Ketting smeren
wellicht een late reactie
Mijn fm zegt altijd maak de ketting goed en vaak schoon met een olie produkt
Het mooiste is als je de ketting in de benzine legt. dan verkoop ik nog eens wat
Zijn tip. Alleen de buitenkant afpoetsen met een harde borstel met een doek navrijven
evt met een kleinbeetje Cyclon Bionet wel sterk verdunnen
daarna een paar druppeltje olie
Doe ik al een tijdje gaat prima
Mijn fm zegt altijd maak de ketting goed en vaak schoon met een olie produkt
Het mooiste is als je de ketting in de benzine legt. dan verkoop ik nog eens wat
Zijn tip. Alleen de buitenkant afpoetsen met een harde borstel met een doek navrijven
evt met een kleinbeetje Cyclon Bionet wel sterk verdunnen
daarna een paar druppeltje olie
Doe ik al een tijdje gaat prima
Follow the Leader
Helaas nog niet voorbij zien komen: Kettenfluid 105 van de Firma innotech uit Duitsland.
Minstens zo goed als Progold en Holmenkol lube extreme.
Dag voor de rit erop spuiten (bij voorkeur de ketting eraf halen), nachtje laten inwerken, en kort voor de rit met een schone doek er een paar keer overheen gaan.
O.a door team Gerolsteiner gebruikt.
Overigens komt er zeer binnenkort een nog betere versie op de markt onder de naam "El Toro" kettenfluid ook van innotech.
www.innotech-r.de
Minstens zo goed als Progold en Holmenkol lube extreme.
Dag voor de rit erop spuiten (bij voorkeur de ketting eraf halen), nachtje laten inwerken, en kort voor de rit met een schone doek er een paar keer overheen gaan.
O.a door team Gerolsteiner gebruikt.
Overigens komt er zeer binnenkort een nog betere versie op de markt onder de naam "El Toro" kettenfluid ook van innotech.
www.innotech-r.de
En waar is dat spul te koop en voor hoeveel?
Dat Gerolsteiner het gebruikte is natuurlijk een pure marketingtruuk. Dat zegt mij helemaal niets.
EDIT
Website gevonden. Dit spul is in eerste instantie voor industriele toepasingen ontwikkeld en daarna geschikt gemaakt voor fietskettingen. Klinkt belovend als ik sommige Duitse fora lees maar het is voornamelijk in Duitsland te koop volgens mij. Via deze website kun je in Nederland bestellen met minimum afname 2 spuitbusjes 200 ml voor 24. Beetje duur wel om ff een keer te proberen.
http://www.innokom.de/kettenfluid/nl/index.htm
Je hebt er denk ik wel veel van nodig omdat in de beschrijving staat dat je je ketting er als het ware mee moet spoelen.
Dat Gerolsteiner het gebruikte is natuurlijk een pure marketingtruuk. Dat zegt mij helemaal niets.
EDIT
Website gevonden. Dit spul is in eerste instantie voor industriele toepasingen ontwikkeld en daarna geschikt gemaakt voor fietskettingen. Klinkt belovend als ik sommige Duitse fora lees maar het is voornamelijk in Duitsland te koop volgens mij. Via deze website kun je in Nederland bestellen met minimum afname 2 spuitbusjes 200 ml voor 24. Beetje duur wel om ff een keer te proberen.
http://www.innokom.de/kettenfluid/nl/index.htm
Je hebt er denk ik wel veel van nodig omdat in de beschrijving staat dat je je ketting er als het ware mee moet spoelen.
Das meer een spoelmiddel dan smeermiddel als je het mij vraagt.De volledige ketting van op een afstand van ca. 5 cm royaal besproeien, om ook vuil uit inwendige kettinglagers uit te spoelen. Bij een sterke verontreiniging meermaals besproeien.
De ketting best een dag voor gebruik van de fiets besproeien en smeren.
Het is zeker geen spoelmiddel.
Ik kan je verzekeren dat ik door de jaren heen bijna zowat alles geprobeerd heb m.b.t. kettingsmeermiddelen en dit produkt vind ik echt het beste.
Het is idd niet goedkoop, maar als je je (dure) racekarretje/ketting goed wil onderhouden loont het.
Overigens blijft je ketting er mooi schoon van.
Ik kan je verzekeren dat ik door de jaren heen bijna zowat alles geprobeerd heb m.b.t. kettingsmeermiddelen en dit produkt vind ik echt het beste.
Het is idd niet goedkoop, maar als je je (dure) racekarretje/ketting goed wil onderhouden loont het.
Overigens blijft je ketting er mooi schoon van.
Dat "spoelen" van de ketting is dan van belang wanneer je een ketting hebt die heel erg vuil en/of aangetast is. Nadat je het spul eenmaal gebruikt hebt, blijft de ketting schoon en je kunt er makkelijk enkele honderden kilometers mee rijden.
eric69 schreef:Het is zeker geen spoelmiddel.
Ik kan je verzekeren dat ik door de jaren heen bijna zowat alles geprobeerd heb m.b.t. kettingsmeermiddelen en dit produkt vind ik echt het beste.
Het is idd niet goedkoop, maar als je je (dure) racekarretje/ketting goed wil onderhouden loont het.
Overigens blijft je ketting er mooi schoon van.
Hoi,
Met alle respekt voor het getoonde enthousiasme maar ik vind dat spul zo ontzettend duur dat ik nauwelijks kan geloven je niet beter af bent (louter economisch gesproken) door eenvoudigweg wat vaker een nieuwe ketting te plaatsen.
Persoonlijk rij ik met Campa Record en uiteraard een Campa Record ketting die ik minutieus onderhou.
Ik heb al allerlei geprobeerd maar die Campa ketting is werkelijk een knap stukje vakmanschap dat in se belachelijk goedkoop wordt verkocht.
Ik rij zo'n 10 a 15.000 km per jaar en als ik dan merk dat ik mits goed onderhoud en relatief goedkope smering toch zo'n 10.000km met 1 ketting haal zonder dat ik ook mijn cassettes totaal in de vernieling rij dan blijf ik toch skeptisch ten aanzien van zulke wondersmeermiddelen.
Voor info, de ketting (en in dezelfde beurt ook de kransjes en kettingbladen en pulleys) wordt steeds steevast gereinigd met petroleum (dieselolie/huisbrandolie) wat niet agressief is (waarmee ik bedoel dat het niet 100% reinigt maar daardoor ook niet de rollagers droog komen te staan.
Daarna droogwrijven van de ketting en een tiental druppeltjes Morgan Blue Race Oil of T9 van Boeshield (al naargelang de verwachte weersomstandigheden) op de ketting aangebracht bovenop de krans die vaakst wordt gebruikt.
Een paar keer op- en afschakelend de hele cassette over en weer en bingo.
's Anderendaags voor het vertrek even de vod erover en weg is kees.
De ketting wordt vuil, niet extreem zwart maar toch grauw na een vijftigtal km.
Het mag regenen, het mag kurkdroog zijn, die ketting loopt las een trein.
Nu, als iemand overtuigd is dat de meerkost van een zogezegd superieur smeermiddel als 105 het echt nog beter doet dan wordt ik met plezier overtuigd.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Natuurlijk ben ik het helemaal eens met het feit dat je idd niet per definitie tig-duizend kilometers meer zult rijden met het spul van innotech, maar het ging/gaat mij er om dat je ketting goed "loopt", en dat er weinig of geen zwarte rommel op je ketting ontstaat. Bij heel veel smeermiddelen is dit wel het geval. Overigens ben ik van mening dat de meeste fietsfanaten veel te royaal zijn met het aanbrengen van kettingsmeermiddelen. Dus met relatief weinig smering ben je dan toch nog relatief "goedkoop" uit....
Greetzz ;o)
Greetzz ;o)
eric69 schreef:Natuurlijk ben ik het helemaal eens met het feit dat je idd niet per definitie tig-duizend kilometers meer zult rijden met het spul van innotech, maar het ging/gaat mij er om dat je ketting goed "loopt", en dat er weinig of geen zwarte rommel op je ketting ontstaat. Bij heel veel smeermiddelen is dit wel het geval. Overigens ben ik van mening dat de meeste fietsfanaten veel te royaal zijn met het aanbrengen van kettingsmeermiddelen. Dus met relatief weinig smering ben je dan toch nog relatief "goedkoop" uit....
Greetzz ;o)
Hoi,
Daar sluit ik volledig bij aan en voeg daar nog aan toe dat velen ook de ketting te sterk ontvetten door het gebruik van al te droge ontvetters.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 2863
- Lid geworden op: 11 jan 2008 12:05
Ik heb vorige week een mtb gekocht en heb waarschijnlijk wat dikkere olie nodig. Iemand een aanrader voor mij?
-
- Forum-lid
- Berichten: 536
- Lid geworden op: 26 jan 2007 11:08
ik heb ook van alles al geprobeerd, maar niets wat ik vond wat echt goed is
al die peper dure smeermiddelen die ze je aan praten is allemaal een mooien verkoop praatje
ik gebriuk nu al jaren gewoon transmisie olie, je koop een liter en je doet er jaren mee , je ketting moet je wel bij houden dus gewoon een droge doek er langs en even een beetje smeren en rijden maar
en ik doe ook makelijk 10.000 tot 15.000 km met een ketting ,
ik gebruik wel een ketting van KMC de goud 10 speed titanium
deze vind ik sowieso al beter dan een camp ketting
al die peper dure smeermiddelen die ze je aan praten is allemaal een mooien verkoop praatje
ik gebriuk nu al jaren gewoon transmisie olie, je koop een liter en je doet er jaren mee , je ketting moet je wel bij houden dus gewoon een droge doek er langs en even een beetje smeren en rijden maar
en ik doe ook makelijk 10.000 tot 15.000 km met een ketting ,
ik gebruik wel een ketting van KMC de goud 10 speed titanium
deze vind ik sowieso al beter dan een camp ketting
To be Old and Wise You must first be Young and Stupid
de monsternaar schreef:ik heb ook van alles al geprobeerd, maar niets wat ik vond wat echt goed is
al die peper dure smeermiddelen die ze je aan praten is allemaal een mooien verkoop praatje
ik gebriuk nu al jaren gewoon transmisie olie, je koop een liter en je doet er jaren mee , je ketting moet je wel bij houden dus gewoon een droge doek er langs en even een beetje smeren en rijden maar
en ik doe ook makelijk 10.000 tot 15.000 km met een ketting ,
ik gebruik wel een ketting van KMC de goud 10 speed titanium
deze vind ik sowieso al beter dan een camp ketting
ik gebriuk nu al jaren gewoon transmisie olie, je koop een liter en je doet er jaren mee ,
Hoi,
En heb je wellicht ook nog een lagere CO2 uitstoot ook...
Waarom transmissieolie? Is die niet te dun?
Je kan in wezen best ook synthetische motorolie gebruiken, die is misschien nog goedkoper.... :p
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...