Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 12 aug 2012 15:16

Zo zie je maar weer, ook ik kan het mis hebben ;)

Voor Mapsource geldt dit volgens mij overigens niet.

mensma
Forum-lid
Berichten: 1411
Lid geworden op: 23 jun 2004 22:46

mensma 12 aug 2012 16:36

Volgende probleem, was na gister wel benieuwd of ie de gegevens wel had opgeslagen nadat de batterij helemaal leeg was. Probleem is echter dat ie nergens meer op reageert: het touchscreen en de normale knoppen reageren niet meer. Alleen de uitknop werkt als je deze meer dan 10 seconden indrukt. Dat is volgens de Garmin faq ook de oplossing om hem te resetten maar bij mij werkt het niet. Het uploaden van de gegevens via Garmin connect werkt wel, alleen geeft ie een foutmelding bij de activiteit van gister, waarbij dus de batterij helemaal op was. Tips?

titus
Forum-lid
Berichten: 26
Lid geworden op: 29 nov 2009 22:06
Locatie: Sint-Gillis-Waas (B)

titus 12 aug 2012 21:50

havana schreef:Zo zie je maar weer, ook ik kan het mis hebben ;)

Voor Mapsource geldt dit volgens mij overigens niet.
In dit filmpje wordt verteld wat je krijgt als je de bundle koopt.
Daar wordt duidelijk vermeld dat CN op SD zowel in Basecamp, Mapsource als Birds Eye kan gebruikt worden.
Op de site van futurumshop lees ik trouwens dat je met een DVD de kaarten slechts 1 maal kan installeren per toestel, dus bij een toekomstige upgrade naar een nieuwe of
bij de vervanging van het huidige moet je opnieuw een DVD aankopen. Dit in tegenstelling tot CN op een SD kaartje dat je onbeperkt op elk nieuw toestel kan gebruiken.
Ik begrijp dus niet goed wat het nut is van een 50 Euro duurdere DVD, of mis ik iets ?

tjansen
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 11 mar 2008 13:33

tjansen 13 aug 2012 10:51

Is er een website met wat extra hulp voor de Edge 800 i.c.m. Apple? Het lijkt toch net anders te zijn dan de meeste handleidingen. Gebruikersgemak kan Garmin nog wel wat verbeteren :)

Gebruikersavatar
wouterf
Forum-lid
Berichten: 863
Lid geworden op: 13 aug 2006 23:14

Gebruikersavatar wouterf 13 aug 2012 11:24

Stel: Ik stippel een tocht uit in heuvelachtig/bergachtig gebied. Zijn er dan manieren om iets van een marker bovenop elke klim te plaatsen? Zodat ik dat op de kaart kan zien, of beter nog: Ik ergens kan zien hoeveel hoogtemeters, of vlakke meters ik nog moet afleggen?

Gebruikersavatar
roger68
Forum-lid
Berichten: 553
Lid geworden op: 04 jul 2007 23:32

Gebruikersavatar roger68 13 aug 2012 11:54

wouterf schreef:Stel: Ik stippel een tocht uit in heuvelachtig/bergachtig gebied. Zijn er dan manieren om iets van een marker bovenop elke klim te plaatsen? Zodat ik dat op de kaart kan zien, of beter nog: Ik ergens kan zien hoeveel hoogtemeters, of vlakke meters ik nog moet afleggen?
Voor het maken van dergelijke inschattingen werkt voor mij de ingebouwde hoogtepagina zeer goed. Is dit niet gedetailleerd genoeg?

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 13 aug 2012 12:26

tjansen schreef:Is er een website met wat extra hulp voor de Edge 800 i.c.m. Apple? Het lijkt toch net anders te zijn dan de meeste handleidingen. Gebruikersgemak kan Garmin nog wel wat verbeteren :)
De Garmin is volledig te gebruiken i.c.m. online software. Wil je dan niet dan is er een Mac-versie van Basecamp en Trainingscenter. Verder gedraagt de Edge zich gewoon als USB-drive, wordt automatisch herkend op de Mac.

De ingebouwde hoogtepagina werkt voor mij prima. Je kunt de X en Y-as aanpassen en zo kun je vrij goed zien hoe lang je nog moet klimmen. Je moet alleen wel zorgen dat je een hoogteprofiel inbakt. Is bij Bikeroutetoaster en GPsies geen probleem, gebruik je Basecamp of Mapsource moet je Topo-kaarten gebruiken. Met OSM en CN is het niet mogelijk.

ericpeters
Forum-lid HC
Berichten: 4217
Lid geworden op: 10 jul 2006 18:43

ericpeters 13 aug 2012 13:12

wouterf schreef:Stel: Ik stippel een tocht uit in heuvelachtig/bergachtig gebied. Zijn er dan manieren om iets van een marker bovenop elke klim te plaatsen? Zodat ik dat op de kaart kan zien, of beter nog: Ik ergens kan zien hoeveel hoogtemeters, of vlakke meters ik nog moet afleggen?
Het zou ook met andere software moeten werken maar als je een course met Garmin Training Center opent dan kun je in je kaartje met behulp van de knop met het vlaggetje een "course point" maken. Let op die course moet wel een hoogte profiel hebben. Je kun gewoon een vlaggetje plaatsen maar je kunt ook bijvoorbeeld andere icoontje zoals "1st category climb" kiezen. Als je zo een vlaggetje plaats dan kun je in je scherm met behulp van een veld: "distance to next" heet dat (geloof ik) zien hoe lang je nog moet klimmen. Dat veld kun je in alle schermen met velden laten zien. Ikzelf plaatste altijd een vlaggetje "x categorie" aan het begin en die noemde ik dan naar de naam van de beklimming en vervolgens een ander vlaggetje "Summit" aan de top. Zo kan ik zien hoe lang nog tot aan het begin van de klim en als ik ben aan het klimmen hoe lang tot de top.
Vroeger (Op de 705 en 305) zat er ook nog een veld in "Vertical to Next" en hiermee kun je het aantal hoogtemeters zien tot het volgende course point, maar helaas kan ik dat op de 800 niet vinden.
Afbeelding

minipino
Forum-lid
Berichten: 72
Lid geworden op: 07 aug 2011 10:05

minipino 13 aug 2012 13:19

Ben het nog niet tegengekomen en wellicht een rare vraag, maar.........
Ik fiets hier in het heuvelland en maak nu wel eens een route van heuveltje naar heuveltje. Dit houdt in dat sommige wegen dubbel gereden worden. Is het mogelijk dat je de rijrichting (bv met pijltje) aan kunt geven op de route? Ik heb vanmorgen nl. een stukje gefietst en omdat 1 stuk weg slecht was heb ik iets om gefietst. Toen ik weer bij de route kwam wist ik niet meer of ik links om of recht om moest! Gevolg, een stuk van de uitgestippelde route korter gemaakt. De garmin zegt alleen dan route weer gevonden. Ik had wel de begeleiding uitstaan! Maar met een pijltje zou dan handig zijn (of geen dubbele wegen nemen natuurlijk)

tjansen
Forum-lid
Berichten: 151
Lid geworden op: 11 mar 2008 13:33

tjansen 14 aug 2012 08:29

Klopt ik dat ik de Edge iedere keer moet laten zoeken naar m'n cadans/speed sensor? De hartslagmeter vind ie wel automatisch.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 14 aug 2012 08:39

minipino schreef:Ben het nog niet tegengekomen en wellicht een rare vraag, maar.........
Ik fiets hier in het heuvelland en maak nu wel eens een route van heuveltje naar heuveltje. Dit houdt in dat sommige wegen dubbel gereden worden. Is het mogelijk dat je de rijrichting (bv met pijltje) aan kunt geven op de route? Ik heb vanmorgen nl. een stukje gefietst en omdat 1 stuk weg slecht was heb ik iets om gefietst. Toen ik weer bij de route kwam wist ik niet meer of ik links om of recht om moest! Gevolg, een stuk van de uitgestippelde route korter gemaakt. De garmin zegt alleen dan route weer gevonden. Ik had wel de begeleiding uitstaan! Maar met een pijltje zou dan handig zijn (of geen dubbele wegen nemen natuurlijk)
Dat is zo ongeveer het enige nadeel van rijden zonder afslagbegeleiding. Ik rijd veel in Tecklenburg, waar het ook veel draaien en keren is, met de nodige dubbele stukken. Tegenwoordig ken ik weg goed, maar toen dat nog niet zo was moest ik ook regelmatig lussen en dubbele stukken tekenen.

Mogelijke oplossingen

1. virtual partner voor je uit laten fietsen
2. gokken, ga je verkeerd zal de Garmin "off course" roepen (moet je wel "off course warnings" hebben aan staan)
3. In je hoofd stampen hoe je de route had uitgezet

@tjansen

Nee, dat is niet normaal.

floris4
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 mar 2011 22:15
Locatie: Goirle

floris4 17 aug 2012 18:35

arnoudrace schreef:Ik ben op zoek gegaan naar een meer professionele manier om je Edge te monteren, synoniem aan hoe SRM computers bevestigd worden.

Er zijn meerdere opties:
De Barfly, de Quarq zie: http://nyvelocity.com/content/equipment ... y-vs-quarq" onclick="window.open(this.href);return false;
Daarnaast van K edge: http://www.google.nl/search?q=k+edge+ga ... hWxehqMgTM" onclick="window.open(this.href);return false;:
En degene die ik heb gekocht: http://www.racewaredirect.co.uk/shop/45 ... ight-Hand-(ribbed" onclick="window.open(this.href);return false;)/2859462

Waarom mijn keuze? De k edge te duur en over engineered, verstelmogelijkheid wel handig. Nog niet leverbaar. Ook aan de zware kant.
De barfly viel voor mij af omdat de edge dan nog steeds hoog gemonteerd zit.
Die van race ware direct komt uit de UK, lage verzendkosten. Je kunt ook nog kiezen voor links of rechts monteren. Snel geleverd ook.

Tot zover even...
Bedankt voor de snelle reactie met info. Ik ga er mee aan de slag.


prima steuntje. nauwelijks trillingen, stevige montage, mooie positie en bediening veel beter met handpalmen bovenop het stuur. top[/quote]
Ik heb uiteindelijk ook een steun gekocht bij racewaredirect.
Ik had hem vrij snel in de brievenbus, netjes in een bubbeltjes envelope.
Gelijk gemonteerd en ik moet zeggen, prima ding lekker stabiel goede klemming aan het stuur en aan de Garmin.
http://www.racewaredirect.co.uk

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

Gesloten