Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS
-
amclassic-fan
- Forum-lid HC
amclassic-fan
06 jan 2017 09:08
DrBibber schreef:TL@ schreef:Dat is compleet normaal.
Een verschil tussen 74 en 208 hoogtemeters is compleet normaal? Dan kunnen ze de optie beter niet in de Garmin stoppen..
Wie zegt dat jouw bron correct is?
Probleem met hoogtemeters en zeker als ze er eigenlijk niet zijn is wat je als ondergrens instelt. Reken je vanaf 1 meter alles mee dan ben je veel meetfouten aan het optellen. Zet je de ondergrens op 5 meter dan ga je inderdaad op een vlak Hollands parcours wat hoogtemeters missen.
Overigens komen Garmin's meestal nog te hoog uit qua hoogtemeters, maar het klopt een stuk beter dan wel bijvoorbeeld telefoons op basis van enkel GPS of kaartinformatie er van maken.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
-
raven14
- Forum-lid
raven14
06 jan 2017 09:33
De weersomstandigheden kunnen ook veel verschil maken. Is het regenachtig en bewolkt, dan registreert de 810 bij mij in ieder geval (soms een pak) minder hoogtemeters dan wat reëel is. Ik merk dat veel anderen op dat moment van hetzelfde euvel last hebben, en sommigen dan weer niet. Bizar.
-
DrBibber
- Forum-lid
DrBibber
08 jan 2017 12:49
Ik wist inderdaad dat mijn Strava op telefoon geen juiste hoogtemeters aangaf, had wel van een duur apparaat als de egde 820 verwacht dat die dichter in de buurt kon komen. Op zich geen probleem, hecht ik gewoon geen waarde meer aan de waardes die gegeven worden.
-
JoostG
- Forum-lid
JoostG
08 jan 2017 13:25
Wat jij verwacht van zo'n apparaat is gewoonweg (nog) niet mogelijk: op 2 manieren kan hoogte in kaart gebracht worden. Of door het verschil in luchtdruk te meten (verwaarloosbaar bij metertje op en af in NL), of door de in kaart gebrachte Gps gegevens. Bij een weg zal dat wel aardig in kaart gebracht zijn, maar niet bij een track in de bossen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
-
DrBibber
- Forum-lid
DrBibber
09 jan 2017 20:08
Oke, dan je wel voor je uitleg. Ik had geen idee op welke manier de hoogte gemeten werd maar dit verklaart een hoop.
-
Wilier_Granturismo
- Forum-lid
Wilier_Granturismo
22 jan 2017 15:00
Wat vragen over de 820:
- Als je bijvoorbeeld in Limburg een heuvel op fiets zie je waarschijnlijk het actuele stijgingspercentage, zie je ook wat er komen gaat of is dit niet geval ?
- Als je een rondje maakt met het apparaat moet je dan continu contact houden met je telefoon of kun je later ook met strava synchroniseren ?
- Ik heb nu een mio 305 HC, deze is uit z,n houder gelazerd (bekend probleem bij MIO) hoe is dit bij Garmin ?
- Op mijn andere fiets heb ik een cadanssensor van MIO zitten, als ik de Garmin op deze fiets zet is het dan mogelijk de cadans van de MIO te gebruiken ?
-
TL@
- Forum-lid HC
TL@
22 jan 2017 19:37
Wilier_Granturismo schreef:Wat vragen over de 820:
- Als je bijvoorbeeld in Limburg een heuvel op fiets zie je waarschijnlijk het actuele stijgingspercentage, zie je ook wat er komen gaat of is dit niet geval ?
Enkel als je een route/track rijdt en enkel op een grafiekje, in de praktijk heb je er niks aan
- Als je een rondje maakt met het apparaat moet je dan continu contact houden met je telefoon of kun je later ook met strava synchroniseren ?
Kan je kiezen. Met connectie kan je livetrack aanzetten en kunnen anderen je rit volgen.
Dit verbruik wel meer batterij. Vandaag een ritje van 130km met livetrack en routebegeleiding, er zat nog 15% in de batterij bij thuiskomst.
- Ik heb nu een mio 305 HC, deze is uit z,n houder gelazerd (bekend probleem bij MIO) hoe is dit bij Garmin ?
Nog nooit gehad (behalve ooit bij een crash), ik gebruik ook een koordje om hem aan het stuur vast te maken als back-up
- Op mijn andere fiets heb ik een cadanssensor van MIO zitten, als ik de Garmin op deze fiets zet is het dan mogelijk de cadans van de MIO te gebruiken ?
Als deze ANT-compatibel is, gaat dat geen probleem zijn
Antwoorden in het rood.
Ben er zelf best blij mee, alleen jammer dat de batterij niet zo heel erg lang mee gaat.
Luik-Bastenaken-Luik zal zonder bluetooth connectie worden gereden anders haalt ie het einde niet vrees ik.
-
Swedish Chef
- Forum-lid
Swedish Chef
22 jan 2017 20:12
Het scheelt dat het dan warmer is dan nu, gaat de batterij een heel stuk langer mee. Je kan ook nog overwegen een powerbank mee te nemen. Als je een niet al te grote hebt, tape je die zo vast op je stuur.
-
TL@
- Forum-lid HC
TL@
22 jan 2017 20:14
Zonder BT en navigatie zal het wel gaan, denk ik. Moest ie onder de 20% komen dan kan ik de batterijsaver nog opzetten.
-
nijkie
- Forum-lid HC
nijkie
22 jan 2017 20:18
TL@ schreef:Wilier_Granturismo schreef:Wat vragen over de 820:
Enkel als je een route/track rijdt en enkel op een grafiekje, in de praktijk heb je er niks aan
Kan je kiezen. Met connectie kan je livetrack aanzetten en kunnen anderen je rit volgen.
Dit verbruik wel meer batterij. Vandaag een ritje van 130km met livetrack en routebegeleiding, er zat nog 15% in de batterij bij thuiskomst.
Nog nooit gehad (behalve ooit bij een crash), ik gebruik ook een koordje om hem aan het stuur vast te maken als back-up
Als deze ANT-compatibel is, gaat dat geen probleem zijn
Antwoorden in het rood.
Ben er zelf best blij mee, alleen jammer dat de batterij niet zo heel erg lang mee gaat.
Luik-Bastenaken-Luik zal zonder bluetooth connectie worden gereden anders haalt ie het einde niet vrees ik.
In het grafiekje kan je wel zien hoe ver je klim nog is en kan je redelijk goed aflezen hoe steil die is.
Sensa GF White edition.
Canyon cf sl8.
-
TL@
- Forum-lid HC
TL@
22 jan 2017 20:18
Mijn ervaring is dat wanneer je zo doet zit dat je ernaar wilt kijken, dat je er dan niks meer aan hebt
-
asmeets
- Forum-lid
-
Contact
asmeets
22 jan 2017 21:02
Ik heb sinds kort ook de garmin edge 820. Hier voor heb ik een 705 en 810 gehad. Ik maak veel gebruik van de navigatiefunctie en ben van plan dit ook weer met de 820 te gaan doen. Ik fiets dan met de kaart in beeld en volg de lijn op de kaart.
Tot nu toe wil dit echter niet lukken met mijn 820. Op het moment dat ik een koers start wordt netjes gevraagd of ik deze wil rijden, of ik naar de start wil navigeren en start het berekenen. De kaart wordt getoond en na een tijdje (zelfs voordat ik start met fietsen) bevriest het scherm en vervaagt. Als ik de Garmin dan opnieuw start duurt het starten vrij lang en kan ik op de normale manier gaar trainen. Die functie pak ik maar omdat ik wel wil kunnen zien hoe snel ik fiets.
Het vreemde is dat ik dan ineens wel route aanwijzingen krijg van de koers die ik initieel heb gestart. Als ik dan naar het scherm met de kaart 'swipe' krijg ik de kaart wel te zien maar bevriest het scherm weer en valt uiteindelijk uit.
Heeft iemand een vergelijkbare ervaring? Of tips hoe dit op te lossen vooral?
Behalve mijn eigen voorkeuren configureren heb ik alleen Open MTB map toegevoegd, en inmiddels ook weer verwijderd.