Ervaring met staal
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
De buizenset weegt geen 1300 gram, staat nergens vermeld. Ze maken een kaal frame van 2.2 pounds en is geen 1300 gram maar tussen de 900 en 1000 gram. Is een knap staaltje
Oké, gewogen zonder toeters en bellen, maar wat dacht je, dat doen alle carbon- en alu fabrikanten ook.
In werkelijkheid wegen die frames in de praktijk zelfs vaak veel meer dan opgegeven waarden in de catalogus, omdat ze gewogen zijn in de kleinste, vrijwel niet gebruikelijke (haast) kindermaat.
Het blad Tour heeft dat een keer onderzocht.
Ik blijf mij oriënteren op de lichtste stalen frames en ga er zeker een kopen om een stalen klimfietsje te bouwen die lichter is dan mijn huidige carbonfietsen.
Mijn eerste goedkope stalen racer weegt nu 8,4 kg inclusief zware Look pedalen en bevalt prima voor op het vlakke.
En die superlichte stalen klimfiets komt er...
Oké, gewogen zonder toeters en bellen, maar wat dacht je, dat doen alle carbon- en alu fabrikanten ook.
In werkelijkheid wegen die frames in de praktijk zelfs vaak veel meer dan opgegeven waarden in de catalogus, omdat ze gewogen zijn in de kleinste, vrijwel niet gebruikelijke (haast) kindermaat.
Het blad Tour heeft dat een keer onderzocht.
Ik blijf mij oriënteren op de lichtste stalen frames en ga er zeker een kopen om een stalen klimfietsje te bouwen die lichter is dan mijn huidige carbonfietsen.
Mijn eerste goedkope stalen racer weegt nu 8,4 kg inclusief zware Look pedalen en bevalt prima voor op het vlakke.
En die superlichte stalen klimfiets komt er...
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 15 mar 2016 17:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Dank je.tom045 schreef:Twee weekenden geleden haalde je me in onderaan de Daelseweg voordat je richting Benzenrade insloeg. Ik reed toen op een mountainbike en was net daarvoor uit een veldweg van rechts gekomen. Wat een beauty is je Festka
Was net na het viaduct niet?
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Die buizenset weegt wel 1300 gram, staat nergens bij Rodrigeus, maar wel bij de producent en andere gebruikers van deze set. Maar heb eigenlijk niet het idee dat je dit wilt horen of zult luisteren. En ja je kunt een relatief lichte stalen klimfiets bouwen. Stijfheid word dan toch wel wat lastig. Maar lekker doen wat je zelf wilt.Jaap Telder schreef:De buizenset weegt geen 1300 gram, staat nergens vermeld.
Ach, ik zeg ook maar wat
De stijfheid zal nog best redelijk zijn om dat het voldoende oversized is maar iets meer wanddikte bij dezelfde diameter is altijd stijver. Het deukt wel in als een bierblikje. Ik zou dan toch eerder voor een wat degelijkere buizenset gaan. De charme van staal is ook de levensduur.
Met een dergelijk OS buizenset haal je ook wel een stukje van het staal gevoel weg. Als je je zo druk maakt om het gewicht kun je dan bijna net zo goed een Rose Xeon RS nemen met lage velgen en 25mm banden of gewoon een carbon fiets.
Imho is S3 meer voor de heb en de status dan dat je echt de praktische voordelen van staal benut.
Met een dergelijk OS buizenset haal je ook wel een stukje van het staal gevoel weg. Als je je zo druk maakt om het gewicht kun je dan bijna net zo goed een Rose Xeon RS nemen met lage velgen en 25mm banden of gewoon een carbon fiets.
Imho is S3 meer voor de heb en de status dan dat je echt de praktische voordelen van staal benut.
Campagnolo Ultra Dork
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Je weet toch niet welke maten bovenbuis/onderbuis/balhoofdbuis/dikte van de wanden Rodriguez gebruikt heeft voor de Outlaw en op welke plek, en of het sloping is of juist horizontaal. Daarin kan al een verschil ontstaan qua gewicht. De stijfheid/treksterkte van S3 is zeer hoog, daar kan je dus ook prima mee klimmen, wat mijn bedoeling is: een stalen lichte klimfiets.ophetkantje schreef:Die buizenset weegt wel 1300 gram, staat nergens bij Rodrigeus, maar wel bij de producent en andere gebruikers van deze set. Maar heb eigenlijk niet het idee dat je dit wilt horen of zult luisteren. En ja je kunt een relatief lichte stalen klimfiets bouwen. Stijfheid word dan toch wel wat lastig. Maar lekker doen wat je zelf wilt.Jaap Telder schreef:De buizenset weegt geen 1300 gram, staat nergens vermeld.
Dan zouden als ik jou begrijp van alle stalen framebouwers de frames altijd gelijke gewichten moeten hebben als zij dezelfde type merkbuizen gebruiken en dat is beslist niet zo. Bovendien zijn er tientallen verschillende soorten buizentypen in verschillende samenstellingen, is bijna niet meer uit elkaar te houden.
Ik heb inmiddels vrijwel alle stalen particuliere framebouwers uit Europa, Canada en de V.S. op een rijtje gezet en hun lichtste frames bekeken en vergeleken op gebruik van alle mogelijke buizensets en samenstellingen en heb een aardig beeld van wat er op dit moment mogelijk is.
De Rodriguez Outlaw 2.2 pounds is een klein kaal maatje niet in kleur gespoten. Een grotere maat zal zwaarder zijn. De meeste mega alu- en carbonproducenten uit Taiwan en China wegen hun frames meestal ook in de kleinste maat en zetten die in de catalogus, terwijl de grotere maten veel meer wegen dan de consumenten weten. ( Duits blad Tour heeft dat onderzocht en nagemeten).
Ik doe zeker wat ik zelf wil en ga verder in het uitzoeken en uiteindelijk kopen van een superlicht stalen frame van de lichtste buizensoort en laat hem maken naar mijn eigen maten en samenstelling. Het frame zal lichter zijn dan al mij carbonfietsen. In mijn maat wegen de carbonframes die ik heb niet het gewicht uit de catalogus maar veel meer, digitaal nagemeten. Wellicht weegt jouw fietsframe ook veel meer dan je zelf zou denken omdat je niet de keinste maat hebt.
Ik heb opgebouwde stalen frames gezien opgebouwd met Sram Red en verder de normale gangbare lichte onderdelen van 6 a 7 kilo.
(Als mensen er alleen op uit zijn om mij onderuit te halen, ga vooral door )
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 16 mar 2016 10:52, 4 keer totaal gewijzigd.
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Zo is dat
Lugs, Ø 28.6 mm boven- en zitbuis, Ø 31.7 mm onderbuis, nokken en ogen voor 140mm schijfremmen, kabelgeleiding, braze-on derailleur en bidonhouders, geometrie van mijn Merlin Extralight en met z'n stalen voorvork weegt het van z'n langzalzeleve geen zes kilo maar het in inmiddels wel besteld bij Vetta
o.a. Record 10sp, custom gepolijste Tune cranks, gepolijst Scott stuur, meegespoten Syntace F99 pen, Tune naven, Ambrosio Nemesis velgen, titanium Campagnolo zadelpen, Brooks leren stuurlint, King bidonouders, TRP Spyre remmen, Regal zadel...
o.a. Record 10sp, custom gepolijste Tune cranks, gepolijst Scott stuur, meegespoten Syntace F99 pen, Tune naven, Ambrosio Nemesis velgen, titanium Campagnolo zadelpen, Brooks leren stuurlint, King bidonouders, TRP Spyre remmen, Regal zadel...
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Mooi, welke groep, wielset etc, weet je dat al?
Zoals je weet ben ik ook helemaal om, voor mij geen Chinese carbonbak meer, want wat een verschil in rijeigenschappen, heerlijk.
En je kan ook nog eens je frame op persoonlijke maten bouwen i.p.v. de reguliere standaardmaten/geometrie waar je altijd aan vast zit. Vrijheid blijheid.
Zoals je weet ben ik ook helemaal om, voor mij geen Chinese carbonbak meer, want wat een verschil in rijeigenschappen, heerlijk.
En je kan ook nog eens je frame op persoonlijke maten bouwen i.p.v. de reguliere standaardmaten/geometrie waar je altijd aan vast zit. Vrijheid blijheid.
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 16 mar 2016 11:09, 1 keer totaal gewijzigd.