Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trek

Weertx
Forum-lid

Weertx 25 jul 2012 12:33

NoChain schreef:
Weertx schreef:
NoChain schreef:Mijn huidige fiets is verkocht, de Trek Domane 5.2 besteld. Nog een paar daagjes wachten :P
Nice! wel foto uppen!
Ik ga meer dan waarschijnlijk de Ultegra groep vervangen door Sram Force, dus er is nog wel wat werk aan. Maar er komen zeker foto's!
Waarom als ik vragen mag haha? (die groepen zijn toch wel vergelijkbaar?) Eventueel wil ik wel wat ultegra spul overnemen (als je het kwijt wil)

Weertx
Forum-lid

Weertx 25 jul 2012 12:33

ErjeR schreef:Na lang wikken en wegen, heb ik dan mijn keuze bepaald: mijn nieuwe fiets is een Trek Madone 5.2. geworden.

Wat is er veel te krijgen en kun je veel op de diverse fora vinden. Maar toch, eindelijk mijn keuze gemaakt en bijgaand enkele foto's.

Of het allemaal werkt, weet ik niet??? :oops:

https://picasaweb.google.com/1141481166 ... ekMadone52" onclick="window.open(this.href);return false;
nope werkt niet haha :oops:

ErjeR
Forum-lid

ErjeR 25 jul 2012 13:12

Met dank aan een aantal forumleden, is het volgens mij toch gelukt. Ik hoop dat een aantal van jullie dit kan bevestigen.

groetjes,
ErjeR

https://picasaweb.google.com/1141481166 ... directlink" onclick="window.open(this.href);return false;
Trek Madone 5.2

fietsvriend
Forum-lid

fietsvriend 25 jul 2012 13:41

Yep, ik heb ze gezien. Mooi!
Michiel

NoChain
Forum-lid

NoChain 25 jul 2012 20:06

Weertx schreef:Waarom als ik vragen mag haha? (die groepen zijn toch wel vergelijkbaar?) Eventueel wil ik wel wat ultegra spul overnemen (als je het kwijt wil)
Ultegra 6700 + interne kabelrouting is niet altijd een succes.
Sommige fietsen schakelen goed, andere zijn een ramp. Ik ken iemand die met een Madone met de Ultegra groep rijd en dat schakelen is werkelijk rampzalig. Als je met een klein tikje schakelt ratelt de ketting om omhoog te gaan, schakel je ver door dan ligt hij wel op het kroontje. Van een groep van die prijsklasse verwacht ik wel dat een shifter naar behoren werkt. En nee het ligt niet aan de afstelling. Alles geprobeerd, betere kabels, metalen busjes, niets helpt.
Bij Shimano doen ze alsof ze van niks weten, bij Trek wisten ze mij te melden dat dit wel vaker voorkwam. En dat Campa en Sram hier geen problemen mee hebben omdat ze met een hogere kabelspanning werken. De Ultegra groep is dus naargelang je frame een goede groep ...

De volledige groep wordt verkocht, ook liefst volledig uiteraard.

Weertx
Forum-lid

Weertx 25 jul 2012 22:10

NoChain schreef:
Weertx schreef:Waarom als ik vragen mag haha? (die groepen zijn toch wel vergelijkbaar?) Eventueel wil ik wel wat ultegra spul overnemen (als je het kwijt wil)
Ultegra 6700 + interne kabelrouting is niet altijd een succes.
Sommige fietsen schakelen goed, andere zijn een ramp. Ik ken iemand die met een Madone met de Ultegra groep rijd en dat schakelen is werkelijk rampzalig. Als je met een klein tikje schakelt ratelt de ketting om omhoog te gaan, schakel je ver door dan ligt hij wel op het kroontje. Van een groep van die prijsklasse verwacht ik wel dat een shifter naar behoren werkt. En nee het ligt niet aan de afstelling. Alles geprobeerd, betere kabels, metalen busjes, niets helpt.
Bij Shimano doen ze alsof ze van niks weten, bij Trek wisten ze mij te melden dat dit wel vaker voorkwam. En dat Campa en Sram hier geen problemen mee hebben omdat ze met een hogere kabelspanning werken. De Ultegra groep is dus naargelang je frame een goede groep ...

De volledige groep wordt verkocht, ook liefst volledig uiteraard.
Ow haha, klink logisch, had dat nog nooit gehoord!
zou normaal gesproken toch gewoon fatsoenlijk moeten werken :S!
Maar je weer dus nog niet of het bij jou frame ook zo is?

NoChain
Forum-lid

NoChain 25 jul 2012 23:39

Heb op een Domane 5.2 gereden in een maatje kleiner en het schakelen was behoorlijk, maar trager en minder vlot als mijn 6600. Niet wat ik verwacht van een fiets van deze prijsklasse. De Domane heeft een nieuwe routing gekregen ten opzichte van de Madone (toeval bestaat niet ;-)) dus op zich zal dit wel een verbetering zijn. Zou kunnen dat de mijne behoorlijk blijft gaan of ik kan kiezen voor zekerheid en de groep verkopen nu ze nog nieuw is, en ik er toch nog wat geld voor krijg. Bovendien vind ik de Sram Force groep een stuk mooier, is die een stukje lichter, en ben ik sowieso meer voor een duidelijke klik bij het schakelen.
Het probleem zit hem duidelijk in de shifter, kan niet overweg met de hoge spanning die word opgebouwd door de verschillende bochten. De shifter heeft (uiteraard) 10 klikjes, en zou ook enkel in 1 van die 10 klikjes mogen vastklikken na een schakelbeweging. Door de (te) hoge spanning kan je de shifter dus doen vastklikken halfweg een schakelbeweging wat resulteert in ratelen ipv schakelen. Als je dan afschakelt en fors opschakelt zit je wel op je kroontje. Van een Ultegra groep mogen we toch niet verwachten dat je constant moet denken: ik moet ver doorklikken of het gaat hier niet schakelen ...

Enkele voorbeelden van topics, en er zijn er wel meer als je googelt.
http://www.wielertoerist.be/forum/viewt ... 55&t=44204
http://weightweenies.starbike.com/forum ... 37&start=0

(voor ik een paar mensen op mijn dak krijg die heel tevreden zijn over hun 6700. Ik heb ook al voldoende fietsen afgesteld met een 6700 waar het perfect liep, waar de kabelrouting dus beter was. Daar kon je die 'halve klik' niet creëren)

NoChain
Forum-lid

NoChain 31 jul 2012 23:01

Dit is em dan, de Domane 5.2. Morgen of overmorgen zou mijn Sram Force groep moeten toekomen. Voor de rest moet er nog een langere zadelpen in, moet het stuur nog een eind naar beneden en komen er voor de zomer nog andere wielen in. Het uitzicht gaat dus nog wel behoorlijk veranderen :) (foto is een beetje overbelicht)
Afbeelding

Weertx
Forum-lid

Weertx 31 jul 2012 23:52

Mooi!

NoChain
Forum-lid

NoChain 08 aug 2012 22:57

Inmiddels alles Sram! Uiteraard word de vork nog ingekort als ik 100% zeker ben van de hoogte ;)

Hij rijdt geweldig. Die IsoSpeed filtert de schokken echt ongelofelijk weg, en je voelt helemaal niet dat het veert ofzo. Op stukken met slechte asfalt is het verschil het grootst, waar ik vroeger ieder putje voelde kan ik er nu gewoon overheen rijden en voel ik enkel dat de weg niet effen is. Kasseien blijven uiteraard kasseien, klappen krijg je daar sowieso, maar ze zijn uiteraard een stuk minder. Hij is ook merkelijke stijver als mijn vorige fiets, die nochtans heel erg goed scoorde op allerhande tests.
En Sram Force schakelt veel beter als Shimano Ultegra, ben zeer blij met de switch.

Afbeelding

Weertx
Forum-lid

Weertx 11 aug 2012 22:58

Nog steeds mooi!

composite
Forum-lid

composite 23 sep 2012 21:33

@ NoChain: Wat voor maat is jouw Domane? Een 54 cm?
Ik denk zelf ook aan een Domane, maar vindt hem (net als andere "comfort=racers") in hele kleine maten (<54 cm) niet echt fraaier worden.

Mooie fiets hoor, wat weegt ie met deze onderdelen?

Thnx.
Gang is alles!!

Plaats reactie