TIPS EN TRICKS
Als je het op een klein stukje probeert is er m.i. niets aan de hand om met velgenreiniger te proberen. Het zal het carbon niet 'oplossen', hooguit kan het carbon dof of zelfs glanzend maken.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Deze zal vast al eens gedeeld zijn, maar voor het geval dat:
Ik kreeg mijn voorste remklauw (Ultegra R8070) niet gecentreerd. Boutjes los, rem inknijpen en boutjes vastdraaien hielp ook de 1001e keer niet. Iedere keer als ik het onderste boutje op het juiste moment aanhaalde versprong de remklauw weer naar rechts en liep het linkerplaatje aan.
De frustratie liep zo ver op dat ik al een fietsenmaker had gevraagd om het montagevlak te frezen (Park Tool heeft hier een mooie maar prijzige tool voor).
Vanmorgen las ik over de truc om een stuk pinpas (of in mijn geval een ikea family card) tussen het aanlopende remblok en de remschijf te steken. Rem inknijpen, vastdraaien en voilá: perfect gecentreerd!
Ik kreeg mijn voorste remklauw (Ultegra R8070) niet gecentreerd. Boutjes los, rem inknijpen en boutjes vastdraaien hielp ook de 1001e keer niet. Iedere keer als ik het onderste boutje op het juiste moment aanhaalde versprong de remklauw weer naar rechts en liep het linkerplaatje aan.
De frustratie liep zo ver op dat ik al een fietsenmaker had gevraagd om het montagevlak te frezen (Park Tool heeft hier een mooie maar prijzige tool voor).
Vanmorgen las ik over de truc om een stuk pinpas (of in mijn geval een ikea family card) tussen het aanlopende remblok en de remschijf te steken. Rem inknijpen, vastdraaien en voilá: perfect gecentreerd!
If it's not fixed, it's broken.
Pasje is meestal geen oplossing. Helaas goede kans dat na een paar keer remmen de boel weer aanloopt. Zonder pasje ertussen zal de zuiger weer verder naar buiten komen met het gebruik van de rem.
Mijn voorkeursmethode:
Zuigers stuk naar buiten te laten komen (niet te ver) en goed schoon te maken. Terug naar binnen drukken en nog eens herhalen.
Daarna met losse boutjes paar keer inknijpen totdat de schijf ingeklemd is en boel vastzetten terwijl je de rem ingeknepen houdt. Als de schijf dan nog aanloopt doe ik de fine-tuning op het oog.
Uiteraard er van uitgaande dat je schijf recht is.
Mijn voorkeursmethode:
Zuigers stuk naar buiten te laten komen (niet te ver) en goed schoon te maken. Terug naar binnen drukken en nog eens herhalen.
Daarna met losse boutjes paar keer inknijpen totdat de schijf ingeklemd is en boel vastzetten terwijl je de rem ingeknepen houdt. Als de schijf dan nog aanloopt doe ik de fine-tuning op het oog.
Uiteraard er van uitgaande dat je schijf recht is.
Nieuwe klauw, nieuwe blokjes en nieuwe schijf. Dit ging niet alleen om de blokjes maar om de hele remklauw gecentreerd krijgen.Janjan schreef: ↑12 dec 2021 14:57 Pasje is meestal geen oplossing. Helaas goede kans dat na een paar keer remmen de boel weer aanloopt. Zonder pasje ertussen zal de zuiger weer verder naar buiten komen met het gebruik van de rem.
Mijn voorkeursmethode:
Zuigers stuk naar buiten te laten komen (niet te ver) en goed schoon te maken. Terug naar binnen drukken en nog eens herhalen.
Daarna met losse boutjes paar keer inknijpen totdat de schijf ingeklemd is en boel vastzetten terwijl je de rem ingeknepen houdt. Als de schijf dan nog aanloopt doe ik de fine-tuning op het oog.
Uiteraard er van uitgaande dat je schijf recht is.
If it's not fixed, it's broken.
Het meest banale onderdeel va n de fiets zijn misschien wel de boutjes va nde bidonhouders maar:
- voorzie je deze van montagevet zodat ze makkelijker te verwijderen zijn zonder de bus in je frame te beschedigen of net niet omdat het vet vuil aantrekt en je de schroefdraad van de bus dan net wel beschadigd?
- waarom worden de houders vaak zonder moertjes geleverd en waarom hebben de moertjes in je frame een hoge kop zodat deze tegen de bidon schuren?
- waarom zijn vervangmoertjes zelfs op eBay zo duur (rond de 1€/stuk) en kies je voor staal of alloy (vanuit het oogpunt om de schroefdraad van de bus in je frame niet te beschadigen, gewicht maakt me niets uit)?
- voorzie je deze van montagevet zodat ze makkelijker te verwijderen zijn zonder de bus in je frame te beschedigen of net niet omdat het vet vuil aantrekt en je de schroefdraad van de bus dan net wel beschadigd?
- waarom worden de houders vaak zonder moertjes geleverd en waarom hebben de moertjes in je frame een hoge kop zodat deze tegen de bidon schuren?
- waarom zijn vervangmoertjes zelfs op eBay zo duur (rond de 1€/stuk) en kies je voor staal of alloy (vanuit het oogpunt om de schroefdraad van de bus in je frame niet te beschadigen, gewicht maakt me niets uit)?
Wat is nou jouw "Tips en tricks" .?roelw schreef: ↑05 apr 2022 17:34 Het meest banale onderdeel va n de fiets zijn misschien wel de boutjes va nde bidonhouders maar:
- voorzie je deze van montagevet zodat ze makkelijker te verwijderen zijn zonder de bus in je frame te beschedigen of net niet omdat het vet vuil aantrekt en je de schroefdraad van de bus dan net wel beschadigd?
- waarom worden de houders vaak zonder moertjes geleverd en waarom hebben de moertjes in je frame een hoge kop zodat deze tegen de bidon schuren?
- waarom zijn vervangmoertjes zelfs op eBay zo duur (rond de 1€/stuk) en kies je voor staal of alloy (vanuit het oogpunt om de schroefdraad van de bus in je frame niet te beschadigen, gewicht maakt me niets uit)?
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless
Kul.roelw schreef: ↑05 apr 2022 17:34 Het meest banale onderdeel va n de fiets zijn misschien wel de boutjes va nde bidonhouders maar:
- voorzie je deze van montagevet zodat ze makkelijker te verwijderen zijn zonder de bus in je frame te beschedigen of net niet omdat het vet vuil aantrekt en je de schroefdraad van de bus dan net wel beschadigd?
- waarom worden de houders vaak zonder moertjes geleverd en waarom hebben de moertjes in je frame een hoge kop zodat deze tegen de bidon schuren?
- waarom zijn vervangmoertjes zelfs op eBay zo duur (rond de 1€/stuk) en kies je voor staal of alloy (vanuit het oogpunt om de schroefdraad van de bus in je frame niet te beschadigen, gewicht maakt me niets uit)?
Montagevet aan de boutjes. Altijd.
Komt geen vuil in de schroefdraad, en het evt uitstekende deel van de steel zit in het frame. Wat daar aan vuil in zou kunnen komen is te weinig om de draad te beschadigingen.
Weet je het verschil tussen een bout en een moer? Lijkt van niet.....
Enfin, de boutjes die in het frame zitten op de plek van de bidonhouder, die zijn in hoofdzaak bedoeld om de draadbus te beschermen. Passen ze in de bidonhouder? Geluk gehad. Anders gewoon iets anders nemen.
Waarom die boutjes zo duur zijn via eBay? Goh, misschien omdat er 3x niks verdiend is aan een product van €0,20.
Overigens kun je gewoon een goed gesorteerde bouwmarkt bezoeken, daar vind je heus wel een bruikbaar boutje. Hornbach heeft ook M5 inbus, RVS met bolkop. En anders de lokale specialist.
Dogma F
Die van DT Swiss zijn overdreven duur, gewoon iets anders nemen van NN, Enduro, Elvedes. SKF is nogal aan de prijs, snel 2x zo duur.
Wat je ook neemt, aan 1 zijde de keerring eraf nemen en goed vullen met vet. Afdichting terug zetten en lager in marine grease zetten en plaatsen. Daarna nog een kwastje marine grease erover.
Het is de water intrede die de lagers sloopt, niet het draaien. Op de fiets is de belasting veel te laag.
Wat je ook neemt, aan 1 zijde de keerring eraf nemen en goed vullen met vet. Afdichting terug zetten en lager in marine grease zetten en plaatsen. Daarna nog een kwastje marine grease erover.
Het is de water intrede die de lagers sloopt, niet het draaien. Op de fiets is de belasting veel te laag.
Dogma F
Natuurlijk, duurder is altijd beter.!
Er komt een moment dat je wind mee hebt. Pinarello F10 - Ultegra 8050 Di2 - Carbonspeed C50 Tubeless