Deelnemers stellen zich voor en een uitgebreid scala aan andere onderwerpen.

Vandaag gefietst in 2011

bmwpower
Forum-lid

Gebruikersavatar bmwpower 21 aug 2011 21:41

Hahaha, daar zou ik ook keihard om moeten lachen.. :mrgreen:
Freude am Fahren

Giant TCR 1 '11

fredmtb-sport
Forum-lid
Contact

Gebruikersavatar fredmtb-sport 21 aug 2011 21:43

Vandaag een MTB marathon gereden in het Duitse plaatsje Zierenberg waar nog meer dan 100 Nederlanders aan de start stonden vanwege de RWP Marathoncup 2011.
Had gedacht een "racebaan" aan te treffen, maar sommige plekken alles behalve racebaan, maar singletracks met vrij veel modder. Dat werd later nog wat meer want na 90 minuten wedstrijd begon het te onweren en te regenen. Gelukkig achteraf niet heel veel, maar voldoende om het zo hier en daar nog spannender te maken.
Verder wel weer het prototype van een z.g. dorpsmarathon zonder winstbejag met 20 euro inschrijfgeld, braatworst na afloop voor 1,50 euro of stukken taart voor 1,00 euro.
In ieder geval weer zo'n 5:22u weten te vermaken over 104 km / 2.400 hm.
Alleen direct na afloop stilstaand de ontlading door kramp en daar sta je dan met een beker (alcoholvrij) bier in je handen en kan geen kant op.

Afbeelding

Paar sfeerplaatjes voor de liefhebber http://t.co/7fNjHyO
Met grote groepen tegenwoordig wielrennen op de openbare weg?
Zou verboden moeten worden..........

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 22 aug 2011 11:18

Één col plus een colletje...

Vanwege de zeer hoge middagtemperaturen van zo rond de 35 graden hier in de regio, was het gisteren geen weer voor het 'grote werk'. Daarom had ik maar een korte rit gepland. De start was weer aan het begin van de Véloroute Albertville-Ugine.

...aan het begin van de Véloroute Albertville-Ugine:

Afbeelding

Als je in Ugine de borden Val d'Arly en Flumet volgt, kun je bij het verlaten van het stadje aan het begin van de Gorges de l'Arly rechtsaf naar de Col de la Forclaz (zie mijn vorige verslag). Op hetzelfde punt kun je echter ook linksaf richting Col de l'Arpettaz en die col was mijn hoofddoel voor vandaag.
Vier dagen geleden heb ik bij die afslag nog een korte pauze gehouden en was er niets aan de hand. Nu stond er echter weer zo'n berucht bord met de teskt Gravillons sur 2 km en zag ik weer van die grote vlakken met veel losse steenslag en verse teerspetters. Niet mijn ding! Van 'voeger' wist ik echter dat je ook via de westzijde van Ugine naar de Col de l'Arpettaz kunt klimmen. Ik ben dus maar even omgekeerd en heb de richting van Faverges/Annecy gekozen. Net voorbij de Carrefour-Market supermarkt ben ik op de rotonde rechtsaf Ugine binnengereden. Als je die weg blijft volgen, rijd je langs het oude centrum en kom je op de weg naar Héry-sur-Ugine. De klim naar de col begint namelijk pas wat hoger, net buiten het centrum van Ugine. Je ziet dan vanzelf de borden Col de l'Arpettaz, Route Panoramique en Route des Montagnes. Er staan daar zo veel borden, die afslag kun je gewoonweg niet missen.

Ugine: de afslag naar de Col de l'Arpettaz:

Afbeelding

Het begin van de klim is niet moeilijk en schilderachtig mooi. Ik rijd langs boerenwoningen, tussen weilanden met hier en daar wat fruitbomen of vee, langs een bosrand en telkens met zicht op de Mont Charvin (2406 m), een piek in de Chaîne des Aravis. Je moet hier niet de fout maken, die ik ooit wel gemaakt heb, namelijk te hard van stapel lopen. Wat hogerop wordt de klim veel steiler en dan breekt zo'n snelle start je behoorlijk op! Na het open en makkelijke deel van de klim, rijd ik een koel bos binnen. Dit is met de snel oplopende temperaturen beslist niet verkeerd. Het grootste deel van de klim, die af en toe behoorlijk ongelijkmatig is, loopt door het bos. Als ik in een bocht terug kijk, zie ik nog twee racefietsers omhoog komen. Die zullen mij dus zo wel inhalen. Er is gelukkig niet veel verkeer. Twee auto's met aanhangers waarop een paar off-road motoren staan, halen mij in. Verder nog een enkele auto met mensen die in de bergen gaan wandelen. De twee andere fietsers hoor ik wel telkens praten, zo af en toe zie ik ze ook even, doch het duurt nog een poosje voordat ze mij ingehaald hebben. Ze rijden beiden op mooie Look fietsen. Als ik het bos achter mij heb gelaten, komt ik in een mooi berglandschap. Hier wordt ik nog ingehaald door twee groepen met van die enorme toer-motoren. Één van hen heeft zijn motorradio keihard aan staan, ik hoorde hem al van verre aankomen. Zoiets past absoluut niet bij de omgeving waar ik hier in rijd. Jammer, jammer! Ik kan nu al zo ongeveer zien waar de col gelegen is en na een klim van ruim 15 km sta ik dan weer eens op de Col de l'Arpettaz (1581 m). Ooit, jaren geleden, ben ik hier ook eens met m'n broer omhoog gereden. Veel is er niet veranderd.
Terwijl ik een paar plaatjes schiet, biedt een Franse medefietser, die staat te wachten tot z'n vrouw ook boven is, aan om mij op de foto te zetten. Een aanbod waar ik natuurlijk dankbaar gebruik van maak.

Op de Col de l'Arpettaz (1581 m):

Afbeelding

Het landschap is hier werkelijk schitterend en van de hitte heb je op deze hoogte weinig last. Zou het bergwandelen daarom zo populair zijn? 't Is wel jammer dat het heel erg heiig is, waardoor het maken van echt fraaie foto's toch wat lastiger is. Ook de Mont Blanc, die vanuit deze omgeving heel goed te zien is, komt maar wazig op de foto te staan. Bij echt helder weer geniet je hier nog meer van de omgeving.

Blik op de Chaîne des Aravis vanaf de omgeving van de col:

Afbeelding

Omdat het wegdek waarover ik omhoog gekomen ben niet zo geweldig is en omdat die weg ook grotendeels door een bos voert, kies ik voor de afdaling de richting D109 en Héry. Op deze weg, vol elkaar snel opvolgende bochten, is het dalen trouwens ook geen sinecure. Ergens aan het begin van de afdaling zit er een met slechts één oranje-witte pylon gemarkeerde enorme verzakking (affaisement) in de weg. Levensgevaarlijk!
Ik kan de neiging om in elke bocht te stoppen voor het maken van een foto maar nauwelijks onderukken, zo mooi is het hier!

In de afdaling van de Col de l'Arpettaz met de Mont Blanc in de heiige verte:

Afbeelding

Een paar bochten verder krijg ik weer een ander panorama voorgeschoteld en heb ik een fraai uitzicht op Crest-Voland bij Flumet. Daar achter moet de Col des Saisies ergens liggen.

Crest-Voland (bij Flumet) en de Mont Blanc:

Afbeelding

Al vrij snel kom ik op de D109 uit, waar ik de richting van Ugine kies. Verdorie, al weer Gravillons! En dat terwijl ik over deze hoog boven de Gorges de l'Arly lopende weg nog even snel wil dalen, want het is een brede en goed overzichtelijk weg. Gelukkig heb ik op het opgelapte deel van de weg geen enkele auto gezien, zodat ik redelijk goed tussen het 'patchwork' door kon laveren. Een paar kilometer voor Ugine was die 'ellende' ook voorbij en kon ik mijn fiets dus rustig 'laten gaan'.
In Ugine heb ik Véloroute maar Albertville weer opgezocht en ben ik vlak voor deze stad als 'toetje' nog even via Césarches omhoog gereden naar de Col de Montessuit (zie ook mijn vorige verslag). Vanaf deze kant is het 3,6 km klimmen en het leek mij ook wat steiler dan vanaf de kant van Queige. 't Is een leuk, afgelegen, haast in de binnenlanden weggestopt colletje. Nu kon ik er dus wel een paar foto's van maken!

Op de Col de Montessuit (640 m):

Afbeelding

Afbeelding

Op de col ben ik omgekeerd en na de afdaling was ik snel weer op mijn standplaats terug. Ook korte ritten, 't was slechts 67 km, kunnen heel erg mooi zijn!
Laatst gewijzigd door Le Grimpeur op 24 aug 2011 15:48, 5 keer totaal gewijzigd.
60 x Ventoux

havana
Forum-lid HC

Gebruikersavatar havana 22 aug 2011 14:15

67 km is op heuvelachtig terrein natuurlijk wel even wat anders dan 67 km in de polder ;) Leuk verslag weer.

Zelf de week lekker begonnen met 102 vrijwel windstille kilometers. Nu komt dat in Groningen maar heel weinig voor dus ik heb ervan genoten en heb dan ook een lekkere kriskras-route gereden i.p.v. recht tegen de wind te rijden op de heenweg zoals ik normaal altijd doe. Erg fijne training :)

.jeroen.
Forum-lid

.jeroen. 22 aug 2011 16:15

Vandaag mijn vakantie afgesloten met een duurtraining. Zo'n training die helemaal lekker gaat. Prima weer, weinig wind en zon! Geen irritaties; heerlijk!

Binnendoor naar Zupthen, tussen de weiland richting het Apeldoorns kanaal geslingerd en die gevolgd tot aan Apeldoorn. Toen via Uchelen naar Assel. Radiokootwijk mee gepakt, toen door naar Harskamp, Otterlo en Oosterbeek. In Wolfheze de bidons bijgevuld bij m'n pa op het werk. Daarna door naar de Posbank en over Doesburg naar huis. 161km

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door .jeroen. op 22 aug 2011 16:22, 1 keer totaal gewijzigd.

stephan68
Forum-lid

Gebruikersavatar stephan68 22 aug 2011 16:19

Mooie plaatjes weer Jeroen! Wat staat de hei toch prachtig in bloei. Anderhalve week geleden ook met eigen ogen gezien in de omgeving van Nunspeet.

Vandaag zelf ook weer gefietst. Van de afgelopen vier dagen er drie van gefietst, ha! Het begint een verslaving te worden, of liever gezegd het is het denk ik al.
Heerlijk toch! Zonder gpx-route op mijn Garmin te hebben geladen vertrokken. Op ontdekkings-/verkenningsreis in ook wel eens leuk. Richting het noorden
vertrokken om de eerste pakweg 50 kilometer met tegenwind te rijden en dan terug te rijden met de wind schuin van opzij of mee.

Eerst richting Zoetermeer gereden. Daarna richting Vlietlanden richting Leiden. Had daar een heel kort "social" praatje met een plaatsgenoot in een zwart/wit
Van Herwerden tenue op een Litespeed fiets. Moesten wachten voor de spoorlijn en ik vroeg waar hij heen. Vervolgens ging ieder weer zijn weg. Langs de Rijndijk
naar Hazerswoude en een stuk door Alphen aan den Rijn gereden. Kwam terecht op een fantastisch fietspad door woonwijken heen. Het fietspad was zonder
een enkel stoplicht want onder alle wegen door waren kleine tunneltjes gemaakt. Bij Ter Aar weer teruggedraaid en naar Boskoop gereden. Via Waddinxveen, Zevenhuizen, Rottemeren, Berkel en Rodenrijs en Delft weer naar huis gereden. Totaal 113 kilometer.

Route
Afbeelding

r.hilferink
Forum-lid

Gebruikersavatar r.hilferink 22 aug 2011 16:52

legrimpeur schreef:Één col plus een colletje...

Vanwege de zeer hoge middagtemperaturen van zo rond de 35 graden hier in de regio, was het gisteren geen weer voor het 'grote werk'. Daarom had ik maar een korte rit gepland. De start was weer aan het begin van de Véloroute Albertville-Ugine.

Als je in Ugine de borden Val d'Arly en Flumet volgt, kun je bij het verlaten van het stadje aan het begin van de Gorges de l'Arly rechtsaf naar de Col de la Forclaz (zie mijn vorige verslag). Op hetzelfde punt kun je echter ook linksaf richting Col de l'Arpettaz en die col was mijn hoofddoel voor vandaag.
Vier dagen geleden heb ik bij die afslag nog een korte pauze gehouden en was er niets aan de hand. Nu stond er echter weer zo'n berucht bord met de teskt Gravillons sur 2 km en zag ik weer van die grote vlakken met veel losse steenslag en verse teerspetters. Niet mijn ding! Van 'voeger' wist ik echter dat je ook via de westzijde van Ugine naar de Col de l'Arpettaz kunt klimmen. Ik ben dus maar even omgekeerd en heb de richting van Faverges/Annecy gekozen. Net voorbij de Carrefour-Market supermarkt ben ik op de rotonde rechtsaf Ugine binnengereden. Als je die weg blijft volgen, rijd je langs het oude centrum en kom je op de weg naar Héry-sur-Ugine. De klim naar de col begint namelijk pas wat hoger, net buiten het centrum van Ugine. Je ziet dan vanzelf de borden Col de l'Arpettaz, Route Panoramique en Route des Montagnes. Er staan daar zo veel borden, die afslag kun je gewoonweg niet missen.

Het begin van de klim is niet moeilijk en schilderachtig mooi. Ik rijd langs boerenwoningen, tussen weilanden met hier en daar wat fruitbomen of vee, langs een bosrand en telkens met zicht op de Mont Charvin (2406 m), een piek in de Chaîne des Aravis. Je moet hier niet de fout maken, die ik ooit wel gemaakt heb, namelijk te hard van stapel lopen. Wat hogerop wordt de klim veel steiler en dan breekt zo'n snelle start je behoorlijk op! Na het open en makkelijke deel van de klim, rijd ik een koel bos binnen. Dit is met de snel oplopende temperaturen beslist niet verkeerd. Het grootste deel van de klim, die af en toe behoorlijk ongelijkmatig is, loopt door het bos. Als ik in een bocht terug kijk, zie ik nog twee racefietsers omhoog komen. Die zullen mij dus zo wel inhalen. Er is gelukkig niet veel verkeer. Twee auto's met aanhangers waarop een paar off-road motoren staan, halen mij in. Verder nog een enkele auto met mensen die in de bergen gaan wandelen. De twee andere fietsers hoor ik wel telkens praten, zo af en toe zie ik ze ook even, doch het duurt nog een poosje voordat ze mij ingehaald hebben. Ze rijden beiden op mooie Look fietsen. Als ik het bos achter mij heb gelaten, komt ik in een mooi berglandschap. Hier wordt ik nog ingehaald door twee groepen met van die enorme toer-motoren. Één van hen heeft zijn motorradio keihard aan staan, ik hoorde hem al van verre aankomen. Zoiets past absoluut niet bij de omgeving waar ik hier in rijd. Jammer, jammer! Ik kan nu al zo ongeveer zien waar de col gelegen is en na een klim van ruim 15 km sta ik dan weer eens op de Col de l'Arpettaz (1581 m). Ooit, jaren geleden, ben ik hier ook eens met m'n broer omhoog gereden. Veel is er niet veranderd.
Terwijl ik een paar plaatjes schiet, biedt een Franse medefietser, die staat te wachten tot z'n vrouw ook boven is, aan om mij op de foto te zetten. Een aanbod waar ik natuurlijk dankbaar gebruik van maak.

Het landschap is hier werkelijk schitterend en van de hitte heb je op deze hoogte weinig last. Zou het bergwandelen daarom zo populair zijn? 't Is wel jammer dat het heel erg heiig is, waardoor het maken van echt fraaie foto's toch wat lastiger is. Ook de Mont Blanc, die vanuit deze omgeving heel goed te zien is, komt maar wazig op de foto te staan. Bij echt helder weer geniet je hier nog meer van de omgeving.

Omdat het wegdek waarover ik omhoog gekomen ben niet zo geweldig is en omdat die weg ook grotendeel door een bos voert, kies ik voor de afdaling de richting D109 en Héry. Op deze weg vol elkaar snel opvolgende bochten, is het dalen trouwens ook geen sinecure. Ergens aan het begin van de afdaling zit er een met slechts één oranje-witte pylon gemarkeerde enorme verzakking (affaisement) in de weg. Levensgevaarlijk!
Ik kan de neiging om in elke bocht te stoppen voor het maken van een foto maar nauwelijks onderukken, zo mooi is het hier!

Een paar bochten verder krijg ik weer een ander panorama voorgeschoteld en heb ik een fraai uitzicht op Crest-Voland bij Flumet. Daar achter moet de Col des Saisies ergens liggen.

Al vrij snel kom ik op de D109 uit, waar ik de richting van Ugine kies. Verdorie, al weer Gravillons! En dat terwijl ik over deze hoog boven de Gorges de l'Arly lopende weg nog even snel wil dalen, want het is een brede en goed overzichtelijk weg. Gelukkig heb ik op het opgelapte deel van de weg geen enkele auto gezien, zodat ik redelijk goed tussen het 'patchwork' door kon laveren. Een paar kilometer voor Ugine was die 'ellende' ook voorbij en kon ik mijn fiets dus rustig 'laten gaan'.
In Ugine heb ik Véloroute maar Albertville weer opgezocht en ben ik vlak voor deze stad als 'toetje' nog even via Césarches omhoog gereden naar de Col de Montessuit (zie ook mijn vorige verslag). Vanaf deze kant is het 3,6 km klimmen en het leek mij ook wat steiler dan vanaf de kant van Queige. 't Is een leuk, afgelegen, haast in de binnenlanden weggestopt colletje. Nu kon ik er dus wel een paar foto's van maken!

Op de col ben ik omgekeerd en na de afdaling was ik snel weer op mijn standplaats terug. Ook korte ritten, 't was slechts 67 km, kunnen heel erg mooi zijn!
Die Col de l'Arpettaz is inderdaad een verplichting om eens te rijden! Zeer mooi....

Ik heb 'm tijdens mijn vakantie ook gedaan, zie mijn verslag op Bikeplanner.
http://www.bikeplanner.com/index.php?mo ... pecial=289

PS1: het lijkt erop alsof ik niet zo zuinig ben met mijn fiets, maar ik moest de foto zelf maken......

PS2: Mooie verslagen weer, gewoon genieten.
Red Bull Pro SL 3000
Gazelle Cyclocross

Trainingsblog op http://www.bikeplanner.com" onclick="window.open(this.href);return false;

farelli
Forum-lid

farelli 22 aug 2011 21:45

kauwvot schreef: Afbeelding
Populairste Reunie-band in Belgie, gezien op Pinkpop 1984 BTW, maar ze spelen vandaag de dag werkelijk in elk dorp in Belgie...
die zijn toch ook van 'down under' ;)
Kom, we gaan de fietsjes voeren
http://fabiofarelli.blogspot.com

Poj
Forum-lid

Poj 22 aug 2011 22:17

Voor het eerst het platte Zuid-Holland verlaten om een paar heuveltjes te rijden ten oosten van Keulen. Volgens mij nog geen Sauerland, maar zeker een prachtige omgeving.
Dat is toch wel andere koek, heuvels rijden. Het heuvel op rijden viel me zwaar, maar de beloning in de afdaling en de mooie uitzichten waren een mooie compensatie

Totaal 85 kilometer met 888 hoogtemeters.
Met name de laatste klim deed pijn. Zowel de steilste als de laatste als de warmste.

Helaas niet mijn eigen gegevens (Garmin deed een beetje vreemd), maar die van mijn fietsmaatje. Heuvel op was ik iets sneller, maar dat zullen jullie nu op basis van mijn blauwe ogen moeten geloven ;-)
Garmin gegevens

Iemand die op basis van de garmin gegevens iets kan zeggen over hoe deze heuvels zich tot limburg verhouden. Ik ben benieuwd.

Theo V
Forum-lid HC

Gebruikersavatar Theo V 22 aug 2011 22:40

Vanavond een stukje door de Wieringerpolder gefietst.
Het lukt me maar niet om een respectabel aantal kilometers te fietsen deze vakantie.
Nu ook weer maar 56 km.
Maar gelukkig nog steeds boven de 30 km/u.

Martijn-HK
Forum-lid

Martijn-HK 22 aug 2011 23:17

Redelijk klein rondje door de Oostvadersplassen, ongeveer een kilometer of 50.
Bianchi Sempre Ultegra Giro d'Italia

Le Grimpeur
Forum-lid

Gebruikersavatar Le Grimpeur 23 aug 2011 15:12

@havana:
havana schreef:67 km is op heuvelachtig terrein natuurlijk wel even wat anders dan 67 km in de polder ;) Leuk verslag weer...
Met dank en dat van die '67 km' is natuurlijk een 'open deur' maar wel correct opgemerkt. Zeker bij de zo ongeveer tropische temperaturen hier is het 'puffen' geblazen!
Ik heb trouwens ook met interesse je foto's en verslagje van onlangs uit Canada bekeken/gelezen. 't Is toch weer iets heel anders dan 'al dat gefiets' hier in Frankrijk ;) .

@r.hilferink:
r.hilferink schreef:Die Col de l'Arpettaz is inderdaad een verplichting om eens te rijden! Zeer mooi....
Zojuist even je verslag gelezen en de foto's bekeken. Altijd leuk om te lezen hoe een ander 't beleefd heeft!.
60 x Ventoux

Plaats reactie