Pagina 16 van 27
Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Geplaatst: 12 feb 2018 11:05
door Keezx
Alle spaken in de verkeerde gaten verklaarT niet waarom 1 spaak een afwijkende spanning heeft, dat komt vrijwel altijd omdat de velg niet zuiver rond en recht is en je dus de velg in de gewenste vorm moet trekken met die of naastliggende spaken.
Het inspaken oefenen moet je doen door met nul te beginnen , een naaf , velg en een bosje spaken dus, waarbij een achterwiel voor een moderne cassette 8-11 speed rechts typisch 2 mm kortere spaken heeft, die moet je dus goed sorteren voor je begint.
Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Geplaatst: 13 feb 2018 10:49
door Oppbogga
Dat heb ik nu gedaan. Zoals gezegd alles er uit.
Spaken had ik al gemerkt en gesorteerd tijdens het verwijderen.
Maar ik heb er wel een zooitje van gemaakt want wat blijkt, ook de spaakrichting aan de NDS liepen de verkeerde kant. Oooh, oooh... en dat gaat nooit wat worden. Hoewel het wiel mooi rond was en ook de laterale goed stond?
Al doende leert men en heb me opnieuw ingelezen en de spaken zitten er nu weer in en moet ik vandaag kans zien om alles weer te richten en de spaken op spanning te zetten.
Het is wel een leuk spelletje en met enig geduld gaat het me lukken.
Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Geplaatst: 17 feb 2018 15:35
door Oppbogga
Heb mijn keuze gemaakt betreffende de naven, spaken en velgen en het zal jullie niet verbazen dat ik op basis van adviezen hier tot deze keuze gekomen ben. Wat ik als bijzonder prettig en leerzaam heb ervaren.
De naven waarvoor ik ga zijn de Miche Primato Syntesi, de velgen zijn de DTSwiss RR411 - 20sp voorwiel en RR411 Asym 24 sp achterwiel. De keuze voor de spaken is gevallen op DT Competion 2.0/1.8 en standard brass 2.0 nippels 14mm (aanbevolen door de calculator
Verder ben ik bezig geweest op basis van bovenstaande om daar de spaken en spaaklengtes bij te zoeken.
Gebruik makend van de DTSwiss calculator zou ik spaken van 280 - 301 en 299mm nodig hebben.
Calculator gaf als exacte lengte achterwiel L/R resp. 302.4 en 300.5mm aan.
Na lang zoeken heb ik de laatste twee maten niet kunnen vinden.
Ik kan me niet voorstellen dat DT een advies geeft terwijl deze lengtes niet zouden bestaan.
Weet iemand van jullie hier iets van?
Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Geplaatst: 17 feb 2018 16:24
door TL@
Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Geplaatst: 18 feb 2018 09:47
door havana
Oppbogga schreef: ↑12 feb 2018 10:48
@matthiav: dank voor tips.
Het hele proces nog eens geëvalueerd en tot mijn grote verbazing kwam ik er achter dat ik tijdens het inspaken een cruciale fout heb gemaakt. De velg gaten hebben een kleine offset t.o.v. elkaar en laat ik nou telkens een van de spaken in het verkeerde gat hebben zitten??
Dat verklaard ook dat de ene spaak naast de andere die ongelijke spanning had.
Alles er weer uit en opnieuw beginnen...
Wordt vervolgd.
Dit soort fouten heb ik ook meermaals gemaakt. Het is een cliché maar daar leer je veel van!
Mijn andere "grote" fout is verzuimen steeds tussendoor de dish te checken tussendoor. Had ik eindelijk een mooi, recht wiel, leek de dish helemaal nergens op
Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Geplaatst: 18 feb 2018 11:03
door Oppbogga
Dank je, daar heb ik gisteren dan volledig overheen gekeken.
Bij Rose heb ik ook rond gesnuffeld maar daar gaan ze maar tot 298mm.
Tenzij het bovenstaande daar ook op van toepassing is
.
Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Geplaatst: 18 feb 2018 11:12
door Oppbogga
Dit soort fouten heb ik ook meermaals gemaakt. Het is een cliché maar daar leer je veel van!
Mijn andere "grote" fout is verzuimen steeds tussendoor de dish te checken tussendoor. Had ik eindelijk een mooi, recht wiel, leek de dish helemaal nergens op
@havana: O zo herkenbaar dus.
Ben nu voor de derde keer het wiel aan het spaken geweest en heb vanaf het begin de dish goed in de gaten gehouden en dat resulteert in een mooi evenwichtige opbouw van de spanning op de spaken.
Wil er vandaag de laatste hand aan leggen en de data in de Wheel Tension App plaatsen en ben benieuwd naar wat het uiteindelijke resultaat geworden is.
Als ik snap hoe je hier plaatjes kunt plaatsen dan zal ik dat tzt ook even doen.
Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Geplaatst: 18 feb 2018 16:29
door Oppbogga
Welnu de derde poging zojuist afgesloten en het resultaat in de grafiek gezet.
Moet wel zeggen dat al doende leert men ook hier weer op gaat.
Met dank voor de support van allen die hieraan hebben bijgedragen en natuurlijk de vele informatie en ervaringen die in dit draadje aan de orde zijn geweest ben ik best tevreden met het resultaat.
Nog even iets over de spaaklengtes; is het een juiste constatering dat er alleen even maten leverbaar zijn?
Is het dan een rare gedachte (of doodzonde!) als je met zo'n oneven maat zit dat je bijvoorbeeld kiest voor een langere of kortere nippel?
In mijn geval zit ik op het achterwiel met 2 oneven maten nl. 301 en 299mm met 14mm nippel. Als ik daar een 12mm nippel gebruik dan kom ik op 302 en 300mm.
Maar dan voor het voorwiel wél de 14mm houden anders zit ik daar weer in de oneven maten?
Links op het plaatje zoals het was en rechts na drie pogingen van mij zoals het nu is.
Nu de volgende stap en de materialen bestellen en deze van scratch af opbouwen.
Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Geplaatst: 18 feb 2018 16:58
door TL@
Vandaag mijn 2de set afgewerkt.
Ik heb mijn oude carbon velgen (60mm, 25mm breed) herbruikt. Ik heb ze eerst opgeschuurd en dan nieuwe blanke lang erop (van de Action, nog eens bedankt Keezx), ik heb er ook een beetje blauw metallic doorgedraaid, geeft een leuk effect.
Nadien de wielen mooi proper gemaakt en ingesmeerd met wat ceramisch spul waardoor er minder vuil aan zou blijven plakken (ooit eens gekregen voor de auto maar nog nooit gebruikt
)
Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Geplaatst: 18 feb 2018 17:47
door Keezx
Oppbogga schreef: ↑18 feb 2018 16:29
CUT
Nog even iets over de spaaklengtes; is het een juiste constatering dat er alleen even maten leverbaar zijn?
Is het dan een rare gedachte (of doodzonde!) als je met zo'n oneven maat zit dat je bijvoorbeeld kiest voor een langere of kortere nippel?
In mijn geval zit ik op het achterwiel met 2 oneven maten nl. 301 en 299mm met 14mm nippel. Als ik daar een 12mm nippel gebruik dan kom ik op 302 en 300mm.
Maar dan voor het voorwiel wél de 14mm houden anders zit ik daar weer in de oneven maten?
CUT
Spaken zijn in het algemeen leverbaar met 2 mm verschil en dan alleen even OF oneven maten, dat hangt van het fabrikaat af.
Nippels maken, ook weer in het algemeen, geen verschil om,dat de draad in alle nippels dezelfde lengte heeft, de langere nippels zijn bedoeld om in alle soorten velgen de nippels te kunnen draaien, dus niet om verkeerde spaaklengten te compenseren.
Zijn de spaken < 1 mm te lang , naar boven afronden, zijn ze < 1 mm te kort, naar beneden afronden, tenzij in het achterwiel rechts, daar bij voorkeur altijd naar boven afronden wegens het gevaar van nippelbreuk, de nippel mag daar niet de volledige belasting dragen.
Een complicerende factor is dat spaken onder spanning elastisch uitrekken, dit kan rechstachter pakweg 1 mm zijn en voorzover mij bekend rekent niet iedere calculator dat mee, daar kom je pas achter als je er een paar hebt geprobeerd.
Kom je ongelukkig uit met de spaaklengte, neem eens een andere calculator of een 3e, dat geeft vaak wat meer inzicht hoe een calculator rekent.
Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Geplaatst: 19 feb 2018 11:43
door Oppbogga
Wederom dank.
Re: Wielset zelf maken - project met beginnersvragen
Geplaatst: 26 feb 2018 11:33
door Oppbogga
Inmiddels de velgen en naven besteld en zullen in de loop van deze week wel arriveren.
De uiteindelijke keuze is gevallen op DTSwiss velgen type RR411 20gts voor en RR411ASYM 24gts achter.
Voor de naven is gekozen voor de Miche Primato Syntesi 20/24.
De spaken is van latere zorg eerst maar eens alles opmeten en op basis daarvan de benodigde maten bepalen.
Toch zijn er nog een paar zaken die me bezig houden en met name hoe ik deze velgen het beste kan spaken.
In het boek lees ik dat voor een 20 gaats velg 1 over 2 wordt aanbevolen is dat de praktijk?
Of zou radiaal spaken in het voorwiel een optie zijn. Mijn huidige wiel is overigens radiaal gespaakt.
Tevens rijst de vraag hoeveel spanning zet je op de spaken in het voorwiel?
Is dat aan beide kanten de max. voorgeschreven 1200N niet overschreiden?
Voor het achterwiel heb ik nu (Mavics) radiaal aan de DS en 1 over 2 aan de NDS.
Is dit ook een goed uitgangspunt voor de set die ik wil bouwen of kan ik beter beide kanten 1 over 2 of zelfs 1 over 3 spaken. Een stukje terug las ik dat het omgekeerd ook wordt gedaan. Wat is wijsheid en wat zijn de plus en minnen in deze?
Alvast dank.