Retro / oudere fietsen
Omdat de QR bij Campa in de grepen zit en bij Shimano op de remhoef, neem je Campa remmen met Schimano grepen dan heb je geen QR.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Een vriend van mij heeft een oude Diamant koersfiets waarvan hij vermoedt dat hij vanTony Gakens is geweest en gebruikt is tijdens de WK liefhebbers 1970.
http://www.dewielersite.be/db2/wielersi ... reurid=530
Het betreft deze Diamant. De vierkante decal op de zitbuis zit zelfs precies op dezelfde plek als in de zwartwit foto van Gakens. Toch is het frame waarschijnlijk overgespoten. We zoeken naar info over de oorspronkelijke kleur, buismateriaal en afmontage. Het crankstel lijkt origineel maar er zitten nu bijvoorbeeld Shimano derailleurs op en die kunnen nooit uit 1970 zijn.
http://www.dewielersite.be/db2/wielersi ... reurid=530
Het betreft deze Diamant. De vierkante decal op de zitbuis zit zelfs precies op dezelfde plek als in de zwartwit foto van Gakens. Toch is het frame waarschijnlijk overgespoten. We zoeken naar info over de oorspronkelijke kleur, buismateriaal en afmontage. Het crankstel lijkt origineel maar er zitten nu bijvoorbeeld Shimano derailleurs op en die kunnen nooit uit 1970 zijn.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Overigens loop ik bij het opbouwen van mijn Presto tegen een probleempje aan: het gat onderin de bracket waarin ik het plaatje voor de kabelgeleiding wil schroeven is veel groter dan verwacht en heeft geen schroefdraad. Iemand hier bekend met dit probleem en met een oplossing?
Foto's zijn niet al te best maar illustreren hopelijk hoeveel groter het gat is vergeleken met de gaten in het plaatje dat ik ter verduidelijking in de eerste foto ernaast hou...
Foto's zijn niet al te best maar illustreren hopelijk hoeveel groter het gat is vergeleken met de gaten in het plaatje dat ik ter verduidelijking in de eerste foto ernaast hou...
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Een inbusboutje met een verzonken kop er in laten zakken vanuit de binnenkant van het bracket en het plaatje met een moertje onder vastzetten. Dan heb je waarschijnlijk nog genoeg ruimte over voor de trapas.
je kunt het eerst eens met een beetje kit proberen. Meestal blijft het dan goed zitten. 2 stukjes buitenkabel als kabelgeleiding lukt vaak ook. Als dat niet lukt kun je altijd nog proberen zo'n plaatje aan te passen en een gaatje bij te boren.
je kunt het eerst eens met een beetje kit proberen. Meestal blijft het dan goed zitten. 2 stukjes buitenkabel als kabelgeleiding lukt vaak ook. Als dat niet lukt kun je altijd nog proberen zo'n plaatje aan te passen en een gaatje bij te boren.
Campagnolo Ultra Dork
Klinkt goed, kreeg ook al als tip een stukje sterk dubbelzijdig tape. Maar er zal in de jaren negentig toch ook een officiële manier van bevestigen zijn geweest.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Dat wordt mooi!
Waarschijnlijk zat er een zgh "push fit cable guide". De Nederlandse term ken ik niet.
Toen ik het plaatje googelde zag ik dat ze nog steeds verkocht worden. Echter geen foto van het pinnetje dus ik weet niet of het past in dat gaatje.
http://www.rutlandcycling.com/280650/pr ... guide.aspx
Waarschijnlijk zat er een zgh "push fit cable guide". De Nederlandse term ken ik niet.
Toen ik het plaatje googelde zag ik dat ze nog steeds verkocht worden. Echter geen foto van het pinnetje dus ik weet niet of het past in dat gaatje.
http://www.rutlandcycling.com/280650/pr ... guide.aspx
Campagnolo Ultra Dork
Oh, super dat moet het zijn! Nu ik hem zie herinner ik mij dit (ik heb het frame al 19 jaar en het is minstens vijf jaar geleden dat ik het plaatje verwijderde om hem naar singlespeed om te bouwen)
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
Inmiddels hebben we aardig in beeld wat de geschiedenis van de fiets is en wat de onderdelen zijn. De huidige eigenaar heeft Gakens aan de telefoon gesproken en het zou een Diamant koersfiets zijn die hij in 1974 en 1975 gebruikte. Hij gaat binnenkort met de fiets bij hem langs voor meer informatie. De fiets is nadat Gakens hem doorgaf door een andere eigenaar van nieuwe onderdelen voorzien, origineel moet het allemaal Campagnolo zijn. Alleen de remhoeven en de remgrepen zijn nog Campagnolo. De aandrijving is een mix van spullen van eind jaren zeventig, begin jaren tachtig en hoorden origineel niet op deze fiets (achterderailleur: Shimano 600 EX, voorderailleur: Suntour, crankstel: Sugino)
Vervolgens liet weer een andere eigenaar hem midden jaren tachtig nog overspuiten waardoor de originele fiets onherkenbaar is geworden.
De stuurpen is trouwens erg fraai: panto ingevuld met rood, wit en groen, merk "Giovanni". Daar ik niet aanneem dat een pen uit Alkmaar zijn weg heeft gevonden naar een Diamant koersfiets in Belgisch Limburg ben ik nieuwsgierig wat dit wel kan zijn. Kent iemand dit merk? Hij lijkt origineel bij deze fiets te horen.
Opnieuw laten lakken in de juiste kleur is een eerste vereiste. Terug naar alles Campagnolo alleen als dit budgettair een beetje haalbaar is. Anders wordt het opknappen met de huidige onderdelen en retro banden, nieuw zadel, pignon, ketting, kabels, rubbers voor de remgrepen, toe-clips en uiteraard een Velox lintje.
Vervolgens liet weer een andere eigenaar hem midden jaren tachtig nog overspuiten waardoor de originele fiets onherkenbaar is geworden.
De stuurpen is trouwens erg fraai: panto ingevuld met rood, wit en groen, merk "Giovanni". Daar ik niet aanneem dat een pen uit Alkmaar zijn weg heeft gevonden naar een Diamant koersfiets in Belgisch Limburg ben ik nieuwsgierig wat dit wel kan zijn. Kent iemand dit merk? Hij lijkt origineel bij deze fiets te horen.
Opnieuw laten lakken in de juiste kleur is een eerste vereiste. Terug naar alles Campagnolo alleen als dit budgettair een beetje haalbaar is. Anders wordt het opknappen met de huidige onderdelen en retro banden, nieuw zadel, pignon, ketting, kabels, rubbers voor de remgrepen, toe-clips en uiteraard een Velox lintje.
timo2.0 schreef:Een vriend van mij heeft een oude Diamant koersfiets waarvan hij vermoedt dat hij vanTony Gakens is geweest en gebruikt is tijdens de WK liefhebbers 1970.
http://www.dewielersite.be/db2/wielersi ... reurid=530
Het betreft deze Diamant. De vierkante decal op de zitbuis zit zelfs precies op dezelfde plek als in de zwartwit foto van Gakens. Toch is het frame waarschijnlijk overgespoten. We zoeken naar info over de oorspronkelijke kleur, buismateriaal en afmontage. Het crankstel lijkt origineel maar er zitten nu bijvoorbeeld Shimano derailleurs op en die kunnen nooit uit 1970 zijn.
fietsen doe ik net als een prof,
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof
veel pillen, spuitjes en bloedtransfusies, anders wordt het een sof