Over de wielersport en zijn beoefenaars.

Tour de France 2011

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 04 jul 2011 08:09

Als we toch bezig zijn te verdedigen dat het protest van Riis gegrond is weet ik er nog wel een;
HTC heeft de TTT verloren omdat Eisel op z'n plaat ging op een plek waar zand op de weg lag.
Dat heeft de organisatie niet opgeruimd en daarom moet HTC dezelfde tijd krijgen als Garmin.

Zo kan ik er nog wel een paar verzinnen.
Ik vindt dat Riis belachelijk bezig is.

Mr_T
Forum-lid

Mr_T 04 jul 2011 08:56

theov schreef:Ik vindt dat Riis belachelijk bezig is.
Tja, Riis is iemand die alles probeerd. De grens tussen 'belachelijk' en 'professioneel' is soms dun.

Ik hoop niet dat ze hem gelijk geven. Tegelijkertijd ben ik het er wel mee eens dat er ruimte is om vals te spelen... Als je geen goede benen hebt, ga je gewoon met een wiel staan zwaaien in de laatste 3km bij een etappe die als 'vlak' op de lijst staat, maar die een aankomst heuvel op heeft.

-eric-
Forum-lid

-eric- 04 jul 2011 10:17

Mr_T schreef:
theov schreef:Ik vindt dat Riis belachelijk bezig is.
Tja, Riis is iemand die alles probeerd. De grens tussen 'belachelijk' en 'professioneel' is soms dun.

Ik hoop niet dat ze hem gelijk geven. Tegelijkertijd ben ik het er wel mee eens dat er ruimte is om vals te spelen... Als je geen goede benen hebt, ga je gewoon met een wiel staan zwaaien in de laatste 3km bij een etappe die als 'vlak' op de lijst staat, maar die een aankomst heuvel op heeft.
Ik denk niet dat dat snel zal gebeuren, je maakt je zelf wel behoorlijk belachelijk....
Groet,
Eric

-4 wheels to move your body, 2 wheels to move your soul-

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 04 jul 2011 10:47

litespeed schreef:
simen schreef:Nu dus niet.
Wat nou nu? We zijn twee ritten verder! Een rit in lijn over het vlakke en een ploegentijdrit. In hoeverre is daarin de vorm van Contador af te lezen?
Niet echt maar het valt wel op dat hij in de laatste 10km niet bij de eerste 80 in het peloton zit (de uiteindelijke Tourwinaar rijdt altijd attent en is geen slachtoffer van valpartijen), daarna in de achtervolging geen meter kopwerk doet en een beetje gelaten over de streep komt.

De achterstand die Contador nu heeft is gigantisch naar Tourbegrippen. Als hij niet een beter is dan vorig jaar en Andy even goed is de Tour al beslist (maar als Andy minder is kan bijv. Gesink best dichtbij komen). Zelfs als hij beter is heeft hij zeker 4 aankomsten bergop nodig om die anderhalve minuut goed te maken. Hoeveel bergetappes in de Tour baren geen muizen? Meestal wordt maar in 2 of 3 etappes verschil gemaakt. En een minuut van de op een na beste klimmer wegrijden is echt veel.

apojapo
Forum-lid

apojapo 04 jul 2011 11:03

De huidige regel deugt gewoon niet.

Als je valt in de laatste 3 km kan je ook nog eens bewust de weg blokkeren voor de renners die daar achter komen. Daarnaast: wanneer behoor je tot zo'n massale valpartij? als je niet meer verder kan, als je bent gevallen of als je er direct deel van uitmaakt waardoor je er grote hinder van ondervindt? Als je er als passerende renner aanzienlijke tijd door verliest zou ik niet weten waarom zij wel de consequenties moeten dragen en de (onbedoelde) veroorzakers niet..

loos
Forum-lid

Gebruikersavatar loos 04 jul 2011 11:22

Ik denk dat het een spannende tour gaat worden! Evans ziet er erg sterk uit. Contador rijdt wel vaker minder attent van voren (denk maar aan 2009 toen Armstrong wel van voren zat en het peloton brak bij het waaier rijden), maar zal alleen maar getergd zijn (net als toen). Ik schrijf Contador zeker nog niet af.
Schleck, Gesink en Wiggins doen voorlopig goede zaken, maar de eerste twee staan toch te boek als mindere tijdrijders. Gesink heeft daarin enorme progressie gemaakt, maar Schleck viel mij gisteren echt tegen in de tijdrit.
v/d Broek loopt wel al de eerste schade op in de ploegentijdrit, dat zie ik hem niet zo maar 1-2-3 terugpakken.
Kortom, volgens mij ligt alles nog open, maar de beste papieren heeft Evans op dit moment in mijn ogen.
Hij kan voorlopig controleren, en op zijn goede tijdrit speculeren, als hij in het hooggebergte kan volgen.
Afbeelding

marconi
Forum-lid

Gebruikersavatar marconi 04 jul 2011 11:41

Deze situatie maakt de TdF alleen maar interessanter. Cadel Evans wordt weinig genoemd als eindwinnaar maar zoals hij nu rijdt is hij toch een grote kanshebber. Contador kan zich nu niet beperken tot verdedigen van zijn positie maar zal moeten aanvallen in de bergen.Maar voor iedere kanshebber schuilt er een gevaar van een valpartij ,materiaalpech oid. Contador had nu de pech maar een volgende keer kan het Andy Schleck, Evans, Gesink of wie dan ook treffen en dan zijn de kansen weer gekeerd. Het zal een spannende TdF worden denk ik.
Autografo Fausto Coppi originale! @ Pavia, augustus 1955

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 04 jul 2011 12:53

Ik vind eigenlijk dat Riss gelijk heeft (of kan hebben) met zijn protest, de regel is goed bedoeld maar deugt niet. Als je wordt opgehouden door een valpartij in de laatste 3km is het redelijk dat je het tijdsverlies van de valpartij gecompenseerd krijgt maar nu kunnen renners na een valpartij in de laatste 3km gewoon op hun elf en dertigste naar de finish rijden en nog 2 minuten langzamer rijden zonder tijdverlies. Dat is wat er gebeurd is en daar had Contador last van.

Voor ons kijkers is het volgens mij het beste wat had kunnen gebeuren, want ik heb de laatste jaren ook wel gezien dat de tijdverschillen klein waren maar dat is volgens mij ook alleen maar omdat de winnaar niet veel meer voorsprong nodig had en daarom maar niet nog eens aanviel al was het maar om zijn herstel voor de volgende dag te verzekeren.. Ik denk dat je dit jaar eens bergritten gaat zien waar een Contador (wellicht met wat hulp van andere spanjaarden) waar eens voor de laatste km wordt gedemarreerd en waardoor er toch hier en daar personen behoorlijk gaan terugvallen. En behalve op Evans en Wiggins is contador ook nog eens in staat om die 1.41m op een goede dag in de tijdrit op iedereen goed te maken.
Er zijn mijns inziens nu nog 7 personen die (Andy, Alberto, Cadel, Robert, Tony, Bradley, Jurgen, Frank) kunnen winnen en nog 10 die top 3 kunnen rijden. Weliswaar niet iedereen evenveel kans maar is toch lang geleden dat het zo open lag.
Afbeelding

pizzi
Forum-lid

pizzi 04 jul 2011 13:13

Dus Basso maakt volgens jou geen kans op een podiumplaats?

litespeed
Forum-lid

Gebruikersavatar litespeed 04 jul 2011 13:27

lvgh schreef:
litespeed schreef:
simen schreef:Nu dus niet.
Wat nou nu? We zijn twee ritten verder! Een rit in lijn over het vlakke en een ploegentijdrit. In hoeverre is daarin de vorm van Contador af te lezen?
Niet echt maar het valt wel op dat hij in de laatste 10km niet bij de eerste 80 in het peloton zit (de uiteindelijke Tourwinaar rijdt altijd attent en is geen slachtoffer van valpartijen), daarna in de achtervolging geen meter kopwerk doet en een beetje gelaten over de streep komt.

De achterstand die Contador nu heeft is gigantisch naar Tourbegrippen. Als hij niet een beter is dan vorig jaar en Andy even goed is de Tour al beslist (maar als Andy minder is kan bijv. Gesink best dichtbij komen). Zelfs als hij beter is heeft hij zeker 4 aankomsten bergop nodig om die anderhalve minuut goed te maken. Hoeveel bergetappes in de Tour baren geen muizen? Meestal wordt maar in 2 of 3 etappes verschil gemaakt. En een minuut van de op een na beste klimmer wegrijden is echt veel.
Contador is veruit de beste klimmer. Verwijzen naar vorig jaar is onzin, omdat toen ook niet meer verschil nodig was. Ze reden als Peppi en Kokki naar de meet in bergetappes. Tja, daar hoefde Contador niet meer te laten zien. Als hij eerder aangaat en wellicht hulp krijgt van typische klimmers die voor een dagzege gaan, kan hij types als Gesink, etc op minuten rijden in 1 etappe. Schleck zal een flinke (een grotere dan Contador) stap gezet moeten hebben het afgelopen jaar als hij bij wil blijven. Daar ben ik nieuwsgierig naar. Overigens, in de laatste tijdrit pakt Contador sowieso nog zeker een minuut op Andy.

Uiteraard zal op de langere termijn, als de Tour vordert, moeten blijken of die Giro verteerd is. Maar de afgelopen dagen kun je echt niet aan een Giro ophangen. Dat is zever.

ericpeters
Forum-lid HC

ericpeters 04 jul 2011 14:48

pizzi schreef:Dus Basso maakt volgens jou geen kans op een podiumplaats?
Jawel, maar winnen zie ik hem niet meer dit jaar
Afbeelding

lvgh
Forum-lid HC

lvgh 04 jul 2011 18:47

litespeed schreef:Contador is veruit de beste klimmer. Verwijzen naar vorig jaar is onzin, omdat toen ook niet meer verschil nodig was. Ze reden als Peppi en Kokki naar de meet in bergetappes. Tja, daar hoefde Contador niet meer te laten zien. Als hij eerder aangaat en wellicht hulp krijgt van typische klimmers die voor een dagzege gaan, kan hij types als Gesink, etc op minuten rijden in 1 etappe. Schleck zal een flinke (een grotere dan Contador) stap gezet moeten hebben het afgelopen jaar als hij bij wil blijven. Daar ben ik nieuwsgierig naar. Overigens, in de laatste tijdrit pakt Contador sowieso nog zeker een minuut op Andy.

Uiteraard zal op de langere termijn, als de Tour vordert, moeten blijken of die Giro verteerd is. Maar de afgelopen dagen kun je echt niet aan een Giro ophangen. Dat is zever.
Waarom viel Contador in de Giro dan steeds opnieuw aan? Dat kost hem allemaal kracht in de rest van de Giro (en de Tour). Als je zoals Contador een half minuutje voorsprong hebt en je hebt nog overschot dan ga je echt wel van Schleck wegrijden. Anders ben je met een lekke band in de tijdrit de Tour al kwijt. Al was het alleen al om van dat oeverloze gezeur over dat kettingincident af te zijn. In de etappes was ook duidelijk te zien dat Contador en Schleck elkaar er niet af konden rijden. Het niveauverschil was erg klein. Aan de tijdrit kon je dit ook heel goed zien. Of reed hij daar ook op reserve omdat hij toch al genoeg voorsprong had? ;) Overigens denk ik niet dat hij daar helemaal op z'n toppen presteerde.

Veruit de interessantste vraag in deze Tour is of een klasbak als Contador wél twee goede grote rondes kan rijden. Veel mensen gaan er klakkeloos vanuit dat superman opeens wel bestaat waar de afgelopen jaren het niveauverschil tussen Giro en Tour van Evans, Basso, Sastre, Wiggins (die de giro zelfs op reserve reed) en Menchov behoorlijk groot was.

Verder denk ik dat Evans weer met zijn krachten smijt en er niet bij kan blijven in de derde week. Ik zou hem best een grote ronde gunnen maar ik denk dat hij alleen nog de Vuelta zou kunnen winnen. Zou zijn palmares nog wel wat opvijzelen maar zie maar eens de verlokking van de Tour te weerstaan..

Gesloten