Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Trek

natres
Forum-lid

natres 24 sep 2012 08:00

NoChain schreef:Inmiddels alles Sram! Uiteraard word de vork nog ingekort als ik 100% zeker ben van de hoogte ;)
Als ik jou was zou ik de vork maar niet inkorten :shock:
Beter de stuurbuis inkorten.

NoChain
Forum-lid

NoChain 24 sep 2012 11:22

composite schreef:@ NoChain: Wat voor maat is jouw Domane? Een 54 cm?
Ik denk zelf ook aan een Domane, maar vindt hem (net als andere "comfort=racers") in hele kleine maten (<54 cm) niet echt fraaier worden.

Mooie fiets hoor, wat weegt ie met deze onderdelen?

Thnx.
Het is inderdaad een 54. Kleiner wordt hij er inderdaad niet mooier op, maar dat geldt uiteindelijk voor veel fietsen. Zo tussen maat 54 a 58 ziet alles er goed uit qua proporties, een 62 ziet er ook vaak uit als een halve lader.

Zoals op de foto weegt hij 7,695kg. De wielen zijn voor mij het enige minpunt, ze zijn vrij zwaar en heb er al een slag in gereden ondanks mijn niet bepaald immense gewicht. Met mijn Dura-Ace c24 wielen (met tubes) zat ik meteen aan 7,135kg.

composite
Forum-lid

composite 24 sep 2012 21:12

Ik ga 1 dezer dagen eerst de Domane eens proberen. Dan nog maar eens wikken en wegen of het een Domane of Madone H2 moet worden....
Ondanks dat de Domane geen "super-licht" frame heeft (1050 gram voor een 56 cm 6 Series naar men zegt..) heb ik dan toch weer de "afwijking" dat ie zo licht mogelijk moet worden. Vermoeiend, zo'n hobby.. :-)
Gang is alles!!

NoChain
Forum-lid

NoChain 24 sep 2012 22:47

composite schreef:Ik ga 1 dezer dagen eerst de Domane eens proberen. Dan nog maar eens wikken en wegen of het een Domane of Madone H2 moet worden....
Ondanks dat de Domane geen "super-licht" frame heeft (1050 gram voor een 56 cm 6 Series naar men zegt..) heb ik dan toch weer de "afwijking" dat ie zo licht mogelijk moet worden. Vermoeiend, zo'n hobby.. :-)
Wil je er ieder grammetje afhalen zal je voor de Madone moet gaan :). Anderzijds is die 7,1kg voor een 5 serie met uiteindelijk enkel maar een lichte wielset erg schappelijk. Alé vind ik hé, valt te zien hoe ver je in het weightweenien wil gaan natuurlijk :D.
Als je daar bv een Red groep opzet, lichter zadel, lichtere snelspanners, stuur, stuurpen, ...dan zit je toch al een eind onder de 6.8kg

lawnmower
Forum-lid

lawnmower 26 sep 2012 20:43

madone 7 serie!!!! 750 grammetjes in 56.

deijn
Forum-lid

Gebruikersavatar deijn 27 sep 2012 09:27

lawnmower schreef:madone 7 serie!!!! 750 grammetjes in 56.
composite kennende doelt hij ook op dit H2 frame ;)
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

composite
Forum-lid

composite 01 okt 2012 21:07

Yep, die bedoel ik Lex..je kent me he! :-)
Ik heb een paar ritten op de Domane gemaakt ..
Op zich niet verkeerd, heel veel comfort in het zadel, en meer dan stijf genoeg in het bracket en balhoofdbuis.
Echter: de balhoofdbuis is wel "heel" hoog..de stuurpen moet dan serieus "geslammed" worden.

Nu maar eens de Madone H2 gaan uitproberen..nadat mijn griep voorbij is..
Gang is alles!!

deijn
Forum-lid

Gebruikersavatar deijn 01 okt 2012 22:07

composite schreef:Yep, die bedoel ik Lex..je kent me he! :-)
Ik heb een paar ritten op de Domane gemaakt ..
Op zich niet verkeerd, heel veel comfort in het zadel, en meer dan stijf genoeg in het bracket en balhoofdbuis.
Echter: de balhoofdbuis is wel "heel" hoog..de stuurpen moet dan serieus "geslammed" worden.

Nu maar eens de Madone H2 gaan uitproberen..nadat mijn griep voorbij is..
Griepje? Was gisteren niets van te merken ;)
Overigens wel een erg strakke fiets die Domane, ben benieuwd hoe de Madone er reallife uitziet met die aero achterrem.
Als je te vroeg juicht, heb je in ieder geval lol gehad.

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 08 okt 2012 11:47

Met interesse zit ik de frames van Trek te bekijken en ontstaan er een aantal vragen bij mij.

Eerst handig om even te vertellen wat de maten van mijn frame nu zijn.
Momenteel rij ik op een Koga met
Bovenbuis 57 + 10cm stuurpen.
Balhoofd:15cm. Bovenop het balhoofd zit 3,5cm aan spacers en topcap.
Zitbuishoek 73graden, no setback).
Zitbuis is 57cm hoog en zadel zit op 76,5cm gemeten vanaf center crank tot bovenkant zadel.

Mijn nieuwe fiets moet dus een hoger balhoofd hebben en liefst ook wat een kortere bovenbuis zodat ik naar een 11-12 stuurpen toe kan.

Nu zag ik dat Trek H1 en H2 frames maakt en lijkt zo'n H2 frame wel bij mij te passen. Aangezien ik wedstrijden rij wil ik wel graag een wedstrijdwaardig karretje qua eigenschappen, strakheid, acceleratie etc. Wie kan mij vertellen of dat met een H2 frame ook mogelijk is? Of zorgt de meer comforthouding ervoor dat hij anders reageert? Of hoef ik mij nergens zorgen om te maken en is enkel het hogere balhoofd het verschil?

Vooral zo'n Domane in 54cm zou mooi zijn.
Bovenbuis: 54,2cm
Balhoofd: 16cm
Zitbuishoek: 73,7
Zitbuis: 50cm (zadel steekt dan wel 26,5cm uit)

De Domane is 2,8cm langer maar omdat de zitbuishoek iets groter is moet er meer setback worden gecreëerd waardoor ik denk met een 2cm langere stuurpen ongeveer gelijk kom te zitten.

Hopelijk kunnen jullie mij helpen met al mijn vragen.

Alvast bedankt!

NoChain
Forum-lid

NoChain 08 okt 2012 13:46

Heb dus een Domane in 54 en het zadel staat ook exact op 76.5cm :D.

De Domane heeft een balhoofd van 16cm, dat is uiteindelijk maar 1 cm hoger dan je huidige fiets. Mijn stuur staat 2cm hoger als bij mijn vorige fiets en toch voelt de Domane vinniger aan aangezien het een maatje kleiner is. De fiets is ook stijver als mijn vorige. Het is niet omdat je stuur iets hoger gaat staan dat je plots alle race-eigenschappen verliest.
Je bedoelt dat de Domane 2,8cm korter is neem ik aan. De balhoofdhoek is ook wat kleiner dus vooraan kom je ook wat korter te zitten. Standaard staat er een stuurpen op van 9cm, ik denk dat je toch wel naar 12cm zal mogen gaan. Hoe groot ben je?

Zal nog eens een foto moeten posten nu de vorkbuis ingekort is en met de langere zadelpen, kan je zien hoe het er nu uitziet bij mij ;) (kabels zijn wel nog niet ingekort)

Kornuit
Forum-lid HC

Kornuit 08 okt 2012 17:21

Bedankt voor je nuttige reactie. Ik ben 1m79cm.

Ik bedoel idd dat de Trek 2,8cm korter is.
Door het balhoofd van 16cm hoef ik met een topcap van 1cm nog maar 1,5cm spacers. Volgens mij zijn de topcaps van Trek zelfs hoger dan 1cm. Weet jij dat NoChain?
Een maatje 56 gaat al naar 17,5cm balhoofd. Dan kan ik enkel een 1cm topcap er tussen doen. De pen zit dan wel mooi plat op het frame, maar ik kan dan nog maar 11cm pen monteren.
Zie idd dat de balhoofdhoek kleiner is, dus komt stuur wat dichterbij. Ook is de setback minder dan bij de 54. Dus zou ik misschien ook wel een 12 pen op de 56 kunnen hebben?
Wat voor verschil zit er in rijeigenschappen tussen een steile en minder steile balhoofdhoek?

Trouwens in de geometrie tabel zie ik de minimale en maximale zadelhoogte per maat.
54 is tussen 68 en 78cm
56 is tussen de 71 en 81cm

Dat zou dus betekenen dat Trek er vanuit gaat dat een 56 te groot is voor iemand met 76,5cm zadel hoogte.

Sorry voor de vele vragen :P

NoChain
Forum-lid

NoChain 08 okt 2012 18:52

Ik heb het even gemeten, de spacer van het balhoofd zelf is inderdaad 1,5cm. Ik heb daar boven nog 1 spacer van 1 cm staan. Er bestaan ook van die platte spacers voor het balhoofd moest dat nodig zijn.
Een grotere balhoofdhoek stuurt scherper, bij mijn vorige fiets was dat 73,5 en nu dus 71,3 ... moet zeggen dat ik geen verschil voel. Het is inmiddels al een jaar of 10 geleden dat men met rechte vorken is beginnen werken ipv de licht gebogen. Ook toen heb ik geen verschil gevoeld :). In theorie zal dat wel zo zijn, maar of die verschillen in de praktijk echt merkbaar zijn, daar heb ik mijn twijfels bij.

Een 56 is te groot voor jou, daar hoef je niet over te twijfelen.

Plaats reactie