Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Corima Aero’s

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 15 mar 2007 20:03

Quoten: Origineel geplaatst door Evert Dehandsch op 15 Maart 2007


Deze middag ga ik mijn fiets kuisen, inclusief de corima's dus. Nu ben ik enkel bang op ze eerst af te spuiten met de tuinslang en er dan met de spons over de achternaaf te gaan. Met die gaatjes erin, waar ik nog steeds niet van weet waarom deze erinzitten wie kan dat beantwoorden?
Kan het geen kwaad dat er dan water in de naaf en rollementen komt?


Hoi,
Die gaatjes in de achternaaf zitten over de gehele omtrek op het diepste punt van de naaf en hebben dezelfde functie als het gaatje onderaan de bracket, waterafvoer dus.
Als er water is binnengetreden en je rijdt of laat je achterwiel even hard draaien op een werkstand zal je zien dat het vocht langs daar een weg naar buiten vindt. (Centrifugaal effect)
Je fiets met de tuinslang afspuiten is NOOIT een goed idee, je kan beter een emmer lauw water met wat afwasmiddel en een sponsje gebruiken. Fietslagers zijn zeer gevoelig voor waterstralen en eens de verzegeling is verbroken heb je binnen de kortste tijd uitlopend vet met stroeve, krakende lagers tot gevolg.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 15 mar 2007 20:13

Hoi,
"Eens thuis dan maar verder gekeken en toen vielen me er een paar kleinigheden op qua afwerking: spaakholten zitten nog stukjes carbon over, langs het remoppervlak ook soms minieme "foutjes", maar verder no problem! Tubes gingen er best vlot op en dan viel me iets op, door de ventielverlenger zijn de wielen helemaal uit balans en krijg je dus meteen een slagje in het wiel. Ze hadden dit toch kunnen uitbalanceren met extra gewicht aan de overkant van de ventielopening? "
 
Ik denk dat wat je ziet in de spaakholtes eerder stukjes van het structureel schuim zijn maar dat heeft geen belang.
Ik kan je verzekeren dat de Corimas veel beter zijn afgewerkt (met meer oog voor detail) dan b.v. de Campa Bora, Speedcomposites, Lightweight enz.
De Bora Ultra heeft om de wielen dynamisch uit te balanceren telkens twee ronde, zwaardere spaken aan de overzijde van het ventiel. Zet je het in de wielstand met of zonder tube erop en het zal nog steeds "hoppen" ook al zit er nergens een hoogteslag in.
Hoe komt dit nu? Wel, heel eenvoudig, die carbonwielen zijn allemaal zo licht dat een beetje massa van enkele grammetjes op een plaats of wat minder gewicht elders, al voldoende is om het uit balans te halen bij hoge draaisnelheid.
Je kan dit nooit perfect wegwerken want als je het wiel balanceert, als constructeur, weet je nooit of je tube gebalanceerd is, of je kent het exacte gewicht niet van de ventielverlenger enz.
Ik vrees dat het een hopeloze strijd is dus daar moet je maar mee leren leven. Zolang het niet te extreem is zal er in praktijk ook niks van merken.
Ciao,  
Snobisme is een dure hobby...

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 15 mar 2007 20:24

Quoten: Origineel geplaatst door fdegrove op 15 Maart 2007


Quoten: Origineel geplaatst door Evert Dehandsch op 15 Maart 2007


Deze middag ga ik mijn fiets kuisen, inclusief de corima's dus. Nu ben ik enkel bang op ze eerst af te spuiten met de tuinslang en er dan met de spons over de achternaaf te gaan. Met die gaatjes erin, waar ik nog steeds niet van weet waarom deze erinzitten wie kan dat beantwoorden?
Kan het geen kwaad dat er dan water in de naaf en rollementen komt?


Hoi,
Die gaatjes in de achternaaf zitten over de gehele omtrek op het diepste punt van de naaf en hebben dezelfde functie als het gaatje onderaan de bracket, waterafvoer dus.
Als er water is binnengetreden en je rijdt of laat je achterwiel even hard draaien op een werkstand zal je zien dat het vocht langs daar een weg naar buiten vindt. (Centrifugaal effect)
Je fiets met de tuinslang afspuiten is NOOIT een goed idee, je kan beter een emmer lauw water met wat afwasmiddel en een sponsje gebruiken. Fietslagers zijn zeer gevoelig voor waterstralen en eens de verzegeling is verbroken heb je binnen de kortste tijd uitlopend vet met stroeve, krakende lagers tot gevolg.
Ciao,


Thanks voor je uitleg, nu ben ik weer helemaal mee i.v.m. de gaatjes in de achternaaf. De formulering van het afspuiten is niet goed aangkomen blijkbaar. Ik zal het anders zeggen, ik benevel de fiets met de tuinslang een zeer zachte straal om enkel maar de fiets volledig nat te maken. Daarna ga ik er inderdaad over met een emmertje en spons
"Fietslagers zijn zeer gevoelig voor waterstralen en eens de verzegeling is verbroken heb je binnen de kortste tijd uitlopend vet met stroeve, krakende lagers tot gevolg."
nze mechanicien van de ploeg, ook mechanicien bij Predictor-Lotto, wist me te zeggen dat het probleem met de Ridley's(ik rijd zelf met een Ridley) dat aan het balhoofd het water in de lagers kan lopen, maar er niet meer uit. Vandaar zit je snel met problemen daar. Op die plaats let ik dus steeds extra op, ook met de gewone spons.
Nulla tenaci invia est via!

em01
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 jun 2005 20:33

em01 08 apr 2007 23:40

Hallo,

Bij inspectie van mijn carbon wielen (Corima aero+) viel me vandaag op dat er m.i.z. vrij diepe groeven zitten in de rem-vlakken van het achterwiel.
Ik heb met het wiel nu +/- 500km gereden onder droog-weer omstandigheden en gebruik de Corima remblokjes.

Wat mij verder is opgevallen dat de remvlakken van mijn 2 voorwielen (Aero + Winnium) er perfect uitzien, echter de voorwielen hebben minder km's gemaakt omdat ik de voorwielen uitwissel naar de wind omstandigheden.

Vraag:
Wat zijn jullie ervaringen met slijtage op de remvlakken bij Carbon velgen en in bijzonder Corima.

Alvast bedankt voor jullie reactie's

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 09 apr 2007 02:52

Quoten: Origineel geplaatst door EM01 op 08 April 2007

Hallo,Bij inspectie van mijn carbon wielen (Corima aero+) viel me vandaag op dat er m.i.z. vrij diepe groeven zitten in de rem-vlakken van het achterwiel.Ik heb met het wiel nu +/- 500km gereden onder droog-weer omstandigheden en gebruik de Corima remblokjes.Wat mij verder is opgevallen dat de remvlakken van mijn 2 voorwielen (Aero + Winnium) er perfect uitzien, echter de voorwielen hebben minder km's gemaakt omdat ik de voorwielen uitwissel naar de wind omstandigheden. Vraag:Wat zijn jullie ervaringen met slijtage op de remvlakken bij Carbon velgen en in bijzonder Corima.Alvast bedankt voor jullie reactie's


Hoi,
Dat vind ik absoluut niet normaal. Ik heb pas enige vorming van het remoppervlak waargenomen na enkele duizenden kilometers. Dan nog was het nauwelijks waarneembaar met de vingertippen aan de overgang van het remoppervlak met de rest van de velg. Daarenboven hadden de wielen ongewild ook nog een paar hevige stortbuien doorstaan.
Wel is het zo dat de blokjes (Corima) na elke rit met een schuursponsje schoongemaakt werden. Liever een paar blokjes wat sneller vervangen dan een velg....
Momenteel rij ik met een paar Boras met Campa remblokjes en daar is eveneens na 2.500 km nog geen enkel spoor van schade aan het remoppervlak te bespeuren.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

em01
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 jun 2005 20:33

em01 09 apr 2007 09:47

Bedankt voor je reactie fdegrove,

Ik heb de wielen gelukkig direkt bij Corima besteld incl remblokjes.

Ik ga naar Corima een email doen met foto's van de beschadigingen, dan maar afwachten wat hun reactie gaat worden.

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 09 apr 2007 11:44

Het enige wat niet normaal is is dat er slijtage aan je achterwiel zit. Behoudens noodremacties hoort de achterrem eigenlijk nauwelijks te worden gebruikt.
Overigens zijn ook die slijtagesproren normaal. Als je pech hebt pik je in ook in droorg weer wat gruis/steentjes op en als die op je blokken komen trek je strepen op het remvlak. Zowel bij Campa als Corima heb ik dit al eens gezien en claimen heeft maar in een enkel geval zin (kwaad kan het overigens ook niet).

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 09 apr 2007 12:28

Daarnet tijdens het kuisen van mijn fiets merkte ik dat ik aardig wat speling heb zitten op de voornaaf van m'n Corima Aero wiel. Hoe krijg ik dit er uit gewerkt?
Nulla tenaci invia est via!

em01
Forum-lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 19 jun 2005 20:33

em01 09 apr 2007 13:03

Sharkman bedankt voor je reactie,
Ik ga in iedergeval Corima op de hoogte brengen, ik heb n.m.l alleen op het vlakke met het wiel gereden en ook nog geen noodstop moeten maken.
Wat gruis kan natuurlijk wel voor beschadigingen zorgen, heb de remblokjes  bekeken maar geen harde deeltjes kunnen ondekken in  het remvlak. Uit voorzorg wel nieuwe blokjes gemonteerd.
Evert,
Betreft speling op je wiel, mogelijk is er een borgmoer op de as  losgelopen De lagers worden middels deze moeren opgesloten.
Wel even de doorsnede tekening er bij pakken, kan je vinden in de  Corima documentatie.
Moet niet zo moeilijk zijn  om uit te vinden wat er aan de hand is, wel enige technische kennis vereist!

sharkman
Forum-lid
Berichten: 2775
Lid geworden op: 03 apr 2005 23:24

sharkman 09 apr 2007 13:42

Probeer ook eens campa blokken afgezien dat ze beter remmen dan kurk leveren ze ook minder slijtage op (er vormt zich een beschermende laag op je remvlak)

evertdehandsch
Forum-lid
Berichten: 710
Lid geworden op: 16 dec 2005 21:47

evertdehandsch 09 apr 2007 14:17

Speling aan de naaf is opgelost. Aan de ene zijde zat de "bout"(wie geeft me de juiste term) los, heb ze dan beiden even terug los gedraait, en dan gelijkmatig vastgedraaid. Even gecontroleerd daarna en alles was terug zoals het moet zijn. Gewoon klein fabricage foutje blijkbaar.
Toch dank aan EM01 voor z'n hulp.
Nulla tenaci invia est via!

fdegrove
Forum-lid
Berichten: 2991
Lid geworden op: 09 mar 2005 23:33

fdegrove 10 apr 2007 02:56

Quoten: Origineel geplaatst door Sharkman op 09 April 2007


Het enige wat niet normaal is is dat er slijtage aan je achterwiel zit. Behoudens noodremacties hoort de achterrem eigenlijk nauwelijks te worden gebruikt.
Overigens zijn ook die slijtagesproren normaal. Als je pech hebt pik je in ook in droorg weer wat gruis/steentjes op en als die op je blokken komen trek je strepen op het remvlak. Zowel bij Campa als Corima heb ik dit al eens gezien en claimen heeft maar in een enkel geval zin (kwaad kan het overigens ook niet).


Hoi,
Bij 500km op de teller vind ik remschade geenszins normaal bij kwaliteitsvelgen als Corima. Pech buiten beschouwing gelaten uiteraard en daar lijkt het in dit geval toch sterk op: 500km en op het achterwiel....
Schade claimen voor zo'n zaken heeft inderdaad geen enkele zin.
@Evert: ik vermoed dat je borgmoer is losgekomen in de wielrichtstand of iets dergelijks, als je de wielen vastzet en je draait ze in tegenwijzerzin dan kan het gebeuren dat je hiermee de borgmoer ook losdraait. 
Een fabricagefout kan je het moelijk noemen, ze zaten gegarandeerd geborgd. Het is trouwens voldoende ze gewoon met de hand vast te draaien, als je er met een platte conussleutel (#15 dacht ik) aan draait heb je makkelijk inkepingen van de sleutel en dat zie je dus snel op die zwarte alu moeren.
Een engelse sleutel is breder en laat minder makkelijk sporen na maar zoals gezegd, zelfs met de hand geborgd komen ze niet los bij normaal gebruik.
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...

Plaats reactie