Gravel-racers
Kunnen deze voorbeelden (BMC Granfondo/Pinnacle) in NL nu de MTB waardig vervangen?
Ik ben op zoek naar een do-it all bike en de gravelracers komen in de buurt. Echter voor de lastige ritjes in de bossen lijken deze mij toch te kort te schieten. Kunnen jullie dit beamen? Zo ja, biedt de Slate van Cannondale mogelijk een antwoord (gezien de Lefty voorvork). Wat is jullie mening (buiten het feit dat deze wel erg prijzig is ?
Ik ben op zoek naar een do-it all bike en de gravelracers komen in de buurt. Echter voor de lastige ritjes in de bossen lijken deze mij toch te kort te schieten. Kunnen jullie dit beamen? Zo ja, biedt de Slate van Cannondale mogelijk een antwoord (gezien de Lefty voorvork). Wat is jullie mening (buiten het feit dat deze wel erg prijzig is ?
Nu een praktische vraag, hoe gaan jullie eigenlijk om met de gravel/bos paden?
Veel zijn bedoeld voor voetgangers en in mindere maten voor ons weg piraten
Ik houd mij nu gewoon veelal netjes aan de "regels", maar ik zie zo soms wel wat paden met volgens mij blokkade ervoor voorbij komen die volgens mij dan bedoeld zijn voor wandelaars?
Afgelopen rit wel ook (bewust) wat grindpaden meegenomen en bij wandelaars of weer de weg op of even rustig er langs gereden. De meeste hadden er totaal geen problemen mee, maar 1 stel moest toch bewust strak op de weg blijven lopen, mij laten afstappen en mij (onnodig) na snauwen dat het een looppad was. (Liep in de wijde omtrek geen hond en zagen mij 400 meter van te voren al aan komen in mijn fluo gele Gabba.... )
Meest praktische is denk ik op tijd de deur uit voor meute?
Veel zijn bedoeld voor voetgangers en in mindere maten voor ons weg piraten
Ik houd mij nu gewoon veelal netjes aan de "regels", maar ik zie zo soms wel wat paden met volgens mij blokkade ervoor voorbij komen die volgens mij dan bedoeld zijn voor wandelaars?
Afgelopen rit wel ook (bewust) wat grindpaden meegenomen en bij wandelaars of weer de weg op of even rustig er langs gereden. De meeste hadden er totaal geen problemen mee, maar 1 stel moest toch bewust strak op de weg blijven lopen, mij laten afstappen en mij (onnodig) na snauwen dat het een looppad was. (Liep in de wijde omtrek geen hond en zagen mij 400 meter van te voren al aan komen in mijn fluo gele Gabba.... )
Meest praktische is denk ik op tijd de deur uit voor meute?
Ik denk dat je een MTB niet moet willen vergelijken met een gravelracer/cyclocrosser. Maar je kan gerust een gravelracer en/of cyclocrosser nemen in NL als alternatief voor een MTB. Mijn ervaring met een cyclocrosser:
* sterk genoeg voor de klappen en het gestuiter
* ik kan er mee uit de voeten op alle tracks en tijdens alle toertochten die ik tot op heden gereden heb
* op bospaden rapper dan een MTB
Je dient er wel rekening mee te houden dat een cyclocrosser/gravel-racer minder vergevingsgezind is. Je hebt namelijk smaller banden, een andere houding, ander stuur en minder vering (waardoor je contact met ondergrond sneller verliest). Op moeilijkere tracks (smal, bochten, wortels, losse ondergrond) vergt dat veel concentratie, want je ligt anders snel op je snuit. Het geeft ook een gigantische adrenaline kick om over een technische track te knallen met je fietsje, en de houding draagt ook bij aan het gevoel van snelheid.
Misschien dat Fred als ervaren MTB-er en bezitter van een cyclocrosser/gravel-racer zijn ervaringen wil delen?
* sterk genoeg voor de klappen en het gestuiter
* ik kan er mee uit de voeten op alle tracks en tijdens alle toertochten die ik tot op heden gereden heb
* op bospaden rapper dan een MTB
Je dient er wel rekening mee te houden dat een cyclocrosser/gravel-racer minder vergevingsgezind is. Je hebt namelijk smaller banden, een andere houding, ander stuur en minder vering (waardoor je contact met ondergrond sneller verliest). Op moeilijkere tracks (smal, bochten, wortels, losse ondergrond) vergt dat veel concentratie, want je ligt anders snel op je snuit. Het geeft ook een gigantische adrenaline kick om over een technische track te knallen met je fietsje, en de houding draagt ook bij aan het gevoel van snelheid.
Misschien dat Fred als ervaren MTB-er en bezitter van een cyclocrosser/gravel-racer zijn ervaringen wil delen?
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Die paar cm vering van de Slate zijn het geld niet waard imho. Dat maakt niet het verschil tussen een afdaling wel of niet veilig beneden komen. Ik vind de Slate er trouwens wel super uitzien maar ik zou het geld er niet voor over hebben.
Uiteindelijk moet je toch een compromis sluiten bij een do it all bike. Op een 29er lever je in op het asfalt, met een crosser of gravelracer op de steile klimmetjes in het bos en als er veel modder en los zand in het parcours zitten.
Hier in het Leudal kom ik overal fietsend doorheen maar sommige stukken gaan makkelijker op een MTB vanwege de bredere banden, het lichtere verzet en de vering. Als ik met een paar vrienden het bos in ga dan merk ik dat. Ga ik alleen dan maakt het niks uit.
Uiteindelijk moet je toch een compromis sluiten bij een do it all bike. Op een 29er lever je in op het asfalt, met een crosser of gravelracer op de steile klimmetjes in het bos en als er veel modder en los zand in het parcours zitten.
Hier in het Leudal kom ik overal fietsend doorheen maar sommige stukken gaan makkelijker op een MTB vanwege de bredere banden, het lichtere verzet en de vering. Als ik met een paar vrienden het bos in ga dan merk ik dat. Ga ik alleen dan maakt het niks uit.
Campagnolo Ultra Dork
Het antwoord wat je misschien niet wil horen: je aan de regels houden.... Ik heb makkelijk praten aangezien in mijn omgeving de lokale natuurbeheerder alle wandelpaden heeft opengesteld voor fietsers. Zelfs dan krijg je nog nare reacties van de 'Human Nature wandelterroristen'. Die zijn namelijk van mening dat het bos alleen van hen is (en niet, volgens mijn veronderstelling, voor de flora en fauna).Soap schreef:Nu een praktische vraag, hoe gaan jullie eigenlijk om met de gravel/bos paden?
Veel zijn bedoeld voor voetgangers en in mindere maten voor ons weg piraten
Ik houd mij nu gewoon veelal netjes aan de "regels", maar ik zie zo soms wel wat paden met volgens mij blokkade ervoor voorbij komen die volgens mij dan bedoeld zijn voor wandelaars?
Afgelopen rit wel ook (bewust) wat grindpaden meegenomen en bij wandelaars of weer de weg op of even rustig er langs gereden. De meeste hadden er totaal geen problemen mee, maar 1 stel moest toch bewust strak op de weg blijven lopen, mij laten afstappen en mij (onnodig) na snauwen dat het een looppad was. (Liep in de wijde omtrek geen hond en zagen mij 400 meter van te voren al aan komen in mijn fluo gele Gabba.... )
Meest praktische is denk ik op tijd de deur uit voor meute?
Buiten mijn eigen regio kies ik voor veldtoertochten van lokale wielervereniging: keuze zat in deze tijd van het jaar, je komt op plekken waar je anders nooit zou komen, je hoeft alleen maar de pijltjes te volgen, en je steunt ook nog de lokale wielerclub.
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Bij ons in het Leudal zijn een paar paden waar een bordje bij staat "verboden toegang met een fiets". En dan heb je nog dit bord:
Als dat er niet staat mag je er gewoon fietsen. Als je je netjes gedraagt zal 99% van de mensen geen probleem hebben met het fietsen op een onverhard voetpad buiten de bebouwde kom. Ik denk dat je een beetje pech had dat je meteen iemand uit die andere 1% tegengekomen bent op je eerste rit.
Als dat er niet staat mag je er gewoon fietsen. Als je je netjes gedraagt zal 99% van de mensen geen probleem hebben met het fietsen op een onverhard voetpad buiten de bebouwde kom. Ik denk dat je een beetje pech had dat je meteen iemand uit die andere 1% tegengekomen bent op je eerste rit.
Campagnolo Ultra Dork
Een Cyclocrosser (CX) of gravel-racer kan je niet vergelijken met een MTB. De kleine verzetjes staan me niet zo aan. Ikzelf heb meer voorkeur voor een harde ondergrond en dus meer snelheid. Een CX is veel nerveuzer en preciezer dan een MTB. Een CX vraagt op een singletrack veel meer concentratie. Een CX/gravelracer is veel sneller op rechte en lange klimmende stukken. Met een gravelracer kan je volgens mij ook langere afstanden rijden.
Bij mij in de buurt (Utrechtse heuvelrug) stikt het van de bos(schelpen)paden die bedoeld zijn als fietspad. In de winter zijn die niet te doen met een gewone racer. Veel te glad en modderig. Met een CX of gravelracer kan je daar lekker op knallen. Het zijn vooral lange rechte paden met hier en daar een slingerbocht.
Afgelopen weekend was het bijvoorbeeld te druk, dan ga ik met deze fiets op de bredere fietspaden. Met de GranFondo (en ik denk alle andere gelijkaardige fietsen) heb je zoveel mogelijkheden qua ondergrond dat het niet uitmaakt of het asfalt, grind, schelp, zand of modder is.
Er zijn ook MTB-routes die goed te doen zijn met een CX. Aleen de jumps deed ik nooit. En niet alleen omdat mijn fiets dat niet zou aankunnen Met de GranFondo zou het ook zeker moeten kunnen met 35mm bandjes. Dat ga ik binnenkort nog eens proberen met mijn BMC.
Ik heb er nu toch maar een belletje op gemonteerd en dat doet hier in de regio wonderen. Ook bij wandelaars op paden waarvan het niet duidelijk is dat fietsers ook mogen komen (de MTB-routes).
Bij mij in de buurt (Utrechtse heuvelrug) stikt het van de bos(schelpen)paden die bedoeld zijn als fietspad. In de winter zijn die niet te doen met een gewone racer. Veel te glad en modderig. Met een CX of gravelracer kan je daar lekker op knallen. Het zijn vooral lange rechte paden met hier en daar een slingerbocht.
Afgelopen weekend was het bijvoorbeeld te druk, dan ga ik met deze fiets op de bredere fietspaden. Met de GranFondo (en ik denk alle andere gelijkaardige fietsen) heb je zoveel mogelijkheden qua ondergrond dat het niet uitmaakt of het asfalt, grind, schelp, zand of modder is.
Er zijn ook MTB-routes die goed te doen zijn met een CX. Aleen de jumps deed ik nooit. En niet alleen omdat mijn fiets dat niet zou aankunnen Met de GranFondo zou het ook zeker moeten kunnen met 35mm bandjes. Dat ga ik binnenkort nog eens proberen met mijn BMC.
Ik heb er nu toch maar een belletje op gemonteerd en dat doet hier in de regio wonderen. Ook bij wandelaars op paden waarvan het niet duidelijk is dat fietsers ook mogen komen (de MTB-routes).
Omdat de Slate te duur is, denk ik hardop aan de volgende mogelijkheden:
1) Aanschaf racefiets tweedehands met disc remmen en daar zelf een Lefty voorvork op monteren (inc. een geschikt voorwiel). is iedere fiets hier geschikt voor?;
2) Aanschaf van een MTB Cannondale lefty (F29/FSI) en daar een racestuur op zetten (inc. nieuwe kabels, voorderailleur, stuur en remgrepen (+- 250 euro). De maat is dan nog wel een issue omdat je houding met een racestuur natuurlijk wel veranderd (langere zit).
Als ik tweedehands goed rond kijk moet dit wellicht (in het totaal) onder de 1,5K/2K aan euro's kunnen. Is dit wellicht te simpel gedacht en moet ik nog met andere zaken rekening houden? Heeft iemand ervaring hier mee of is er een link naar een bestaand onderwerp waar meer info is terug te vinden?
1) Aanschaf racefiets tweedehands met disc remmen en daar zelf een Lefty voorvork op monteren (inc. een geschikt voorwiel). is iedere fiets hier geschikt voor?;
2) Aanschaf van een MTB Cannondale lefty (F29/FSI) en daar een racestuur op zetten (inc. nieuwe kabels, voorderailleur, stuur en remgrepen (+- 250 euro). De maat is dan nog wel een issue omdat je houding met een racestuur natuurlijk wel veranderd (langere zit).
Als ik tweedehands goed rond kijk moet dit wellicht (in het totaal) onder de 1,5K/2K aan euro's kunnen. Is dit wellicht te simpel gedacht en moet ik nog met andere zaken rekening houden? Heeft iemand ervaring hier mee of is er een link naar een bestaand onderwerp waar meer info is terug te vinden?
Misschien kan forumlid Bart van Wind Cycleworks iets bouwen rondom een 2de hands Lefty en een middenklasse MTB groep?
Een Crosser uitrusten met een verende vork lijkt mij erg lastig om je geometrie een beetje kloppend te houden. Een racestuur op een MTB wordt in de Gravelrace scene in de VS wel vaker gedaan.
Een Crosser uitrusten met een verende vork lijkt mij erg lastig om je geometrie een beetje kloppend te houden. Een racestuur op een MTB wordt in de Gravelrace scene in de VS wel vaker gedaan.
Campagnolo Ultra Dork
Waarom wil je eigenlijk een voorvering op je alleskunner? Demping kan je ook bereiken met zachte banden of dikker tape.bwerter schreef:Omdat de Slate te duur is, denk ik hardop aan de volgende mogelijkheden:
1) Aanschaf racefiets tweedehands met disc remmen en daar zelf een Lefty voorvork op monteren (inc. een geschikt voorwiel). is iedere fiets hier geschikt voor?;
2) Aanschaf van een MTB Cannondale lefty (F29/FSI) en daar een racestuur op zetten (inc. nieuwe kabels, voorderailleur, stuur en remgrepen (+- 250 euro). De maat is dan nog wel een issue omdat je houding met een racestuur natuurlijk wel veranderd (langere zit).
Als ik tweedehands goed rond kijk moet dit wellicht (in het totaal) onder de 1,5K/2K aan euro's kunnen. Is dit wellicht te simpel gedacht en moet ik nog met andere zaken rekening houden? Heeft iemand ervaring hier mee of is er een link naar een bestaand onderwerp waar meer info is terug te vinden?
Met een racestuur hang je toch meer op je voorvork dan bij een MTB. Dat zou wel eens vreemd stuurgedrag op kunnen leveren. Misschien moet je eerst even een testritje op een Slate doen om dat uit te vinden.
Ernie C. schreef: [Welke spatborden zijn dat en hoe breed zijn ze?
Dat zijn de Curana C-lite 45mm spatborden (hier te koop: https://www.bike-components.de/de/Curan ... et-p28405/) Mooie en zeer stevige spatborden!
Ik heb er nu SKS Velo 42 op zitten maar het voorspatbord is te vierkant en past niet netjes in de vork. De ruimte tussen spatbord en band is nu wel erg krap.
Dit spatbord past netjes in de vork. Heb wel de bevestigingssteun van het voorspatbord moeten halen om hem aan de onderkant van de vork vast te kunnen zetten.
Op een 2 zitten 40c banden dus zoek ik een redelijk breed spatbord met een mooi rond profiel, liefst met enkele montagesteunen voor vanwege de plaatsing van de boutjes halverwege de vork.
Als je de bevestigings net andersom doet als door Curana aangegeven kun je ze prima voor en achter op de aanwezige bevestigingspunten monteren.