Welke Carbon wielen ?
Geplaatst: 02 okt 2006 23:32
Er is een tijd geweest dat iedereen overschakelde op draadbanden. Deze zouden net zo goed "lopen" als tubes. Nu lijkt het wel alsof men weer terug naar tubes wil.
Een tube heeft toch wel wat nadelen :
- verbinding met velg gebeurt enkel door lijm, dit is toch niet zo'n zekere verbinding als een draadband heeft met de velg
- je kan maar één reservetube meenemen onder je zadel
- herstellen van een tube is dikke shit. (draadjes lospeuteren, plakken, terug dichtnaaien....
- een tube verlijmen is ook veel moeilijker en duurt langer dan een bandje opleggen.
- veelal worden lekke tubes niet meer hersteld, dus wordt het al snel vrij prijzig.
- onderweg een andere tube opleggen wordt op dit forum voorgesteld als spotgemakkelijk, toch wil dit in praktijk wel eens tegenvallen. Bij regenweer als alles onder de modder zit(dus ook de lijm op de velg), bij heel warm weer als de lijm half gesmolten is en alles aan je vingers plakt, als het heel koud is en je reservetube zo stijf is dat ze maar met veel moeite over de velg gaat.
Een tube zou dan wel een lagere rolweerstand hebben en je zou er sneller mee door de bochten kunnen gaan. Ik zou het niet weten of dit zo is. Ik heb met beiden gekoerst en mijn voorkeur gaat wel degelijk uit naar draadbanden.
Misschien moet Fiets maar eens een vergelijkende test doen ??
Een tube heeft toch wel wat nadelen :
- verbinding met velg gebeurt enkel door lijm, dit is toch niet zo'n zekere verbinding als een draadband heeft met de velg
- je kan maar één reservetube meenemen onder je zadel
- herstellen van een tube is dikke shit. (draadjes lospeuteren, plakken, terug dichtnaaien....
- een tube verlijmen is ook veel moeilijker en duurt langer dan een bandje opleggen.
- veelal worden lekke tubes niet meer hersteld, dus wordt het al snel vrij prijzig.
- onderweg een andere tube opleggen wordt op dit forum voorgesteld als spotgemakkelijk, toch wil dit in praktijk wel eens tegenvallen. Bij regenweer als alles onder de modder zit(dus ook de lijm op de velg), bij heel warm weer als de lijm half gesmolten is en alles aan je vingers plakt, als het heel koud is en je reservetube zo stijf is dat ze maar met veel moeite over de velg gaat.
Een tube zou dan wel een lagere rolweerstand hebben en je zou er sneller mee door de bochten kunnen gaan. Ik zou het niet weten of dit zo is. Ik heb met beiden gekoerst en mijn voorkeur gaat wel degelijk uit naar draadbanden.
Misschien moet Fiets maar eens een vergelijkende test doen ??