Scott
Het draait allemaal om bovenbuis, ben zelf slechts 1.82 maar zou ook een XL nodig hebben (rijd nu met een bovenbuis van 56 en een stuurpen van 14!).
Je opmeten en dan in een programma knallen, je zou het fitsysteem bij http://www.wrenchscience.com/ eens kunnen proberen.
Op laten meten is hooguit een begin. Volgens de meetsystemen zit ik bijvoorbeeld veel te lang maar ik heb die lengte nodig anders krijg ik gigantische pijn in mijn rug. Toevallig vorig seizoen voor de grap nog eens mijn 11 cm stuurpen gemonteerd, meteen enorme last.
De ideale bovenbuislengte kun je niet berekenen, maar moet je ontdekken door te experimenteren. Zit je goed op je oude fiets? Prima, dan ga je daar vanuit.
De ideale bovenbuislengte kun je niet berekenen, maar moet je ontdekken door te experimenteren. Zit je goed op je oude fiets? Prima, dan ga je daar vanuit.
Ja dat is dus ook een beetje mijn probleem Havana, niet zo'n sterke rug. Ik rijd nu op de oude Colnago van Blaffy (die je wel kent hoorde ik van Hergen) en de bovenbuis lengte is daarvan toch een beetje te kort (hoewel het ook een klein fietsje is).
Als Sharkman zegt dat een Xl eerder te klein is denk ik toch eerder aan een XXL om mijn ruggetje een beetje te sparen. Of is dit een domme redenering?
Als Sharkman zegt dat een Xl eerder te klein is denk ik toch eerder aan een XXL om mijn ruggetje een beetje te sparen. Of is dit een domme redenering?
Dat is toch een 58 met een 13 cm stuurpen? Dan zit je al behoorlijk lang.
Overigens hoeft een langere zit niet te werken tegen rugklachten. Het KAN zo zijn, maar het is lang niet altijd het probleem.
Overigens hoeft een langere zit niet te werken tegen rugklachten. Het KAN zo zijn, maar het is lang niet altijd het probleem.
Even wat foto's van mijn CR1 Limited. Afgemonteerd met Dura Ace, Mavic Ksyrium Elite, Ritchey Pro Carbon zadelpen, SLR zadel, Easton carbon stuur, Syntace stuurpen.
Hij is nog niet helemaal zoals ik hem wil hebben. Zo wil ik nog andere wielen: Fulcrum Racing 1 of Campa Eurus. Persoonlijk vind ik de Eurus/Zonda erg mooi staan onder een CR1, alleen zit je dan met het Shimano-Campa verhaal....
Verder wil ik nog graag een Syntace P6 zadelpen.
Maar wat nu als eerst op de planning staat is een ander crankstel. Een compact namelijk. Ik fiets namelijk regelmatig over de Limburgse heuvels en met mijn conditie is de dubbel toch wat te zwaar.
Eigenlijk ben ik wel gecharmeerd van het FSA SL-K crankstel. Nu lees je hier en daar wat negatieve berichten over FSA in het algemeen, maar ook over dit specifieke crankstel? Verder heeft FSA de SL-K Light in het programma. Deze zou beter moeten zijn en is met dezelfde techniek gebouwd als de K-Force crankstellen. Voor wat het waard is natuurlijk... Ik kwam ook nog een SL-K Pro crankstel tegen op Ebay, maar deze kan ik niet terug vinden op de site van FSA. Iemand hier meer informatie over?
Als jullie verder nog suggesties hebben; laat het me weten!
[img=http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O8AUANPE.jpg]
[img=http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SSIYDDMG.jpg]
[img=http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WQ8IUUWJ.jpg]
Hij is nog niet helemaal zoals ik hem wil hebben. Zo wil ik nog andere wielen: Fulcrum Racing 1 of Campa Eurus. Persoonlijk vind ik de Eurus/Zonda erg mooi staan onder een CR1, alleen zit je dan met het Shimano-Campa verhaal....
Verder wil ik nog graag een Syntace P6 zadelpen.
Maar wat nu als eerst op de planning staat is een ander crankstel. Een compact namelijk. Ik fiets namelijk regelmatig over de Limburgse heuvels en met mijn conditie is de dubbel toch wat te zwaar.
Eigenlijk ben ik wel gecharmeerd van het FSA SL-K crankstel. Nu lees je hier en daar wat negatieve berichten over FSA in het algemeen, maar ook over dit specifieke crankstel? Verder heeft FSA de SL-K Light in het programma. Deze zou beter moeten zijn en is met dezelfde techniek gebouwd als de K-Force crankstellen. Voor wat het waard is natuurlijk... Ik kwam ook nog een SL-K Pro crankstel tegen op Ebay, maar deze kan ik niet terug vinden op de site van FSA. Iemand hier meer informatie over?
Als jullie verder nog suggesties hebben; laat het me weten!
[img=http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-O8AUANPE.jpg]
[img=http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-SSIYDDMG.jpg]
[img=http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-WQ8IUUWJ.jpg]
- martijntijn
- Forum-lid
- Berichten: 524
- Lid geworden op: 12 okt 2005 17:39
- Locatie: Dordrecht
@Rezne, ziet er goed uit man! Welke stem heb je er nu opzitten? Past echt zeer goed bij je frame en stuur. Wielen doen het ook erg goed! Heb je het setje al op de schaal gehad? Welke spaken heb je gebruikt?
@Unlimited, mooie CR1, heel netjes:)
@Unlimited, mooie CR1, heel netjes:)
Unlimited, als je nog even geduld hebt, kun je misschien beter wachten voor het nieuwe Dura-Ace compact crankstel. Neem alvast maar eens een kijkje op de Dura-Ace homepage.
No pain, no game!
@Pinguin,
Nieuwe Dura Ace is natuurlijk super, maar after market ook heel duur. Vooral in het begin. Dat is het me niet waard. Zat zelf te denken aan een 200 euro, eventueel goed gebruikt.
Steek liever wat meer geld in de wielen dan in het crankstel....
In ieder geval bedankt voor het denkwerk
De twijfel is wel toegeslagen aangezien je dus ook negatieve reacties leest over de FSA crankstellen. Mooi vind ik ze wel... Dilemma!
De vraag is alleen of een FSA SL-K Light daadwerkelijk beter is dan de gewone FSA SL-K. Het prijsverschil is namelijk behoorlijk groot.
Nieuwe Dura Ace is natuurlijk super, maar after market ook heel duur. Vooral in het begin. Dat is het me niet waard. Zat zelf te denken aan een 200 euro, eventueel goed gebruikt.
Steek liever wat meer geld in de wielen dan in het crankstel....
In ieder geval bedankt voor het denkwerk
De twijfel is wel toegeslagen aangezien je dus ook negatieve reacties leest over de FSA crankstellen. Mooi vind ik ze wel... Dilemma!
De vraag is alleen of een FSA SL-K Light daadwerkelijk beter is dan de gewone FSA SL-K. Het prijsverschil is namelijk behoorlijk groot.
Waarom niet gewoon een Campa 2006 crankstel? Heb ik zelf ook op mijn Shimano fiets. Betrouwbaar, geen buitenboord gedoe, carbon, relatief licht en zeer goedkoop. Zowel Record als Chorus heb je al voor minder dan 200 euro.