Pagina 156 van 255

Re: Ervaring met staal

Geplaatst: 16 mar 2016 11:08
door timo2.0
Staat er inmiddels bij ;)

Ik heb overigens überhaupt nog nooit op een carbon frame gereden dus ik kan daar niet over oordelen. Mijn lekkerste fiets is mijn titanium Merlin maar aangezien die het hele jaar door in Frankrijk staat fiets ik sinds een jaar in Nederland op een stalen Vetta met de geometrie van die Merlin maar dan met cantilevers en ruimte voor dikke banden. Die remmen zijn vooral met nat weer toch vaak iets te zwak dus daarom toch maar naar schijven en die ruimte voor crossbanden is niet echt nodig: met een gewone 375mm vork kan ik maximaal 30mm banden kwijt en dat ik genoeg.

Re: Ervaring met staal

Geplaatst: 16 mar 2016 11:10
door timo2.0
Jaap Telder schreef: En je kan ook nog eens je frame op persoonlijke maten bouwen i.p.v. de reguliere standaardmaten/geometrie waar je altijd aan vast zit. Vrijheid blijheid. :P
Dat kan met carbon ook. Kijk bijvoorbeeld maar eens bij SPIN. Alleen kost dat wel de hoofdprijs.

Re: Ervaring met staal

Geplaatst: 16 mar 2016 11:34
door Ernie C.
Jaap Telder schreef: Ik heb opgebouwde stalen frames gezien opgebouwd met Sram Red en verder de normale gangbare lichte onderdelen van 6 a 7 kilo.
Met alles onder de pakweg 1500 gram moet dat wel lukken. Ik verwacht niet dat je ver onder de 1300 gram gaat komen met S3. Zeker niet met goede lak en framesaver (toch wel belangrijk bij zulk dun staal). Ik mag toch hopen dat jouw carbon frames minder wegen. Het is natuurlijk wel een mooi streven, zeker als je al meerdere fietsen in je bezit hebt.

Ik ben benieuwd hoe ver je komt.

Re: Ervaring met staal

Geplaatst: 16 mar 2016 12:05
door timo2.0
Als ik zo naar die Rodriquez kijk dan zijn behoorlijk wat concessies gedaan om de fiets onder het gewicht van die Specialized te krijgen: peperdure Enve spullen, Alpha 340 velgen (superlicht maar enorm veel ellende mee van snelle slijtage van het remvlak via loslopende spaken naar exploderende banden), Zero Gravity remmen (licht maar niet echt goed remvermogen) en zelfs Veloflex Record banden (extreem licht maar geen enkele bescherming tegen lekrijden en een loopvlak dat het met de beste wil van de wereld geen hele bergetappe volhoudt laat staan meerdere ritten). Goed, het frame is van staal maar verder is de fiets eigenlijk enkel geschikt voor een tijdritje bergop (al heb ik geen idee wat de stijfheidswaarden zijn). Ga je er een fiets van maken waarmee je series een paar weken probleemloos in de Pyreneeën kunt fietsen en ga dan eens terug naar de weegschaal.

Re: Ervaring met staal

Geplaatst: 16 mar 2016 12:09
door MarkVeenstra
Ja, en wat omhoog gaat, moet ook weer omlaag (meestal althans). Dan zou ik wel 200% vertrouwen willen hebben in mijn fiets. En niet alles designed voor alleen bergop.

Re: Ervaring met staal

Geplaatst: 16 mar 2016 12:28
door delsol
timo2.0 schreef:Lugs, Ø 28.6 mm boven- en zitbuis, Ø 31.7 mm onderbuis, nokken en ogen voor 140mm schijfremmen, kabelgeleiding, braze-on derailleur en bidonhouders, geometrie van mijn Merlin Extralight en met z'n stalen voorvork weegt het van z'n langzalzeleve geen zes kilo maar het in inmiddels wel besteld bij Vetta ;)

o.a. Record 10sp, custom gepolijste Tune cranks, gepolijst Scott stuur, meegespoten Syntace F99 pen, Tune naven, Ambrosio Nemesis velgen, titanium Campagnolo zadelpen, Brooks leren stuurlint, King bidonouders, TRP Spyre remmen, Regal zadel...
Hmm,

Maakt Antonio ook met schijfremmen.?
Ben opzoek naar een stalen gravelracer.

Re: Ervaring met staal

Geplaatst: 16 mar 2016 13:13
door ophetkantje
@ delsol, zie post van Timo van 11.08, dat is zoals ik het lees een van zijn belangrijkste redenen om een Vetta te kopen ter vervanging van zijn huidige fiets met cantilevers.

Re: Ervaring met staal

Geplaatst: 16 mar 2016 13:50
door timo2.0
Klopt, Antonio bouwt ook frames voor schijven. Onderaan deze pdf staat een voorbeeld van een stalen 29'er die hij uit Deda ZeroUno buizen bouwde...

http://vetta.it/wp-content/uploads/PDF/prodotti.pdf

Re: Ervaring met staal

Geplaatst: 16 mar 2016 15:44
door tom045
delsol schreef: Hmm,

Maakt Antonio ook met schijfremmen.?
Ben opzoek naar een stalen gravelracer.
Betaalbaar Tsjechisch custom staal (ook gravel): http://www.singlebe.com/en/.
Er is een Nederlandse importeur/contactpersoon (eRveHa bikes).

Re: Ervaring met staal

Geplaatst: 16 mar 2016 17:51
door delsol
tom045 schreef:
delsol schreef: Hmm,

Maakt Antonio ook met schijfremmen.?
Ben opzoek naar een stalen gravelracer.
Betaalbaar Tsjechisch custom staal (ook gravel): http://www.singlebe.com/en/.
Er is een Nederlandse importeur/contactpersoon (eRveHa bikes).
Ik heb al een Tsjech maar deze is veel vriendlijker geprijst ;)

Re: Ervaring met staal

Geplaatst: 17 mar 2016 08:31
door poulain
Als je per se een superlicht stalen racertje wil hebben en het van ver moet komen (waarom eigenlijk? Blacksmith en St Joris kunnen het ook), zou ik eerder aan Rob English denken. English, een Engelsman die in de VS woont, maakt extreem lichte stalen fietsjes, onder de 6 kg, de laatste zelfs onder de 9.9 lbs (NAHBS 2016). Ja, wel met behulp van THM. AX lightness, M2 en andere dure exotica. Maar voor een passie moet je wat over hebben. Zie www.englishcycles.com.
Tour heeft trouwens al een paar maal stalen fietsen getest die dik onder de 7 kg kwamen (en goede meetwaarden hadden), een Crema Doma (van Ken Bloomer) en een IndyFab SSR. En ook de Cinelli Xcr zie ik regelmatig bij de weight weenies langs komen. Maar dat zijn helaas ook allemaal heel dure jongens.

Re: Ervaring met staal

Geplaatst: 17 mar 2016 08:46
door ophetkantje
Die fietsen van St. Joris zijn wel echt heel erg mooi. Zie er regelmatig twee rijden echt een plaatje. Maar volgens mij ook aardig wat eurocenten die je dan mag neertellen.