Pagina 16 van 27

Geplaatst: 08 jun 2009 14:05
door rubenio
Gewoon wat minder drinken in het weekend, ik ben ook student maar heb toch 9 fietsjes bij elkaar gewerkt ;)


Geplaatst: 08 jun 2009 14:41
door dempster
jah drinken doe ik bijna nooit. Ik heb nu ook 2 vette fietsen bijelkaar gewerkt. Maar budget is nu op:P en ik woon op mezelf dus ik heb ook nog is hoge vaste lasten:P

Geplaatst: 02 jul 2009 19:08
door halveliter
Eindelijk vakantie en eindelijk tijd om mijn conversion af te maken. Ik hebben eigenlijk alles erop zitten, behalve de ketting. Ik heb hier een paar vragen over:

1. Je kan een 3/32 ketting toch op een 1/8 chainring zetten?
2. Hoe krijg ik de ketting kleiner? Het is een bmx-ketting die kleiner kan worden gemaakt. Heb je hiervoor een speciaal gereedschap nodig?
3. Hoe krijg ik mijn ketting recht met mijn achternaaf? Het verschil is nu ongeveer 2-3 cm.

Geplaatst: 02 jul 2009 19:26
door scepticus
halveliter schreef: 1. Je kan een 3/32 ketting toch op een 1/8 chainring zetten?

Nee

2. Hoe krijg ik de ketting kleiner?
Kettingpons
3. Hoe krijg ik mijn ketting recht met mijn achternaaf? Het verschil is nu ongeveer 2-3 cm.

2 a 3 cm? :rolleye:
Da's wel heul erg veel. Neem aan dat je een oude opschroefnaaf hebt gebruikt en je kransje teveel naar binnen staat? In dat geval:
Kransje omdraaien ('schouder' links, tandjes rechts), naaf anders spaceren en wiel opnieuw centreren, kettingblad op binnenbladpositie, kortere trapas.

Geplaatst: 02 jul 2009 19:43
door halveliter
Scepticus schreef:
halveliter schreef: 1. Je kan een 3/32 ketting toch op een 1/8 chainring zetten?

Nee
Kutje. Ik dacht dat dat kon. Nu maar een nieuwe ketting en kransje kopen...

Scepticus schreef:
3. Hoe krijg ik mijn ketting recht met mijn achternaaf? Het verschil is nu ongeveer 2-3 cm.

2 a 3 cm? :rolleye:
Da's wel heul erg veel. Neem aan dat je een oude opschroefnaaf hebt gebruikt en je kransje teveel naar binnen staat? In dat geval:
Kransje omdraaien ('schouder' links, tandjes rechts), naaf anders spaceren en wiel opnieuw centreren, kettingblad op binnenbladpositie, kortere trapas.


Om precies te zijn is het 1.5 cm ongeveer. Ik heb een baanset gekocht, maar misschien ligt het aan mijn bracket ofzo. Ik maak anders wel foto.

Geplaatst: 02 jul 2009 20:01
door scepticus
[quote="halveliter"]
Kutje. Ik dacht dat dat kon. Nu maar een nieuwe ketting en kransje kopen...[/quote]

1/8 ketting kan wel op 3/32 kransje en blad.

Geplaatst: 03 jul 2009 16:39
door halveliter
Top. Dat is goedkoper volgensmij. Thanks!

Geplaatst: 04 jul 2009 01:16
door andromeda
Leuk:
Afbeelding

Geplaatst: 04 jul 2009 01:52
door sunitram
Gespot in Florence tijdens m'n vakantie

[img=http://img7.imageshack.us/img7/4513/florencefixie.jpg]

Geplaatst: 11 jul 2009 11:47
door halveliter
Daar ben ik weer. Inmiddels een nieuwe bracket geinstalleerd, waardoor mijn chainline helemaal recht loopt. Maar weer heb ik een paar vraagjes:

1. Maakt het uit hoeveel tands cog ik heb met mijn chainring? Mijn cog is 17T en chainring 48T. Moeten die niet beiden een even of oneven getal zijn?
2. Je ketting moet toch zo strak mogelijk? Normaal knip je een ketting door de ketting over je cog en chainring the leggen en dan één schakel meer te rekenen? Of reken je nu niet de extra schakel, zodat je chain helemaal strak ligt?

Alvast dank!

Geplaatst: 11 jul 2009 12:12
door rubenio
1. Wat je zelf prettig vind, ik heb zelf 42/16 gehad en nu heb ik 42/17 , spint wat lekkerder en je kan nog vooruitkomen met stevige tegenwind.
2. Ketting hoeft niet zo strak mogelijk dat dacht ik eerst ook altijd. Gewoon zo strak dat je met je vinger de ketting op het midden van de drivetrain nog een halve centimeter kunt bewegen. Als je kettinglijn in orde is zal hij er sowieso niet snel afvallen.

Grtz.
Rubenio

Geplaatst: 11 jul 2009 21:56
door halveliter
Toppie, dat is dus 1 extra schakel. Thanks!