Een speciaal forum over wielen, naven, banden en aanverwante artikelen.

Eerste keer zelf een wiel bouwen

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 15 aug 2020 16:26

Voila eerste ritje zit er op. Voorwiel is perfect,achterwiel kraakt wanneer je een bultje of putje in de weg hebt.De spaakspanning is ok aan de body zijde tussen 100 en 120 kg aan de andere zijde rond de 75 á 80 kg. Bij de montage van het wiel en spaken heb ik het wiel efkes gekraakt zoals uitgelegd in vele filmpjes en terug gecontroleerd en bijgespannen waar nodig.Dus verder zoeken wat de oorzaak hier zou kunnen zijn.

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 29 aug 2020 16:40

hey

is het mogelijk om op een een 28 gaats wielnaaf met rechte spaken het spaakpatroon kruis over 3 gebruiken?

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 3000
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 aug 2020 16:48

Hangt af van het ontwerp van de flenzen. Bij de ene naaf kan het, bij de andere zul je met je spaak op de kop van de naast gelegen spaak vallen (wat niet de bedoeling is). Als je daar geen last van hebt kun je het doen. Houd er wel rekening mee dat hoe meer x hoe schuiner je spaak de velg in gaat.
Waarom wil je dat op een 28 wiel?

Gebruikersavatar
TL@
Forum-lid HC
Berichten: 5923
Lid geworden op: 20 dec 2012 13:15

Gebruikersavatar TL@ 29 aug 2020 16:56

Met straight pull heb je helemaal geen keuze voor het spaakpatroon, de naaf bepaalt dat en afwijken kan niet.
Afbeelding

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 29 aug 2020 17:01

idd met rechte spaak bedoel ik straight pull.
Ik denk dat kruis over 3 sterker is en de naaf die ik voor handen heb is een DT Swiss 350 S straight pull.
De calculator van Dt-T Swiss geeft 2 verschillende lengtes op nmlk. 277 links en 276 rechts,k dacht ergens eens te lezen dat je 3 verschillende lenge's hebt bijkruis over 3.

Ps al bedankt voor de info.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 29 aug 2020 17:06

hein69 schreef: 29 aug 2020 17:01 idd met rechte spaak bedoel ik straight pull.
Ik denk dat kruis over 3 sterker is en de naaf die ik voor handen heb is een DT Swiss 350 S straight pull.
De calculator van Dt-T Swiss geeft 2 verschillende lengtes op nmlk. 277 links en 276 rechts,k dacht ergens eens te lezen dat je 3 verschillende lenge's hebt bijkruis over 3.

Ps al bedankt voor de info.
Nee, 3 spaaklengtes komt nooit voor.
De spaken gaan toch niet ineens langer of korter worden aan 1 kant?
De ene lengte is voor links vd naaf, andere voor rechts.
Daar kan niet ineens ergens halverwege je wiel een verandering in zitten

Gebruikersavatar
Philippos
Forum-lid
Berichten: 3000
Lid geworden op: 08 jun 2018 23:40
Locatie: Castricum
Contact

Gebruikersavatar Philippos 29 aug 2020 17:10

Rechte spaak. Ok, daar overheen gelezen 😂.

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 29 aug 2020 17:16

Ok met deze naaf zal kruis over 3 niet gaan op het eerste zicht.

Gravelist
Forum-lid
Berichten: 1649
Lid geworden op: 25 apr 2004 13:03

Gravelist 29 aug 2020 17:16

mackersv2.0 schreef: 29 aug 2020 17:08 Tenzij je exotische spaakpatronen als crow's foot gebruikt, zijn de spaken aan één kant altijd even lang.
Crow’s foot gaat op een 28h flens sowieso niet.

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 29 aug 2020 18:17

@mackersv2 4.3.4.3 ?

hein69
Forum-lid
Berichten: 98
Lid geworden op: 21 feb 2017 12:30

hein69 29 aug 2020 19:00

@mackersv2 dank u.
nu nog een vraag ik krijg bij de calculator spaaklengte 277 en 276,nu is 277 niet verkrijgbaar bij DT Swiss wat nemen jullie dan eveneens 276 of 278?

matthiav
Forum-lid
Berichten: 603
Lid geworden op: 02 sep 2015 18:28

matthiav 01 sep 2020 16:57

Spaaklengtes variëren altijd per even maat. Mijn ervaring is dat je wel 2 mm marge hebt. Neem dan in dit geval 276 zodat je rechts en links dezelfde spaaklengte hebt. Bestel er 2 extra en dan heb je altijd een reserve die aan beide kanten van het wiel past.

Verschil in sterkte tussen kruis 3 en kruis 2 ga je hoogstwaarschijnlijk niet merken. Als ik het me goed herinner, dan is er ook enkel een klein verschil in torque stiffness, en niet in laterale of radiale stijfheid.

Plaats reactie