.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39171
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jan 2010 18:39

Je maakt er nu een taalkundige discussie van.
Die man heeft zijn spulletjes aan moeten schaffen, is ondernemer en wil wat centjes verdienen. Omdat hij in den beginne die dingen heeft aangeschaft ter ondersteuning van zijn verkoop moet hij dus bij een klant die geen fiets wil kopen bij hem maar een lage prijs rekenen omdat hij een aantal kosten er niet aan toe mag schrijven... Vreemd.
Less is bore

eelcoz

eelcoz 30 jan 2010 18:47

Het punt is dat GastheerG met het argument kwam dat hij ook apparatuur aan moet schaffen, expertise moet vergaren en vloeroppervlak beschikbaar moet maken, en dat daarom een prijs van 60-80 euro helemaal niet idioot hoog is. Volgens mij is dat geen goed argument voor zo'n hoge prijs, omdat die kosten er sowieso zijn, of je nu een meting uitvoert of niet.

Stel, je moet vanavond beslissen of je morgen met de auto of met de trein naar je werk gaat. Laten we er vanuit gaan dat je sowieso een auto in je bezit hebt, onafhankelijk of je die voor je werk gebruikt of niet. In dat geval lijkt het me dat je voor de te nemen beslissing alleen de brandstofkosten, en eventueel een klein beetje afschrijving meerekent. En dus niet de wegenbelasting en verzekering, die je sowieso betaalt. Of je nu morgen met de auto gaat of niet.

Verder mag een FM van mij rekenen wat hij wil, maar dan mag ik het ook duur vinden. En in mijn beleving bestaan de kosten van zo'n meting voornamelijk uit uurloon en eventueel een minimale afschrijving van apparatuur.

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39171
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 30 jan 2010 19:35

[quote="GastheerG"]

3) technical push - veel producten die worden geïntroduceerd zijn op geen enkele manier gerelateerd aan een klantwens. Ze worden gemaakt omdat het kan. En ze worden zodaning de markt ingeperst dat iedereen ook nog het gevoel heeft het te willen hebben. 14 speed? Shimano heeft het patent al!

[/quote]

Mooiste voorbeeld hiervan: de nieuwe I-nogwattes van Apple. Een iphone op A4 formaat. Compleet nutteloos, onhandig, maar briljant in de markt gezet.

Enne, dat wordt slikken voor de Sjimmies: die roepen nu om het hardst dat 11sp totaaaaaaaaaaaal overbodig is ;-)
Less is bore

Plaats reactie