Ervaring met staal
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Inderdaad. Deze merken stonden al op mijn lijstje en de gewichten van die fietsen zijn extreem laag.
Dat ze duur zijn vind ik betrekkelijk. Een carbonfiets van hetzelfde caliber, daar betaal je ook de hoofdprijs voor.
Maar op carbon ben ik echt uitgekeken. Ik heb er veel, tot Pinarello Dogma's toe, ze rijden bijna allemaal hetzelfde qua (geen) gevoel, weinig verschillen ondanks de prachtige marketingverhalen en zogenaamde nieuwigheidjes. Modern staal rijdt echt fijner. Ik heb behalve mijn eigen stalen racer ook op andere proefgereden en ik ben overtuigd.
De lichtste stalen frames komen wel uit de V.S.
Dat de gemiddelde fietser die niet kent is logisch, het zijn kleine framebouwers die geen dealernetwerk hebben en niet adverteren (en al zeker niet in Europa) en alleen op bestelling werken van de klant, en dat is juist het mooie ervan: persoonlijke maten, kleur, opties etc. Zit alleen wel met invoerbelasting als je uit de V.S. besteld.
En ja, zoals jij al zegt, voor passie moet je iets over hebben maar dat hebben alle forumleden en moderators hier wel op een bepaalde manier, heb ik aan hun reacties gemerkt
Heb inmiddels aanpassingen gedaan aan mijn goedkope (€250,- Tange Cr-MO)) eerste zware stalen racer. Weegt nu 8,3 kg met pedalen, digitaal gewogen. Dat zou dan 7,95kg zijn (zonder pedalen) en in de kleinste maat 7,5 kg in een mooie catalogus ?
Nu nog een frame die bijna een kilo lichter weegt ( en die zijn er in ruime mate) en ik ben er
Dat ze duur zijn vind ik betrekkelijk. Een carbonfiets van hetzelfde caliber, daar betaal je ook de hoofdprijs voor.
Maar op carbon ben ik echt uitgekeken. Ik heb er veel, tot Pinarello Dogma's toe, ze rijden bijna allemaal hetzelfde qua (geen) gevoel, weinig verschillen ondanks de prachtige marketingverhalen en zogenaamde nieuwigheidjes. Modern staal rijdt echt fijner. Ik heb behalve mijn eigen stalen racer ook op andere proefgereden en ik ben overtuigd.
De lichtste stalen frames komen wel uit de V.S.
Dat de gemiddelde fietser die niet kent is logisch, het zijn kleine framebouwers die geen dealernetwerk hebben en niet adverteren (en al zeker niet in Europa) en alleen op bestelling werken van de klant, en dat is juist het mooie ervan: persoonlijke maten, kleur, opties etc. Zit alleen wel met invoerbelasting als je uit de V.S. besteld.
En ja, zoals jij al zegt, voor passie moet je iets over hebben maar dat hebben alle forumleden en moderators hier wel op een bepaalde manier, heb ik aan hun reacties gemerkt
Heb inmiddels aanpassingen gedaan aan mijn goedkope (€250,- Tange Cr-MO)) eerste zware stalen racer. Weegt nu 8,3 kg met pedalen, digitaal gewogen. Dat zou dan 7,95kg zijn (zonder pedalen) en in de kleinste maat 7,5 kg in een mooie catalogus ?
Nu nog een frame die bijna een kilo lichter weegt ( en die zijn er in ruime mate) en ik ben er
Ik heb een IndyFab SSR Max en een Firefly XCR Max (via ken bloomer van Crema Cycles).
Als ik zou willen zou ik ze onder de 7 kilo kunnen krijgen, maar dat wordt een erg kostbaar verhaal. De ene is nu 7.3 en de andere 7.4kg en dat is wat mij betreft al erg goed voor een 62cm frame!
Met de dure dollar is het momenteel helemaal niet meer te betalen om een frame in de US te laten maken...
St Joris maakt vrijwel alleen gelugde frames en die zijn daardoor wat zwaarder.
TIG gelast is meestal het lichtste. Fillet brazed maakt het ook weer wat zwaarder
Als ik zou willen zou ik ze onder de 7 kilo kunnen krijgen, maar dat wordt een erg kostbaar verhaal. De ene is nu 7.3 en de andere 7.4kg en dat is wat mij betreft al erg goed voor een 62cm frame!
Met de dure dollar is het momenteel helemaal niet meer te betalen om een frame in de US te laten maken...
St Joris maakt vrijwel alleen gelugde frames en die zijn daardoor wat zwaarder.
TIG gelast is meestal het lichtste. Fillet brazed maakt het ook weer wat zwaarder
- Jaap Telder
- Forum-lid
- Berichten: 1735
- Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12
Bij een 62cm frame 7,3 kg is zeker top!
Crema Cycles heb ik al veel naar gekeken, met name de Doma.
Crema Cycles heb ik al veel naar gekeken, met name de Doma.
Laatst gewijzigd door Jaap Telder op 17 mar 2016 11:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Jaap, je hebt gelijk. Het is ook het verschil tussen een anoniem massaproduct en een ambachtelijk "tailor made" werkstuk.
Veel van die kleine bouwers vind je overigens op www.cyclexif.com. Maar die site kennen jullie waarschijnlijk ook al.
St Joris doet inderdaad niet aan tig lassen. Daarmee valt bij hem wel een van de mooiste moderne buizensets, de Columbus Spirit HSS, uit de boot.
Veel van die kleine bouwers vind je overigens op www.cyclexif.com. Maar die site kennen jullie waarschijnlijk ook al.
St Joris doet inderdaad niet aan tig lassen. Daarmee valt bij hem wel een van de mooiste moderne buizensets, de Columbus Spirit HSS, uit de boot.
Scusi! Daar moet nog een etje bij; het is www.cycleexif.com.
Een 520 frame zal een stuk zwaarder zijn vanwege de dikkere wanddikte van de buizen.
De 853 is lichter en sterker dan de 520.
520 frame kan bij dezelfde maat 300-450gram zwaarder zijn, (ligt aan de grote).
en de 850 heeft ongeveer 60% meer treksterkte 1250-1400MPa, (520: 700-900MPa).
De 853 is lichter en sterker dan de 520.
520 frame kan bij dezelfde maat 300-450gram zwaarder zijn, (ligt aan de grote).
en de 850 heeft ongeveer 60% meer treksterkte 1250-1400MPa, (520: 700-900MPa).
Laatst gewijzigd door roos69 op 17 mar 2016 12:03, 2 keer totaal gewijzigd.
Bij Reynolds geldt i.h.a. dat een hoger cijfer een hoogwaardiger (en lichtere) legering aanduidt. De 800 serie is lichter en duurder dan de 500 serie. De 900 serie is van rvs en weer duurder dan de 800.
Dat wil niet zeggen dat met buizen uit de 500 serie geen prima fietsen kunnen worden gemaakt. De roemruchte Gazelle Champion Mondial AA werd gemaakt van Reynolds 531, later ook van Reynolds 753. Die laatste was een flink stuk duurder. Zie verder ook de uitleg op de website van Blacksmith.
Dat wil niet zeggen dat met buizen uit de 500 serie geen prima fietsen kunnen worden gemaakt. De roemruchte Gazelle Champion Mondial AA werd gemaakt van Reynolds 531, later ook van Reynolds 753. Die laatste was een flink stuk duurder. Zie verder ook de uitleg op de website van Blacksmith.
Van het sterkere staal wordt minder gebruikt (dunwandige buizen) . Het frame wordt dus even sterk maar wel lichter.Carlo1966 schreef:Oke, maar bij Kona krijg je op beide levenslange garantie, zou je denken dat ze beide even sterk zijn, of zo goed als niet breken.
Campagnolo Ultra Dork
Mooi! Vooral de frame/vorkkleur en de rechte Kona voorvork.
Betere groep kan altijd nog, gewoon het internet in de gaten houden voor een offer you can't refuse. En een setje lichte wielen kan ook nooit kwaad, want deze zijn een beetje heavy duty.
Betere groep kan altijd nog, gewoon het internet in de gaten houden voor een offer you can't refuse. En een setje lichte wielen kan ook nooit kwaad, want deze zijn een beetje heavy duty.