Sinds wanneer ben je om voor tubeless rijden?
Tubeless
Schwalbe heeft het peoduct "easy fit" voor tubeless banden montage. Komt met een soort spons tuit waarmee je heel precies en niet teveel gebruikt aan de hiel van de band. Al heb ik ook wel gemonteerd zonder dit spul of zeepsop zonder problemen.
Idd. Stan's race sealant. Via een spuit of ventiel zouden de spuit of ventiel verstoppen door de snelle kristallisatie. Of het klopt weet ik niet. Ik deed de sealant dus rechtsreeks in de band.
Giant TCR Advanced Pro 1 disc 2020
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Kona Rove NRB DL 2018
Fairlight Strael 2.0
Waar staat dat ik ervoor ben? Ik probeer het voor de 2e keer uit en vel daarna mijn oordeel. Vanavond eerste testrit.
Tubes zijn niks voor mij, heb ik kortstondig mee geëxperimenteerd en ik vond de nadelen groter dan de voordelen. Csteenbe kan drammen wat hij wil , maar ik ga echt meer aan tubes beginnen.
Sinds kort tubeless aan het uitproberen. Na installatie, wielen de hele avond zitten draaien, zodat het spul goed verspreid. Goed, niet de hele avond maar wel vaak. Ik merkte de volgende dagen dat ik meer lucht verloor dat met een binnenband. Niet dat de band plat ging, maar er ging zeker 1 bar uit in een korte, vond ik tenminste, periode. Na drie ritten lijkt dit redelijk over te zijn.
De Mavic app zegt, dat ik met mijn ongeveer 82kg totaal gewicht (berijder+fiets+kleding en acc), 6 om 5,6 bar moet aanhouden. Mwah, met binnenbanden reed ik op 5,5 om 5. Ik heb ze nu op 5 om 4,5 staan. Zou nog minder kunnen denk ik, dat bekijken we de komende periode.
Over de voor mij bekende klinkerwegen rijdt het wel aangenamer. Snelheidswinst, wat soms aangehaald wordt, dat lijkt mij een beetje subjectief. Weinig wind vandaag en de helft van de rit achter een brommer aan gereden, ja ik was sneller op werk vandaag
Vraagje:
Als ik mijn banden oppomp en de pomp los van het ventiel haal, komt er regelmatig een beetje sealant nevel mee naar buiten en is het mondstuk van mijn pomp nat met een beetje sealant restant. Bij het oppompen heb ik de ventielen altijd boven. Is dit normaal of doe ik iets verkeerd?
De Mavic app zegt, dat ik met mijn ongeveer 82kg totaal gewicht (berijder+fiets+kleding en acc), 6 om 5,6 bar moet aanhouden. Mwah, met binnenbanden reed ik op 5,5 om 5. Ik heb ze nu op 5 om 4,5 staan. Zou nog minder kunnen denk ik, dat bekijken we de komende periode.
Over de voor mij bekende klinkerwegen rijdt het wel aangenamer. Snelheidswinst, wat soms aangehaald wordt, dat lijkt mij een beetje subjectief. Weinig wind vandaag en de helft van de rit achter een brommer aan gereden, ja ik was sneller op werk vandaag
Vraagje:
Als ik mijn banden oppomp en de pomp los van het ventiel haal, komt er regelmatig een beetje sealant nevel mee naar buiten en is het mondstuk van mijn pomp nat met een beetje sealant restant. Bij het oppompen heb ik de ventielen altijd boven. Is dit normaal of doe ik iets verkeerd?
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13778
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik heb ook Stans race sealant (gebruik ik ook in de MTB). Doe het wel via het ventiel. Maar de spuit moet je inderdaad wel goed met water naspoelen.Drossie2 schreef: ↑20 jun 2019 15:51Idd. Stan's race sealant. Via een spuit of ventiel zouden de spuit of ventiel verstoppen door de snelle kristallisatie. Of het klopt weet ik niet. Ik deed de sealant dus rechtsreeks in de band.
Het ventiel spuit ik altijd uit met de compressor.
Vroeger waren er wel tubeless ventielen zonder verwijderbare kern. Die zaten bij mijn mavic crossmaxen en die dateren van 2003. Maar de kans dat je die, behalve in mijn schuur nog tegenkomt lijkt me klein.
De schwalbes en notubes ventielen zijn het best vind ik door de ronde aansluiting (er zijn er meer). Ik verleng indien nodig ze altijd met de zwarte schwalbe ventiel verlengers dat staat ook mooi!
Deze gaan we noteren als sticky
Tubeless wat was het, "een oplossing voor een niet bestaand probleem".....
YFood !!!
Daar sta ik nog steeds grotendeels achter en ik denk eerlijk gezegd niet dat dit nog zal veranderen.Tubeless wat was het, "een oplossing voor een niet bestaand probleem".....
Ik vind het gewoon leuk om eens mee te experimenteren, that's all.
Gisterenavond eerste testritje van 33 km gedaan. Te kort om een definitieve uitspraak te doen, maar eerste indruk is positief. Het is natuurlijk geen verschil van dag en nacht, maar de lagere druk (5 bar in mijn geval) voel je zeker wel.
Nog een vraag mijnerzijds, hoe zit het met tubeless in afdalingen. Heb je dan t.o.v. een clinchersysteem bepaalde voor- of nadelen qua hitte-ontwikkeling?
Ik zou het verschil in rijgevoel tussen een tubeless band of een gewone band met binnenband amper kunnen benoemen (laat staan of dat een butyl of latex binnenband is), maar ik vind het in de bergen bij snelle afdalingen een prettig idee dat de kans op klapbanden bij TL banden veel en veel kleiner is.
En waarom is die kans dan precies kleiner? Dat probeer ik te snappen. Even afgezien van de kleinere kans op stootlekken.