Voor alle discussies en vragen over racefietsen in het algemeen. Geen koopadviezen!

Ervaring met staal

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 21 mar 2016 20:53

Carlo1966 schreef: … Goed interessant verhaal, maar het is dus voor een leek moeilijk te zien/te weten of het frame per definitie 'beter' of hoogwaardiger is...
Inderdaad. De overall kwaliteit wordt dus voor een groot deel bepaald door het juiste ontwerp en buiskeuze. De framebouwer (of bij grotere bedrijven: de ontwerper) vertaalt de wensen van de klant wat betreft fit, rijeigenschappen, etc in de juiste maten en buizen …
Ernie C. schreef:Wat beter is ligt ook aan wat je met het frame wilt doen. Wil je de lichtste stalen fiets om over op te scheppen en om een tijdritje bergop te rijden is S3 prima.Wil je een gooi en smijt fiets waarmee je zorgeloos de komende 20 jaar door de polder wilt cruisen is Cromor misschien wel de beste optie. Dit zijn natuurlijk twee uitersten die ik als voorbeeld neem, daar zit natuurlijk nog een heleboel tussenin.
Inderdaad. In de meeste gevallen is een compromis in de vorm van Zona of Life (om even bij Columbus te blijven) de beste oplossing. En dat zijn dan ook de buizen die ik het meest gebruik. Bijkomend voordeel van bijvoorbeeld Columbus Zona en Reynolds 853 is dat dit grote families zijn met veel keuze aan diameters, wanddiktes, butlengtes, etc. waardoor een frame helemaal kan worden gefinetuned voor de berijder en het beoogde gebruik.
Ernie C. schreef: Hoogwaardiger buizen is niet zo moeilijk maar bij een hoogwaardig frame komt meer kijken dan alleen maar de buizen.
Inderdaad. Zie antwoord op Carlo1966.
Ernie C. schreef: Overigen bens ik het niet met Bart eens over de geovaliseerde buizen. Ik heb nog nooit zo lekker gedaald als op mijn Duell van Columbus MAX. Dit frame was ook echt super stijf en toch comfortabel. Het woog wel flink wat meer dan de Rossin van Genius maar voor de rest was hij op alle vlakken beter. Bij True Temper S3 is het ovaliseren gewoon noodzakelijk om met die dunne, korte butts toch nog wat stijfheid in te bouwen. Spirit HSS trekt het wel erg ver door maar ik ben toch wel benieuwd hoe dat rijdt. Geen van de top aluminium frames wordt nog uit zuiver ronde buizen gemaakt. Dat lijkt mij ook een goede indicatie dat de eigenschappen van metaal niet per definitie het beste tot hun recht komen in een ronde buis.
Ik bedoelde dat ovaliseren te koste kan gaan van de sterkte van de buis (de weerstand tegen blijvende vervorming, bijvoorbeeld bij stoten tegen de buiswand door valpartijen, omzorgvuldig parkeren, etc.). Dit iets anders dan stijfheid (het vermogen om tijdelijke vervoming te weerstaan), welke van invloed is op de rijeigenschappen van het frame. De stijfheid neemt toe met grotere buisdiameter en kan ook worden beinvloed door ovaliseren (hogere stijfheid in 1 richting, maar juist lagere in de andere). Daarnaast wordt ovaliseren ook bijvoorbeeld gedaan om buizen beter op elkaar aan te laten sluiten (een ronde 42mm onderbuis sluit niet mooi aan op een 39mm brackethuis en een 36mm balhoofdbuis). Voor een onderbuis is haaks geovaliseerd zoals Columbus Max een mooie combinatie van goede aansluiting en stijfheid op de juiste plek in de juiste richting. Voor normaal geovaliseerde buizen (niet-haaks) geld dat dit welliswaar een hogere 'vertikale' stijfheid geeft (die niet echt nodig is) maar juist een lagere laterale (zijwaartse) stijfheid (die de zijwaarse beweging van het bracket bij hoge belasting op de pedalen moet tegengaan) en dat is nou net niet de bedoeling. Ovaliseren (en het creeren van andere vormen) kan dus nuttig zijn, maar ook hier speelt marketing en mode naar mijn mening ook weer een behoorlijke rol. Dus 'gewoon' rond is helemaal zo slecht nog niet …
Keezx schreef:Eens goed dat iemand wat feiten over staal op een rijtje zet.
Ik plaats er 1 opmerking bij: niet de treksterkte maar de rekgrens (yield strength) is bepalend voor de materiaaleigenschappen.
Yield strength is inderdaad de meest relevante factor (de belasting waarbij blijvende vervorming optreed). De sterkte van framebuizen wordt echter meestal gegeven in tensile strength (UTS, de belasting waaronder de boel breekt), vandaar dat ik deze ook heb gebruikt. Beide zijn wel direct gerelateerd (iig binnen de vergelijking van verschillende soorten stalen buizen) dus de UTS geeft nog steeds een goede indicatie. Daarnaast zijn ook andere eigenschappen van belang (met name hoe het staal omgaat met veelvuldig herhaalde lagere belastingen) maar ik wilde het eigenlijk niet te technisch maken …

Gebruikersavatar
Jaap Telder
Forum-lid
Berichten: 1735
Lid geworden op: 17 dec 2012 12:12

Gebruikersavatar Jaap Telder 21 mar 2016 21:54

Bij die informatie dan ook maar een mooie Italiaanse stalen racebak :P

Afbeelding

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 22 mar 2016 10:27

Een leuk oud artikel met een interview met wijlen Jan de Reus. Hij geeft zijn visie op het bouwen van een frame:

http://www.reuswielersport.nl/historie-reus-fietsen/


Ik was 18 toen hij mijn eerste fiets heeft gebouwd. Helemaal top! Inmiddels ben ik vele fietsen verder en heb ik fietsen van alle materialen in de schuur staan, maar een van de oude stalen fietsen van Jan is nog steeds mijn favoriet, samen met een nieuwe stalen die een paar jaar geleden is gebouwd door zijn opvolger (voor hem een uitzonderlijk project, blij dat hij dat nog heeft willen doen!)


Oud en nieuw(er): (spacer is natuurlijk verwijderd)

Afbeelding

Afbeelding


De oude weegt denk ik rond de 10Kg. De jongste 7,8Kg.

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16859
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 23 mar 2016 14:42

bartv schreef:
Ik bedoelde dat ovaliseren te koste kan gaan van de sterkte van de buis (de weerstand tegen blijvende vervorming, bijvoorbeeld bij stoten tegen de buiswand door valpartijen, omzorgvuldig parkeren, etc.). Dit iets anders dan stijfheid (het vermogen om tijdelijke vervoming te weerstaan), welke van invloed is op de rijeigenschappen van het frame. De stijfheid neemt toe met grotere buisdiameter en kan ook worden beinvloed door ovaliseren (hogere stijfheid in 1 richting, maar juist lagere in de andere). Daarnaast wordt ovaliseren ook bijvoorbeeld gedaan om buizen beter op elkaar aan te laten sluiten (een ronde 42mm onderbuis sluit niet mooi aan op een 39mm brackethuis en een 36mm balhoofdbuis). Voor een onderbuis is haaks geovaliseerd zoals Columbus Max een mooie combinatie van goede aansluiting en stijfheid op de juiste plek in de juiste richting. Voor normaal geovaliseerde buizen (niet-haaks) geld dat dit welliswaar een hogere 'vertikale' stijfheid geeft (die niet echt nodig is) maar juist een lagere laterale (zijwaartse) stijfheid (die de zijwaarse beweging van het bracket bij hoge belasting op de pedalen moet tegengaan) en dat is nou net niet de bedoeling. Ovaliseren (en het creeren van andere vormen) kan dus nuttig zijn, maar ook hier speelt marketing en mode naar mijn mening ook weer een behoorlijke rol. Dus 'gewoon' rond is helemaal zo slecht nog niet …
Voor de duidelijkheid: alleen met het gedeelte dat onder jouw menig valt ben ik het niet helemaal eens, met de rest van jouw wijsheden wel ;) .

Maar dat is ook weer de charme van custom staal. Als alle bouwers volgens dezelfde filosofie zouden bouwen zou het evengoed eenheidsworst worden. En er zijn nou eenmaal meer wegen die naar Rome leiden.
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 24 mar 2016 09:05

Ernie C. schreef: ... Voor de duidelijkheid: alleen met het gedeelte dat onder jouw menig valt ben ik het niet helemaal eens, met de rest van jouw wijsheden wel ;)
:)
Ernie C. schreef: ...Maar dat is ook weer de charme van custom staal. Als alle bouwers volgens dezelfde filosofie zouden bouwen zou het evengoed eenheidsworst worden. En er zijn nou eenmaal meer wegen die naar Rome leiden.
En sommige van die wegen rijden gewoon lekkerder dan andere ... ;)

Gebruikersavatar
ophetkantje
Forum-lid
Berichten: 2213
Lid geworden op: 06 jan 2011 09:05

Gebruikersavatar ophetkantje 24 mar 2016 10:14

bartv schreef:En sommige van die wegen rijden gewoon lekkerder dan andere ... ;)
En hier mis ik dan echt weer die "like " knop. Deze opmerking zou zo maar mijn nieuwe onderschrift kunnen worden, als ik hem schaamteloos zou mogen gebruiken van Bart.
Ach, ik zeg ook maar wat

stillekracht
Forum-lid
Berichten: 924
Lid geworden op: 02 dec 2008 22:48

stillekracht 24 mar 2016 12:16

Die like knop is er gewoon. Althans...... Vanuit Tapatalk

Mijo64
Forum-lid
Berichten: 7
Lid geworden op: 17 jul 2011 14:55

Mijo64 25 mar 2016 17:21

Grappig heb net mijn oude Reus fiets uit 1992 weer helemaal opgeknapt, heerlijke fietsje.[img]http://i1325.photobucket.com/album ... .jpg[/img][/url]

Gebruikersavatar
bartv
Forum-lid
Berichten: 560
Lid geworden op: 04 dec 2008 17:22
Contact

Gebruikersavatar bartv 25 mar 2016 21:24

ophetkantje schreef:
bartv schreef:En sommige van die wegen rijden gewoon lekkerder dan andere ... ;)
En hier mis ik dan echt weer die "like " knop. Deze opmerking zou zo maar mijn nieuwe onderschrift kunnen worden, als ik hem schaamteloos zou mogen gebruiken van Bart.

:) Ga je gang!

Gebruikersavatar
jpp
Forum-lid
Berichten: 645
Lid geworden op: 28 feb 2009 16:14
Locatie: Velp Gld.
Contact

Gebruikersavatar jpp 25 mar 2016 21:34

Mijo64 schreef:Grappig heb net mijn oude Reus fiets uit 1992 weer helemaal opgeknapt, heerlijke fietsje.[url]
Wat een fraaie fiets. Compliment!
... más allá ...

Gebruikersavatar
Ernie C.
Forum-lid HC
Berichten: 16859
Lid geworden op: 18 jun 2012 15:43

Gebruikersavatar Ernie C. 03 apr 2016 20:56

Mijn "nieuwe" Jan Janssen frame:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor een prikkie gekocht. De opbrengst van de onderdelen zal uiteindelijk een paar tientjes van de koopprijs af komen te liggen. Geen deuken en ernstige roest, wel een paar plekjes die bijgewerkt moeten worden. Een perfecte 60x57 c-c, zo zou ik hem laten bouwen als ik geld had voor een custom frame.

Wat voor buizen het zijn en wie hem gebouwd heeft moet ik nog uitzoeken. Alleen op de vork staat een Columbus decal. De rest ziet er hoogwaardig uit. Ik hoop dat iemand hier of anders iemand bij Jan Janssen er meer van weet...

Hoe ik hem ga opbouwen weet ik nog niet. Waarschijnlijk wel met een triple. Het merk is afhankelijk van die Shimano decal. Ik heb nog niet kunnen uitvogelen of die onder de blanke lak zit of gewoon heel erg vast :mrgreen: .
Campagnolo Ultra Dork

Gebruikersavatar
Sha Kokken
Forum-lid
Berichten: 519
Lid geworden op: 28 mei 2015 23:38
Locatie: Hooglanderveen

Gebruikersavatar Sha Kokken 03 apr 2016 21:50

Heerlijk zo'n kleurstelling :like:

Plaats reactie