Strava: Vragen, Opmerkingen, Tips&Tricks
Als de hoogte gebaseerd wordt op de GPS gegevens, zal in de bergen zelfs een kleine afwijking van een paar meter een flinke fout in de hoogte opleveren. Denk maar eens aan een weg met daarnaast een ravijn. Als de GPS denkt dat je een paar meter buiten de weg fietst, kan dat zo tientallen hoogtemeters schelen.
Denk niet dat dit altijd waar is:knutmo schreef:Als de hoogte gebaseerd wordt op de GPS gegevens, zal in de bergen zelfs een kleine afwijking van een paar meter een flinke fout in de hoogte opleveren. Denk maar eens aan een weg met daarnaast een ravijn. Als de GPS denkt dat je een paar meter buiten de weg fietst, kan dat zo tientallen hoogtemeters schelen.
- als van GPS signaal ook hoogte component wordt meegenomen, valt het wel mee. De hoogte component ('z' voor gemak) zal niet heel veel minder onnauwkeurig zijn dan 'x en y';
- als van GPS signaal alleen 'x, y' wordt gebruikt en de hoogte bepaald wordt via hoogte gegevens van het kaart materiaal, dan pas klopt je voorbeeld.
Persoonlijk zou ik ook graag zien dat het creëren van segmenten een "validatie" proces in zou gaan met evt. een opmerking waarom iemand een segment wil aanmaken. Nu zijn er 10 tallen segmenten voor praktisch hetzelfde stuk terwijl 1 goede veel overzichtelijker zou zijn. Wellicht dat gedeeltes van een klim ook een nieuw segment kunnen zijn, maar veel segmenten zijn het zelfde alleen begint de een bij de 1e bocht en een andere bij de 2e bocht.apexrider schreef:Het zou al een hoop schelen wanneer strava een minimale segmentlengte van 1km zou hanteren.
Tevens had ik ook graag gezien dat Strava "prive" segmenten toe laat waar je vrienden op uit kan nodigen om tegen elkaar te kunnen racen zodat je KOM's van je vrienden af kunt pakken i.pv. een public segment waar ook Pro's over kunnen rijden.
Kijk voor de gein naar Laurens ten Dam, die heeft na elke rit in de TdF weet niet hoe veel KOM's te pakken die de "locals" daar bijna nooit terug kunnen pakken
Dat kan nu al. Niet door segmenten 'prive' te maken, maar door de ranglijst per 'club' te bekijken. Als je bijvoorbeeld lid wordt van de club 'Fiets.nl': http://app.strava.com/clubs/fiets-nl dan kun je bij ieder segment aangeven dat je alleen de resultaten van clubgenoten wilt zien.jsprbcn schreef:Tevens had ik ook graag gezien dat Strava "prive" segmenten toe laat waar je vrienden op uit kan nodigen om tegen elkaar te kunnen racen zodat je KOM's van je vrienden af kunt pakken i.pv. een public segment waar ook Pro's over kunnen rijden.
Correct, en ik kijk altijd naar "People I'm following", MAAR, je kunt dan enkel de KOM afpakken van de #1 in de algemene lijst. Ik had graag gezien dat je competities kunt houden onder vrienden (mensen die je uitnodigt op een segment).knutmo schreef:Dat kan nu al. Niet door segmenten 'prive' te maken, maar door de ranglijst per 'club' te bekijken. Als je bijvoorbeeld lid wordt van de club 'Fiets.nl': http://app.strava.com/clubs/fiets-nl dan kun je bij ieder segment aangeven dat je alleen de resultaten van clubgenoten wilt zien.jsprbcn schreef:Tevens had ik ook graag gezien dat Strava "prive" segmenten toe laat waar je vrienden op uit kan nodigen om tegen elkaar te kunnen racen zodat je KOM's van je vrienden af kunt pakken i.pv. een public segment waar ook Pro's over kunnen rijden.
Het zou misschien ook wel goed zijn wanneer een gezette tijd voor maximaal 1 jaar op het globale leaderboard van een segment blijft staan. Zo heeft iedereen het volgende seizoen weer een KOM/QOM kans, ook wanneer LTD dit jaar toevallig een Tour etappe heeft gefietst over je favo segment.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
De hoogte meting van GPS is onnauwkeuriger dan de X-Y meting. Een combinatie van beide gecombineerd met goede filtering zou de nauwkeurigheid aanzienlijk verbeteren.roger68 schreef:Denk niet dat dit altijd waar is:knutmo schreef:Als de hoogte gebaseerd wordt op de GPS gegevens, zal in de bergen zelfs een kleine afwijking van een paar meter een flinke fout in de hoogte opleveren. Denk maar eens aan een weg met daarnaast een ravijn. Als de GPS denkt dat je een paar meter buiten de weg fietst, kan dat zo tientallen hoogtemeters schelen.
- als van GPS signaal ook hoogte component wordt meegenomen, valt het wel mee. De hoogte component ('z' voor gemak) zal niet heel veel minder onnauwkeurig zijn dan 'x en y';
- als van GPS signaal alleen 'x, y' wordt gebruikt en de hoogte bepaald wordt via hoogte gegevens van het kaart materiaal, dan pas klopt je voorbeeld.
De hoogte informatie in databases heeft geen oneindige resolutie, dan wordt de database zo groot namelijk. De database van de NASA die vrij te gebruiken is heeft een resolutie van 100 bij 100 meter. Een kleine afwijking in de GPS coordinaat levert dus doorgaans geen probleem op. Wat wel een probleem is is de resolutie van de database, als jij naast een steile rotswand rijdt dan is de hoogte van het vierkantje te hoog, rij je 200 meter verder langs een afgrond dan is de hoogte juist te laag. Dit zie je ook terug op websites als GPSies waar de hoogte profielen niet mooi constant zijn. Ze filteren en middelen het nodige om te zorgen dat het aantal hoogte meters nog een beetje kloppend is.
Maar dat kan toch nu? Je maakt een competitie-club en je nodigt mensen uit met wie je wilt strijden, en ieder lid van die compettie-club kan vervolgens bij elk segment zien wie de beste is. Dat is toch precies wat je wilt?jsprbcn schreef:Correct, en ik kijk altijd naar "People I'm following", MAAR, je kunt dan enkel de KOM afpakken van de #1 in de algemene lijst. Ik had graag gezien dat je competities kunt houden onder vrienden (mensen die je uitnodigt op een segment).knutmo schreef:Dat kan nu al. Niet door segmenten 'prive' te maken, maar door de ranglijst per 'club' te bekijken. Als je bijvoorbeeld lid wordt van de club 'Fiets.nl': http://app.strava.com/clubs/fiets-nl dan kun je bij ieder segment aangeven dat je alleen de resultaten van clubgenoten wilt zien.jsprbcn schreef:Tevens had ik ook graag gezien dat Strava "prive" segmenten toe laat waar je vrienden op uit kan nodigen om tegen elkaar te kunnen racen zodat je KOM's van je vrienden af kunt pakken i.pv. een public segment waar ook Pro's over kunnen rijden.
Je kunt ook nu al filteren op tijd en kijken wie afgelopen dag, week, maand, jaar het beste was op een segment.yswaard schreef:Het zou misschien ook wel goed zijn wanneer een gezette tijd voor maximaal 1 jaar op het globale leaderboard van een segment blijft staan. Zo heeft iedereen het volgende seizoen weer een KOM/QOM kans, ook wanneer LTD dit jaar toevallig een Tour etappe heeft gefietst over je favo segment.
Correct, echter als je dan na veel inspanning op #1 eindigt van de "club" krijg je (als ik het goed heb) geen melding dat je de KOM hebt, gezien de KOM bij iemand uit het algemene publieke klassement behoord.
Dat is wat ik zou willen, tevens moet je eerst de selectie aanklikken gezien je altijd naar het algemene klassement gaat.
Dat is wat ik zou willen, tevens moet je eerst de selectie aanklikken gezien je altijd naar het algemene klassement gaat.