Ik heb nog eens de finale bekeken van de RVV. En vond een bewijs dat misschien iedereen de mond kan snoeren.
Filmpje
In dit filmpje is duidelijk te zien dat Cancellara rijd met een SRM systeem. Hij gebruikt het door SRM aangepaste Specialized crankstel. Nu: het motortje zou de crank aandrijven via een tandwieloverbrenging, zoals ook in het Cassani filmpje wordt uitgelegd.
De Specialized-crank die Cancellara gebruikt bestaat uit 2 delen zoals hier te zien is
Crank
Nu is het volgens mij onmogelijk om daar het tandwiel op te bevestigen voor de overbrenging en wel om volgende reden: De lagers van het crankstel zijn van het type BB30, een systeem met een asdiameter van 30mm. De lagers worden eerst in het frame geperst, waarna langs beide kanten de pedaalassen er worden ingebracht en in het midden aan elkaar worden bevestigd.
Aangezien de assen halverwege 'in' de fiets elkaar ontmoeten, kan je daar onmogelijk nog aan om er een tandwiel op te bevestigen (binnendiameter lagers = 30mm diameter as = 30mm. Daar past geen tandwiel (met grotere diameter) tussen mijne heren.
Het bracketsysteem van Shimano, zoals uitgelegd in het welbesproken filmpe van Cassani, laat toe om eerst de crank te installeren van aan de ene zijde, het tandwiel van het motortje er op te schuiven en bevestigen, en dan pas de lagers aan de andere zijde te bevestigen.
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.
Aangezien Fabian met deze fiets over de streep reed in de RVV, en hij niet meer heeft gewisseld sinds hij wegreed met Boonen, is zijn demarrage op de muur naar mijn mening 100% batterijloos te noemen.