Pagina 16 van 29
Geplaatst: 05 jun 2010 02:22
door stockie
embee64 schreef:Prof-fietsen zijn /kunnen afwijkend zijn t.o.v. de seriemodellen. De fabrikant maakt wat de renner vraagt,
dus dat met die 27,2 mm kun je niet als argument gebruiken.
Een frame kan verstevigd worden door een andere lay-up van carbon en dergelijke. Maar, om massa's geld te geven om een nieuwe mal te maken.. daarvoer met men al een heel goede reden hebben. (tenzij dit gaat om een prototype dat later eventueel wel in productie zou gaan, en men de mallen dus kan blijven gebruiken)
Geplaatst: 05 jun 2010 10:42
door deboefvanparma
Dit onderwerp heeft veel losgemaakt. FC wint idd oppermachtig 2 klassiekers en op dat zelfde mom komt de dopefiets in beeld. Gevolg, FC is de pisang. Cassani heeft nimmer de link gelegd naar FC, hij is slechts de boodschapper dat deze fiets bestaat
Maar wat stelt De Tg: ‘‘Zwitser won dit seizoen met overmacht de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix, hetgeen volgens de Italiaanse oud-coureur Davide Cassani mogelijk zou zijn veroorzaakt door „mechanische doping”.
Niemand haalt het in z’n hoofd om een overwinning van een renner al bijvoorbaat toe te schrijven aan epo of anderszins. Maar nee hoor, hier zijn wij helemaal los van god en verklaren FC vogelvrij. Het wordt nog erger. Nu kun je op De Tg kwijt of jij denkt dat FC een dopefiets heeft gebruikt of niet.
Ik vind dit een hele verkeerde en derhalve zeer bedenkelijke ontwikkeling.
Geplaatst: 05 jun 2010 11:48
door Supergrover
je bedoelt met TG de krant van wakker nederland?
die heeft voor mij zowiezo al afgedaan sinds Ruben van Tripoli....
stelletje rioolratten met meneer Paradijs en mevrouw vd Graaf voorop.
Geplaatst: 05 jun 2010 23:19
door eelcoz
de boef van parma schreef:Dit onderwerp heeft veel losgemaakt. FC wint idd oppermachtig 2 klassiekers en op dat zelfde mom komt de dopefiets in beeld. Gevolg, FC is de pisang. Cassani heeft nimmer de link gelegd naar FC, hij is slechts de boodschapper dat deze fiets bestaat
Maar wat stelt De Tg: Zwitser won dit seizoen met overmacht de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix, hetgeen volgens de Italiaanse oud-coureur Davide Cassani mogelijk zou zijn veroorzaakt door mechanische doping.
Niemand haalt het in zn hoofd om een overwinning van een renner al bijvoorbaat toe te schrijven aan epo of anderszins. Maar nee hoor, hier zijn wij helemaal los van god en verklaren FC vogelvrij. Het wordt nog erger. Nu kun je op De Tg kwijt of jij denkt dat FC een dopefiets heeft gebruikt of niet.
Ik vind dit een hele verkeerde en derhalve zeer bedenkelijke ontwikkeling.
+1
En ach, het is de Telegraaf maar. Dat kun je toch niet met goed fatsoen een krant noemen.
Geplaatst: 06 jun 2010 11:45
door simen
Bij de telegraaf leven ze zo in hun eigen werkelijkheid.
En ze moeten daar steeds harder gaan schreeuwen om zichzelf te blijven geloven.
Zegt waarschijnlijk meer over de lezers dan over de krant zelf.
Geplaatst: 06 jun 2010 16:24
door Mr_T
Haha, de telegraaf.
Ze kunnen beter een rol onbedrukt wc-papier geven, daar heb je tenminste nog wat aan.
Toch ben ik het met de boef eens dat een en ander een beetje hijgerig is. Maar goed, tegelijkertijd moeten we niet te hypocriet zijn. Het zijn de wielrenners die natuurlijk gezorgd hebben dat er een geur van doping en valsspelen om de sport hangt. Zij hebben zich te vaak misdragen.
Geplaatst: 06 jun 2010 16:58
door pwaverijn
MrT schreef: Het zijn de wielrenners die natuurlijk gezorgd hebben dat er een geur van doping en valsspelen om de sport hangt. Zij hebben zich te vaak misdragen.
mwah nu krijgt de 'nieuwe', als het goed is schone, generatie de schuld van de oudere generatie...
ik vind dat hulpmotortje een inventief ding, voor (oudere) recreatieve fietsers wel te verstaan. voor profwielrenners die hun werk ervan maken en zo dus een hoop mensen beduvelen vind ik dit schandalig...
dat filmpje van de fiets en dan FC vind ik twijfelachtig, maar je moet niet vergeten dat het daarentegen een beest is...
Geplaatst: 06 jun 2010 17:28
door trecimelavaredo
Gruber assist is rond 31.6 mm. De Specialised van Fabian heeft volgens de spec's een zitbuis van 27.2 Gaat dus nooit lukken. Goeie grap wel.
Sluitend bewijs...?
Geplaatst: 07 jun 2010 09:54
door stockie
Ik heb nog eens de finale bekeken van de RVV. En vond een bewijs dat misschien iedereen de mond kan snoeren.
Filmpje
In dit filmpje is duidelijk te zien dat Cancellara rijd met een SRM systeem. Hij gebruikt het door SRM aangepaste Specialized crankstel. Nu: het motortje zou de crank aandrijven via een tandwieloverbrenging, zoals ook in het Cassani filmpje wordt uitgelegd.
De Specialized-crank die Cancellara gebruikt bestaat uit 2 delen zoals hier te zien is
Crank
Nu is het volgens mij onmogelijk om daar het tandwiel op te bevestigen voor de overbrenging en wel om volgende reden: De lagers van het crankstel zijn van het type BB30, een systeem met een asdiameter van 30mm. De lagers worden eerst in het frame geperst, waarna langs beide kanten de pedaalassen er worden ingebracht en in het midden aan elkaar worden bevestigd.
Aangezien de assen halverwege 'in' de fiets elkaar ontmoeten, kan je daar onmogelijk nog aan om er een tandwiel op te bevestigen (binnendiameter lagers = 30mm diameter as = 30mm. Daar past geen tandwiel (met grotere diameter) tussen mijne heren.
Het bracketsysteem van Shimano, zoals uitgelegd in het welbesproken filmpe van Cassani, laat toe om eerst de crank te installeren van aan de ene zijde, het tandwiel van het motortje er op te schuiven en bevestigen, en dan pas de lagers aan de andere zijde te bevestigen.
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel.
Aangezien Fabian met deze fiets over de streep reed in de RVV, en hij niet meer heeft gewisseld sinds hij wegreed met Boonen, is zijn demarrage op de muur naar mijn mening 100% batterijloos te noemen.
Geplaatst: 07 jun 2010 10:19
door Mr_T
Stockie schreef:
Aangezien de assen halverwege 'in' de fiets elkaar ontmoeten, kan je daar onmogelijk nog aan om er een tandwiel op te bevestigen (binnendiameter lagers = 30mm diameter as = 30mm. Daar past geen tandwiel (met grotere diameter) tussen mijne heren.
Ik ken het systeem onvoldoende, heb zelf namelijk shimano, maar is het niet mogelijk om de assen in een rader te laten aansluiten. Dus rader er van tevoren in, dan van 2 kanten precies in het rader steken.
Of is er in het bracket geen ruimte?
Overigens ben ik van mening dat Cancellara het niet gebruikt heeft.
Geplaatst: 07 jun 2010 10:21
door dc
Stockie schreef:Ik heb nog eens de finale bekeken van de RVV. En vond een bewijs dat misschien iedereen de mond kan snoeren.
Het bracketsysteem van Shimano, zoals uitgelegd in het welbesproken filmpe van Cassani, laat toe om eerst de crank te installeren van aan de ene zijde, het tandwiel van het motortje er op te schuiven en bevestigen, en dan pas de lagers aan de andere zijde te bevestigen.
Ik hoop dat het duidelijk is wat ik bedoel
Helaas ontkracht je helemaal niets...
1. Sowieso zou FC (wat ik niet geloof) niet het systeem van Cassani gebruiken, dat is immer op Shimano gebaseerd.
2. SRM is alleen maar makkelijker voor dit soort motoren: je bouwt het in de achteras, deze is toch al oversized. De meeste pedeec systemen zijn naaf gebaseerd, niet bracket. Zoek maar eens op cheapo Cute naven, die zijn klein en sterk. Die gieren wel wat, maar er zijn ook stille naven op de markt.
Dus bewijs is niet te vinden, geen van beide kanten op.
Geplaatst: 07 jun 2010 10:25
door stockie
DC schreef:
Helaas ontkracht je helemaal niets...
1. Sowieso zou FC (wat ik niet geloof) niet het systeem van Cassani gebruiken, dat is immer op Shimano gebaseerd.
2. SRM is alleen maar makkelijker voor dit soort motoren: je bouwt het in de achteras, deze is toch al oversized. De meeste pedeec systemen zijn naaf gebaseerd, niet bracket. Zoek maar eens op cheapo Cute naven, die zijn klein en sterk. Die gieren wel wat, maar er zijn ook stille naven op de markt.
Dus bewijs is niet te vinden, geen van beide kanten op.
SRM heef niets met de achternaaf te maken, want zit enkel in het bracket. Fabian reed met Zipp 303 wielen met de gewone Zipp 188 achternaaf