Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Een vermogensmeter aanschaffen [vragen, tips en ervaringen]

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 29 nov 2016 11:41

wasbeer2006 schreef:Vraagje, meet een quarq links en rechts onafhankelijk?
Een Quarq meet, net als Power2Max en SRM, het totale vermogen.

Links en rechts kun je wel weergeven, maar dit is een berekening en geen meting. Dus niet zo nauwkeurig als systemen die echt volledig tweezijdig meten zoals Powertap P1, Vector2 en 4iiii dual-sided.

JoostG
Forum-lid

JoostG 29 nov 2016 11:48

Wat ik begrijp wordt van 12 tot 6 toegekend aan de driveside/rechts en dan is de rest dus links. Niet helemaal zuiver omdat je niet alleen duwt, maar in bepaalde mate ook trekt aan een pedaal. Het zal bij benadering wel redelijk overeenkomen met de werkelijkheid.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

Keezx
Forum-lid HC

Keezx 29 nov 2016 11:50

kawouter schreef:Voor de crankwisselaars (ik weet niet of het al eerder ter sprake is gekomen) :

Monteren jullie iets van een dummytrapas zodat de ketting niet zo lelijk naar beneden hangt in de "fiets-zonder-crank"?
Waarom moeilijk doen?
Ik wissel ook wel eens cranks en dan hang ik de ketting gewoon aan een touwtje (als tie toevallig net schoon is) of even over een stuk karton over de achterbrug. Logies tog.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 30 nov 2016 15:51

JoostG schreef:Wat ik begrijp wordt van 12 tot 6 toegekend aan de driveside/rechts en dan is de rest dus links. Niet helemaal zuiver omdat je niet alleen duwt, maar in bepaalde mate ook trekt aan een pedaal. Het zal bij benadering wel redelijk overeenkomen met de werkelijkheid.
Met hetgeen havana schrijft geld dit dus voor elke crank.
het is dus eigenlijk meer dan een stages meet ND x 2, maar ook weer geen links en rechts onafhankelijk.

Waarom ik het zou willen weten, ik heb met vlagen last van mijn rug (wat uiteindelijk uit een scheve heup komt) Ik wil graag weten of als dit erger wordt ik wellicht aan een kant meer vermogen lever dan de andere kant, of doordat het al gaat afwijken ik later last krijg.

Voordeel van pedalen vind ik dat ik die ook op de MTB kan zetten, ik heb altijd het idee dat ik daar meer vermogen op kan leveren omdat het het snelheidverschil racer/mtb bij mij heel klein vind.

Ik vind de quarq een leuke en redelijk betaalbare optie voor € 850 de nieuwe red 22. staat persoonlijk wel mooier op je fiets dan pedalen. Als er nog betere aanbiedingen zijn houd ik me aanbevolen.

JoostG
Forum-lid

JoostG 30 nov 2016 18:38

Ik zat ook te kijken, maar mijn conclusie was dat ik die niet op de cyclocrosser zou gaan zetten (kwetsbaar, en op cyclocrosser heb ik SPD pedalen en schoenen).

Ik zou wachten tot de kerstaanbiedingen. Mantel had recent ook goede aanbieding, en wie weet volgen anderen dit goede voorbeeld. Ik ga mijn Quarq crank volgende week installeren. Heb nu wel een Garmin 820 nodig voor L - R weergave :-)

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

wasbeer2006
Forum-lid HC

wasbeer2006 01 dec 2016 14:00

Zou mij op de MTB ook voor op de weg gaan, doe ik ook nog wel eens en op de nerderlandse MTB banen, niet in extremen in ieder geval. Op een MTB parcours wordt het lastig een goed vermogen meten denk ik. zou sowieso meer om de weg gaan.

Maar je hebt wel gelijk een wortel of boomtak aan de onderkant, kan een pedal makkelijk beschadigen.

Carrera87
Forum-lid

Carrera87 07 dec 2016 09:46

Natuurlijk is een dubbele meting mooi, maar bij sommige fietsers hier vraag ik me af wat voor meerwaarde dit heeft?
Zelf rij ik wedstrijden en mijn bekken staat ook wel een scheef na bijvoorbeeld een valpartij.

Wanneer je ''scheef'' staat betekent het voor mij dat mijn ene been veel meer vermogen levert dan de andere. Dit merk ik qua trainen en wedstrijden ook direct. (mijn linker been loopt vol zegmaar en herstelt minder).

Ondanks dit kun je nog prima je progressie meten lijkt me, stel je linker been is 3% sterker dan rechts. Dan fiets je met een enkele meting misschien met een licht vertekent beeld, maar bij mij gaat het om de progressie die ik boek. Als ik in het begin van het jaar een X wattage trap en na gerichte trainingen een hoger wattage trap boek ik progressie. Of je dit nou met enkele of dubbele meting doet. Maakt volgens mij weinig uit, behalve in je portemonnee.

zaaf
Forum-lid

zaaf 07 dec 2016 11:15

De vector 2 vandaag 750 eur bij canyon.

cubebiker
Forum-lid

Gebruikersavatar cubebiker 07 dec 2016 13:56

Zag em voorbij komen. Is wel een aanlokkelijk aanbod voor echt dubbelzijdige meting. Maar dan moet ik weer met spd-Sl plaatjes gaan rijden en, als ik alle reviews moet geloven, is het niet het allerbeste systeem.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 07 dec 2016 13:58

Je kunt rijden met Look Keo of SPD-SL.

En ik zie niet in wat daar mis mee is......

zaaf
Forum-lid

zaaf 07 dec 2016 14:30

Volgens mij is de klacht vooral de prijs. Met deze aanbieding is dat in 1 keer opgelost. Je kan hooguit discussiëren over de looks als je die pods niet mooi vindt.

synapse
Forum-lid

Gebruikersavatar synapse 11 dec 2016 10:51

Ik heb een Stages gekocht.
Wat zijn de handigste velden om op mijn Garmin Edge 1000 in te stellen voor een beginnende gebruiker?
Courir c'est mourir un peu

Plaats reactie