Ik begrijp het niet. De plug dient om het balhoofd af te stellen (stuurpen los draaien). Zodra dat goed afgesteld is zet je de stuurpen vast en levert de stuurpen de 'tegendruk'. Wat maakt het dan nog it hoe sterk de plug is? Vanaf dan dient de plug enkel om de topcap op de plaats te houden.Kurt Retroica schreef: ↑01 mar 2020 10:36 Volgens mij levert dit nauwelijks ondersteuning op in de tegendruk van de stuurpen.
Canyon
-
- Forum-lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 feb 2019 16:56
Volgens mij lopen er verschillende theorieën door elkaar, vandaar mijn vraag.
De ene theorie zegt wat jij zegt, de plug dient hoofdzakelijk om het balhoofd klem te zetten.
De andere theorie zegt dat daarnaast de plug ook tegendruk biedt tegen de inwaartse krachten van het vastzetten van de 'stearer'/klem.
Uit de laatste theorie komen dan ook weer 2 theorieën.
- Hoe hard moet je de klem aandraaien wil je je voorvorkbuis 'verpulveren'?
- Als de bovenste bout van de klem tegendruk krijgt van de huls en de onderste bout valt net in de ruimte tussen huls en plug, krijg je ongelijke drukverdeling op je vorkbuis met alles risico's van dien.
Aanhangers van de laatste denklijn adviseren dus een lange plug.
Nu ben ik gek op theorieën, maar zie zaken liever technisch onderbouwd.
De ene theorie zegt wat jij zegt, de plug dient hoofdzakelijk om het balhoofd klem te zetten.
De andere theorie zegt dat daarnaast de plug ook tegendruk biedt tegen de inwaartse krachten van het vastzetten van de 'stearer'/klem.
Uit de laatste theorie komen dan ook weer 2 theorieën.
- Hoe hard moet je de klem aandraaien wil je je voorvorkbuis 'verpulveren'?
- Als de bovenste bout van de klem tegendruk krijgt van de huls en de onderste bout valt net in de ruimte tussen huls en plug, krijg je ongelijke drukverdeling op je vorkbuis met alles risico's van dien.
Aanhangers van de laatste denklijn adviseren dus een lange plug.
Nu ben ik gek op theorieën, maar zie zaken liever technisch onderbouwd.
-
- Forum-lid
- Berichten: 19
- Lid geworden op: 07 feb 2019 16:56
Vrij duidelijk verhaal lijkt mij. Thanks.
-
- Forum-lid
- Berichten: 7
- Lid geworden op: 26 apr 2018 14:37
Mijn canyon uit 2014 heeft niet eens zo'n plug..
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Ik vind het wel eens verfrissend, na jaren waar iedereen elkaar napraat hoe geweldig Canyon is en ik kan het woord prijs/kwaliteit niet meer horen.rene-canyon schreef: ↑23 feb 2020 13:25 Op YouTube heeft Hambini een Ultimate CF onder handen genomen.
Met name de tolerantie van de bracket is opvallend.
Eén ding moge duidelijk zijn; Canyon heeft de marketing machine goed op orde. Sponsoren zoals MvdP en verschillende WT ploegen. Het imago van Deutsche gründlichkeit en 'cut out the middleman' terwijl je in de praktijk gewoon 3 maanden (of langer) op je fiets zit te wachten, niet eens een stuurpen om kunt ruilen of een fietsmeting krijgt en dat alles terwijl je frames gewoon in China geproduceerd worden (ook nog eens niet bij de beste carbon boeren als ik Hambini mag geloven).
Het plaatje wat Hambini schetst geeft ook wel inzicht waarom Canyon geen lifetime warranty op hun producten geeft.
Heerlijk filmpje van onze vriend Hambini!
Want de andere merken laten hun frames niet in China maken?
Ej hij heeft de cf sl onder handen genomen. Wil je het topframe dan moet je de slx nemen.
Daar zijn ze zelf ook al altijd eerlijk over geweest dat de sl van mindere carbon is dan de slx.
En liever dat ze eerlijk zijn over lifetime warranty dan veel merken die er wél leuk mee adverteren tot het eens zover is en dan de schade wijten aan verkeerd klemmen op een standaard/fietsendrager terwijl die fiets er nooit op geweest is. (niet mijn verhaal, maar heb ik al vaak gehoord).
Denk niet dat canyon heel erg wakker moet liggen van dat filmpje, ze hebben zich over de jaren al lang bewezen van wel een deftig merk te zijn.
Ej hij heeft de cf sl onder handen genomen. Wil je het topframe dan moet je de slx nemen.
Daar zijn ze zelf ook al altijd eerlijk over geweest dat de sl van mindere carbon is dan de slx.
En liever dat ze eerlijk zijn over lifetime warranty dan veel merken die er wél leuk mee adverteren tot het eens zover is en dan de schade wijten aan verkeerd klemmen op een standaard/fietsendrager terwijl die fiets er nooit op geweest is. (niet mijn verhaal, maar heb ik al vaak gehoord).
Denk niet dat canyon heel erg wakker moet liggen van dat filmpje, ze hebben zich over de jaren al lang bewezen van wel een deftig merk te zijn.
Als je het filmpje bekijkt zie je dat hij meer dan 30 frames heeft bekeken van Canyon.
Dat andere fabrikanten hun frames ook in China laten maken is een feit, dat is het probleem helemaal niet.
Dat andere fabrikanten hun frames ook in China laten maken is een feit, dat is het probleem helemaal niet.
Ik heb beginnen kijken, maar na 10x fucking had ik het gehad. Als je dan nog serieus wil over komen.. Ga nog eens een poging wagen
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 4290
- Lid geworden op: 23 jul 2009 02:25
Denk niet dat we voldoende kennis hebben om een gezonde discussie op te starten, maar a few takeaways:
- Vrijwel alle carbon en aluminium frames worden in Taiwan/China gemaakt
- Fabrikanten als Yoeleo, Lightcarbon, Dengfu doen kwalitatief niet onder (grote kans dat deze aannemer zijn van de enkele van de A-merken)
- Verschil met de 'noname frames' wordt gemaakt in QC en garantie
- Grote merken laten het regelmatig afweten met garantie, waar de Chinese fabrikanten best coulant zijn
- Marketingafdelingen liegen tegen je alsof je een kind bent
- Veel merken hebben een imago dat (totaal) niet strookt met de werkelijkheid
- Ook binnen merken zitten nogal wat kwaliteitsverschillen
- Een slechte BB shell hoeft nog geen slecht frame te betekenen en vice versa
- Zelfs een slecht frame zal naar alle waarschijnlijkheid de verwachte levensduur wel overleven
- Problemen komen pas naar voren bij veelvuldig gebruik (10 jaar a 15 dkm is een serieuze test)
- Carbon tubes an sich zijn wel sterk, problemen onstaan dan ook vaak bij de hechtigen/afwerkingen etc.
- Slechte toleranties/afwerking zijn een budget keuze
Overall komt Canyon uit de bus niet als 'middle of the pack', maar een budget merk. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar voor dat Canyon bijna synoniem staat voor 'goede prijs/kwaliteit' vind ik ze helemaal niet zo goedkoop aangezien je voor een leuk afgemonteerde Aeroad of Ultimate je ook gewoon €5k betaald. Op zo'n bedrag vind ik die €500-1.000 minder t.o.v. een overjarige Sensa of Giant niet zo spannend meer. Die laatsten bieden waarschijnlijk een betere service (zadel/stuurpen wisselen, fietsmeting, 1e onderhoudsbeurt etc.) en zijn direct leverbaar. In vergelijking met een Dengfu/Yoeleo kun je ze zelfs extreem duur noemen zonder noemenswaadige meerwaarde (hooguit de doorverkoopwaarde en eventuele garantie).
- Vrijwel alle carbon en aluminium frames worden in Taiwan/China gemaakt
- Fabrikanten als Yoeleo, Lightcarbon, Dengfu doen kwalitatief niet onder (grote kans dat deze aannemer zijn van de enkele van de A-merken)
- Verschil met de 'noname frames' wordt gemaakt in QC en garantie
- Grote merken laten het regelmatig afweten met garantie, waar de Chinese fabrikanten best coulant zijn
- Marketingafdelingen liegen tegen je alsof je een kind bent
- Veel merken hebben een imago dat (totaal) niet strookt met de werkelijkheid
- Ook binnen merken zitten nogal wat kwaliteitsverschillen
- Een slechte BB shell hoeft nog geen slecht frame te betekenen en vice versa
- Zelfs een slecht frame zal naar alle waarschijnlijkheid de verwachte levensduur wel overleven
- Problemen komen pas naar voren bij veelvuldig gebruik (10 jaar a 15 dkm is een serieuze test)
- Carbon tubes an sich zijn wel sterk, problemen onstaan dan ook vaak bij de hechtigen/afwerkingen etc.
- Slechte toleranties/afwerking zijn een budget keuze
Overall komt Canyon uit de bus niet als 'middle of the pack', maar een budget merk. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar voor dat Canyon bijna synoniem staat voor 'goede prijs/kwaliteit' vind ik ze helemaal niet zo goedkoop aangezien je voor een leuk afgemonteerde Aeroad of Ultimate je ook gewoon €5k betaald. Op zo'n bedrag vind ik die €500-1.000 minder t.o.v. een overjarige Sensa of Giant niet zo spannend meer. Die laatsten bieden waarschijnlijk een betere service (zadel/stuurpen wisselen, fietsmeting, 1e onderhoudsbeurt etc.) en zijn direct leverbaar. In vergelijking met een Dengfu/Yoeleo kun je ze zelfs extreem duur noemen zonder noemenswaadige meerwaarde (hooguit de doorverkoopwaarde en eventuele garantie).
-
- Forum-lid
- Berichten: 733
- Lid geworden op: 29 jan 2016 09:05
Is dit jouw privé mening of heb je hier ook feiten bij?ypuh schreef: ↑01 mar 2020 21:35
Overall komt Canyon uit de bus niet als 'middle of the pack', maar een budget merk. Dat hoeft niet slecht te zijn, maar voor dat Canyon bijna synoniem staat voor 'goede prijs/kwaliteit' vind ik ze helemaal niet zo goedkoop aangezien je voor een leuk afgemonteerde Aeroad of Ultimate je ook gewoon €5k betaald. Op zo'n bedrag vind ik die €500-1.000 minder t.o.v. een overjarige Sensa of Giant niet zo spannend meer. Die laatsten bieden waarschijnlijk een betere service (zadel/stuurpen wisselen, fietsmeting, 1e onderhoudsbeurt etc.) en zijn direct leverbaar. In vergelijking met een Dengfu/Yoeleo kun je ze zelfs extreem duur noemen zonder noemenswaadige meerwaarde (hooguit de doorverkoopwaarde en eventuele garantie).
Op basis van vele tests in meerdere wielerbladen en sites, kom ik zelf tot een heel andere conclusie.