Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Mart Smeets

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 15 jul 2008 14:12

Op tijd en stond eens veranderen van bron van ergernis houdt het leuk! :)
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27878
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jul 2008 14:16

De Cauwer zegt ook precies wat iedereen in beeld ziet.

"CSC gaat nu aan de kop rijden"
"Evans eet even een gelleke"
"De voorsprong is 6 minuten"

panache
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 16 apr 2008 12:31

panache 15 jul 2008 14:22

@ havana: vivat! (reactie op bericht van 12:02)

En gisteren inderdaad nog eens gekeken naar de avondetappe... Met zicht op zelfbehoud heb ik de tv gewoon afgezet. Ik weet niet wat mij nu 't meest stoorde, 1. die limbo ('k ben zelf van Belg-Limburg maar zijn accent was er duidelijk over) 2. die hemden die ze aanhadden (om het meest 'knoopjes open') 3. dat open riool op de achtergrond dat zo langs de tafel doorstroomde of 4. Smeets' - toch als professioneel commentator - te verraste uitroep "is dat zo?" nadat Michael Boogerd zei dat Merckx een goed daler was.

Het viel mij op dat Michael - net als eergisteren bij Karl Vannieuwkerke - steeds als eerste zijn glas wijn ophad... men zou voor minder snel beginnen drinken :)
vriendelijke groet, Philip Albert

panache
Forum-lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 16 apr 2008 12:31

panache 15 jul 2008 14:28

Waarom vragen ze trouwens bij de VRT Marc Uyterhoeven niet als co-commentator?
vriendelijke groet, Philip Albert

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 15 jul 2008 14:51

In de Giro toonde De Cauwer zich ook al van zijn beste kant, herinner ik me plots:
Dario schreef:Gisteren, slotfase etappe:
Peloton neemt een bocht naar rechts. José De Cauwer: "Hier is een bocht naar rechts..."
Peloton rijdt onder spoorwegbrug door. José De Cauwer: "Spoorwegbrug onderdoor..."
Peloton komt onder spandoek van de laatste kilometer. José De Cauwer: "Nu is het nog één kilometer"

Dáárvoor moesten ze toch echt wel (met belastinggeld) een expert naar Italië sturen! :D


(OK, je eigen interventies citeren staat niet - maar ik blijf het een van zijn sterkere staaltjes vinden!)

Wat Uytterhoeven betreft: die heeft denk ik zijn tijd wat gehad, en is inmiddels iets te veel Bekende Vlaming om nog aanvaardbaar te zijn als verslaggever, lijkt me (voelt zich iets te veel verplicht om geestig uit de hoek te komen, wat algauw gaat vermoeien)
Uiteindelijk moet een journalist zichzelf wegcijferen - wat ons vanzelf weer bij het eigenlijke thema van deze discussie brengt! :D :D
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
de zwarten
Forum-lid HC
Berichten: 4227
Lid geworden op: 17 dec 2006 22:17

Gebruikersavatar de zwarten 15 jul 2008 15:00

Wuyts en Uytterhoeven samen ging gewoon niet. Ze wouden beiden de leidende rol in de commentaar. Uytterhoeven had dat snel door, en heeft adieu gezegd.
Wuyts is helaas minder scherp en humoristisch dan Uytterhoeven, maar Wuyts laat zijn co-commentator wel meer kans.
Bianchi EV Titanium (koers), Pinarello Asolo (kasseien), Colnago Master (kafee).
Afbeelding©®

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27878
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jul 2008 15:16

Een compliment verdient wellicht ook Lieven van Gils. De beste man interviewt renners in 4 of 5 verschillende talen. Moet je voor de grap eens een Nederlandse journalist proberen te vinden die dat kan.

Wij vinden onszelf altijd talenwonders, maar vergeleken met de Vlamingen kunnen we helemaal niks. Renaat Schotte spreekt z'n talen overigens ook.

dario
Forum-lid
Berichten: 3864
Lid geworden op: 03 mei 2005 11:30

dario 15 jul 2008 16:22

...al vind ik dan het wel storend dat hij dan Cancellara of Kirchen dan plots in het Engels interviewt (terwijl hij - zo bleek onlangs - wel degelijk ook Duits blijkt te kennen!)
Zijn Spaans is wel minder, en Italiaans spreken Wuyts en (weliswaar in beduidend mindere mate) Schotte beter, maar 't is zeker een feit dat Vlamingen algemeen goed scoren qua talenkennis: waarin een klein volk groot kan zijn, nietwaar! ;)

Valt telkens op bij interviews na een koers met Italiaanse winnaar, zoals gisteren: waar Wuyts een zeer getrouwe vertaling van het interview met bv Piepoli geeft, weten de Hollanders er maar wat losse flarden uit weer te geven.
Een koersbroek aan de waslijn: voor de ene woordloze poëzie, voor de andere geen gezicht. (rv)

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27878
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 jul 2008 16:41

Dat hij Kirchen en Cancellara in de live uitzendingen in het Engels interviewt snap ik wel, want zijn ad-hoc vertalingen zijn (begrijpelijk) slechts summier. Wanneer je dan Engels als taal kiest, heeft het gros van de kijkers die korte vertaling niet eens nodig.

kevin1978
Forum-lid
Berichten: 137
Lid geworden op: 26 feb 2006 22:13

kevin1978 15 jul 2008 17:47

Ik heb dit topic vol interesse gelezen en wou toch ook nog even mijn nederige mening neertypen...
Ik ben een vlaming en kijk altijd op sporza naar de koers. K heb er eigenlijk nog nooit aan gedacht om ergens anders te kijken (of de uitzending zou iets vroeger moeten beginnen op een andere zender, wat niet vaak gebeurt).
Ik ken Mart smeets dus niet echt goed, k heb hem gezien bij Karl en ik ken hem van enkele boeken die ik vroeger nog gelezen had en die ik niet slecht vond. Ik herinner me ook nog dat hij samen met Nelissen commentaar gegeven heeft en ik vond dat best meevallen.
Maar waar het hier vooral over gaat is waarschijnlijk de achtergrond die de vlaamse verslaggevers hebben. De meeste hebben de koers nog gevolgd vanop de motor in weer en wind (waardoor het gevoel met de wereld van de renners toch beter is), er zijn er zelfs die nog gekoerst hebben om te weten wat dat precies was (Karl Vannieuwkerke). Daardoor zullen ze waarschijnlijk ook wel wat dichter staan bij de renners zelf en Vlaanderen heeft het grote voordeel dat er hier vanaf eind februari tot medio april heel wat renners toeven en wedstrijden zijn die de VRT mee ondersteunt. Ik denk trouwens ook niet dat er veel zenders bestaan die zoveel wielrennen volgen/tonen als de VRT. Hoe meer/langer je iets doet zorgt ervoor dat je beter wordt hé... het komt allemaal op training/ervaring en leren uit je fouten aan...

Beste commentaar ooit volgens mij: Mark Van Lombeek en Mark Uyterhoeven. Michel Wuyts op de Motor. Hij kon af en toe iets zeggen maar ook niet teveel :-)

ff. een pro-sporza stukje van me...sorry als het er iets over is...

nobsplz
Forum-lid
Berichten: 52
Lid geworden op: 30 jan 2007 23:43

nobsplz 15 jul 2008 18:55

Ik ben vooral blij dat Kirchen uit het geel is, dan hoef ik mij niet meer te ergeren aan 'Kirsjen'. Kan die man (i.e. Smeets, niet Kirchen) niet een klein beetje zijn best doen?

gerardo
Forum-lid
Berichten: 755
Lid geworden op: 13 jun 2005 01:07
Locatie: Zuid-Holland
Contact

gerardo 15 jul 2008 19:50

havana schreef:Een compliment verdient wellicht ook Lieven van Gils. De beste man interviewt renners in 4 of 5 verschillende talen. Moet je voor de grap eens een Nederlandse journalist proberen te vinden die dat kan.

Wij vinden onszelf altijd talenwonders, maar vergeleken met de Vlamingen kunnen we helemaal niks. Renaat Schotte spreekt z'n talen overigens ook.



Herbert Dijkstra is ook een talenwonder. Spaans, Italiaans en zelfs Russisch kan hij moeiteloos spreken! Zelfs Drents! Maar dat maakt hem nog geen goede journalist.

Ik ben het met Havana eens, dat Lieve een compliment verdient, maar dan meer over het feit dat hij overal binnenkomt om renners te interviewen!
Als wielerliefhebber kijk ik ook het avondprogramma van de Belg. Erg goed en informatief. En wat een lieve gastheer! Hij fluistert zo lief dat mijn vrouw er enthousiast van wordt!

Tot dit jaar keek ik altijd de wedstrijden (klassiekers en Tour) via de Belg. Maar sinds dit jaar kijk ik meestal naar Hepie & Hepie van de NOS.
Niet dat ze beter zijn dan de Belg maar dat oeverloze gewauwel over onze Stijn en alleen maar oog voor Belgische renners is jammer! Wielrennen is grensoverschrijdend voor mij. Ik geniet ook van buitenlandse renners.
Gerardo

Plaats reactie