Vandaag geklust aan de fiets
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40212
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Ik heb al heel lang geen Shimano kabels meer geknipt, maar bij Campa en Jagwire heb ik de bovengenoemde problemen niet. Knippen met een goede tang en net als Havana met een priem weer even rind maken.
Less is bore
Lang geleden, toen ik nog kabels gebruikte (alles is nu DI2 en hydraulisch) gebruikte ook het liefst Jagwire, die knipten makkelijk/mooi door en bleven veel langer goed schakelen/remmen.
Ik had ook niet zo'n goede ervaringen met de Shimano kabels.
Ik had ook niet zo'n goede ervaringen met de Shimano kabels.
Dat is ook de methode die ik tot nu gebruikte: eerst knippen met de toch wel niet goedkope Knipex kabelschaar, dan met een spijker terug open maken doro de spijker er in te draaien, en dan met een metaalvijl het scherpe einde vlakker vijlen.
Ter info: ik bebruik Campagnolo kabels. Maar laatst met Trivio kabels op de stadsfiets een gelijkaardig probleem.
Als ik alle info hier lees moet ik maar eens Jagwire proberen.
- Enzzo
- Forum-lid HC
- Berichten: 8687
- Lid geworden op: 18 jul 2018 11:21
- Locatie: Frankrijk, Spanje, Italie
De truc is om tussen de windingen te knippen zodat je de boel niet eerst plat knijpt.
Beetje zoeken maar de tang iets schuin inzetten, heel licht maar. Dan weinig kracht met een scherpe niet al te dikke tang tot je de weerstand van het staal voelt. Dan in een ferme knijp doorknippen
Zie ook dit onderwerp: viewtopic.php?t=10254
Beetje zoeken maar de tang iets schuin inzetten, heel licht maar. Dan weinig kracht met een scherpe niet al te dikke tang tot je de weerstand van het staal voelt. Dan in een ferme knijp doorknippen
Zie ook dit onderwerp: viewtopic.php?t=10254
Nijdig over 't stuur Van uwen driewieler gebogen Ge waart nog kind
Ge ving nog nie veel wind
Ge ving nog nie veel wind
- Lcsmet
- Forum-lid HC
- Berichten: 16483
- Lid geworden op: 30 mar 2009 18:55
- Locatie: Het Soete Land van Waes
Ik heb ook een kabelkniptang soortgelijk aan die van Parktool.
Na het knippen, net als jij, even met een priem erdoor en dag gaat de binnenkabel of de insert, bij hydraulische leidingen, er probleemloos door.
Net een fiets met Shimano 105 Discs en een met Sram Red Etap in elkaar gestoken.
Ik vind de inserts van Sram net iets makkelijker om te plaatsen dan die van Shimano.
I know myself like no one else
Nothing to defend
Nothing to defend
Hydraulisch doe ik gewoon met een stanleymesje, geeft een 'cleanere' snede dan met een tang (wat ook werkt).
Omdat ik een ander setje wielen in de gravelracer had gestoken, heb ik gisteravond de gravelwielen weer eens wat onderhoud gegeven. Het koste wat moeite om de doppen van de naaf te krijgen en de cassette van de body, maar uiteindelijk met wat geduld is het allemaal gelukt. Ik ben blij verrast met de staat van de lagers. Ondanks het veel rotzooi die deze wielen te zien krijgen, lopen de lagers nog soepel. Voorband op achtervelg gelegd en vice versa, en ze zijn weer klaar voor de komende 5000km
insta #gravelgremmen
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0
Mooie Power Torque cranktrekker besteld van Unior…..maar crank loskrijgen ho maar. Het kunststof beschermingsplaatje is echt waardeloos. Nu dus de carbon Athena crank beschadigd (hetzij erg licht)… GRRRRR. Van ellende maar een Cyclus opzetstuk van aluminium erbij besteld. Die gaat rondom de crank en daarmee moet het toch echt lukken. Jammer dat dat stukje aluminium 130EUR kost Maar goed, dan kan ik mij zelf weer redden en dat is ook wel iets waard. Anders blijft dat vreten.....als ik zelf iets niet voor elkaar krijg….
Hoe zeggen ze dat in het Duits: Selbst is der Mann?
En die crank zal ik licht bijschuren en sealen met blanke lak, Dat valt straks alleen nog maar op als ik er met mijn neus op zit.
Hoe zeggen ze dat in het Duits: Selbst is der Mann?
En die crank zal ik licht bijschuren en sealen met blanke lak, Dat valt straks alleen nog maar op als ik er met mijn neus op zit.
Ride bikes, not tanks!
Afgelopen dagen mijn WiND42 rijklaar gemaakt.
Opbouw met Sram Rival 1 schakelmateriaal, Rotor 3d+ crank en een 11-46 cassette. En ja, dat past.
Misschien waag ik mij nog aan een mooie budgetmullet hack: Rival 1 schakelmateriaal met een 11-52 cassette. Niet omdat het moet, maar omdat 't kan.....
Opbouw met Sram Rival 1 schakelmateriaal, Rotor 3d+ crank en een 11-46 cassette. En ja, dat past.
Misschien waag ik mij nog aan een mooie budgetmullet hack: Rival 1 schakelmateriaal met een 11-52 cassette. Niet omdat het moet, maar omdat 't kan.....
WiND - 56 - / Waltly - Expedition Overlander