Ervaring met staal
Staat er inmiddels bij
Ik heb overigens überhaupt nog nooit op een carbon frame gereden dus ik kan daar niet over oordelen. Mijn lekkerste fiets is mijn titanium Merlin maar aangezien die het hele jaar door in Frankrijk staat fiets ik sinds een jaar in Nederland op een stalen Vetta met de geometrie van die Merlin maar dan met cantilevers en ruimte voor dikke banden. Die remmen zijn vooral met nat weer toch vaak iets te zwak dus daarom toch maar naar schijven en die ruimte voor crossbanden is niet echt nodig: met een gewone 375mm vork kan ik maximaal 30mm banden kwijt en dat ik genoeg.
Ik heb overigens überhaupt nog nooit op een carbon frame gereden dus ik kan daar niet over oordelen. Mijn lekkerste fiets is mijn titanium Merlin maar aangezien die het hele jaar door in Frankrijk staat fiets ik sinds een jaar in Nederland op een stalen Vetta met de geometrie van die Merlin maar dan met cantilevers en ruimte voor dikke banden. Die remmen zijn vooral met nat weer toch vaak iets te zwak dus daarom toch maar naar schijven en die ruimte voor crossbanden is niet echt nodig: met een gewone 375mm vork kan ik maximaal 30mm banden kwijt en dat ik genoeg.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Dat kan met carbon ook. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij SPIN. Alleen kost dat wel de hoofdprijs.Jaap Telder schreef: En je kan ook nog eens je frame op persoonlijke maten bouwen i.p.v. de reguliere standaardmaten/geometrie waar je altijd aan vast zit. Vrijheid blijheid.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Met alles onder de pakweg 1500 gram moet dat wel lukken. Ik verwacht niet dat je ver onder de 1300 gram gaat komen met S3. Zeker niet met goede lak en framesaver (toch wel belangrijk bij zulk dun staal). Ik mag toch hopen dat jouw carbon frames minder wegen. Het is natuurlijk wel een mooi streven, zeker als je al meerdere fietsen in je bezit hebt.Jaap Telder schreef: Ik heb opgebouwde stalen frames gezien opgebouwd met Sram Red en verder de normale gangbare lichte onderdelen van 6 a 7 kilo.
Ik ben benieuwd hoe ver je komt.
Campagnolo Ultra Dork
Als ik zo naar die Rodriquez kijk dan zijn behoorlijk wat concessies gedaan om de fiets onder het gewicht van die Specialized te krijgen: peperdure Enve spullen, Alpha 340 velgen (superlicht maar enorm veel ellende mee van snelle slijtage van het remvlak via loslopende spaken naar exploderende banden), Zero Gravity remmen (licht maar niet echt goed remvermogen) en zelfs Veloflex Record banden (extreem licht maar geen enkele bescherming tegen lekrijden en een loopvlak dat het met de beste wil van de wereld geen hele bergetappe volhoudt laat staan meerdere ritten). Goed, het frame is van staal maar verder is de fiets eigenlijk enkel geschikt voor een tijdritje bergop (al heb ik geen idee wat de stijfheidswaarden zijn). Ga je er een fiets van maken waarmee je series een paar weken probleemloos in de Pyreneeën kunt fietsen en ga dan eens terug naar de weegschaal.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
- MarkVeenstra
- Forum-lid HC
- Berichten: 6227
- Lid geworden op: 13 jun 2013 15:05
- Locatie: Delft
Ja, en wat omhoog gaat, moet ook weer omlaag (meestal althans). Dan zou ik wel 200% vertrouwen willen hebben in mijn fiets. En niet alles designed voor alleen bergop.
WIND allrounder custom build 2015
Canyon Ultimate AL 2013
Canyon Ultimate AL 2013
Hmm,timo2.0 schreef:Lugs, Ø 28.6 mm boven- en zitbuis, Ø 31.7 mm onderbuis, nokken en ogen voor 140mm schijfremmen, kabelgeleiding, braze-on derailleur en bidonhouders, geometrie van mijn Merlin Extralight en met z'n stalen voorvork weegt het van z'n langzalzeleve geen zes kilo maar het in inmiddels wel besteld bij Vetta
o.a. Record 10sp, custom gepolijste Tune cranks, gepolijst Scott stuur, meegespoten Syntace F99 pen, Tune naven, Ambrosio Nemesis velgen, titanium Campagnolo zadelpen, Brooks leren stuurlint, King bidonouders, TRP Spyre remmen, Regal zadel...
Maakt Antonio ook met schijfremmen.?
Ben opzoek naar een stalen gravelracer.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
@ delsol, zie post van Timo van 11.08, dat is zoals ik het lees een van zijn belangrijkste redenen om een Vetta te kopen ter vervanging van zijn huidige fiets met cantilevers.
Ach, ik zeg ook maar wat
Klopt, Antonio bouwt ook frames voor schijven. Onderaan deze pdf staat een voorbeeld van een stalen 29'er die hij uit Deda ZeroUno buizen bouwde...
http://vetta.it/wp-content/uploads/PDF/prodotti.pdf
http://vetta.it/wp-content/uploads/PDF/prodotti.pdf
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Betaalbaar Tsjechisch custom staal (ook gravel): http://www.singlebe.com/en/.delsol schreef: Hmm,
Maakt Antonio ook met schijfremmen.?
Ben opzoek naar een stalen gravelracer.
Er is een Nederlandse importeur/contactpersoon (eRveHa bikes).
Ik heb al een Tsjech maar deze is veel vriendlijker geprijsttom045 schreef:Betaalbaar Tsjechisch custom staal (ook gravel): http://www.singlebe.com/en/.delsol schreef: Hmm,
Maakt Antonio ook met schijfremmen.?
Ben opzoek naar een stalen gravelracer.
Er is een Nederlandse importeur/contactpersoon (eRveHa bikes).
Als je per se een superlicht stalen racertje wil hebben en het van ver moet komen (waarom eigenlijk? Blacksmith en St Joris kunnen het ook), zou ik eerder aan Rob English denken. English, een Engelsman die in de VS woont, maakt extreem lichte stalen fietsjes, onder de 6 kg, de laatste zelfs onder de 9.9 lbs (NAHBS 2016). Ja, wel met behulp van THM. AX lightness, M2 en andere dure exotica. Maar voor een passie moet je wat over hebben. Zie www.englishcycles.com.
Tour heeft trouwens al een paar maal stalen fietsen getest die dik onder de 7 kg kwamen (en goede meetwaarden hadden), een Crema Doma (van Ken Bloomer) en een IndyFab SSR. En ook de Cinelli Xcr zie ik regelmatig bij de weight weenies langs komen. Maar dat zijn helaas ook allemaal heel dure jongens.
Tour heeft trouwens al een paar maal stalen fietsen getest die dik onder de 7 kg kwamen (en goede meetwaarden hadden), een Crema Doma (van Ken Bloomer) en een IndyFab SSR. En ook de Cinelli Xcr zie ik regelmatig bij de weight weenies langs komen. Maar dat zijn helaas ook allemaal heel dure jongens.
- ophetkantje
- Forum-lid
- Berichten: 2213
- Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05
Die fietsen van St. Joris zijn wel echt heel erg mooi. Zie er regelmatig twee rijden echt een plaatje. Maar volgens mij ook aardig wat eurocenten die je dan mag neertellen.
Ach, ik zeg ook maar wat