Er is een tijd geweest dat iedereen overschakelde op draadbanden. Deze zouden net zo goed "lopen" als tubes. Nu lijkt het wel alsof men weer terug naar tubes wil.
Een tube heeft toch wel wat nadelen :
- verbinding met velg gebeurt enkel door lijm, dit is toch niet zo'n zekere verbinding als een draadband heeft met de velg
- je kan maar één reservetube meenemen onder je zadel
- herstellen van een tube is dikke shit. (draadjes lospeuteren, plakken, terug dichtnaaien....
- een tube verlijmen is ook veel moeilijker en duurt langer dan een bandje opleggen.
- veelal worden lekke tubes niet meer hersteld, dus wordt het al snel vrij prijzig.
- onderweg een andere tube opleggen wordt op dit forum voorgesteld als spotgemakkelijk, toch wil dit in praktijk wel eens tegenvallen. Bij regenweer als alles onder de modder zit(dus ook de lijm op de velg), bij heel warm weer als de lijm half gesmolten is en alles aan je vingers plakt, als het heel koud is en je reservetube zo stijf is dat ze maar met veel moeite over de velg gaat.
Een tube zou dan wel een lagere rolweerstand hebben en je zou er sneller mee door de bochten kunnen gaan. Ik zou het niet weten of dit zo is. Ik heb met beiden gekoerst en mijn voorkeur gaat wel degelijk uit naar draadbanden.
Misschien moet Fiets maar eens een vergelijkende test doen ??
Welke Carbon wielen ?
-
- Forum-lid
- Berichten: 1255
- Lid geworden op: 11 mei 2006 21:25
Quoten: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 02 Oktober 2006
Er is een tijd geweest dat iedereen overschakelde op draadbanden. Deze zouden net zo goed "lopen" als tubes. Nu lijkt het wel alsof men weer terug naar tubes wil.
Een tube heeft toch wel wat nadelen :
- verbinding met velg gebeurt enkel door lijm, dit is toch niet zo'n zekere verbinding als een draadband heeft met de velg
- je kan maar één reservetube meenemen onder je zadel
- herstellen van een tube is dikke shit. (draadjes lospeuteren, plakken, terug dichtnaaien....
- een tube verlijmen is ook veel moeilijker en duurt langer dan een bandje opleggen.
- veelal worden lekke tubes niet meer hersteld, dus wordt het al snel vrij prijzig.
- onderweg een andere tube opleggen wordt op dit forum voorgesteld als spotgemakkelijk, toch wil dit in praktijk wel eens tegenvallen. Bij regenweer als alles onder de modder zit(dus ook de lijm op de velg), bij heel warm weer als de lijm half gesmolten is en alles aan je vingers plakt, als het heel koud is en je reservetube zo stijf is dat ze maar met veel moeite over de velg gaat.
Een tube zou dan wel een lagere rolweerstand hebben en je zou er sneller mee door de bochten kunnen gaan. Ik zou het niet weten of dit zo is. Ik heb met beiden gekoerst en mijn voorkeur gaat wel degelijk uit naar draadbanden.
Misschien moet Fiets maar eens een vergelijkende test doen ??
Hoi,
Het is niet omdat er wat interesse bestaat van jonge mensen in tubes dat nu iedereen op tubes zal gaan rijden. Het is beslist wel wat duurder maar toch heeft het zo zijn voordelen. Voor de gevorderde amateur biedt het in alle geval perspektieven en velen vinden de kwaliteiten best zijn geld waard.
1/ Een verbinding tussen draadband en velg? Welke verbinding dan wel?
2/ Wie zegt dat je maar 1 tube kan meenemen. Ik neem er nooit meer dan eentje mee, een tweede heb ik nog nooit nodig gehad. Je neemt toch ook geen karrenvracht aan binnenbandjes mee? Goed, er zit risico aan verbonden, maar draadband of tube, na een lekke band rij ik toch huiswaarts.
3/ Aangenomen dat je in een tube van 15 Euro niet al te veel tijd wil stoppen om die te herstellen maar vaak is het vervangen van de lekke butyl biba door een latex niet alleen een herstelling maar ook een opwaardering. 't Is maar zoals je het bekijken wil. Het herstelllen zelf is vaak in een kwartiertje geklonken en alles wat je hiervoor nodig hebt is best nog te vinden.
4/ Het is spotgemakkelijk en meestal gaat het veel sneller dan een nieuwe biba vervangen bij een draadband. Bij regenweer hoeft er geen spatje modder op het velgbed te komen bij het vervangen van de band. Als er zand tussen biba en draadband komt te zitten duurt het ook niet lang voor je lekrijdt en het is zowiezo geklungel om die biba ertussen in te foefelen.
Een goede tubelijm mag niet kleverig worden bij snikheet weer, ik heb er geen last van.
5/ Er zijn meerdere draadbanden op de markt met een rolweerstand die zeker zo laag, zoniet lager is dan die van de beste tubes. Rolweerstand alleen is echter niet zaligmakend. Wie, en ik heb het nog al verkondigd, een goede benadering wil van hoe een tube aanvoelt raad ik aan te beginnen met die kl*t* butyl binnenbandjes eens te vervangen door een goede latexbiba.
Een pictoraal van een eenvoudige herstelling van een tube:
http://www.yellowjersey.org/tubfix.html
Ciao,
Er is een tijd geweest dat iedereen overschakelde op draadbanden. Deze zouden net zo goed "lopen" als tubes. Nu lijkt het wel alsof men weer terug naar tubes wil.
Een tube heeft toch wel wat nadelen :
- verbinding met velg gebeurt enkel door lijm, dit is toch niet zo'n zekere verbinding als een draadband heeft met de velg
- je kan maar één reservetube meenemen onder je zadel
- herstellen van een tube is dikke shit. (draadjes lospeuteren, plakken, terug dichtnaaien....
- een tube verlijmen is ook veel moeilijker en duurt langer dan een bandje opleggen.
- veelal worden lekke tubes niet meer hersteld, dus wordt het al snel vrij prijzig.
- onderweg een andere tube opleggen wordt op dit forum voorgesteld als spotgemakkelijk, toch wil dit in praktijk wel eens tegenvallen. Bij regenweer als alles onder de modder zit(dus ook de lijm op de velg), bij heel warm weer als de lijm half gesmolten is en alles aan je vingers plakt, als het heel koud is en je reservetube zo stijf is dat ze maar met veel moeite over de velg gaat.
Een tube zou dan wel een lagere rolweerstand hebben en je zou er sneller mee door de bochten kunnen gaan. Ik zou het niet weten of dit zo is. Ik heb met beiden gekoerst en mijn voorkeur gaat wel degelijk uit naar draadbanden.
Misschien moet Fiets maar eens een vergelijkende test doen ??
Hoi,
Het is niet omdat er wat interesse bestaat van jonge mensen in tubes dat nu iedereen op tubes zal gaan rijden. Het is beslist wel wat duurder maar toch heeft het zo zijn voordelen. Voor de gevorderde amateur biedt het in alle geval perspektieven en velen vinden de kwaliteiten best zijn geld waard.
1/ Een verbinding tussen draadband en velg? Welke verbinding dan wel?
2/ Wie zegt dat je maar 1 tube kan meenemen. Ik neem er nooit meer dan eentje mee, een tweede heb ik nog nooit nodig gehad. Je neemt toch ook geen karrenvracht aan binnenbandjes mee? Goed, er zit risico aan verbonden, maar draadband of tube, na een lekke band rij ik toch huiswaarts.
3/ Aangenomen dat je in een tube van 15 Euro niet al te veel tijd wil stoppen om die te herstellen maar vaak is het vervangen van de lekke butyl biba door een latex niet alleen een herstelling maar ook een opwaardering. 't Is maar zoals je het bekijken wil. Het herstelllen zelf is vaak in een kwartiertje geklonken en alles wat je hiervoor nodig hebt is best nog te vinden.
4/ Het is spotgemakkelijk en meestal gaat het veel sneller dan een nieuwe biba vervangen bij een draadband. Bij regenweer hoeft er geen spatje modder op het velgbed te komen bij het vervangen van de band. Als er zand tussen biba en draadband komt te zitten duurt het ook niet lang voor je lekrijdt en het is zowiezo geklungel om die biba ertussen in te foefelen.
Een goede tubelijm mag niet kleverig worden bij snikheet weer, ik heb er geen last van.
5/ Er zijn meerdere draadbanden op de markt met een rolweerstand die zeker zo laag, zoniet lager is dan die van de beste tubes. Rolweerstand alleen is echter niet zaligmakend. Wie, en ik heb het nog al verkondigd, een goede benadering wil van hoe een tube aanvoelt raad ik aan te beginnen met die kl*t* butyl binnenbandjes eens te vervangen door een goede latexbiba.
Een pictoraal van een eenvoudige herstelling van een tube:
http://www.yellowjersey.org/tubfix.html
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
Quoten: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 02 Oktober 2006
Er is een tijd geweest dat iedereen overschakelde op draadbanden. Deze zouden net zo goed "lopen" als tubes. Nu lijkt het wel alsof men weer terug naar tubes wil.
Een tube heeft toch wel wat nadelen :
- verbinding met velg gebeurt enkel door lijm, dit is toch niet zo'n zekere verbinding als een draadband heeft met de velg
- je kan maar één reservetube meenemen onder je zadel
- herstellen van een tube is dikke shit. (draadjes lospeuteren, plakken, terug dichtnaaien....
- een tube verlijmen is ook veel moeilijker en duurt langer dan een bandje opleggen.
- veelal worden lekke tubes niet meer hersteld, dus wordt het al snel vrij prijzig.
- onderweg een andere tube opleggen wordt op dit forum voorgesteld als spotgemakkelijk, toch wil dit in praktijk wel eens tegenvallen. Bij regenweer als alles onder de modder zit(dus ook de lijm op de velg), bij heel warm weer als de lijm half gesmolten is en alles aan je vingers plakt, als het heel koud is en je reservetube zo stijf is dat ze maar met veel moeite over de velg gaat.
Een tube zou dan wel een lagere rolweerstand hebben en je zou er sneller mee door de bochten kunnen gaan. Ik zou het niet weten of dit zo is. Ik heb met beiden gekoerst en mijn voorkeur gaat wel degelijk uit naar draadbanden.
Misschien moet Fiets maar eens een vergelijkende test doen ??
Mmmmm, dat zijn inderdaad wel wat nadelen die u hier opnoemt dwangarbeider. Een draadbandje is idd zo van de velg gelicht, een nieuwe binnenband zo gestoken en na 5 minuten ben je terug on the road. En de herstelling kan je thuis in één handomdraai verwezenlijken. Krijg zo mijn bedenkingen over tuben. Denk dat ik toch maar bij m'n draadbandjes zal blijven en een stel carbon wielen met alu remvlak zal aanschaffen
Er is een tijd geweest dat iedereen overschakelde op draadbanden. Deze zouden net zo goed "lopen" als tubes. Nu lijkt het wel alsof men weer terug naar tubes wil.
Een tube heeft toch wel wat nadelen :
- verbinding met velg gebeurt enkel door lijm, dit is toch niet zo'n zekere verbinding als een draadband heeft met de velg
- je kan maar één reservetube meenemen onder je zadel
- herstellen van een tube is dikke shit. (draadjes lospeuteren, plakken, terug dichtnaaien....
- een tube verlijmen is ook veel moeilijker en duurt langer dan een bandje opleggen.
- veelal worden lekke tubes niet meer hersteld, dus wordt het al snel vrij prijzig.
- onderweg een andere tube opleggen wordt op dit forum voorgesteld als spotgemakkelijk, toch wil dit in praktijk wel eens tegenvallen. Bij regenweer als alles onder de modder zit(dus ook de lijm op de velg), bij heel warm weer als de lijm half gesmolten is en alles aan je vingers plakt, als het heel koud is en je reservetube zo stijf is dat ze maar met veel moeite over de velg gaat.
Een tube zou dan wel een lagere rolweerstand hebben en je zou er sneller mee door de bochten kunnen gaan. Ik zou het niet weten of dit zo is. Ik heb met beiden gekoerst en mijn voorkeur gaat wel degelijk uit naar draadbanden.
Misschien moet Fiets maar eens een vergelijkende test doen ??
Mmmmm, dat zijn inderdaad wel wat nadelen die u hier opnoemt dwangarbeider. Een draadbandje is idd zo van de velg gelicht, een nieuwe binnenband zo gestoken en na 5 minuten ben je terug on the road. En de herstelling kan je thuis in één handomdraai verwezenlijken. Krijg zo mijn bedenkingen over tuben. Denk dat ik toch maar bij m'n draadbandjes zal blijven en een stel carbon wielen met alu remvlak zal aanschaffen
Nil volentibus arduum (Niets is moeilijk voor hen die willen)
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 02 Oktober 2006
Tubes zijn helemaal niet zo duur. Conti Competition's zijn rond de 40 euro, maar Sprinters gaan volgens mij voor minder dan 25. Kost dus nauwlijks meer dan een goede band.
Wat een band kost zegt niks, hoelang gaan ze mee. Dus de km prijs, prijs kwaliteit ect.
Tubes zijn helemaal niet zo duur. Conti Competition's zijn rond de 40 euro, maar Sprinters gaan volgens mij voor minder dan 25. Kost dus nauwlijks meer dan een goede band.
Wat een band kost zegt niks, hoelang gaan ze mee. Dus de km prijs, prijs kwaliteit ect.
Quoten: Origineel geplaatst door alstro op 02 Oktober 2006
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 02 Oktober 2006
Tubes zijn helemaal niet zo duur. Conti Competition's zijn rond de 40 euro, maar Sprinters gaan volgens mij voor minder dan 25. Kost dus nauwlijks meer dan een goede band.
Wat een band kost zegt niks, hoelang gaan ze mee. Dus de km prijs, prijs kwaliteit ect.
Hoe sneller ze slijten, hoe beter ze bollen, hoe duurder ze meestal zijn.
Zoals onze angelsaksische vrienden zeggen: "You can't have your cake and it it too".
Ciao,
Quote: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 02 Oktober 2006
Tubes zijn helemaal niet zo duur. Conti Competition's zijn rond de 40 euro, maar Sprinters gaan volgens mij voor minder dan 25. Kost dus nauwlijks meer dan een goede band.
Wat een band kost zegt niks, hoelang gaan ze mee. Dus de km prijs, prijs kwaliteit ect.
Hoe sneller ze slijten, hoe beter ze bollen, hoe duurder ze meestal zijn.
Zoals onze angelsaksische vrienden zeggen: "You can't have your cake and it it too".
Ciao,
Snobisme is een dure hobby...
-
- Forum-lid
- Berichten: 118
- Lid geworden op: 16 jan 2007 13:40
echt goede wielen zijn HED die zijn beschikbaar in draad en tube gaan niet boven de 1300€ en zijn verkrijgbaar in een hoogte van 50,60 of 90mm echt super wielen
Quoten: Origineel geplaatst door Chaingang op 02 Oktober 2006
Quoten: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 02 Oktober 2006
Er is een tijd geweest dat iedereen overschakelde op draadbanden. Deze zouden net zo goed "lopen" als tubes. Nu lijkt het wel alsof men weer terug naar tubes wil.
Een tube heeft toch wel wat nadelen :
- verbinding met velg gebeurt enkel door lijm, dit is toch niet zo'n zekere verbinding als een draadband heeft met de velg
- je kan maar één reservetube meenemen onder je zadel
- herstellen van een tube is dikke shit. (draadjes lospeuteren, plakken, terug dichtnaaien....
- een tube verlijmen is ook veel moeilijker en duurt langer dan een bandje opleggen.
- veelal worden lekke tubes niet meer hersteld, dus wordt het al snel vrij prijzig.
- onderweg een andere tube opleggen wordt op dit forum voorgesteld als spotgemakkelijk, toch wil dit in praktijk wel eens tegenvallen. Bij regenweer als alles onder de modder zit(dus ook de lijm op de velg), bij heel warm weer als de lijm half gesmolten is en alles aan je vingers plakt, als het heel koud is en je reservetube zo stijf is dat ze maar met veel moeite over de velg gaat.
Een tube zou dan wel een lagere rolweerstand hebben en je zou er sneller mee door de bochten kunnen gaan. Ik zou het niet weten of dit zo is. Ik heb met beiden gekoerst en mijn voorkeur gaat wel degelijk uit naar draadbanden.
Misschien moet Fiets maar eens een vergelijkende test doen ??
Mmmmm, dat zijn inderdaad wel wat nadelen die u hier opnoemt dwangarbeider. Een draadbandje is idd zo van de velg gelicht, een nieuwe binnenband zo gestoken en na 5 minuten ben je terug on the road. En de herstelling kan je thuis in één handomdraai verwezenlijken. Krijg zo mijn bedenkingen over tuben. Denk dat ik toch maar bij m'n draadbandjes zal blijven en een stel carbon wielen met alu remvlak zal aanschaffen
Vorig jaar tweemaal lek gereden op tuben, sinds dit jaar overgeschakeld op bandjes en na 423 km reeds tweemaal lek gereden, eerste keer zelfs op 65 km
Quoten: Origineel geplaatst door dwangarbeider op 02 Oktober 2006
Er is een tijd geweest dat iedereen overschakelde op draadbanden. Deze zouden net zo goed "lopen" als tubes. Nu lijkt het wel alsof men weer terug naar tubes wil.
Een tube heeft toch wel wat nadelen :
- verbinding met velg gebeurt enkel door lijm, dit is toch niet zo'n zekere verbinding als een draadband heeft met de velg
- je kan maar één reservetube meenemen onder je zadel
- herstellen van een tube is dikke shit. (draadjes lospeuteren, plakken, terug dichtnaaien....
- een tube verlijmen is ook veel moeilijker en duurt langer dan een bandje opleggen.
- veelal worden lekke tubes niet meer hersteld, dus wordt het al snel vrij prijzig.
- onderweg een andere tube opleggen wordt op dit forum voorgesteld als spotgemakkelijk, toch wil dit in praktijk wel eens tegenvallen. Bij regenweer als alles onder de modder zit(dus ook de lijm op de velg), bij heel warm weer als de lijm half gesmolten is en alles aan je vingers plakt, als het heel koud is en je reservetube zo stijf is dat ze maar met veel moeite over de velg gaat.
Een tube zou dan wel een lagere rolweerstand hebben en je zou er sneller mee door de bochten kunnen gaan. Ik zou het niet weten of dit zo is. Ik heb met beiden gekoerst en mijn voorkeur gaat wel degelijk uit naar draadbanden.
Misschien moet Fiets maar eens een vergelijkende test doen ??
Mmmmm, dat zijn inderdaad wel wat nadelen die u hier opnoemt dwangarbeider. Een draadbandje is idd zo van de velg gelicht, een nieuwe binnenband zo gestoken en na 5 minuten ben je terug on the road. En de herstelling kan je thuis in één handomdraai verwezenlijken. Krijg zo mijn bedenkingen over tuben. Denk dat ik toch maar bij m'n draadbandjes zal blijven en een stel carbon wielen met alu remvlak zal aanschaffen
Vorig jaar tweemaal lek gereden op tuben, sinds dit jaar overgeschakeld op bandjes en na 423 km reeds tweemaal lek gereden, eerste keer zelfs op 65 km