Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 12 feb 2016 21:54

Mijn nieuwe stalen framepje (met stalen voorvork) opgebouwd met Campagnolo Athena 11 speed.
Frame is gepoedercoat, niet gelakt zoals ik eerder dacht, is mooi meegenomen.
Nog niet op gereden.
Ga voor het gewicht nog wat meer carbononderdelen monteren, zoals stuur, stuurpen, zadelpen en voorvork.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

ridley orion
Forum-lid
Berichten: 594
Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33

ridley orion 13 feb 2016 14:47

Ziet er mooi uit die ranke stalen fiets ben benieuwt hoe hij rijdt met carbon voorvork

wivo_6
Forum-lid
Berichten: 355
Lid geworden op: 11 mei 2007 22:39

wivo_6 13 feb 2016 15:48

Jaap Telder schreef:... Ga voor het gewicht nog wat meer carbononderdelen monteren, zoals stuur, stuurpen, zadelpen en voorvork. ...
@Jaap Telder, mocht je interesse hebben ik heb hier nog een 1" rechte carbon vork liggen die ik niet meer gebruik.


gr
Frederik

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 13 feb 2016 18:38

Maat voorvork is bij dit frame 1 1/8".
(Evengoed dank voor het meedenken)

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 442
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 15 feb 2016 10:38

Hier nog maar een Genesis, de Equilibrium Disc 10 uit november 2014. Deze wordt standaard geleverd met een Tiagra groep maar ik heb die vervangen door een Chorus groep (een beslissing waar ik achteraf toch een beetje spijt van heb gezien de afstelproblemen) met een Rotor 3D crank en Qxl bladen, alle stickers van de wielen gehaald, Deda 35 carbon stuur en stuurpen, merkloze carbon stuurpen, carbon Tacx bidonhouders en het FSA balhoofdlager vervangen door een Chris King balhoofd.

Excuses voor de slechte foto's, deze zijn van mijn telefoon....

Plannen: JuinTech R1 remmen erop (kabelbediende hydraulische schijfremmen) en ooit nog een keer een mooi setje handgebouwde carbon wielen.

Afbeelding

Afbeelding

simonvr
Forum-lid
Berichten: 13
Lid geworden op: 13 aug 2008 15:46

simonvr 15 feb 2016 13:34

@tjerk1121: ook een mooie Genesis! Wat is je probleem met afstellen dan, want ik heb nu ook een chorus groep, en eigenlijk (nog) geen problemen mee, terwijl ik hiervoor eigenlijk alleen ervaring had met Shimano.

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 442
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 15 feb 2016 13:43

@simonvr: dank je, ik ben er ook erg blij mee. Het probleem is dat 'ie op de meest gebruikte versnellingen 2 kransjes op- of afschakelt i.p.v. 1 en ook na een afbeurt bij de fietsenmaker is dat nog steeds zo. Daarbij ben ik niet kapot van het losse hendeltje voor zwaarder schakelen, ik vond dat bij Shimano prettiger geregeld maar het kan ook aan mijn manier van bedienen liggen hoor...

Campagnolo is wel weer veel mooier dan Shimano, dat dan weer wel :-)

Gebruikersavatar
roos69
Forum-lid
Berichten: 527
Lid geworden op: 06 jan 2009 20:43

Gebruikersavatar roos69 15 feb 2016 20:18

Dat is dan geen goede fietsenmaker. Nog nooit last gehad van wat jij beschrijft...
Dat moet op te lossen zijn.

tjerk1121
Forum-lid
Berichten: 442
Lid geworden op: 15 okt 2010 15:45

tjerk1121 18 feb 2016 09:49

@roos69: laat ik het zo zeggen: er moest een spaak vervangen worden in het voorwiel (gebroken) en dat is gedaan zonder de extra kosten die bij het afleveren van de fiets voor de beurt waen opgegeven maar daar waar ik allemaal ronde spaken met zilveren spaaknippels heb is de gebroken spaak vervangen door een aero-spaak met een zwart spaaknippel.

Verder had ik een speciaal ringetje meegegeven voor de voorderailleur (kabel raakt derailleur als ik 'm op het kleinste tandwiel zet) en dat was niet gemonteerd en heb ik niet meegekregen.

Tot slot het ophalen, de eigenaar was druk in gesprek met iemand over de kleuren muurverf en liet de afhandeling over aan iemand anders. Nu verwacht ik heus niet dat iedereen alles uit zijn handen laat vallen op het moment dat ik bnnen kom maar je even 5 minuten losmaken uit een op het eerste oog niet heel zakelijk gesprek en kort toelichten wat er gedaan is geeft een wat beter gevoel. Nu voel ik niet direct de behoefte om er nog een keer terug te komen.

Los van dit alles: speling uit achterwiel is weg, spaak in voorwiel vervangen en mijn fiets is weer net zo schoon als toen ik 'm kocht!

En weer on topic: dinsdag ben ik maar weer eens op de fiets naar mijn werk gegaan en staal fietst toch wel erg lekker!
Laatst gewijzigd door tjerk1121 op 02 mar 2016 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
loos
Forum-lid
Berichten: 3602
Lid geworden op: 21 mei 2010 21:09
Locatie: Bergschenhoek

Gebruikersavatar loos 18 feb 2016 13:58

@tjerk1121: QXL bladen zijn sowieso best lastig af te stellen. Zonder ketting dient de afstand buitenblad tot VD tussen 1,5 en 2 mm te zijn. Je kunt dat het best met "voelers" doen.
Afstelling AD is afhankelijk van kabelloop (buitenbocht bij het stuur), lengte kabelstukje bij AD en de plaats waar je de kabel monteert op de AD bij het boutje.
Maar het moet perfect af te stellen zijn.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 23 feb 2016 20:18

Eerste rit gemaakt. Rijdt erg lekker: hobbels, steentjes etc, worden gladgestreken.
Staal rijdt echt super comfortabel. Fiets weegt net onder de negen kilo. Heb inmiddels een rechte carbon voorvork in de bestelling, scheelt toch weer ruim een halve kilo, komt ie op 8,5 kg inclusief pedalen. Is voor een stalen ros zeer acceptabel. Voor het klimmen pak ik wel een andere fiets. :)

Afbeelding

poulain
Forum-lid
Berichten: 189
Lid geworden op: 22 mar 2011 21:04

poulain 23 feb 2016 20:58

Ach ja, de mythe van het gewicht. Charly Gaul heeft gedurende meer dan veertig jaar het record voor de beklimming van de Mont Ventoux in handen gehad. Dat was een tijd van - uit mijn hoofd - 1.02 uur. Dat deed hij met een fiets die zeker zwaarder was dan deze mooie Visentini en op een wegdek dat veel en veel slechter was dan het tegenwoordige. Geen van de lezers van dit forum met hun lichte carbon hupsafladders uit Taiwan haalt de tijd van Gaul.

Plaats reactie