Het veldrijden 2012/2013
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
CX is meer dan door de Vlaamse blubber heen ploeteren. In andere delen van de wereld zijn het altijd zulke parcoersen. De UCI zou alleen eens moeten zorgen dat niet 90% van 't seizoen zich afspeelt in de Vlaamse blubber als ze nog iets willen maken van het veldrijden buiten België.
http://www.sporza.be/cm/sporza/wielrenn ... Cincinnati" onclick="window.open(this.href);return false;
Dollarbiljetten voor je neus.
Dat is weer eens wat anders dan Vlaamse vlaggen.
De hengelaars,
Een geheel eigen manier van premie jagen voor de renners volgens de reporter van dienst op de brt.
Dollarbiljetten voor je neus.
Dat is weer eens wat anders dan Vlaamse vlaggen.
De hengelaars,
Een geheel eigen manier van premie jagen voor de renners volgens de reporter van dienst op de brt.
Zij is ook tegen
Ik denk dat iedere sport wel een beetje hulp of promotie door zijn bond kan gebruiken, maar het is de sport en zijn renners zelf, samen met zijn organisatoren die het succes maken.amclassic-fan schreef:CX is meer dan door de Vlaamse blubber heen ploeteren. In andere delen van de wereld zijn het altijd zulke parcoersen. De UCI zou alleen eens moeten zorgen dat niet 90% van 't seizoen zich afspeelt in de Vlaamse blubber als ze nog iets willen maken van het veldrijden buiten België.
Je kunt er niet aan uit dat Vlaanderen op dit ogenblik het middelpunt van de cross is. En, net zoals je in het lopen de piste en het veld hebt lijkt het mij normaal dat een cyclocross ook overwegend op onverharde , en zelfs naar gelang de weersomstandigheden modderige wegen wordt gereden. Anders zit je bijna met een (weg)criterium.
Ondanks de Vlaamse overheersing denk ik dat de cyclocross nog toekomst heeft, omwille van: de nieuwe lichting buitenlanders ( met jonge nederlanders, een paar duitsers, tjechen en een zwitser (en misschien de fransen als die al eens buiten hun contreien zouden komen fietsen) die er aankomen , de overheersing van Nys die binnen 2 jaar wschlk stopt of niet meer wedstrijdbepalend zal zijn. Omwille van het steeds toenemende autoverkeer en de weginfrastructuur zouden gesloten parcours wel eens de toekomst van het wielrennen kunnen worden.
Misschien als Boom en Stybar hun vrees voor Nys er niet meer zal zijn wegens gestopt dat ze terug naar het veldrijden keren.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Ik ben bang dat de reden dat Boom en Stybar zich niet meer echt richten op het veldrijden meer te maken heeft met de marginalisering van de discipline dan met de aanwezigheid van Nys. Als Boom en Stybar zich 100% op de cross zouden richten, zouden ze gewoon meedoen met Nys, Albert en Pauwels.fiedoo schreef: Misschien als Boom en Stybar hun vrees voor Nys er niet meer zal zijn wegens gestopt dat ze terug naar het veldrijden keren.
IK vrees zelf dat Nys tegen die 2 kleppers meer dan hem lief is zou moeten passen hebben ( bij Boom iets minder, als het te technisch wordt). Ik zou evenwel niet durven zeggen "marginalisering van de sport" maar wel dat voor iedereen die met de fiets rijdt ( van cyclocrosser, tot mountainbiker, pisterenners, e.d.) is succes op de weg nog altijd de grote droom.elefantino schreef:Ik ben bang dat de reden dat Boom en Stybar zich niet meer echt richten op het veldrijden meer te maken heeft met de marginalisering van de discipline dan met de aanwezigheid van Nys. Als Boom en Stybar zich 100% op de cross zouden richten, zouden ze gewoon meedoen met Nys, Albert en Pauwels.fiedoo schreef: Misschien als Boom en Stybar hun vrees voor Nys er niet meer zal zijn wegens gestopt dat ze terug naar het veldrijden keren.
En je moet cyclocross een beetje zoals het veldlopen of MTB-en bekijken: de beste wint er ook meestal, wat het aantal mogelijke winnaars sterk beperkt.
In het wegrennen spelen andere factoeren, zoals taktiek, wieltjeszuigen, verschillende belangen ( rit- of eindklassement) een grote rol waardoor het aantal mogelijke winnaars sterk uitgebreid wordt.
Het is soms balanceren op een slappe koord maar ik heb toch graag het laatste woord.
In hoeverre Nys moe(s)t passen tegen Boom of Stybar is makkelijk om te weten, bekijk gewoon even de erelijst van Nys in de jaren dat Stybar en Boom erbij waren, hihi (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sven_Nys" onclick="window.open(this.href);return false;). Zelfs in de laatste jaren, waarin Nys zijn leeftijd begon te spelen, wint hij meer crossen dan die andere mannen. Ik vrees dat je al moet teruggaan tot Liboton of Zweifel om iemand te vinden die zoveel crossen won.fiedoo schreef:
IK vrees zelf dat Nys tegen die 2 kleppers meer dan hem lief is zou moeten passen hebben ( bij Boom iets minder, als het te technisch wordt). Ik zou evenwel niet durven zeggen "marginalisering van de sport" maar wel dat voor iedereen die met de fiets rijdt ( van cyclocrosser, tot mountainbiker, pisterenners, e.d.) is succes op de weg nog altijd de grote droom.
En je moet cyclocross een beetje zoals het veldlopen of MTB-en bekijken: de beste wint er ook meestal, wat het aantal mogelijke winnaars sterk beperkt.
In het wegrennen spelen andere factoeren, zoals taktiek, wieltjeszuigen, verschillende belangen ( rit- of eindklassement) een grote rol waardoor het aantal mogelijke winnaars sterk uitgebreid wordt.
Ik geloof ook niet dat veldrijden marginaliseert, zoals je zegt is de top smal en keren (bijna) steeds dezelfde namen terug. Wel is het zo dat de top behoorlijk zijn boterham verdient aan het veldrijden, meer dan menig middelmatig wegrenner, me dunkt. Anderzijds is het voor de renners die buiten de top 15 finishen, moeilijk om aan een profcontract te raken.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Boom heeft zich echter nooit volledig op de cross gericht, wat Nys wel deed, dus die vergelijking zegt mij niet zoveel.lugosi schreef:
In hoeverre Nys moe(s)t passen tegen Boom of Stybar is makkelijk om te weten, bekijk gewoon even de erelijst van Nys in de jaren dat Stybar en Boom erbij waren, hihi (http://nl.wikipedia.org/wiki/Sven_Nys" onclick="window.open(this.href);return false;). Zelfs in de laatste jaren, waarin Nys zijn leeftijd begon te spelen, wint hij meer crossen dan die andere mannen. Ik vrees dat je al moet teruggaan tot Liboton of Zweifel om iemand te vinden die zoveel crossen won.
Is er misschien een verband tussen de populariteit en het parcours?amclassic-fan schreef:CX is meer dan door de Vlaamse blubber heen ploeteren. In andere delen van de wereld zijn het altijd zulke parcoersen. De UCI zou alleen eens moeten zorgen dat niet 90% van 't seizoen zich afspeelt in de Vlaamse blubber als ze nog iets willen maken van het veldrijden buiten België.
Het is toch geen toeval dat de mooiste crossen (Koppenberg, Gavere, Ronse, Overijse,...) moddercrossen zijn, en bij het publiek het meest geapprecieerd worden.
Eerlijk gezegd, als ik die laatste cross in Italie (Rome) zie, naar zo'n parcours zou ik ook niet gaan kijken, sterker nog, ik heb zelfs mijn tv uitgeschakeld na tien minuten. Ik kan dus begrijpen waarom er in de rest van de wereld zo weinig volk op af komt.
Ik weet niet hoe je erbij komt maar als je deze lijst even bekijkt dat zal je zien dat Lars pas vanaf 2010 veel op de weg is beginnen rijden http://www.sportuitslagen.org/wielrenne ... 19269.html" onclick="window.open(this.href);return false;elefantino schreef:.
Boom heeft zich echter nooit volledig op de cross gericht, wat Nys wel deed, dus die vergelijking zegt mij niet zoveel.
Op deze lijst kan je dan weer zien dat Lars massa's veldritten heeft gereden tussen 2002 en 2010; http://www.sportuitslagen.org/veldrijde ... 57174.html" onclick="window.open(this.href);return false; (wel even bovenaan het jaartal aanpassen om een overzicht per jaar te krijgen).
Volgens mij heeft Boom zich in de periode 2002-2009 wel volledig op het veldrijden gericht, en heeft pas later na veel twijfelen (zegt ie zelf ) het veldrijden vaarwel gezegd.
- amclassic-fan
- Forum-lid HC
- Berichten: 24317
- Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
- Locatie: Leende
Op een sneller parcours blijft de cross tenminste meestal spannend, als het een extreem blubber parcours is dan rijdt er vaak iemand al voor halfweg koers weg en is de spanning volledig weg. Als je er een Rome één grote modder zooi van gemaakt zou hebben (al mag dat niet van de UCI) dan was er echt niet meer publiek geweest, dit heeft niets met 't parcours te maken. In grote delen van de wereld heb je nu eenmaal een andere ondergrond en dan krijg je een andere cross.
Als je alleen maar crossen wilt zien waar 't 1 grote blubber zooi is dan is de sport volledig ten dode opgeschreven op internationaal vlak.
Als je alleen maar crossen wilt zien waar 't 1 grote blubber zooi is dan is de sport volledig ten dode opgeschreven op internationaal vlak.
Volgens mij heeft Lars Boom in zijn 'belofte'-tijd zijn pijlen gericht en op het veld rijden en op de weg, waar hij bij allebei goede resultaten neerzette.lugosi schreef:Ik weet niet hoe je erbij komt maar als je deze lijst even bekijkt dat zal je zien dat Lars pas vanaf 2010 veel op de weg is beginnen rijden http://www.sportuitslagen.org/wielrenne ... 19269.html" onclick="window.open(this.href);return false;elefantino schreef:.
Boom heeft zich echter nooit volledig op de cross gericht, wat Nys wel deed, dus die vergelijking zegt mij niet zoveel.
Op deze lijst kan je dan weer zien dat Lars massa's veldritten heeft gereden tussen 2002 en 2010; http://www.sportuitslagen.org/veldrijde ... 57174.html" onclick="window.open(this.href);return false; (wel even bovenaan het jaartal aanpassen om een overzicht per jaar te krijgen).
Volgens mij heeft Boom zich in de periode 2002-2009 wel volledig op het veldrijden gericht, en heeft pas later na veel twijfelen (zegt ie zelf ) het veldrijden vaarwel gezegd.
Nadat hij 'elite' is geworden had hij de ambitie om wereldkampioen te worden in het veld, wat hem gelijk lukte in zijn eerste jaar.
Daarna heeft hij gelijk aangegeven dat zijn volgende doel de voorjaarsklassiekers op de weg waren.
Hij bleef toen nog wel full-time crossen maar na het WK in Hoogerheide waar hij ziek aan de start stond heeft hij zijn focus verlegd naar de weg.
In het veld kwam hij eigenlijk alleen voor zijn eigen plezier.
Dat was/is ook te zien aan zijn resultaten.
Deze werden per jaar slechter.
Persoonlijk vind ik het jammer want ik denk dat hij zeker in een redelijke vorm meedoet voor de prijzen zoals Stybar afgelopen winter deed.
Ik zou hem graag tijdens de kerstperiode (op niveau) zien crossen.
-
- Forum-lid
- Berichten: 1473
- Lid geworden op: 25 sep 2012 20:58
Wat heeft 2002 hiermee te maken? Toen was Boom 17 jaar oud.lugosi schreef:Ik weet niet hoe je erbij komt maar als je deze lijst even bekijkt dat zal je zien dat Lars pas vanaf 2010 veel op de weg is beginnen rijden http://www.sportuitslagen.org/wielrenne ... 19269.html" onclick="window.open(this.href);return false;elefantino schreef:.
Boom heeft zich echter nooit volledig op de cross gericht, wat Nys wel deed, dus die vergelijking zegt mij niet zoveel.
Op deze lijst kan je dan weer zien dat Lars massa's veldritten heeft gereden tussen 2002 en 2010; http://www.sportuitslagen.org/veldrijde ... 57174.html" onclick="window.open(this.href);return false; (wel even bovenaan het jaartal aanpassen om een overzicht per jaar te krijgen).
Volgens mij heeft Boom zich in de periode 2002-2009 wel volledig op het veldrijden gericht, en heeft pas later na veel twijfelen (zegt ie zelf ) het veldrijden vaarwel gezegd.
Lars Boom heeft in 2007 de overstap gemaakt naar de elite en werd vervolgens direct 2x achter elkaar wereldkampioen, en won een aantal crossen in z'n eerste jaren. Vanaf 2010/2011 is hij zich op de weg gaan richten. Dus in de periode dat hij zich volledige op het crossen richtte, heeft hij het niet zo onaardig gedaan volgens mij.