Het grote schijfremmentopic
-
- Forum-lid
- Berichten: 594
- Lid geworden op: 12 aug 2011 20:33
Zou best kunnen keezx zo had ik het nog niet bekeken.
Als je twijfelt zou ik me niet laten beïnvloeden door de keuze van de profs. En dat geldt niet alleen voor de remmen.ridley orion schreef: ↑02 apr 2018 08:21 Maar waarom rijden de dames profs wel met schijfremmen.
Neutrale materiaal wagen nemen de profs ook niet vaak een wiel van aan.
Denk dat je alle gevallen beter een hele fiets kunt wisselen als ik het gepruts met wielen wisselen zie ook met blokjes.
ben zelf nog aan het twijfelen over de schijfremmen
Profs rijden veel beter, met een hogere snelheid, met meer vermogen, op afgesloten wegen en krijgen hun materiaal 'cadeau' van de sponsor. Hun materiaal wordt veel sneller vervangen (vb ketting wordt vervangen na 500km en na elke rit in regenweer las ik in een artikel over Trek-Segafredo,....
Wat betreft de schijfremmen: het tijdverlies om je wiel te verwijderen bij lek rijden is voor een recreant niet belangrijk, geen opwarming meer van de velg (als recreant rem je vaker en meer (stoppen voor verkeer, slechtere daaltechniek, geen afgesloten wegen, zwaarder lichaamsgewicht), minder slijtage vaan de velg, (meestal) bredere banden mogelijk (30mm en meer).... Tal van voordelen lijkt me.
Over de profs en schijfremmen: vergeet ook niet dat het een hele logistieke aanpassing is: andere dakdragers op alle auto's, volledig andere wielen, ook alle reservewielen waar de verzorgers mee langs de kant van de weg staan, geen wielen meer van de neutrale wagen,.....
En dan zijn er nog de verschillende schijfdiameters.....
Volgens mij zullen ze pas overstappen als alle ploegen dat samen doen en eenzelfde standaard zullen gebruiken zodat wielen onderling uiwisselbaar zijn, lijkt me sterk dat dit midden het seizoen nog zal gebeuren. 2019 misschien?
En dan zijn er nog de verschillende schijfdiameters.....
Volgens mij zullen ze pas overstappen als alle ploegen dat samen doen en eenzelfde standaard zullen gebruiken zodat wielen onderling uiwisselbaar zijn, lijkt me sterk dat dit midden het seizoen nog zal gebeuren. 2019 misschien?
Beter remmen = later remmen dus een hogere gemiddelde snelheid. Maar als zelfs mannen die een gelletje uit hun achterzak weggooien voor het laatste viaduct er geen snelheidswinst in zien zal het er ook wel niet zijn.
Imho blijft het een comfort feature en daarom zullen de dames er ook wel minder problemen mee hebben. Die hebben meestal minder kracht in de handen om goed te remmen met velgremmen.
Imho blijft het een comfort feature en daarom zullen de dames er ook wel minder problemen mee hebben. Die hebben meestal minder kracht in de handen om goed te remmen met velgremmen.
Campagnolo Ultra Dork
-
- Forum-lid HC
- Berichten: 13698
- Lid geworden op: 14 feb 2008 13:47
Ik blijf erbij gewicht en misschien het soms lichte aanlopen, (wat je zelf niet kan stellen onderweg)
Daarnaast het aantal fietsen dat ze dan moeten hebben.
Het wielwisselen is het niet, bij een mbt meet steekassen kan het langer duren zeker achter, maar bij een racer echt niet heb ik zelfs sinds afgelopen week gemerkt.
Wat voegt het in RVV nou toe voor een prof helemaal niets, behalve ruim een halve kilo.
Daarnaast het aantal fietsen dat ze dan moeten hebben.
Het wielwisselen is het niet, bij een mbt meet steekassen kan het langer duren zeker achter, maar bij een racer echt niet heb ik zelfs sinds afgelopen week gemerkt.
Wat voegt het in RVV nou toe voor een prof helemaal niets, behalve ruim een halve kilo.
- LongTallErne
- Forum-lid
- Berichten: 321
- Lid geworden op: 10 jun 2011 15:27
Vandaag in de Scheldeprijs reed Hodeg van quickstep (met schijfremmen) achter lek en kreeg gelijk een nieuwe fiets.... (zonder schijfremmen)
Op mijn best in de bergen...... bergaf dan wel
MERIDA RIDE 400
MERIDA RIDE 400
-
- Forum-lid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 09 apr 2016 18:18
Ik heb op mijn fietsen hydraulische schijfremmen. Super tevreden mee. Alleen bij 1 fiets piepen de remmen nogal. Bij de andere fiets totaal niet.
Schijfremmen vind ik mooier staan op een fiets maar met velgremmen kan ik ook leven zolang het maar hydraulisch is. Remkabels vind ik helemaal niks.
Schijfremmen vind ik mooier staan op een fiets maar met velgremmen kan ik ook leven zolang het maar hydraulisch is. Remkabels vind ik helemaal niks.
Laatst gewijzigd door Dennis1987 op 04 apr 2018 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5
Trek Farley 5
- daniel1975
- Forum-lid HC
- Berichten: 40036
- Lid geworden op: 11 nov 2004 14:14
Want hydraulische remmen zijn draadloos?
Less is bore
-
- Forum-lid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 09 apr 2016 18:18
Ik bedoel natuurlijk dat staaldraadkabeltje he , niet de buitenkabel
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5
Trek Farley 5
Eigenlijk bedoel je WEL de buitenkabel.Dennis1987 schreef: ↑04 apr 2018 20:21 Ik bedoel natuurlijk dat staaldraadkabeltje he , niet de buitenkabel
Dat is namelijk de zwakke schakel in het Bowdenkabelsysteem.
Herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
Ik herhaal , herhaal dit niet onnodig
-
- Forum-lid
- Berichten: 122
- Lid geworden op: 09 apr 2016 18:18
Met oliedruk remmen heb ik nooit problemen gehad.
Staalkabels gaan regelmatig stuk. En ik vind het gewoon gevaarlijk als je in Zuid Limburg op de fiets met 50kmph een berg afraast en de voorremkabel zou knappen.
Laatst ook met de brommer nog gehad. En dat is gewoon kut.
Staalkabels gaan regelmatig stuk. En ik vind het gewoon gevaarlijk als je in Zuid Limburg op de fiets met 50kmph een berg afraast en de voorremkabel zou knappen.
Laatst ook met de brommer nog gehad. En dat is gewoon kut.
Cannondale Badboy SLX
Trek Farley 5
Trek Farley 5