Ja en nee..mhr-zip schreef: ↑01 okt 2020 20:34Canyon werkt in batches, werken in batches is nooit "just in time".MarkVeenstra schreef: ↑01 okt 2020 10:51 Is dat opgeschoven? Of is de 1e batch al uitverkocht?
Het is ondertussen toch bekend dat canyon werkt met een just in time systeem voor het binnenhalen van hun frames en onderdelen in hun storage.
Toyota daar werken ze just in time, bij Canyon niet. "Vroeger" stonden er 500 blauwe opel corsa's te wachten op een parkeerterrein, als je dan een rode wilde moest je 3 maanden wachten omdat ze dan pas aan die batch gingen beginnen. Hier herken ik toch wel Canyon in.
Het hebben van wat voorraad is helemaal geen probleem. Maar als je van de Ultimate in de volgende volgorde verkoopt: 2 blauwe L, 1 witte XL, 3 groene M, 1 roze S. Dan produceer je ook 2 blauwe L, 1 witte XL, 3 groene M, 1 roze S. Dat is just in time.
Niet eerst 35 Blauwe produceren en daar alvast een afmontage en set wielen opzetten. Terwijl je zeker met dat laatste op het laatste moment nog kan schuiven.
Ik denk dat je in theorie gelijk hebt over de batches.
Wat ik vooral bedoelde te duiden is dat ze de voorraad beperkt houden. Frames productie zal, kostentechnisch, altijd in batches gaan. Maar toelevering componenten kan wel just in time. Met als voordeel dat veel componenten op alle modellen uitwisselbaar zijn.
Als je de batches klein genoeg laat. Kan je ze volgens afspraak uitleveren. Als sales ze dan ook verkocht heeft, heb je een efficiente productielijn met beperkte opslag behoefte.
Leestip, roman dus leest makkelijk, over dit onderwerp: the goal ,van schrijver goldratt. Waar overigens in het slot the theory aan de hand van toyota besproken wordt.