Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Retro / oudere fietsen

oldsteel

oldsteel 04 mar 2015 21:21

is die imbusbout van staal? of alu?
sommige cinelli stuurpennen hebben een alu imbusbout.
zeer kwetsbaar voor een te hoog aanhaalmoment. ( of loshaalmoment ;) )
wd40 zal in zo'n geval weinig helpen.
beter uitboren en met een drevel de rest van de imbus uit de pen slaan.

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 05 mar 2015 07:49

Oldsteel: de bout is van staal. In heb niet de stuurpenbout kop maar de klos (expander) in de WD40 gezet. Ik denk dat het een combinatie is van prutgereedschap (kopje dol) met een (te) vaste expander. Dus als ik later ga tikken met bijvoorbeeld een pons dan hoop ik dat het wat makkelijker losschiet.

Edit: LOS 8-) Niet zo gek dat ie (ook) vast zat:

Afbeelding
Previous name Jansen01

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 05 mar 2015 21:20

SVW schreef:Nogmaals dank voor alle reacties.

@ Theo en Gerard, A'dam ligt voor mij niet naast de deur maar bedankt voor het aanbod!

Ik moet dus op zoek naar een compleet nieuw balhoofdlager, de Stronglight ziet er goed uit en is betaalbaar. Zal vanavond eens proberen het balhoofd er uit te krijgen, en eens rondvragen op de club of er iemand is met een balhoofdpers.
Je zou natuurlijk ook een gebruikte kunnen kopen als het verder mag kloppen met de opbouw van je fiets? Deze balhoofstellen koop je voor een paar tientjes op Ebay. Helaas geef je niet aan welke 600-groep je hebt (er zijn er 3 van helaas), als je een HP-6400 balhoofdstel nodig hebt, je zou ook kunnen gaan voor een HP-6500, die heeft gesealde lagers.

theodorocampagnolo
Forum-lid
Berichten: 718
Lid geworden op: 17 aug 2009 14:06

theodorocampagnolo 05 mar 2015 23:11

H-W schreef:
Je zou natuurlijk ook een gebruikte kunnen kopen als het verder mag kloppen met de opbouw van je fiets? Deze balhoofstellen koop je voor een paar tientjes op Ebay.
En dan? Kan je die gaan reviseren want wie zegt dat zo'n tweedehands ding wezenlijk beter is dan de originele? Kan je beter je eigen balhoofdstel reviseren of zo'n Tange balhoofdstelletje zetten

Gebruikersavatar
H-W
Forum-lid
Berichten: 501
Lid geworden op: 03 mar 2014 16:30

Gebruikersavatar H-W 06 mar 2015 12:19

Tja dat blijft altijd de gok natuurlijk. Je kan in elk geval veel opties kiezen voor het vervangen of oplappen van je balhoofdstel, laten we het daar maar op houden ... ;)

oldsteel

oldsteel 06 mar 2015 19:32

@SVW

deze heeft zo te zien nog wat gebruikts liggen, niet goedkoop.... prijzen zijn in engelse ponden

www.hilarystone.com/Headset2.html

jansen2.0
Forum-lid
Berichten: 817
Lid geworden op: 29 okt 2013 09:38

jansen2.0 07 mar 2015 11:15

Stuurpenbout is los, maar toen zat de expander vast én de stuurpen. Ben begonnen met het renoveren, zie foto's. Wilde niet gaan polijsten in eerste instantie maar de vele krassen en bloemkool (zie commandeurs) haalden mij toch over: Dit is het eerste resultaat van een pasta voor harde metalen, wordt vervolgd 8-)

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Previous name Jansen01

von Miles
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 19 jul 2011 18:45

von Miles 07 mar 2015 16:55

Ik zie diverse oudere racewielen van Rigida DP18 of DP22.
Bij sommige staan ook nog de letters CSB op de velg.
Wie weet wat dat CSB betekent?

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16740
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 07 mar 2015 18:52

CSB is volgens mij met hard geanodiseerde remflanken. Je hebt ook nog de UP met extra afgedraaide remflanken.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
apexrider
Forum-lid
Berichten: 1642
Lid geworden op: 16 okt 2009 21:39
Locatie: Almere

Gebruikersavatar apexrider 08 mar 2015 15:32

Vandaag was ik bij mijn oom langs geweest om de opgeknapte Zieleman Type Special te laten zien. UIteraard vond ie het eindresultaat prachtig, maar hij had ook nog een verrassing voor me:
Afbeelding

Het is een tijdrit frame en naar alle waarschijnlijk een van Tuyl, de stickers heeft ie er zelf op geplakt. Ik heb er ook nog een bijpassend voorwiel bij gekregen. Ik zal Gijs eens mailen om na te gaan of dit inderdaad een van Tuyl is, wellicht heeft ie zelfs nog originele decals voor me.

Met de onderdelen die ik van het Zieleman project over heb, kan ik hier een Campa only tijdrit fiets van maken. De lak is elk geval nog in prima staat.
Afbeelding

devisse
Forum-lid
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 mar 2015 21:22

devisse 11 mar 2015 21:52

Hallo iedereen,

Ik ben nieuw op dit forum.
Ik heb al een tijdje een Terryn Racefiets welke ik van mijn nonkel gekregen heb.
Nu ben ik van plan deze in zijn glorie te herstellen.
Ik kan echter maar bitter weinig informatie vinden van dit frame.

Het was afgemonteerd met de 50 jarige editie van campa (spijtig genoeg niet meer volledig).
Ik weet dat dit een heel moeilijke klus zal zijn om dit bijeen te vinden.

Maar zou graag wat meer info wensen van het kader.

Misschien dat hier wel iemand iets meer weet van Terryn cycles.
Ik probeer in de loop van volgende week foto van het kader te posten.

chinetti
Forum-lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 02 jun 2012 23:22
Locatie: Den Haag

chinetti 12 mar 2015 00:52

Charles Terryn is een oud Belgisch wielrenner en later monteur bij diverse ploegen. Hij heeft de zaak van zijn vader overgenomen, zodoende denk ik eigen merk van hem. Je kan genoeg over hem en zijn fietsen vinden op het internet.

Plaats reactie