Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Cyclocross fietsen

ernste
Forum-lid

ernste 14 nov 2016 15:57

Geen oplossing, maar wel een andere ervaring.

Ik heb zondag ook in Woerden gereden, maar geen vuiltje aan de lucht (wel aan de fiets :) ) met mijn 1X setup van een Rotor QCX1 blad met een SRAM Rival derailleur.

th0m
Forum-lid

th0m 14 nov 2016 21:48

StevieSeagal schreef:Gisteren Nationaal Apeldoorn gereden, was vooral zandgrond. Vandaag in Woerden gereden in de MNC, was vrij nat en ik had vooraf de gok genomen om m'n limus tubes thuis te laten. Die had ik beter wel meegenomen. Doordat m'n voorblad helemaal vol liep met modder/gras/bladeren is de ketting er twee keer afgelopen. Dus ik zit nu te zoeken naar een chain watcher. Heeft iemand tips op dit vlak? Ik rijd 1x10 en heb geen bevestiging mogelijkheid op de zitbuis.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk
Wat voor 1x10 rijd je? Gewoon kettingblad of narrow/wide? Achterderailleur?

mugman
Forum-lid

mugman 19 nov 2016 10:11

Even een "hulp"vraagde.
Ik wil een cyclo proberen maar zit even met de geometrie.
Moet deze gelijk zijn aan de racefiets of kun je iets compacter zitten?
Hoor vaak genoeg, frame kan beter iets compacter dan iets te groot.
Zelf ben ik 1.90
Rij nu een Canyon Ultimate SLX in XL (60 cm, zit als gegoten :winkthumb: )
Zadel staat hoog en spaces zijn verwijderd, voorbouw is 120 mm.

En een keer een proefritje wil ik niet. Wil hem dan wel een winter proberen vandaar dat ik naar iets gezocht hebt en denkt gevonden te hebben voor een scherpe prijs:
Stevens Super-Prestige Ultegra Disc 2015
Maat: 58 cm
Als ik de geometrie naast elkaar leg zit er niet veel verschil, een cm hier en daar.

Nu is elk merk/ geometrie anders dat weet, maar is er een kleine gouden regel die zegt: Een cycli kan iets kleiner/groter zijn dan je racefiets?

Alvast bedankt voor jullie reactie.

JoostG
Forum-lid

JoostG 19 nov 2016 10:28

Iets kleiner moet geen probleem zijn. Met een langere stuurpen zou je de boel weer kunnen rechttrekken wanneer het toch niet bevalt.

Iets korter zitten is wel lekker. Het maakt de fiets wat wendbaarder en dat kan je wel gebruiken in de bossen waar je nog weleens een boom of flinke wortels tegenkomt. Daarnaast zit je minder lang op een cyclocrosser. Ritjes langer dan 3 uur zal je niet vaak maken (cyclocrosser is veel intensiever), dus je zit ook niet lang in een iets andere houding.
insta #gravelgremmen

Chesini ‘Peacock’ - Rodeo Labs Flaanimal 5.0

mugman
Forum-lid

mugman 19 nov 2016 10:35

JoostG, dank voor je snelle reactie.
De ritjes zullen veelal een combi zijn van bos en weg.
Woon in regio Achterhoek en wil wat meer grote rondes maken.

meuk
Forum-lid

meuk 19 nov 2016 11:20

Ik zit op mijn Inflite ook korter dan op mijn Ultimate. Dat is prettiger rijden in een cross

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Gripper
Forum-lid

Gripper 25 nov 2016 10:53

Ik heb m'n crosser vorige week verbouwd van Shimano naar SRAM, en ook meteen het aangrijpingspunt van de voorrem naar beneden op de vork verplaatst. Was eerst een kabelhanger vlak onder het stuur, en altijd een trillende vork bij hard remmen. Allemaal opgelost nu! En SRAM schakelt uiteraard lekker hard en duidelijk, ben tevreden met de aanpassing.
Klaar voor een clubcross morgen :)

Afbeelding

Hoge wielen passen uiteraard helemaal in het "look pro go slow" motto. Het wordt dit weekend zulk mooi weer, die fiets moet glimmen!

alex2b2
Forum-lid

alex2b2 25 nov 2016 11:21

Gripper schreef:Ik heb m'n crosser vorige week verbouwd van Shimano naar SRAM ...

Afbeelding

Hoge wielen passen uiteraard helemaal in het "look pro go slow" motto. Het wordt dit weekend zulk mooi weer, die fiets moet glimmen!
Prachtig! Heel mooi opgebouwd! Ik doe niet aan cyclocross, maar als ik deze fiets zie krijg ik er meteen zin in :D

StevieSeagal
Forum-lid

Gebruikersavatar StevieSeagal 25 nov 2016 12:55

th0m schreef:
StevieSeagal schreef:Gisteren Nationaal Apeldoorn gereden, was vooral zandgrond. Vandaag in Woerden gereden in de MNC, was vrij nat en ik had vooraf de gok genomen om m'n limus tubes thuis te laten. Die had ik beter wel meegenomen. Doordat m'n voorblad helemaal vol liep met modder/gras/bladeren is de ketting er twee keer afgelopen. Dus ik zit nu te zoeken naar een chain watcher. Heeft iemand tips op dit vlak? Ik rijd 1x10 en heb geen bevestiging mogelijkheid op de zitbuis.

Wat voor 1x10 rijd je? Gewoon kettingblad of narrow/wide? Achterderailleur?
Ik rijd met een narrow-wide blad van FSA (megatooth?) En een ultegra 67?? Derailleur, zonder clutch dus. De ketting viel er af toen heel het blad vol met modder en bladeren zat en ik achter op de 28 stond.

Dank allemaal voor de suggesties wat betreft de chain watchers, ik sta wel een beetje te kijken van de prijzen die ze ervoor durven vragen dus ik ga even kijken wat het gaat worden.

Afbeelding

tommeke14
Forum-lid

tommeke14 25 nov 2016 13:26

Mooi Grippie!

mugman
Forum-lid

mugman 28 nov 2016 13:13

Zo, eigenaar van een Focus Mares CX
Voor hetzelfde geld als de Stevens SuperPrestige echter is deze fiets maar een paar maanden oud incl. 200 km :mrgreen:
Overgenomen van een gesponsorde MTB-er die deze Mares als bij fietsje had om zo nu en dan naar het werk te gaan. Echter deed hij dat ook liever op een MTB waardoor deze er als nieuw uitziet :winkthumb:
En aangezien deze mannen allemaal nieuwe 2017 modellen krijgen.....
Zal binnenkort de foto's plaatsen.

Zit zelf aan andere banden te denken.
Omdat niet alles bos en zand is, maar er ook gravel, klinker- en asfaltwegen onder de banden door zoeven, ben ik benieuwd welke banden jullie adviseren?
Challenge Grifo?
groet,

stevendbr
Forum-lid

Gebruikersavatar stevendbr 28 nov 2016 14:33

mugman schreef:Zo, eigenaar van een Focus Mares CX
Voor hetzelfde geld als de Stevens SuperPrestige echter is deze fiets maar een paar maanden oud incl. 200 km :mrgreen:
Overgenomen van een gesponsorde MTB-er die deze Mares als bij fietsje had om zo nu en dan naar het werk te gaan. Echter deed hij dat ook liever op een MTB waardoor deze er als nieuw uitziet :winkthumb:
En aangezien deze mannen allemaal nieuwe 2017 modellen krijgen.....
Zal binnenkort de foto's plaatsen.

Zit zelf aan andere banden te denken.
Omdat niet alles bos en zand is, maar er ook gravel, klinker- en asfaltwegen onder de banden door zoeven, ben ik benieuwd welke banden jullie adviseren?
Challenge Grifo?
groet,
Ik had eerst Sammy Slick's (https://www.schwalbe.com/nl/offroad-rea ... slick.html), redelijk glad profiel in het midden van het loopvlak, noppen aan de randen. Dat is denk ik wat je zoekt, gezien je beschrijving.

Zelf heb ik ze er echter snel af gegooid en Challenge Grifo's aangeschaft, omdat ik voornamelijk op onverhard terrein aan de gang ben met m'n machine.

Grifo's hebben best een serieus profiel, dus da's denk ik niet helemaal wat je zoekt, slijt snel weg ook als je er veel mee op asfalt komt.
Canyon Aeroad 8.0 Di2
Cannondale CAADX

Plaats reactie