Van simpele km-tellers tot vermogensmeters en GPS

Garmin Edge 800

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 aug 2012 19:33

Klapperen zal dan idd niet de oorzaak zijn. Ik wilde alleen maar aangeven dat er meerdere oorzaken kunnen zijn.

tomdejong
Forum-lid
Berichten: 491
Lid geworden op: 11 aug 2007 16:57

tomdejong 30 aug 2012 19:36

wijnse schreef:@Havana: klapperend shirt is het zeker niet, ik had een spannende windstopper aan vandaag, volgens mij is het wel degelijk de hartslagband die stuk is. ik gebruik verder wel de polarband.
Wat betreft het vochtig maken, meestal doe ik de band droog aan en dat werkte perfect, ik dacht eerder storingen te krijgen als de band te vochtig werd, bvb tijdens een klim kreeg ik storing en dacht dat dit met het zweten te maken had.
Maar ook ik kan het mis hebben :-)
Heb ik ook gehad. In het begin van een rit niks aan de hand en bij inspanning (lees: zweten) gaat het mis. Na veel gepruts en gedoe heb ik een nieuwe borstband zonder zender gekocht. Ouder zender op de nieuwe borstband geplaatst en het werkt weer.
Wat tijdelijk hielp was de band laten weken in een sopje en goed uitspoelen.
Het lijkt er opdat er te veel zout in de band zit waardoor er een kortsluiting onstaat oid.
"Sommige hellingen in de Tour zijn zo steil, dat de omwonenden er nog nooit iemand hebben zien fietsen. Vandaar dat bekijks."

Gebruikersavatar
opperhoofd
Forum-lid
Berichten: 873
Lid geworden op: 22 dec 2010 22:48

Gebruikersavatar opperhoofd 07 sep 2012 15:13

Waar anderen hebben aangetoond dat Garmin iets minst heeft garmin er wat aan gedaan:
Garmin Locates Their Own Out Front Handlebar Mount

Afbeelding

bmjw
Forum-lid
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 aug 2011 15:45

bmjw 14 sep 2012 12:06

Hallo, sinds een paar weken ben ook ik in het bezit van een Garmin 800 en hij bevalt me prima. Wel heb ik een paar keer geconstateerd dat mijn hartslag wegviel (althans volgens het apparaat).
Ik houd mijn trainingsgegevens bij in Garmin Connect.
Daar worden ook automatisch persoonlijke records bijgehouden.
Echter maar voor een paar verschillende doelen. 40 km, hoogste klim en langste afstand. Weet iemand of en hoe je deze categorieën kunt uitbreiden?
Dank.

scheurneus
Forum-lid
Berichten: 394
Lid geworden op: 29 sep 2012 10:48
Locatie: Amsterdam, Leusden en Internet
Contact

scheurneus 29 sep 2012 12:38

Dijksh schreef:
tjansen schreef:Is er een website met wat extra hulp voor de Edge 800 i.c.m. Apple? Het lijkt toch net anders te zijn dan de meeste handleidingen. Gebruikersgemak kan Garmin nog wel wat verbeteren :)
Ja, die site is er: http://www.javawa.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kijk nu ook even naar de nieuwe MacGPX, nog in Beta (zie groene balkje op zijn pagina), maar nu ook met mogelijkheid om naar koersen te converteren en koerspunten toe te voegen (net zoals WinGDB3 dat kan op Windows). Extra mogelijkheid is een route om te zetten naar een koers en de richtingsaanwijzingen naar koerspunten om te zetten. Zo kun je zonder kaart in de GPS routes maken op de Mac met o.a. Garmin BaseCamp en/of rijden over wegen die niet op de kaart staan en toch navigatieaanwijzingen krijgen (wel minder dan in een gewone route, maar goed bruikbaar).


opperhoofd schreef:Waar anderen hebben aangetoond dat Garmin iets minst heeft Garmin er wat aan gedaan:
Garmin Locates Their Own Out Front Handlebar Mount
Het lijkt eerder dat Garmin het heeft gekopieerd, de K-Edge en Bar Fly zien er ongeveer hetzelfde uit en bestaan al veel langer.
Marco :)

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 30 sep 2012 11:02

Weet iemand van jullie ook of de garmin 800 (via de satellieten) altijd de juiste gegevens aangeeft wat snelheid en afstand betreft?
Ik gebruik geen hart/cadans meters.

Ik kan dan alleen gegevens invullen ,wat fietsgewicht en mijn eigen gewicht betreft.
Met een eenvoudige fietscomputer vul je ook nog de wielomtrek in.

Ik gebruik beide naast elkaar en er zit nogal een afwijking in.Mijn sigma(eenvoudige uitvoering) geeft qua snelheid 0.8 km minder en de totaal afstand heeft ook een dikke afwijking daardoor.

Klopt dus de Garmin, omdat die via sattelieten werkt? of moet ik nog meer gegevens invullen buiten mijn gewicht en gewicht v/d fiets?,
zie ik iets over het hoogt misschien?

*En ik ben een recreatieve fietser en gebruik de openfietsmap (gratis) en deze is voor mij perfect.Staan echt alle recreatieve fietspaden op die er maar zijn.(hier in Friesland)
Daar hoef je echt geen betaalde kaart voor aan te schaffen.
Laatst gewijzigd door codex op 30 sep 2012 12:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 sep 2012 11:54

Gewicht van de fiets enzo heeft uiteraard geen enkele invloed op de snelheid. De reden dat je de afwijking vindt is dat de wielomtrek zoals je die op je Sigma hebt ingevoerd niet exact klopt. Dit probleem heeft meting via GPS uiteraard niet. Bij zeer lage snelheden, bijvoorbeeld als je bij een stoplicht sur placet, wordt de meting via GPS echter wel onbetrouwbaar. Ditzelfde geldt voor tunnels en gebieden met veel bomen. Bovendien zit er enige vertraging in de weergave. Om die reden gebruik ik de sensor. Overigens bepaalt de Edge dan automagisch de wielomtrek en herhaalt periodiek deze meting. Een heel handig systeem is dat.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 30 sep 2012 12:14

@havana bedankt voor je info :idea:
je bevestigt wat ik al vermoede ,bij mijn sigma.
En dat je via GPS, de juiste gegevens hebt met de uitzonderingen die je noemt.Ik zal wat met de Sigma ( gegevens wielomtrek) gaan uitvogelen, zodat die in de buurt komt van de garmin 800 gegevens, qua snelheid (en afstand).

Gebruikersavatar
havana
Forum-lid HC
Berichten: 27872
Lid geworden op: 22 jun 2006 10:54

Gebruikersavatar havana 30 sep 2012 13:43

Maar waarom heb je de Sigma eigenlijk nog aan het stuur? Ik zie dat vaker bij Edge gebruikers, maar snap er weinig van. De Edge kan immers alles tegelijk weergeven.

floris4
Forum-lid
Berichten: 195
Lid geworden op: 20 mar 2011 22:15
Locatie: Goirle

floris4 30 sep 2012 13:57

Gewoon Sigma eraf en de Garmin sensor speed/cadans erop zie hier (=halverwege pag 114 van dit topic)
Hier bijvoorbeeld €34,99
groeten, Joop
Het is nooit te laat om alsnog te gaan wielrennen.
mijn racefiets en mijn ATB en lid van WTC de Hellen.

codex
Forum-lid
Berichten: 1057
Lid geworden op: 04 jul 2012 09:40

codex 30 sep 2012 16:24

havana schreef:Maar waarom heb je de Sigma eigenlijk nog aan het stuur? Ik zie dat vaker bij Edge gebruikers, maar snap er weinig van. De Edge kan immers alles tegelijk weergeven.
De reden is dat ik (bijna) altijd de Edge 800 op de routeplattegrond heb staan.
Ik mis dan de snelheid en de tijd.
Dan zie ik op de Sigma en die gebruik ik dus alleen voor de tijd(klok) en snelheid.(tijdens het fietsen).

Ik kan natuurlijk in de Edge switzen van routeplattegrond ,naar alle gegevens qua tijd en afstand.

Maar ik vind de 2 naast elkaar wel (gebruiks)gemakkelijk.

of is er misschien een mogelijkheid om in het routeplattegrond- venster een snelheid en tijd(klok) aan te geven :?:

Gebruikersavatar
amclassic-fan
Forum-lid HC
Berichten: 24321
Lid geworden op: 23 jun 2004 17:56
Locatie: Leende

Gebruikersavatar amclassic-fan 30 sep 2012 16:51

Je kan gewoon de snelheid en klok weergeven boven de kaart op de Edge. Standaard staat het op 0 gegevens velden, maar je daar meer velden aanzetten.
‘Whatever you do, those other fuckers are doing more.’
Afbeelding

Gesloten