Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

stevendbr
Forum-lid

Gebruikersavatar stevendbr 18 aug 2016 10:02

Gies-Biker schreef:Met die keuze heb je zeker goed gekozen!
Op dit moment rij ik met de challenge grifo's (clinchers) in de witte variant. Op m'n vorige crossfiets reed ik met de racing ralph. Ik ben tot nu toe het meest tevreden over de challenge grifo's omdat ze me precies meer grip geven. Ik rijd op een zanderige, redelijk droge ondergrond en daar schuif ik minder snel weg dan met de racing ralphs. Ik hoorde ook dat het loopvlak wel eens los kan komen maar daar merk ik niets van. De challenge grifo's zijn ook meer allround dan de racing ralphs denk ik. Maar vindt je 2,0-2,5 bar niet veel? Ik rijd meestal op 1,2-1,6 bar maar bandendruk is ook vaak gewoon persoonlijk gevoel zeker.
Moet dat nog een beetje gaan uitvinden, wat ik qua bandendruk het fijnst vind.

Maar gaat dat joh? Grifo clinchers op 1,2-1,6? En dan in combinatie met een latex binnenbandje? Kan het in ieder geval eens proberen.
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX

jardinero
Forum-lid

jardinero 18 aug 2016 21:47

Vraagje nav de bandendiscussie hierboven: rijden jullie allemaal op max 33 mm banden (wat volgens mij de max is wat is toegestaan bij wedstrijden) of pakken jullie toch liever wat breder? Ik had er 32C banden opliggen maar op een smalle velg valt dit nog smaller en vond ik de grip erg tegenvallen. Nu wil ik het met een set Conti Crossride 42C gaan proberen.
"Kijk hem daar nu harken op z'n buitenblad met z'n mijnwerkersgezicht."

JoostG
Forum-lid

JoostG 18 aug 2016 22:17

stevendbr schreef:
En nu op zoek naar interessante routes. Woon zelf in Den Bosch (zuid), dus de Loonse & Drunense Duinen zijn prima te bereiken per fiets, maar er moet volgens mij ook genoeg mooi spul liggen in de richting van bijv. Berlicum of Boxtel.

Meer mensen hier uit de regio? Tips anyone?
Ga ook eens wat meer naar het zuid-westen: onder Dongen liggen 3 schitterende tracks: Vrachelseheide, Cadettenkamp en Dorst. Je kan zelfs de Drunense Duinen rijden dan grotendeels onverhard richting Dorst rijden voor de tracks.

Sent from my iPhone using Tapatalk
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

remkoijmker
Forum-lid

remkoijmker 19 aug 2016 11:20

Hebben jullie ervaring met het gebruik van de Challenge Grifo open op de weg? En dan bedoel ik 10-20 kilometer op de weg rijden, veldtoertocht en dan weer terug? Is dat te doen met circa 2.5 bar in de bandjes? Slijtage/grip op de weg?

Gies-Biker
Forum-lid

Gies-Biker 19 aug 2016 11:48

@ stevendbr: Ja eerlijk gezegt volgens m'n pomp rijd ik op 0,8-1bar maar daar geloof ik niet zo veel van. Ben dan wel maar 15 (bijna 16) en ben best klein (weeg ongeveer 46 kg). Maar toch, 0,8-1bar vind ik toch wat weinig precies. Ik ga er dus vanuit dat de "echte" bandendruk tussen de 1,2 en 1,6bar ligt en hiermee geraak ik goed uit de slag (weet niet of ik de latex binnenbanden heb omdat ze kant en klaar op m'n wielen zaten).

@ remkoijmker: Ikzelf rijd met clinchers dus met open tubulars heb ik geen ervaring. Grip ga je met veldrit banden/tubes altijd iets meer hebben op de weg denk ik dan met wegbanden. Maar vermits je meer weerstand zult hebben ga je minder snel vooruit gaan op de weg en je band gaat sneller slijten.

@ jardinero: Ik rijd allesind met 33mm (inderdaad maximum breedte toegestaan door de UCI). Het aanvoelen van de grip ligt volledig persoonlijk dus als jij liever wat breder rijdt dan moet je dat gewoon doen. Maar 42mm lijkt mij wel heel breedt (past dat op je velg?). Misschien kan je ergens goedkoop een 33mm setje op de kop tikken. Dan kan je dat allesinds eens proberen.

CoenT86
Forum-lid

CoenT86 24 aug 2016 11:02

jardinero schreef:Vraagje nav de bandendiscussie hierboven: rijden jullie allemaal op max 33 mm banden (wat volgens mij de max is wat is toegestaan bij wedstrijden) of pakken jullie toch liever wat breder? Ik had er 32C banden opliggen maar op een smalle velg valt dit nog smaller en vond ik de grip erg tegenvallen. Nu wil ik het met een set Conti Crossride 42C gaan proberen.
Grip heeft bij de cross meer te maken met bandendruk dan met de breedte van de band. Toertochten rijdt ik op clinchers met 2.2 bar (om stootlek te voorkomen en beetje glijden in de bocht kan geen kwaad:))
wedstrijden rijdt ik met tubes en afhankelijk van ondergrond rijdt ik tussen 0.9 en 1.5. Dit alles met 33 mm!
Racefietsblog.nl

stevendbr
Forum-lid

Gebruikersavatar stevendbr 24 aug 2016 14:31

Vanochtend voor het eerst op pad geweest met m'n Challenge Grifo Race clinchers (vorige rit Sammy Slick). Bij wijze van test had ik ze op 2,0 bar gezet (althans volgens mijn pomp), maar merkte op de weg in bochten al dat dit niet helemaal lekker rijdt, ze liepen er nog net niet af.

Vervolgens na letterlijk 20 meter onverhard (single track) raak ik een boomwortel, PATS, stootlek. :)

Biba gewisseld en met handpompje iets meer op spanning gezet. Rest van de rit ging het prima, maar toch steeds spannend als je voelt dat je velg een object raakt. Ik ga als "rule of thumb" gewoon aanhouden dat ik ze zo vol jaag dat ik nog net met veel kracht het loopvlak van de buitenband met m'n duimen tegen de velgrand kan aandrukken.

Los van de bandjes... was een prima 2e ritje op dit apparaat. Heb diverse singletracks gepakt in de omgeving van Berlicum. Niet eens superspannend, maar wel heel compact en veel kort draaiwerk. Niet echt lekker om te doen op de CX, kunt nauwelijks snelheid maken. Volgende keer maar weer naar de Loonse & Drunense Duinen, daar lopen de singletracks 'n stuk langer en beter door, beleef ik toch meer lol aan.
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX

Heppiebianchi
Forum-lid

Heppiebianchi 27 aug 2016 10:45

Ik ben zeer tevreden met mijn Caadx,maar vind dit wel een mooie aanbieding.

http://us7.campaign-archive1.com/?u=9d8 ... 231d524e3f
Olympia Ikon ultegra 2015
Sparta R5T LTD 2019
Giant FASTROAD SL 1 2020

nick299
Forum-lid

nick299 28 aug 2016 18:23

Vraagje

ik heb van de week mijn Canyon Inflite 9.0 AL binnen gekregen.
Hier zitten schwalbe rocket ron banden op. Met welke bandenspanning raden jullie mij aan te rijden? Ik ga hem van de week eens uitlaten op texel, maar wil natuurlijk geen stoorlek tijden. Canyon zelf heeft er 4.0 bar in gedrukt maar dit lijkt me wat hard. zit ik rond 2,5 bar goed of is dit vragen om problemen?

meuk
Forum-lid

meuk 28 aug 2016 18:28

Ha Nick. De mijne is onderweg en had dezelfde vraag.

Voor welk terrein en omstandigheden zijn de pocket ron geschikt? All-round?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

robbebopper
Forum-lid HC

Gebruikersavatar robbebopper 28 aug 2016 18:59

nick299 schreef:Vraagje

ik heb van de week mijn Canyon Inflite 9.0 AL binnen gekregen.
Hier zitten schwalbe rocket ron banden op. Met welke bandenspanning raden jullie mij aan te rijden? Ik ga hem van de week eens uitlaten op texel, maar wil natuurlijk geen stoorlek tijden. Canyon zelf heeft er 4.0 bar in gedrukt maar dit lijkt me wat hard. zit ik rond 2,5 bar goed of is dit vragen om problemen?

Voor een ontspannen rondje op Texel is 2,5 bar prima. Ik weeg zelf 73 kilo, en rijd meestal ook met die spanning. Het kan wel zachter, maar dat bewaar ik voor de momenten dat ik echt snel wil gaan. Je loopt dan inderdaad wel meer risico op een stootlek. Zeker als je minder ervaring hebt met hoe je boomwortels kan omzeilen.

Veel plezier op Texel. Mooie omgeving om te crossen!

nick299
Forum-lid

nick299 28 aug 2016 19:09

meuk schreef:Ha Nick. De mijne is onderweg en had dezelfde vraag.

Voor welk terrein en omstandigheden zijn de pocket ron geschikt? All-round?

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Ik vind het echt mooi voor je dat het nog gelukt is om deze fiets te kunnen kopen in de sale, scheelt ons toch even 400 euro met het 2017 model! en de fiets is echt een lust voor het oog als zeg ik het zelf 8-)

Plaats reactie