Remmen, sturen, cranks etc., maar ook lampen en fietskoffers

FAQ: Dubbel, triple of toch compact?

-eric-
Forum-lid
Berichten: 523
Lid geworden op: 10 sep 2009 00:47
Locatie: Kop van Drenthe

-eric- 21 mar 2011 13:01

Oké, thx, ik heb een 6600, kan ik er rekening mee houden.
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

sergio76
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 apr 2007 23:25

sergio76 22 mar 2011 15:53

Goedemiddag,
Ik ben helemaal nieuw en heb vluchtig alles gelezen en wat een info!!!!
Ik heb ben hier terecht gekomen omdat ik een Compact (50-34) met achter 12-25.
Ik fiets voornamelijk in de polder en vond dit niet prettig.

Vandaag ervoor gekozen om er een 39 blad op te zetten ipv de 34 en de 34 te bewaren voor Limburgs Mooiste bijvoorbeeld.

Of ik er nu goed aan heb gedaan???? Ik wordt hier niet meer wij uit!
Wat ik wel hoorde is dat je niet met een te scheve ketting mag rijden. Houdt het onderstaande nu in dat ik op de 50 en de 39 de grijs gemarkeerde kransen mag gebruiken?

Alvast bedankt voor jullie reacties!!

http://www.ritzelrechner.de/#

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 23 mar 2011 09:57

In jouw voorbeeld hoef je de buitenste twee kransjes achter niet te gebruiken, omdat daar op het andere voorblad een beter alternatief voor is (39-12 en 13 zijn overbodig, daar heb je 50 - 17, 16 en 15 voor). Daarnaast: je mag natuurlijk wel met een scheve kettinglijn rijden. Zoals je ook gewoon met je racebandjes op grind mag rijden. Het slijt misschien iets sneller. Goed, ik zal niet zo gauw een sprint inzetten op 39-13, daarvoor kies je het juiste verzet met de 50. Mocht je een peperdure, opengewerkte lichte ketting gebruiken, dan zou ik er wel een beetje meer op letten. Maar dat heb je vast niet.

Je moet gewoon even in je hoofd stampen hoe de verzetten op elkaar aansluiten. Dus als jij voor de 39 schakelt, en achter de 14, en je wilt een verzet zwaarder: dan schakel je voor naar de 50 en achter drie tandjes lichter naar de 17. Als je dat eenmaal gewend bent, hoef je er niet meer over na te denken.

sergio76
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 apr 2007 23:25

sergio76 23 mar 2011 13:28

Beste,

Bedankt voor de reactie!
Waarom kom ik hier zo op; ik heb mijn fiets gisteren weggebracht om af te stellen en deze stond voor op blad 34 en achter op blad 14. Er werd direct aangegeven dat ik zo niet mocht fietsen!
Mijn ketting stond zo te scheef! Hij heeft nog een uitleg gegeven hoe wel te mogen schakelen; volgens hem moest je het midden van de cassette aanhouden. Dus met 34 van 23 - 17 en met de 50 van 16 - 12.

Ik heb aangegeven dat je op deze manier bijna niet kunt fietsen, of te zwaar of te licht.......???

We kwamen hier ook op omdat mijn ketting na meting volgens de "hem" op 50% stond en dit na 60km fietsen??? Er zat een Shimano 6700 ultegra ketting onder. Heb al vele slechte verhalen gehoord over deze ketting dus heb deze laten vervangen. Maar dat je na 60km al op 50% zit met als richtlijn dat je de ketting op 100% moet vervangen vind ik wel erg bizar.

Zelf vind ik de 34 niet prettig in de polder en vandaar de switch naar 39 en als ik dan Limburg in ga dan weer de 34 erop.

Toen kwam ik dus op de volgende link en hier staat weer heel wat anders: http://www.ritzelrechner.de/#

Vriendelijke groet,

Ser

Gebruikersavatar
ponsteen
Forum-lid
Berichten: 2924
Lid geworden op: 17 mei 2004 12:21

Gebruikersavatar ponsteen 23 mar 2011 13:44

Wat hij zegt over het midden van de cassette aanhouden is dus totale onzin. En dat de ketting half versleten zou zijn na 60 km is natuurlijk ook totale onzin. Hij meet verkeerd (waarschijnlijk). Waarom hij verkeerd meet, is natuurlijk de vraag. En dan nog: als de ketting na zoveel km echt half versleten is, dan betreft het een productiefout, die hij maar moet oplossen met Shimano.

(ik heb altijd een hekel aan fietsenmakers die doen alsof ze kenners zijn; ik hou van fietsenmakers die werkelijk kenner zijn!)

Niet je ketting vervangen, maar je fietsenmaker?

Gebruikersavatar
daniel1975
Forum-lid HC
Berichten: 39667
Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14

Gebruikersavatar daniel1975 23 mar 2011 14:14

Sergio76 schreef:
We kwamen hier ook op omdat mijn ketting na meting volgens de "hem" op 50% stond en dit na 60km fietsen??? Er zat een Shimano 6700 ultegra ketting onder. Heb al vele slechte verhalen gehoord over deze ketting dus heb deze laten vervangen.


Dit noem ik dus een oplichter....
Less is bore

sergio76
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 apr 2007 23:25

sergio76 23 mar 2011 16:37

(ik heb altijd een hekel aan fietsenmakers die doen alsof ze kenners zijn; ik hou van fietsenmakers die werkelijk kenner zijn!)

Niet je ketting vervangen, maar je fietsenmaker? [/quote]

Dat is wellicht een optie ja. Ik wil hier geen namen gaan noemen maar het is geen kleine jongen in de omgeving R'dam en welbekend bij vele wielrenners uit de omgeving. Heb samen met hem ook het besluit genomen om de 34 te vervangen door een 39...........als hij al niet kan meten kan hij hier dan wel over meepraten?

Woon zelf in Schiedam en zoek wel een goede fietsenmaker in de buurt. Als julle suggesties hebben hoor ik het graag. Ik weet dat er in Rozenburg een goede zit en dus ook niet al te ver.

Wat is jullie mening over deze site en tabel, klopt dit met de praktijk? http://www.ritzelrechner.de/#


Groeten

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27903
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 23 mar 2011 16:38

Op het binnenblad de kleine twee kransjes achter liever niet gebruiken; op het buitenblad de grootste twee niet.

Het maakt op zich niet heel veel uit als het wél een keertje gebeurt; ga je het veelvuldig doen dan schuurt de schuine ketting de kranjes zijdelings behoorlijk af en slijt je cassette dus heel snel.

Een 39 is onmisbaar in de polder, aan een 34 heb je helemaal niks maar daar was je zelf ook al achter ;)

Dat de z.g. "gerenommeerde" FM's wel eens onzin verkopen is (hier op 't forum) al vaak bewezen. In combinatie met woekerprijzen die voor de kleinste onderdelen gerekend worden een goede reden zelf te leren sleutelen en je spullen in Duitsland te bestellen.

Een ketting vervangen is kinderspel, het enige wat je nodig hebt is een kettingpons van een tientje. Slijtagemeter heb je al op je fiets zitten, namelijk je fietscomputer. Iedere 3000 km een nieuwe leggen je hebt nooit problemen, terwijl je bladen en cassette zeer lang meegaan.

sergio76
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 apr 2007 23:25

sergio76 23 mar 2011 22:43

Oke, wellicht dat je het eens toe kan lichten; hoe je een ketting vervangt? Ik was in de veronderstelling dat je deze als 1 geheel koopt en monteer? Je zal dan ook verschillende lengtes hebben?
Ik kan je eventueel mijn mailadres sturen? Is verder eigenlijk ook geen geheim: s_curiel@Hotmail.com

En waar bestel je dan je spullen in Duitsland?

Groeten en bedankt voor het advies,

Groeten

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 23 mar 2011 22:53

Koop de nieuwe onderhoudsgids van Fiets en er gaat een wereld voor je open ;)
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

sergio76
Forum-lid
Berichten: 32
Lid geworden op: 26 apr 2007 23:25

sergio76 24 mar 2011 09:29

Je bedoeld: "Fiets 2011 - Onderhoud en reparatie"

Heb ik zojuist gedaan!.

Bedankt.

Groeten

berniev
Forum-lid
Berichten: 239
Lid geworden op: 23 jul 2007 15:30

berniev 24 mar 2011 09:50

Wat ik mij soms toch afvraag is dat waarom iedereen hier direct in paniek slaat wanneer z'n ketting "te schuin" ligt? OK je ketting verslijt dan sneller maar dat is toch geen al te grote kost om deze te vervangen?

Wanner iemand bv met een compact rijdt met bladen 34-50 verslijt onder normale omstandigheden het buitenblad toch veel sneller dan bij iemand die met een dubbel rijdt en veel afwisselender op z'n binnen en buitenblad kan rijden?

Originele buitenbladen kosten toch veel meer dan de kost om je ketting te vervangen?

Wat ik dus eigenlijk bedoel is dat de slijtage van onderdelen (lees ketting en bladen) groter is bij compact rijders dan bij rijders met een dubbel.

Plaats reactie