Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vandaag gefietst in 2010?

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 11 okt 2010 11:32

[quote="BianchiSL3"]Altijd als je denkt een mooi rondje gefietst te hebben post Le Grimpeur zijn belevenissen van de dag ;) Heerlijk om te lezen en altijd voorzien van mooie foto's. Dat dan weer wel :D[/quote]

De rollen waren gisteren toch duidelijk omgedraaid:(:d:

[quote="BianchiSL3"]Vandaag was het wederom heerlijk weer! Na het heerlijke rondje van gisteren vandaag maar weer eens een stukje de zelfde kant op gereden. Vanuit Rotterdam via Gouda naar Haastrecht, langs het schitterende riviertje de Vlist naar Schoonhoven en vanaf Schoonhoven over de dijk weer terug naar Krimpen a/d IJssel..........
[/quote]

We zaten hier gistermiddag met grijs en regenachtig weer. En het heeft de hele nacht doorgeregend, niet hard, maar toch.... Ook nu regent het weer! Doch volgens Météo France gaat dat vanaf morgen weer helemaal goed komen.

Jammer dat ik vanwege de trage internetverbinding je foto's slechts gefragmenteerd te zien krijg, want wat ik zie, ziet er ook fraai uit. Ik zou er bijna over gaan denken toch maar die richting op te gaan:D!
60 x Ventoux

bianchisl3
Forum-lid
Berichten: 2823
Lid geworden op: 29 okt 2005 22:48

bianchisl3 11 okt 2010 23:43

[quote="Le Grimpeur"][quote="BianchiSL3"]Altijd als je denkt een mooi rondje gefietst te hebben post Le Grimpeur zijn belevenissen van de dag ;) Heerlijk om te lezen en altijd voorzien van mooie foto's. Dat dan weer wel :D[/quote]

De rollen waren gisteren toch duidelijk omgedraaid:(:d:

[quote="BianchiSL3"]Vandaag was het wederom heerlijk weer! Na het heerlijke rondje van gisteren vandaag maar weer eens een stukje de zelfde kant op gereden. Vanuit Rotterdam via Gouda naar Haastrecht, langs het schitterende riviertje de Vlist naar Schoonhoven en vanaf Schoonhoven over de dijk weer terug naar Krimpen a/d IJssel..........
[/quote]

We zaten hier gistermiddag met grijs en regenachtig weer. En het heeft de hele nacht doorgeregend, niet hard, maar toch.... Ook nu regent het weer! Doch volgens Météo France gaat dat vanaf morgen weer helemaal goed komen.

Jammer dat ik vanwege de trage internetverbinding je foto's slechts gefragmenteerd te zien krijg, want wat ik zie, ziet er ook fraai uit. Ik zou er bijna over gaan denken toch maar die richting op te gaan:D![/quote]

Het blijft de hele week schitterend weer hier! Woensdag weer een rondje hoop ik. Sterkte daar!

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 12 okt 2010 00:02

Gister een rondje Holterberg van 73km in het mooie weer. En eerder vanavond 50km, het werd wel fris op het laatst maar het is toch genieten van de laatste week doordeweeks fietsen, zaterdag gaat immers de schaatsbaan open :) En het word natuurlijk langzaam te vroeg donker voor een serieus ritje.
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Gebruikersavatar
roob72
Forum-lid
Berichten: 39
Lid geworden op: 09 dec 2009 11:14

Gebruikersavatar roob72 12 okt 2010 12:15

[quote="marcello"]Hey Roob,

Die Bataaf mannen kwam ik ook tegen.
Toevallig iemand gezien met een blauw jack, waarop Ter Aar staat?[/quote]

Kan me even niet herinneren. Zal er de volgende keer eens op letten. Dan heb ik waarschijnlijk het Bianchi-groen omgeruild voor eveneens een blauw jack.
Wilier Granturismo

.jeroen.
Forum-lid
Berichten: 1588
Lid geworden op: 08 jan 2007 09:03
Locatie: Gelderland

.jeroen. 12 okt 2010 19:09

Vandaag een heel kort rondje, slechts 20km. Vermoeidheid doet de mens geen goed.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Gebruikersavatar
geertjan5
Forum-lid
Berichten: 1093
Lid geworden op: 20 nov 2008 18:41
Locatie: Friesland, nabij Sneek

Gebruikersavatar geertjan5 12 okt 2010 22:25

Vanavond op de (buiten)baan met 2 ploegmaten gereden. En het ging knoeter hard voor deze tijd van het jaar. Echter was de hartslag wel vrij laag.
Al met al een kleine 1,5 uur getrapt want toen was het wel erg donker:(
snel met 2 lichtjes huiswaards gekeerd.
Wie vecht kan verliezen, wie niet vecht heeft al verloren.

Gebruikersavatar
steven250
Forum-lid
Berichten: 1088
Lid geworden op: 06 mei 2006 16:42
Locatie: Deventer

Gebruikersavatar steven250 13 okt 2010 22:40

Vandaag na werktijd nog even 34km gemaakt en heb nu mijn jaardoelstelling van 7.000km gehaald. Het jaar is nog niet eens om dus er zullen nog wel wat weekend kilometers bij komen, maar nu eerst maar eens wat rust en even zonder de fiets. Na het weekend stap ik op de schaats :)
Afbeelding
Volg mij via mijn Bike planner blog of via Strava

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 13 okt 2010 23:55

Fietsen langs bekende wijndorpen in de Vaucluse. Gisteren scheen hier volop de zon, was er weinig wind en voelde het 's middags met zo'n 21 graden dan ook erg zacht aan. Achteraf gezien had ik dus beter gisteren kunnen gaan fietsen. Toen ik vanmorgen naar buiten keek, zag ik vrij veel wolken. En de Franse weerman op de radio vertelde dat het in de Languedoc-Rousillon en de Provence een beetje regende. Geen fietsweer dus, helaas. Maar ook hier hebben de weermannen/vrouwen het soms (een beetje) mis. Het weer knapte vrij snel op, al voelde ik wel een frisse wind. Enfin, de kniebroek uit de kast getrokken en getwijfeld tussen een shirt met lange of een met korte mouwen. Het werden korte mouwen, maar lange mouwen was vandaag ook geen verkeerde keuze geweest. Ik ben dus iets later dan gebruikelijk vertrokken voor een tochtje van, zo zou blijken, 80 km. Als je vanuit Beaumes-de-Venise daalt naar de doorgaande weg, kom je op de rotonde bij de Cave des Vignerons de Beaumes-de-Venise en vanaf die coöperatie, via Vacqueyras, naar de Cave van 'Les Vignerons de Gigondas' stijgt de weg min of meer continue over een afstand van zo'n 8 km. Klimmen dus. Maar daar ben je dan ook 'Le Grimpeur' voor! Overigens is dit een fraaie route, met zicht op enerzijds (links) de uitgestrekte wijngaarden van de Côtes-du-Rhône appelations en anderzijds (rechts) de Dentelles de Montmirail en de wijngaarden van Vacqueyras en Gigondas (die liggen ook wel aan de linkerzijde van deze weg). Echter, het was vandaag erg heiig en dan is het toch wat minder indrukwekkend. En dus ook geen weer voor erg mooie plaatjes. Na Gigondas volgt er een vlak stukje en dan een kleine afdaling, voordat je Sablet binnenrolt. Wel allemaal erg mooi om te zien en te beleven, steeds weer opnieuw! Het volgende wijndorp is het wel bijzonder fraai gelegen Séguret, want dan ook een 'Site classé' is:

Afbeelding


Je moet nog wel even een stukje klimmen, voor je bij de afslag bent die je naar het dorp zelf leidt. Doch ik heb de hoofdweg gevolgd en kon vervolgens tot in Roaix dalen over een mooi, niet al te druk parcours. Links zie je dan op een gegeven moment al heel fraai Rasteau liggen, maar daar komen we zo nog door.

Blik op Roaix vanaf de D7 (met op de voorgrond een biologische wijngaard):

Afbeelding


Op de rotonde bij Roaix ben ik linksaf het dorp in en doorgereden, richting Rasteau. Ook vlak voor Rasteau gaat het nog even omhoog. Eerst maar even een plaatje voor het forum geschoten (blik op Rasteau vanaf de D975):

Afbeelding


Als je naar het dorpje klimt en dan aan de linkerzijde van het plein gewoon rechtdoor blijft rijden, kom je op een interessant weggetje over de côte. Dit is een veel fraaiere route dan bijvoorbeeld over de Côte de Buisson, een route die in Parijs-Nice vaak gevolgd wordt. De vandaag door mij gevolgde weg is echter totaal ongeschikt voor een profkoers, veel en veel te smal! Net buiten het dorpje bij de splitsing wel links aanhouden. Een aantal jaren geleden heb ik ooit eens de fout gemaakt rechts aan te houden. Ook mooi hoor, maar dan kom je aan het einde op een wel heel erg steil stuk. Net voor de top kon ik toen met 39x26 nog nèt boven komen, maar ik stond wel zo ongeveer totaal 'geparkeerd'! Na het dorpje klim je eerst tussen de wijngaarden en later door het 'Forêt communale de Rasteau' naar het colletje, om dan vervolgens via het 'Forêt communale de St. Roman-de-Malegarde' weer te dalen. De klim vanaf de andere kant, vanaf St. Roman, is trouwens korter maar veel steiler.
Op de col ben ik uiteraard even gestopt voor de 'verplichte foto-met-fiets';). Iets verder zat een Frans echtpaar gezellig te pick-nicken. Komt 'madame' opeens naar mij toe. Ik verwachtte dat ze aan wilde bieden een foto van mij te maken. Maar nee hoor, zegt ze: 'Ce deux ce n'est pas correct. C'est une plaisanterie!' ('Die twee is niet juist, dat is een grapje'). Ik heb toen maar gespeeld verbouwereerd geantwoord of ze dat ècht meende en dat ik hevig teleurgesteld was;)! Ze dekte keurig met haar hand de twee af en zei ook nog: 'C'est pas Le Mont Ventoux'. Nou ja, ze bedoelde het goed en wilde mij, op mijn verzoek, ook wel op de foto zetten. Later kwam 'monsieur' er ook nog bij en hebben we nog wat gebabbeld over hoe goed het hier toeven is in de nazomer!

'Le Grimpeur' op de Col le Viarès (2347m!!!:D):

Afbeelding


Onderaan de afdaling ben ik meteen linksaf gegaan, richting Cairanne. Voor mij allemaal bekende kost, want ik fiets hier vaak en graag zo aan het einde van het fietsseizoen hier in de Provence. Dus maar weer eens over de Col le Débat, net als in een van m'n voorjaarsverslagen op dit forum. Nu was ik er echter helemaal alleen. Je komt nog wel wat fietsers tegen hoor en vandaag heb ik zelfs nog een paar kleine pelotonnetjes gegroet. Maar het is toch duidelijk erg rustig geworden.

Afbeelding


Na dit colletje volgt er een leuke, enigszins technische afdaling en heb je een mooi zicht op Cairanne en de daarachter gelegen Rhônevallei. Vandaag was het, zoals reeds gezegd, echter een heiige boel:

Afbeelding


In Cairanne ben ik verder gegaan richting Ste. Cécile-les-Vignes en daar heb ik het weggetje naar Lagarde-Paréol opgezocht (ik wist waar het begint hoor, maar als je het voor de eerste keer zoekt, rijd je er zo voorbij). Ook dit is een fraai parcours, waarbij je eerst weer tussen de wijngaarden en later door een klein stukje bos licht klimmend naar de rand van het Massif d'Uchaux fietst. Op de weg van Sérignan naar Rochegude aangekomen, ben ik linksaf verder richting Lagarde gegaan. In Lagarde heb je het hoogste punt van deze weg bereikt. Daarna volgt er een heel mooi stuk over een goed wegdek, waarbij je heerlijk daalt door de 'garrgigue' en wat verder langs olijfbomen en natuurlijk weer wijngaarden. Uiteindelijk kom je dan in Sérignan-du-Comtat met zijn typische klokkentoren terecht:

Afbeelding

Ook fraai is het detail in de façade van de daarnaast gelegen kerk:

Afbeelding


Na Sérignan ging het vervolgens richting Camaret-sur-Aigues en daar wachtte mij een onaangename verrassing. Ik wilde namelijk via Violès huiswaarts keren. Doch dat ging helemaal niet, omdat er in de weg naar Violès een (de zoveelste in Frankrijk) rotonde wordt aangelegd. Geen doorkomen aan dus. Daarom moest ik via Travaillan terug. En op de weg van Camaret, via Travaillan, naar La Courançonne had ik de wind, die inmiddels duidelijk voelbaar was, schuin van voren. Het is wel een mooie route, zo tussen de wijngaarden van Plan de Dieu, maar toch was ik blij dat ik bij de rotonde in de D8 de richting van Vacqueyras op kon gaan. Met de wind in de rug liep de snelheid daar regelmatig op tot boven de 40 km/u en dat schiet dan goed op! Ik was dan ook zo in Vacqueyras en van daar is het nog maar een klein stukje en ook nog flink dalen naar Beaumes-de-Venise. Je moet alleen nog even wat klimmen naar het dorpje, maar dat zat er nog wel in. Toch nog fijn gefietst dus vandaag:D!
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 11 jun 2011 11:10, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27923
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 okt 2010 10:45

Gisteren was ik iets vroeger klaar met werken en had dus nog tijd voor een rondje.

Uiteindelijk richting Uithuizermeeden gereden en terug via 't Zandt, Loppersum en Onderdendam.

Goed voor 80 km.

Gebruikersavatar
plantagenet
Forum-lid
Berichten: 2227
Lid geworden op: 20 apr 2008 00:08
Locatie: Purmerend

Gebruikersavatar plantagenet 15 okt 2010 18:01

Vandaag moest het er maar eens van komen, een rondje Markermeer. Daarvoor een dagje vrij genomen van mijn werk. Vanmorgen om 7 uur vertrokken (met licht op) vanuit Purmerend richting Amsterdam, vandaar door naar Muiden en de oversteek naar Flevoland gemaakt. In Almere wel flink aan het dolen geweest om de juiste route richting Lelystad te vinden (gewoon de spoorlijn aanhouden dus). Na Almere Buiten in de berm nog een vos gezien op nog geen 3 meter afstand (echt gaaf). Door naar Lelystad en aan het begin van de dijk rust genomen. Twee boterhammen met Pindakaas en een reep ontbijtkoek. Hierna de oversteek gewaagd met een bries tegen. Had moeite om boven de 25-26 km/uur uit te komen, de km's begonnen te tellen leek mij. In Enhuizen aangekomen de bordjes gevolgd naar Hoorn en in Hoorn een heerlijke cappuchino met appeltaart genomen. Toen begon het te regenen, maar goed, ik zat droog :).
Na de bui de laatste km's terug naar huis gereden. Al met al 146 km met een gemiddelde van 27.3 km/u....geen topsnelheid :p Desondanks heerlijk om eens gedaan te hebben (was mijn eerste keer).
Groet,
Johan
Weer of geen weer....één van twee is er altijd

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27923
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 15 okt 2010 18:25

De route is toch doodsimpel?

Zodra je het water oversteekt bij Muiderberg (langs de A6) houd je links aan, langs de jachthaven. Hier kom je op een fietspad dat helemaal doorloopt tot aan Lelystad. Je doorkruist daar Batavia Stad en begint aan de dijk. Van Almere zie met deze route helemaal niks en van Lelystad maar een heel klein stuk.

Gebruikersavatar
Le Grimpeur
Forum-lid
Berichten: 2623
Lid geworden op: 24 nov 2009 14:37

Gebruikersavatar Le Grimpeur 15 okt 2010 22:07

Monts de Vaucluse. Sinds gisteren heeft de weerman hier op de radio het over een weekeinde dat in heel Frankrijk 'presque hivernal' (bijna winters) zal aanvoelen. Dan is vandaag voorlopig waarschijnlijk de laatste dag dat het nog enigszins aangenaam fietsweer is in deze omgeving. Omdat er vandaag al duidelijk meer wind (een beetje Mistral) verwacht werd, dan de afgelopen dagen, heb ik voor de zekerheid maar gekozen voor 'lange mouwen'. Zo'n Mistral maakt het voor het gevoel altijd al een stuk kouder en de middagtemperatuur zou hier volgens de weerberichten sowieso maar net de 19 graden halen. Ik wilde vandaag nog maar weer eens het Plateau de Vaucluse of zoals het ook wel heet de Monts de Vaucluse op. Al meteen bij het verlaten van Beaumes-de-Venise zag ik een gesloten, grijs wolkendek boven mijn fietsdoel hangen. Geen aantrekkelijk vooruitzicht dus. Omdat het nog erg fris aanvoelde, ben ik maar direct 'flink gaan trappen', in de hoop snel warm gedraaid te zijn. Mijn 'aanrijdroute' naar het zuiden loopt meestal via Mormoiron of via Mazan. Gezien de geplande route, werd het vandaag Mormoiron. Zo ongeveel halverwege dit dorpje en Sault gaat het dan rechtsaf richting Méthamis. Rechts zie je dan op een gegeven moment hoog heel mooi Blauvac liggen. Omdat het vandaag erg nevelig was, was die aanblik dan ook minder spectaculair. Bij het bereiken van het bordje 'Méthamis' ben ik naar het binnenblad gegaan, want er volgt nu een stuk klimwerk.

Méthamis, in een erg nevelige Vaucluse:

Afbeelding


Meteen na het maken van bovenstaande foto brak het zonnetje even door. Ik had al gezien dat er wat gaten in het wolkendek aan het ontstaan waren. 't Was echter (helaas) van korte duur en het zou nog even duren voordat het echt een beetje zonnig zou worden.
Overigens heb ik dit deel van de rit in juni van dit jaar al eens beschreven ('klik'). Vooral het begin, door een gorges, is ècht de moeite waard! Na 10 km kom je op de weg Murs-Sault en daar ben ik rechtsaf gegaan, richting Col de la Ligne. Na exact 40 km fietsen stond ik, in het zonnetje (!), op deze col. Uit de wind voelde het zelfs aangenaam aan. Een goed moment om even te genieten en wat te eten.

Op de Col de la Ligne (756 m):

Afbeelding


Op de Col de la Ligne vind je trouwens nog resten van de 'Mur de la Peste', die tijdens de grote pestepidemie rond 1721 is aangelegd rondom een besmet gebied om aldus de oprukkende ziekte een halt toe te roepen.

Mur de La Peste op de Col de la Ligne:

Afbeelding


Na de col volgt de landschappelijk erg mooie afdaling naar het oude stadje Murs. Door de daalsnelheid was van het behaaglijke gevoel dat ik op de col had, niets meer over. Maar door het fraaie, gorges-achtige landschap word je aandacht verlegd en viel het uiteindelijk wel weer mee met de 'kou'. Bij het naderen van Murs is het eerste wat je te zien krijgt het imposante kasteel ('Propriété privé, ne se visite pas'). Maar het stadje zelf, waar overigens helemaal niets te beleven is, is ook wel aardig om eens door te kuieren. Voor fietsers is de mogelijkheid om water te tappen bij de uitgang van het dorpje richting Col de Murs denk ik het belangrijkste!

Murs, komende vanuit de richgting Sault....:

Afbeelding


.... en het Château de Murs:

Afbeelding


Na Murs ben ik richting Gordes gereden. Het zonnetje scheen nu wel, doch het bleef erg heiig. Na een stukje dalen, begint de weg dan weer te stijgen en ben ik na een handvol km's rechtsaf gegaan. Je klimt dan via een 'golvend' parcours, met soms een klein erg steil stukje, weer terug het Plateau de Vaucluse op en komt dan bij Trois Termes (574 m) op een driesprong. Hier kun je linksaf naar de fraaie Abbaye de Sénanque en rechtsaf naar Venasque.

Op Trois Termes:

Afbeelding


Na een korte pauze om weer even wat te eten en van de zon te genieten, ben ik verder gegaan richting Venasque. Het tweede stuk van de afdaling vanaf Trois Termes voert ook weer door een hele fraaie gorges. Maar daar was het nu wel erg fris! Aan het einde van die afdaling kom je op de weg naar de Col de Murs, waar ik de afdaling richting Venasque heb voortgezet. Je rijdt dan laag langs het bezienswaardige Venasque, dat op een rotsrichel gebouwd is. Net voorbij Venasque ben ik linksaf gegaan, richting St. Didier. In St. Didier werd mijn aandacht getrokken door een voor deze, toch niet echt 'terrassjesweer'-temperaturen, wel erg vol terras. Een bord bij het terras bracht uitsluitsel: 'Plat du Jour - Aïoli' en aan de drukte te zien, moet het in elk geval een lokaal zeer gewaardeerde aïoli geweest zijn! De hier in het landschap altijd prominent aanwezige Mont Ventoux was in geen velden of wegen te bekennen! Nu nog even naar Mazan (na dit stadje zag ik voor het eerst weer vaag de contouren van de Ventoux) en verder naar St. Pierre-de-Vassols, om vervolgens via Modène en Caromb naar Beaumes-de-Venise terug te keren. Het was vandaag weer een erg mooie, maar ook erg frisse, fietstocht van 93,5 km.
De Mistral begint nu toch echt op te steken en morgen zal het, met een middagtemperatuur van slechts 16 graden, dan ook nog een stuk kouder aanvoelen. Voorlopig dus geen erg aantrekkelijk fietweer, helaas!
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 11 jun 2011 11:13, 1 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

Plaats reactie