Pagina 16 van 828
foto van je fiets
Geplaatst: 10 nov 2004 16:45
door leich
Quoten: Origineel geplaatst door Amclassic-fan op 01 November 2004
Quoten: Origineel geplaatst door Campy op 01 November 2004
Mooi, veel plezier van je fiets! Ik vind 'm echt te gek.
Ben ik het helemaal mee eens.
Is ie er ook in het zwart?
foto van je fiets
Geplaatst: 10 nov 2004 17:10
door erikvd
Quoten: Origineel geplaatst door TimoWr op 10 November 2004
Omdat dit zeven jaar geleden een lichte klimfiets was (naar huidige begrippen behoorlijk zwaar) en ik gewicht wilde besparen door links een gewone buiscommandeur en een SLR remgreep te monteren. Dat bespaarde ca. 250 gram. In die jaren hadden de fietsen van Jalabert en Zulle (Looks van Once) dit ook. De klimfietsen van Armstrong trouwens nogsteeds. Twee Spinery's was trouwens voor vlakke ritten. Klimmen ging met een Spinery achter en een 28 spaaks Mavic open pro voor.
Het tijdritstuur is van later.
Scheelt een buiscommandeur t.o.v. een stuurschakeling echt 250 gram?
foto van je fiets
Geplaatst: 10 nov 2004 17:59
door timowr
Quoten: Origineel geplaatst door Erik vD op 10 November 2004
Scheelt een buiscommandeur t.o.v. een stuurschakeling echt 250 gram?
Toen in ieder geval wel (er staat overigens "ca.")
foto van je fiets
Geplaatst: 11 nov 2004 10:40
door campy
mooie fietsen, Timo! echt strak. Ik herinner me ook nog een post van een tijd terug waar je een paar foto's van je vorige fietsen had laten zien (ook met de Spinergy's, soms alleen achter)
foto van je fiets
Geplaatst: 12 nov 2004 17:44
door coulthard
Quoten: Origineel geplaatst door Erik vD op 10 November 2004
Quoten: Origineel geplaatst door TimoWr op 10 November 2004
Omdat dit zeven jaar geleden een lichte klimfiets was (naar huidige begrippen behoorlijk zwaar) en ik gewicht wilde besparen door links een gewone buiscommandeur en een SLR remgreep te monteren. Dat bespaarde ca. 250 gram. In die jaren hadden de fietsen van Jalabert en Zulle (Looks van Once) dit ook. De klimfietsen van Armstrong trouwens nogsteeds. Twee Spinery's was trouwens voor vlakke ritten. Klimmen ging met een Spinery achter en een 28 spaaks Mavic open pro voor.
Het tijdritstuur is van later.
Scheelt een buiscommandeur t.o.v. een stuurschakeling echt 250 gram?
Dat met gewicht besparen wordt tegenwoordig echt zo vet overdreven. als je i.p.v. gewicht proberen te besparen, die tijd nu eens ging gebruiken voor trainen, dat scheelt veel meer!
Bovendien goede klimtechniek, voldoende vocht innemen en voldoende basis training helpt veel meer. En als je een slechte dag hebt kan je zo 10% langzamer gaan, terwijl 250 gram misschien 0,01 % oplevert
foto van je fiets
Geplaatst: 12 nov 2004 19:16
door timowr
Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 12 November 2004
Dat met gewicht besparen wordt tegenwoordig echt zo vet overdreven. als je i.p.v. gewicht proberen te besparen, die tijd nu eens ging gebruiken voor trainen, dat scheelt veel meer!
Bovendien goede klimtechniek, voldoende vocht innemen en voldoende basis training helpt veel meer. En als je een slechte dag hebt kan je zo 10% langzamer gaan, terwijl 250 gram misschien 0,01 % oplevert
Ik begrijp niet wat je daarmee wil zeggen. In plaats van gewicht besparen die tijd gebruiken voor trainen??? Is gewicht besparen verkeerd gebruik maken van tijd?
Overigens, als alles toen (zeven jaar geleden) in orde was - basistraining, bochtentechniek, etc. - mag ik dan van meneer Coulthard aan mijn eigen fiets gewicht besparen als ik dat wil?
Overigens ben ik nieuwsgerig naar je feitelijke onderbouwing van de stelling dat 250 gr. besparen ongeveer 0,01 % op zou leveren.
foto van je fiets
Geplaatst: 12 nov 2004 19:25
door leich
Quoten: Origineel geplaatst door TimoWr op 12 November 2004
Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 12 November 2004
Dat met gewicht besparen wordt tegenwoordig echt zo vet overdreven. als je i.p.v. gewicht proberen te besparen, die tijd nu eens ging gebruiken voor trainen, dat scheelt veel meer!
Bovendien goede klimtechniek, voldoende vocht innemen en voldoende basis training helpt veel meer. En als je een slechte dag hebt kan je zo 10% langzamer gaan, terwijl 250 gram misschien 0,01 % oplevert
Ik begrijp niet wat je daarmee wil zeggen. In plaats van gewicht besparen die tijd gebruiken voor trainen??? Is gewicht besparen verkeerd gebruik maken van tijd?
Overigens, als alles toen (zeven jaar geleden) in orde was - basistraining, bochtentechniek, etc. - mag ik dan van meneer Coulthard aan mijn eigen fiets gewicht besparen als ik dat wil?
Overigens ben ik nieuwsgerig naar je feitelijke onderbouwing van de stelling dat 250 gr. besparen ongeveer 0,01 % op zou leveren.
Ik denk dat Coulthard bedoelt dat het voor de gemiddelde fietser (en dat zijn wij toch uiteindelijk allemaal..) geen ruk uitmaakt of je 250gr(zeg grofweg het gewicht van een paar winteroverschoenen) bespaart en dat er andere factoren ook hun invloed hebben. Is allemaal leuk hoor, die berekeningen en claims, maar uiteindelijk lijkt een gegeven als "vorm van de dag" mij van meer invloed dan 250gr meer of minder.
En Timo, het staat je natuurlijk helemaal vrij gewicht te willen besparen, ik denk niet dat iemand je dat pleziertje niet gunt!
foto van je fiets
Geplaatst: 12 nov 2004 19:33
door timowr
Tsja, die 250 gr. was natuurlijk onderdeel van een pakket aanpassingen (o.a. carbon voorvork) waarmee ik die fiets van 9,4 kilo (aanschaf) naar 8,8 kilo bracht. En dat was de moeite destijds (we praten over 1998). Sinds die tijd heeft het lichtgewicht bouwen een enorme sprong gemaakt door o.a. systeem wielen, lichtgewicht cranks, etc., maar zeven jaar geleden was 8,7 mooi licht. Inmiddels zijn we jaren verder. Mijn crosser is lichter dan die klimfiets toen, en ik ben veel zwaarder dan toen
foto van je fiets
Geplaatst: 12 nov 2004 20:00
door bert
Quoten: Origineel geplaatst door TimoWr op 12 November 2004
Overigens ben ik nieuwsgerig naar je feitelijke onderbouwing van de stelling dat 250 gr. besparen ongeveer 0,01 % op zou leveren.
ik ben ook benieuwd! Ik geloof dat niet. Zie
http://www.analyticcycling.com/ForcesSpeed_Page.html
Als je voor de inspanning bijv. 250, 300 of 400 watt invoert, dan gaat de snelheid met minder dan 0,01 meter per seconde omhoog als je een paar honderd gram gewicht verliest. Dat is dus heel veel minder dan die 0,01% van Coulthard! OK, ik heb het over constante snelheid, als je accelereert zal het iets minder weinig schelen.
foto van je fiets
Geplaatst: 15 nov 2004 13:58
door chouchou
Quoten: Origineel geplaatst door coulthard op 12 November 2004
Dat met gewicht besparen wordt tegenwoordig echt zo vet overdreven. als je i.p.v. gewicht proberen te besparen, die tijd nu eens ging gebruiken voor trainen, dat scheelt veel meer!
Bovendien goede klimtechniek, voldoende vocht innemen en voldoende basis training helpt veel meer. En als je een slechte dag hebt kan je zo 10% langzamer gaan, terwijl 250 gram misschien 0,01 % oplevert
Ik begrijp niet wat je probleem is. Je insinueert nu dat Timo/deelnemers van dit forum niet voldoende aandacht schenken aan klimtechniek, voorbereiding/voeding en training, en zich teveel blindstaren op het gewicht van hun fiets, terwijl jijzelf schijnbaar het goede evenwicht hebt gevonden in je prioriteiten. Waarom je dit zo duidelijk moet maken begrijp ik echt niet.
Ik vind er arrogantie uitspreken, en vraag me dan af wat je op dit forum wilt, dus al die idioten die hun sport niet goed aanpakken.
Wellicht overdrijf ik nu, maar het irriteert mij daadwerkelijk weer zo'n post van je te lezen,
Sjoerd
foto van je fiets
Geplaatst: 15 nov 2004 14:22
door ponsteen
Nou nou, ik vind er geen arrogantie uitspreken als je de discussie rond gewicht ietwat overdreven vindt als je kijkt naar de invloed ervan. Die invloed is gewoon erg gering, zeker in vergelijking met kleding, jassen, eten en drinken onderweg, bij mekaar gauw een paar kilo. En qua voedsel en drinken op lange zware tochten zitten de meeste recreanten inderdaad verder van de profs af dan wat betreft hun fietsen. Neemt allemaal niet weg dat praten over gewicht van je fiets, mooie onderdelen toch gewoon leuk is. Ik zou ook wel mijn fiets op gewicht willen tunen met allerlei carbon onderdeeltjes. Misschien hoef ik dan zo'n 5 Watt minder te trappen, maar daar gaat het niet echt om. Probleem is dat het voor de meeste mensen wel haalbaar is om zo'n twee kilo van hun fiets af te halen, maar blijkbaar niet om dat zelfde gewicht van hun eigen lichaam af te halen.
En over klimtechnieken en dergelijke, daar hebben we het in andere draadjes wel over.
Groetjes
foto van je fiets
Geplaatst: 15 nov 2004 14:49
door timowr
Quoten: Origineel geplaatst door ponsteen op 15 November 2004
Nou nou, ik vind er geen arrogantie uitspreken als je de discussie rond gewicht ietwat overdreven vindt als je kijkt naar de invloed ervan.
Dat was ook niet wat hij arrogant noemde. Het gaat meer om de veronderstelling op voorhand dat de fietser in kwestie (in dit geval ben ik dat) zijn training, techniek, etc. nog kan verbeteren en zich daarom niet moet bezighouden met besparing van gewicht. Dit terwijl hij mij niet persoonlijk kent en daar dus niets over weet.