Vragen en discussies over fietstraining, sportvoeding en gezondheid

slakkentempo duurtraining :)

Jans
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Jans 10 feb 2016 12:03

@TumTumTum Ik heb inmiddels wel begrepen dat er tussen de inspanningstests ook veel verschil zit. Bij mij werd per 3 min. 40 Watt toegevoegd. Heb jij enig idee hoe dat bij jou was?

ophetkantje
Forum-lid

Gebruikersavatar ophetkantje 10 feb 2016 12:14

En een inspanningstest is een moment opname. een inspanningstest van 1 1/2 jaar terug, zegt helemaal niets over je zones nu.
Ach, ik zeg ook maar wat

knukkel
Forum-lid

Gebruikersavatar knukkel 10 feb 2016 13:15

Even wat jaren op een hoop gegooid en de gemiddeldes bekeken.
Dat is een lang verhaal en zeker kort door de bocht, maar toch even voor het beeld:

2016 - vrijwel alleen duurtraining -
Afstand tot nu toe: 916 km
Gem Snelheid: 25.4 km/u
Gem Hartslag: 130.7 bpm
Vermogen: 169W (gewogen gemiddelde)

2015 - eerste jaar met veel rustige duur -
Afstand: 10.086 km
Gem Snelheid: 27.7 km/u
Gem Hartslag: 135 bpm
Vermogen: 171 W (gewogen gemiddelde)

2014 - weinig specifieke duurtraining, vooral lekker 'hard' rijden -
Afstand: 4.827 km
Gem Snelheid: 26.8 km/u
Gem Hartslag: 152.6 bpm
Nog geen vermogensdata beschikbaar

Nu was 2014 een jaar waarin pas laat begon te trainen (revalideren na een hartoperatie), maar toen hing ik wel het ‘oude’ regime aan van gewoon lekker hard fietsen tijdens het trainen.

M'n gemiddeldes waren toen:
- Feb: operatie
- Maart: 155km - 125 bpm (stadsfiets) - 22.5 km/u
- April: 515km - 152 bpm - 27.9 km/u
- Mei: 588km - 157 bpm - 28.9 km/u
- Juni: 458km - 162 bpm - 28.1 km/u
- Juli: 561km - 150 bpm - 26.8 km/u
- Aug: 1042km - 155 bpm - 25.7 km/u

Oftewel, continu boven de 150bpm en in Juni zelfs boven de 160bpm (!)

In 2015 heb ik juist veel tijd aan m’n basis besteed. M’n hartslag was veel lager, maar overall reed ik zelf iets harder dan in 2014.
In 2016 alleen nog maar rustig getokkeld, maar en merk dat m’n hartslag nog lager is. Ik begin nu met de intervalletjes…

Nu is mijn hart een heel stuk efficienter geworden na de operatie en dat speelt een hele grote rol, maar al met al geloof er zeker wel in, dat nieuwe rijden ;-)

klaastuin
Forum-lid

klaastuin 10 feb 2016 13:58

Ik ben geen deskundige, maar een jaar waarin je 2x zoveel gereden hebt vergelijken met het voorgaande? Kweenie..

louise
Forum-lid
Contact

louise 10 feb 2016 15:05

TumTumTum schreef: Aan dat we "oude vrouwtjes" zijn kan het ook niet echt liggen want Louise kan wel makkelijk in D1 rondfietsen en dan nog een redelijke snelheid maken. (sorrie Louise :))
Ja, maar Louise doet dat dus al 15 jaar braaf (en met veel plezier), veel in D1 rijden, misschien levert dat dus toch echt wel wat op ;)

Iets anders: als ik mijn rusthartslag (50), omslagpunt (154) en maximale hartslag (163) vergelijk met de jouwe, TumTumTum, dan kan ik me niet voorstellen dat jouw D1-zone maar 5 slagen hoger is dan de mijne. Dan zijn jouw zones in elk geval heel anders berekend en volgens 'mijn' (nouja, Coen van Topvorm, mijn trainingsbegeleider) berekening te laag. Stel dat ze 15 slagen te laag zijn (geen idee hoor, maar zou kunnen) - ik zou ook amper met een hartslag van 115 kunnen fietsen (mijn D1-limiet min 15).

En inderdaad: de waarde van een test van anderhalf jaar geleden is beperkt. Tests verschillen inderdaad nogal, maar de trainingzones zouden uiteindelijk wel op hetzelfde neer moeten komen ongeveer, afhankelijk van de visie van de trainer.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 10 feb 2016 15:54

Jans schreef:De uitslag van mijn inspanningstest is binnen. Ik heb alleen de inspanningstest gedaan (geen VO2max, geen lactaatmeting), omdat ik wilde weten of fietsen verantwoord is.

Mijn hartslag is niet lineair.
Wattmax 160, wat uitkomt op 2,75 Wat/kg.
De basisuithouding is niet zo goed: de hartslag gaat onmiddellijk naar 152/min bij een
belasting van 80 W (1,38 W/kg en reeds 89 % van het maximum, dus waarschijnlijk al in het
“rood” (verzuring, lactaatvorming, anaerobe inspanning) bij het begin van de test.
Veel basisuithouding trainen met hartslagen onder de 150 /min is aangewezen en misschien
ook wat krachtraining (op de fiets) om een iets groter verzet rond te krijgen.,

Nu hoef ik niet trots te zijn op mijn uitkomsten, maar wat ik hier steeds probeer te vertellen, we zijn niet allemaal hetzelfde, lijkt me hier aardig mee verklaard.
Omdat ik in Nederland alleen de basisziektekostenvetzekering heb kost mij een sportkeuring al gauw 200 tot 250€.
Ik ga eens in Duitsland informeren wat het daar gaat kosten en dan ga ik daar een inspanningstest doen.
Ben benieuwd wat er uit komt. :mrgreen:
Ghost Nivolet 6LC

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 10 feb 2016 16:03

Mijn rusthartslag ligt nu tussen 38 en 40 slagen per minuut.

Als ik een dag niet train en alleen met mijn man ga wandelen. Dan is hij soms nog lager dan 38.
Ghost Nivolet 6LC

J.Edge87
Forum-lid

Gebruikersavatar J.Edge87 10 feb 2016 16:30

Sweety2008 schreef:
Omdat ik in Nederland alleen de basisziektekostenvetzekering heb kost mij een sportkeuring al gauw 200 tot 250€.
Ik ga eens in Duitsland informeren wat het daar gaat kosten en dan ga ik daar een inspanningstest doen.
Ben benieuwd wat er uit komt. :mrgreen:
Mijn rusthartslag ligt nu tussen 38 en 40 slagen per minuut.

Als ik een dag niet train en alleen met mijn man ga wandelen. Dan is hij soms nog lager dan 38.
off topic en no offence, maar je kan gewoon berichten bewerken. je hoeft geen nieuwe eronder te plaatsen. en wat heeft de prijs van een inspanningstest te maken met dit topic?

on topic weer. wat ik me afvraag bij zo'n inspanningstest. als het een moment opname is, hoeveel zin heeft het dan om eenmalig zo'n test te doen. heb je een slechte dag, vallen je waarden tegen. of zit het zo niet in elkaar?

kan je ook zelf op een manier die zones meten/vastleggen en dit dus meerdere keren per jaar doen? zonder een inspanningstest te doen? of is dat zinloos omdat het te onnauwkeurig is?

verder vroeg ik me ook af. of een bredere basisconditie (veel D1 trainen) helpt bij het herstellen na een intensieve inspanning. Ïk bedoel, heb je met een betere basisconditie je hartslag weer omlaag na een stuk pittige klim of sprint?
is het fietsen aan het her-ontdekken

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 10 feb 2016 18:33

Ja naar een pittige sprint of klim gaat mijn hartslag in no time weer omlaag.

Op de Elite trainer kan ik heel goed in D1 trainen. Dus dat is voor mij geen probleem.

Buiten ligt dit een beetje anders daar lukt het niet zo goed.
Ghost Nivolet 6LC

J.Edge87
Forum-lid

Gebruikersavatar J.Edge87 10 feb 2016 18:52

Ik bedoelde eigenlijk dat of dat een algemeen gegeven is. Dat D1 trainen helpt bij herstel na inspanning
is het fietsen aan het her-ontdekken

louise
Forum-lid
Contact

louise 10 feb 2016 19:48

J.Edge87 schreef:on topic weer. wat ik me afvraag bij zo'n inspanningstest. als het een moment opname is, hoeveel zin heeft het dan om eenmalig zo'n test te doen. heb je een slechte dag, vallen je waarden tegen. of zit het zo niet in elkaar?
Ja, dat klopt - de bedoeling is wel ook dat je uitgerust bent, dus niet ervoor zwaar trainen. Ik heb in januari een test uitgesteld omdat ik nog net met wat restanten verkoudheid zat. Eenmalig heeft sowieso maar beperkt nut, dan weet je je trainingszones (voor een tijdje). Echt waarde krijgt het pas (vind ik) door het regelmatig te doen om het resultaat van je trainingen te evalueren. Dat kun je zelf ook wel een beetje doen, maar op de fiets ben je nogal afhankelijk van allerlei omstandigheden. Als je een vermogensmeter hebt, kan het al beter, of op een fietsergometer of tacx ofzoiets. Er is ook nog een protocol voor op een klim in de Ardennen die zich er goed voor leent (Rosier-test).

Een goede (basis-)conditie helpt inderdaad bij het snel weer dalen van je hartslag. Maar je mate van uitgerustheid is daar ook belangrijk voor.

Louise
Weblog over hoe ik op mijn 50e Ironman werd (en meer): http://www.delftweg9.nl/triathlon/

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 11 feb 2016 09:45

Livio Livius schreef:@Nuitkor, 125-135w klopt dat wel? Lijkt me extreem laag.
Ja het is erg laag, maar wil ik mijn hf op 135 houden dan moet ik niet veel meer watt trappen. Vorig jaar in de zomer (meer in vorm) steeg dat vermogen naar 160w bij dezelfde hartslag.

Gekke is wel dat als ik tempo blokken doe ik met mijn vermogen bovenin de zone zit en mijn hartslag juist onderin de zone..dus het intensievere gedeelte is bij mij beter ontwikkeld.

Misschien kan Alan hier wat over zeggen..

Plaats reactie