Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vandaag gefietst in 2017

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 dec 2017 07:49

Zelf vind ik het ook wel fijn om een paar weken veel minder tot niet op de weg te fietsen. Doe ik dat niet dan loop ik onherroepelijk tegen een motivatiedip aan op een later moment. Dat heb ik een aantal andere jaren ook wel ervaren.

Verder moet je indoor fietsen gewoon niet willen vergelijken met buiten, het is totaal iets anders. Persoonlijk vind ik het een uitstekende aanvulling met zeer veel voordelen. Geen last van het weer en zeer tijdsefficiënt. In 60-90 min. heb je toch een berg werk verzet.

timo2.0
Forum-lid HC

timo2.0 14 dec 2017 10:07

Voor mij is het gewoon een kwestie van afspraken met mijzelf: de afgelopen jaren te veel aangekomen en wil ik in het voorjaar "er staan" voor de geplande fietstocht van Amsterdam naar de Bourgogne dan moet er gewicht af.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof

DDX
Forum-lid HC

DDX 14 dec 2017 10:19

Gisteravond toch maar even zwift aangeslingerd omdat er nog opgevroren stukken ijs lagen.
En ik niet nogmaals m'n heup wil breken ;)
Had de tacx toch nog staan na vorig jaar toen ik wel binnen moest fietsen voor herstel.
25km trial had ik, dat was weer genoeg om duidelijk te maken dat het echt niets voor mij is.
Ik kan mijzelf gewoon niet motiveren om zo te bewegen, respect voor de mensen die dit meerdere uren volhouden.
Misschien dat het iets leuker is als je een wat duurdere tacx hebt, ik heb simpel ding waar je zelf weerstand moet aanpassen.
Ik heb gewoon lekker op wattage getrapt van de powermeter.

Vanmorgen weer lekker op de fiets gestapt naar m'n werk. Hoop nattigheid en flinke plassen, voeten niet helemaal droog gehouden dus helaas.
Maar veel leuker dan dan zwift gedoe :)

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 14 dec 2017 11:19

15jaar geleden ofzo had ik thuis een goeie hometrainer staan dat is eigenlijk mijn binnenfiets ervaring. Wat ik mij vooral kan herinneren was het eigenlijk alleen maar de benen ronddraaien met de keuze in verschillende weerstanden. Tacxen en Zwift zullen zeker hele efficiënte trainingen opleveren. Ik volg een aantal tijdrijders op Strava top van de NL amateurs en die trainen hoofdzakelijk op de tacx dus helpen zal het echt wel. Maar mij lijkt iedere vorm van fietsdynamiek afwezig te zijn. Als ik al die Zwift ritten voorbij zie komen op Strava is het een en al bochten in het parcours maar op een tacx hang je nog geen centimeter schuin laat staan dat je met stuur draait. Iets met ontbreken van zijdelingse krachten. Maargoed dat is met mijn Home trainer ervaring in het achterhoofd. Je moet het ook niet met elkaar vergelijken. Maar ik denk dat ik wel aardig op 1 lijn zit met DDX. Ik heb trouwens ook wel eens gelezen dat 1 km buiten ongeveer 500 meter op de tacx is. Geen idee of dit waar is maar misschien dat iemand daar iets zinnigs over kan zeggen? Zwift daarvan heb ik de indruk is vooral een extra spel element. Je meten aan anderen en racen tegen anderen klopt dat? En jaag je dan niet steeds over je “kunnen” heen? Zeg maar het opnaai effect?

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 14 dec 2017 11:33

Langer dan 2 uur houd ik het ook niet op mijn Elite trainer vol vooral omdat ik niet lekker op de oude Bianchi zit.
Bijlagen
Tenminste heb ik nu een tablet +houder is al een hele vooruitgang ten opzichte van vroeger alleen maar met de smartphone.
Tenminste heb ik nu een tablet +houder is al een hele vooruitgang ten opzichte van vroeger alleen maar met de smartphone.
Ghost Nivolet 6LC

bve
Forum-lid

bve 14 dec 2017 11:34

Binnen op de tacx maak je uren. Geen km. ;)
Verder heb je gelijk, al durf ik er geen factor 2 bij te geven. Binnen train ik veel intensiever dan buiten. Bijvoorbeeld 6×5' op ftp. Binnen doe ik dat met 5 min infietsen. Pak ik 3 min rust tussen de blokjes en 5 min uitfietsen is veel. In totaal 55 min op de tacx gezeten. Doe ik dezelfde training buiten fiets ik eerst 15 min d1 voor een goede weg te vinden. Tussen de blokjes wat meer tijd om een dorpje veilig te passeren. Uitfietsen nog eens 30 min of langer als ik met iemand samen train. Dan zit ik zo aan 2 uur. Kortweg: ik kan mn schema afwerken op de tacx maar ik wil dr zo snel mogelijk vanaf dus de intensieve onderdelen hebben prioriteit.
Er zijn vast zat mensen die een duurtraining op de tacx kunnen afwerken maar daar hoor ik niet bij.

RVV
Forum-lid

Gebruikersavatar RVV 14 dec 2017 11:38

Duidelijk verhaal! Over dat kilometers maken dat is inderdaad een goed punt. Op een tacx maak je geen kilometers want je komt immers geen meter vooruit. Uren maak je daarentegen wel! Toch valt mij elke keer weer op dat zo’n beetje iedereen op Strava wel kilometers rekent op de tacx (op die paar tijdrijders na die ik net aanhaalde) misschien is dat ook wel een beetje mijn “weerstand” tegen het tacxen. Cumulatief worden al die virtuele kilometers op een bult gegooid met echte kilometers. Bij de Strava clubjes waar je van die week klassementen hebt voor diegene die de meeste kilometers maken, daar worden dus ook alle tacx en Zwift ritten als “echte” kilometers gerekend. Vind ik niet eerlijk :mrgreen: daar zit poterdorrie in weer en wind buiten voor te ploeteren :lol: dus tacx mannen ritjes op de tacx wegzetten als een training ipv een (virtuele) rit.
Laatst gewijzigd door RVV op 14 dec 2017 11:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 14 dec 2017 11:42

Nou een duurtraining dat doe ik niet binnen op de Elite dat hou ik echt niet vol.
Ghost Nivolet 6LC

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 dec 2017 11:52

@Livio zit soms wel 5-6 uur op z'n trainer, respect daarvoor.

Bij mij is 90 minuten de grens. Merk wel dat ik 1,5 nu makkelijk volhoud met een smart-trainer. Daarvoor vond ik 60 min. al een opgave.

Of je jezelf opnaait durf ik niet te zeggen want ik gebruik geen Zwift. Ik heb ook geen Strava dus mijn kilometers staan niet publiek. Uiteraard tellen indoorkilometers niet mee voor het jaartotaal.

Mijn trainingen worden geüpload naar Trainingpeaks, ik haal de kilometers vervolgens handmatig weg (zet op 0).

DDX
Forum-lid HC

DDX 14 dec 2017 11:56

Tja ik fiets makkelijker rondje van 100km buiten (in zeg 3 uur) dan dat ik binnen een uur fiets.
Dus voor mij zijn binnen km's veel zwaarder.
Ik mis gewoon de feedback van de wind/wegdek/bochtjes maken etc.

Zo heb ik afgelopen zondag een uur lang lopen stampen op het stand, maar zelfde wattage hou ik op de tacx niet langer dan paar minuten vol omdat ik mij dan al begin te 'vervelen'.
En zwift spelletje tja leuk die poppetjes op je scherm met namen erbij, gisteren kwam ik dus fietsmaatje tegen in zwift.
Maar echt gevoel van samen fietsen geeft het niet.

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 14 dec 2017 11:58

Je moet het dan ook niet willen vergelijken.

De hand aan jezelf slaan achter een laptop kun je ook niet vergelijken met echte seks. Is totaal verschillend.

Verder herken ik wel wat je zegt, al vind ik intensieve blokjes indoor veel makkelijker af te werken.

Sweety2008
Forum-lid

Gebruikersavatar Sweety2008 14 dec 2017 12:11

@DDX als ik buiten 100 km zou fietsen duurt het iets langer dan 4 uur. Ben niet zo snel.
Maar buiten fietsen geeft veel meer voldoening dan binnen.
Ghost Nivolet 6LC

Plaats reactie